Veletrh TransExpo v polských Kielcích: premiéry ekologických autobusů

V polských Kielcích bylo během uplynulého týdne pořádně rušno. Hlavní město Svatokřížského vojvodství se totiž během 10. až 12. října stalo dějištěm jubilejního desátého ročníku prestižního Mezinárodního veletrhu hromadné dopravy TransExpo, který se již před několika lety stal největší událostí tohoto druhu ve střední a východní Evropě.

Hybridní autobus Phileas vypadá spíš jako tramvaj
foto: VDL

Ač počet vystavovatelů v posledních letech mírně klesal, zájem ze strany médií a návštěvníku naopak každoročně roste. Letos prezentovalo své produkty na 140 společností z Polska, Německa, Belgie, Rakouska, České republiky, Turecka, Itálie, Francie, Španělska, Nizozemska, Ukrajiny, Velké Británie nebo Švédska.

Co vše bylo možno na veletrhu spatřit a navštívit? Jak jsme již napověděli v úvodu, vystaveny byly především prostředky hromadné dopravy – městské a dálkové autobusy, ale k vidění byla i turistická, užitková a hospodářská vozidla.

Na veletrhu jsou každoročně prezentována také zařízení autobusové dopravy spolu s infrastrukturou, zařízení určená pro vybírání poplatků, vybavení a programy informačních systémů nebo zařízení a vybavení elektrické trakce. Veletrh je tradičně také doprovázen četnými tiskovými konferencemi, prezentacemi firem, premiérami autobusů a dalšími jedinečnými akcemi.

Po vzoru předchozích let je TransExpo přehlídkou nové generace ekologických vozidel, která garantují nejvyšší kvalitu, maximální komfort pro uživatele a nízké emise, a tak jsme i letos mohli shlédnout několik autobusových novinek s alternativními pohony.

auto hybrid autobus Bogdan A705 Hybrid

foto: Martin Plačo

Mezi prvními jsme navštívili stánek ukrajinského výrobce autobusů a trolejbusů Bogdan, který je zaměřen především na trhy v Bulharsku, Rumunsku, pobaltských zemích a samozřejmě na Ukrajině. Tato společnost se v Kielcích prezentovala svým novým hybridním autobusem s typovým označením A70522.

Vzhled a design karoserie je téměř totožný s trolejbusem Bogdan T701.15 AC, na jehož vývoji se kromě ukrajinské společnosti podílí i společnosti Cegelec a Pragoimex s Dopravním podnikem Ostrava, který také v moravskoslezské metropoli vozidlo testuje. Spolupráce uvedených firem do budoucna by měla být postavena i na navržení plynového autobusu.

O hybridním autobusu Bogdan A70522 se nám podařilo zjistit několik technických informací. Jedná se o dvanáctimetrové vozidlo s maximální provozní rychlostí 70 km/h. Do autobusu se vměstná celkem 100 cestujících, z toho 30 sedících. Trakční motor disponuje výkonem 180 kW a produkuje maximální točivý moment 800 Nm, zato dieselový 6,7litrový motor Cummins ISB6.7E5250H má výkon 184 kW a točivý moment 1020 Nm.

Velmi revolučně působila na veletrhu nizozemsko-belgická společnost VDL Bus & Coach, jež sdružuje několik výrobců autobusů a je jedním z největších evropských producentů v tomto odvětví. V Kielcích se konkrétně představila s vozidly pro městskou a regionální dopravu.

Hybridní model Phileas vzhledem ke svému osmnáctimetrovému, čtyřiadvacetimetrovému nebo i šestadvacetimetrovému článkovému provedení na čtyřech nápravách připomíná spíše moderní tramvaj.

Přiznejme si, že to jsou čísla, která už skutečně nemají daleko k třicetimetrovým článkovým tramvajím. Phileas je tak vhodnou alternativou pro středně velká města, jež si tramvajovou síť nemohou z finančních nebo infrastrukturních důvodů dovolit.

Zajímavé je, že tento kolos může uhánět maximální rychlostí až 90 km/h. Důležité je také poznamenat, že díky pohonnému systému, kterým je hybridní ústrojí Allison s dieselovým motorem Cummins, spotřebuje Phileas o 20 % méně paliva než srovnatelné dieselové modely.

Tato verze produkuje téměř nulové emise, avšak cílem VDL pro nejbližší léta je vyrábět vozidla zcela s nulovými emisemi – připravují se trolejbusová verze, verze s palivovými články a indukční verze. Pokud se však zákazník rozhodne pro variantu autobusu s hybridním systémem Vossloh Kiepe, nulových emisí skutečně dosáhne, poněvadž tato je poháněna pouze elektromotorem, tudíž se vlastně jedná o elektrobus.

Samotný výrobce uvádí, že při frekvenci zastávek vždy po jedné až dvou minutách jízdy může kloubový Phileas přepravit v jednom směru až 6000 pasažérů za hodinu.

auto hybrid autobus Citea SLF

foto: VDL

Autobusem roku 2011 bylo vyhlášeno kratší dvojče Phileasu, a to dvanáctimetrová Citea pocházející taktéž z výroby VDL. Jednou ze čtyř nabízených verzí tohoto typu je Citea Low Floor hybrid. Dieselový motor tohoto vozu slouží ke generování elektrické energie.

Brzdná energie je rekuperována a dieselový pohon se při odbavování cestujících v zastávkách a všude jinde, kde dojde k zastavení vozu, vypíná. Při rozjezdu je využíván pouze elektromotor. Dalším ekologicky odpovědným aspektem tohoto modelu je snížení produkce hluku.

Napsat komentář