Concordy byly prvními a posledními dopravními nadzvukovými letadly. V současné době existuje několik společností vyvíjejících „nástupce“ Concordů. Mezi nimi je i bostonská Spike Aerospace, která pracuje na supersonickém tryskáči Spike S-512.
foto: Spike Aerospace
Čas jsou peníze a pro miliardáře to platí dvojnásob. Vyjít vstříc velmi bonitní a časově zaneprázdněné klientele chce firma Sipke Aerospace. Navrhuje nadzvukové letadlo Spike S-512 schopné přepravovat cestující rychlostí Mach 1,6 (maximálně Mach 1,8) – téměř dvojnásobnou rychlostí oproti současným proudovým letadlům.
Nový letoun tak má výrazně překonat nejrychlejší civilní letadla. V současné době na pomyslném rychlostním trůnu sedí stroj Gulfstream G650 s maximální cestovní rychlostí Mach 0,925. Již brzy má však na trh vstoupit obchodní letoun Citation X od firmy Cessna s maximální cestovní rychlostí Mach 0,935 (1 117 km/h na úrovni moře).
video: YouTube
Nejprve chce Sipke Aerospace nabídnout letoun firemním uživatelům – za odhadní cenu 60 až 80 miliónů dolarů za kus. Mezi světovými finančními supercentry jako je New York a Londýn dokáže Spike S-512 přepravit 18 cestujících za 3-4 hodiny (normálně až 7 hodin). Mezi Los Angeles a Tokiem se pak let zkrátí dvojnásobně na „pouze“ 8 hodin.
Letoun Spike S-512 je zatím ve studiu úvah, ale inženýři Spike Aerospace to myslí se svým projektem vážně. Ostatně zkušenosti sbírali v takových podnicích jako je Airbus nebo Gulfstream (výrobce známých bizjetů).
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Bezpilotní civilní letadla se stávají realitou
Hybridní a elektrická letadla – budoucnost letecké dopravy
Elon Musk chce elektrická nadzvuková letadla a pátou dimenzi dopravy – Hypersmyčku
Spike S-512 je 40 metrů dlouhý při rozpětí křídel 18 metrů. Maximální dolet 7400 kilometrů umožní bez mezipřistání létat z Londýna například do Tokia nebo Singapuru. Přesnější technické údaje slíbila společnost Spike Aerospace dodat na začátku roku 2014.
Jedním z nejzávažnějších problémů, s kterými se inženýři musejí vyrovnat, je aerodynamický třesk. Jde o silně omezující faktor, především při létání nad obydleným územím.
Spike Aerospace přesto doufá, že problémy s aerodynamickým třeskem je možné překonat. Pokud půjde vše podle plánu, první prototyp Spike S-512 vzlétne již v roce 2018.
Jaký je problém s tím
Jaký je problém s tím třeskem? Hlučnost?
tak to som zvedavý čo
tak to som zvedavý čo chcú urobiť s tým treskom, akurát môžu obmedziť rýchlosť nad pevninou na podzvukovú