Vysokorychlostní železnice v České republice

Vlaky prohánějící se po kolejích České republiky rychlostí vyšší než 300 km/h? V současné době utopie, ale za dvě desetiletí snad realita. Projekt výstavby vysokorychlostní železnice v ČR podporuje jak české ministerstvo dopravy, tak i velcí světoví výrobci železniční techniky – např. německý Siemens.

Vysokorychlostní německý vlak ICE, ilustrační foto
foto: Wikipedia, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Generic

Podle nejoptimističtější varianty se mají první rychlovlaky vydat na české koleje již v roce 2030. Alespoň podle vize Jiřího Pohla, železničního odborníka ze společnosti Siemens.

Pan Pohl odráží argumenty odpůrců výstavby a provozu vysokorychlostních tratí, jenž upozorňují na astronomické náklady tohoto druhu dopravy. „Proč by měl být rychlovlak drahý? Nejdražší dopravní prostředek je tramvaj, nejlevnější je letadlo. Vás zajímá produktivita. V tramvaji stojí sedadlo milion korun a jedete 18 kilometrů v hodině,“ vysvětluje pro Hospodářské noviny Pohl.

České ministerstvo dopravy rovněž podporuje rozvoj vysokorychlostní železnice, ale ve svých prognózách je opatrnější. Do konce příštího roku má být dokončena studie proveditelnosti výstavby rychlostní železnice mezi Prahou a Brnem. V delším časovém horizontu se pak trasa může napojit na evropský vysokorychlostní koridor spojující Berlín, Vídeň a Bratislavu.

V příštím roce, pokud dopadne dobře studie proveditelnosti, odstartuje projekt výstavby vysokorychlostní železnice v ČR. Podle odhadů má celá akce přijít na 200 miliard Kč, avšak až 80 % by mohla zaplatit Evropská unie. Problémem však paradoxně nejsou až tak peníze, ale spíše administrativní a časová náročnost výstavby.

Podle šéfa odboru strategie ministerstva dopravy Luďka Sosny trvá 10 let, než se získají všechna povolení a souhlasy. Můžeme zmínit rozsáhlý (problematický) výkup pozemků, nebo boj s ekologickými aktivisty. Celou akci skoro také jistě zdrží soudní tahanice nejrůznějšího druhu.

Pokud vše půjde dobře, výkopové práce začnou v roce 2025, spíše však v roce 2030. Výstavba celé vysokorychlostní železnice pak potrvá deset let. Podle názorů odborníků ze společností Siemens rychlovlaky na české železnice vyjedou v roce 2030, podle českého ministerstva dopravy tomu bude nejdřív v roce 2035, reálněji však v roce 2040.

Pokud někoho trápí „zaostalost“ české železnice vůči západní Evropě, můžeme ho uklidnit. I tak vyspělá země jako Spojené státy, zprovozní svou první vysokorychlostní železnici až po roce 2030.

6 Comments on “Vysokorychlostní železnice v České republice”

      1. Přesně tak 300km/h
        Přesně tak 300km/h železnice za cca 30 let bude stará piksla! Nechápu proč stavět něco co už dnes je skoro zastaralý?
        Kdyby raději tech 200-300 miliard dali na vývoj a stavbu hyperloopu, nebo nějakého podobného systému který by se do ČR hodil lépe než železnice.
        Vždyť ani není stát schopný dostavět ty pomalý koridory na 160 km/h!

Napsat komentář