Tesla Motors: jak je na tom firma doopravdy?

Hybrid.cz tenhle týden patří Tesla Motors. Právem. První skutečná automobilka 21. století skrze svého šéfa Elona Muska ohlásila, že vyrábí 80 elektromobilů Tesla Model S týdně. Zároveň představila ambiciózní plán sítě dobíjecích stanic, ze kterých mohou majitelé dobíjet zdarma sluneční energii. Jde ale všechno tak dobře, jak se to firma snaží prezentovat?

Model S se zatím setkává s velmi kladnými reakcemi napříč automobilově-mediálním světěm
foto: Tesla Motors

Elon Musk se samozřejmě snaží malovat situaci své firmy co nejrůžověji a přitom pokud možno nelhat. Zároveň ale připouští, že prochází dost možná nejkritičtějším obdobím. Tesla Motors se snaží nastartovat skutečně velkosériovou výrobu elektromobilu Model S.

Daleko důvěryhodnějším zdrojem o stavu Tesla Motors než slova kteréhokoliv z představitelů firmy se zdá být finanční výkaz pro americkou burzu NASDAQ, na které je firma veřejně obchodována. Výkaz pochází z 25. září a je opravdu obsáhlý, zato také obsahuje spoustu zajímavých informací.

Už na začátku Tesla přiznává, že postupné navyšování výroby jde pomaleji, než firma předpokládala. Hlavní důvody? Nutnost nabírat a trénovat nové zaměstnance pro nové stroje, snaha o 100 % kvalitu, rozjezd výroby od nuly s nulovými zkušenosti a snahou o maximální efektivitu. Ale především závislost na externích dodavatelích.

Toto temá se celým výkazem prolíná jako červená nit a Tesla v podstatě říká, že jedním ze zásadních důvodů zpoždění rozjezdu výroby jsou dodavatelé komponent. “Někteří dodavatelé mají v plnění našich požadavků zdržení a my se i nadále snažíme zaměřovat na schopnosti a problémy našich dodavatelů.”

A teď přichází to nejzajímavější: k 23. září 2012 vyrobila automobilka Tesla Motors celkem 255 kusů Modelu S, včetně 77 kusů vyrobených v týdnu končícím 23. zářím. Elon Musk tedy zjevně trochu přeháněl když tvrdil, že už mají vyrobeno 400 kusů (možná myslel kastle?), naopak nepřeháněl když říkal, že vyrábějí 80 kusů týdně.

Do konce roku 2012 má továrna Tesla vyrábět 400 Modelů S týdně, což by mělo firmě umožnit vyrobit přes 20 000 kusů vozu v roce 2013. Ve třetím čtvrtletí letošního roku chce Tesla dodat celkem 200 až 225 kusů zákazníkům, během čtvrtého kvartálu pak už 2500 až 3000 kusů.

To bude ke konci roku 2012 znamenat přibližně čtyř- až pětitýdenní zpoždění v dodávkách Modelu S proti původním plánům. K 23. září bylo dodáno 132 elektromobilů Model S, vč. 42 kusů dodaných v týdnu končícím 23. zářím. Už v roce 2013 chce Tesla začít vyvážet auta také do Evropy a Asie.

K 23. září měla Tesla přibližně 13 000 rezervací na Model S, zatímco ještě 30. června 2012 to bylo 11 500. Třetí čtvrtletí bylo nejsilnější z hlediska rezervací, celkem jich bylo 2600. Tesla Motors očekává, že rezervace budou i nadále narůstat.

A to jak díky otevírání nových obchodů a servisních center po celém světě, tak i postupnému budování síťě dobíjecích stanic supercharger, dostupnosti levnějších verzí Modelu S, vývozu do Evropy a Asie a samozřejmě celkově lepší obeznámosti zákazníků s tím, že vůbec Model S existuje a že je to opravdu revoluční auto.

Počet nových rezervací byl ovšem vyvážen i úbytkem stávajících rezervací, když bylo prvních několik tisíc zákazníků, kteří si auto rezervovali už před časem, osloveno a vyzváno k tomu, aby si vybrali svou konfiguraci a místo dodání.

K 23. září navštívilo celkem 11 designových obchodů Tesla Motors v USA na 1,5 milionu lidí. Během Q3 otevřela Tesla další tři obchody ve městech Scottsdale, Arizona, Portland, Oregon, a Long Island, New York. Celkem má dnes Tesla 25 prodejních míst. Dalších devět obchodů má být otevřeno do konce roku, zejména v severovýchodní části USA, která patří k nejbohatší a nejhustěji obydlené. Tím automobilka značně rozšíří svůj potenciál.

Díky tomu, že Tesla zatím nedokáže v plné parádě nastartovat velkovýrobu Modelu S, snižuje ve zprávě investorům také odhadované příjmy za rok 2012 na $400 až $440 mil. Příjmy za Q3 budou někde koelm $44 až $46 mil. V roce 2013 chce nicméně automobilka vyrobit víc než plánovaných 20 000 kusů elektromobilu.

Zároveň již Tesla plně vyčerpala půjčku $465 mil. od amerického ministerstva energetiky. Celková ztráta automobilky od jejího založení dosahuje $864,9 mil. Zajímavé je i další číslo: k 30. červnu získala automobilka $133,4 mil. na rezervačních poplatních za Model S a Model X.

Dlouhý zbytek zprávy pro investory jsou tzv. “risk factors”, tedy okolnosti, které mohou významně negativně ovlivnit vývoj společnosti Tesla Motors. Patří mezi ně:

  • Už zmíněné zdržení masivnějšího nastartování výroby Modelu S v závislosti především na dodavatelích komponent
  • Dlouhodobý úspěch firmy je založen na tom, že trh akceptují nové modely jako Model S a Model X
  • Stejně tak je automobilka závislá na tom, že samotní zákazníci přijmou za své elektromobily. Jedním z bodů, které tomu mají přispět je výstavba stanic pro výměnu baterií Modelu S. Odradit může zákazníky naopak fakt, že v průběhu let baterie elektromobilu celkovou kapacitu ztrácí. Např. v případě Tesla Roadster, předchozího modelu automobilky, měl po 160 000 najetých km přibližně 60-65 % kapacity.
  • Automobilce nepomáhají ani zprávy o tom, že lithiové baterie hoří. Jednoduše, masová média informující o elektromobilech negativně mohou byznys Tesla Motors poškodit.
  • Nebezpečí představuje samozřejmě také konkurence. Prakticky všichni velcí výrobci dnes v oblasti elektromobility operují. BMW, Daimler, Lexus, Audi, Renault i Volkswagen. Jenže pravdou také je, že především reagují na módní trend. Toyota, jako jedna z mála, aktuálně přiznala, že elektromobily podle ní nemají komerční potenciál, a proto se bude soustředit na hybridy. To samé může potkat i ostatní velké automobilky, které fungují zásadně jinak než relativně malá firma jako Tesla Motors.
  • Další zajímavý bod rizik představuje ten, kdy Tesla už nebude schopna prodávat své emisní kredity ostatním automobilkám. Právě to dnes představuje jeden z klíčových příjmových kanálů, kdy díky tomu, že sama vyrábí auta s nulovými emisemi, může tyto kredity prodávat ostatním automobilkám, které pak mohou vyrábět své žravé káry. Pokud by se to v budoucnu mělo změnit, mohlo by to pro Tesla Motors znamenat nebezpečí.
  • Rozvoj byznysu Tesly mohou ohrozit také nové výdobytky v oblasti spalovacích motorů a dalších alternativních typů paliv.
  • Stejně tak i zrušení/snížení podpory pro prodej elektromobilů v , ale i dalších státech.
  • Nebezpečí existuje i ve vztahu k Daimleru – ten totiž dodává některé komponenty pro Model S.
  • Další možná nebezpečí zahrnují: že Elon Musk přestane mít čas/možnost se Tesla Motors věnovat, že si firma nedokáže pohlídat klíčové zaměstnance, intelektuální vlastnictví a patenty, atd.

Celkově velmi zajímavý dokument vrhá zajímavé světlo na aktuální dění, i na čistě kritické články typu toho na Autoforum.cz.

11 Comments on “Tesla Motors: jak je na tom firma doopravdy?”

  1. Po přečtení článku na
    Po přečtení článku na Autoforum.cz musím žíci, že až na zbytečně emotivní závěr se přibližuje realitě daleko více, než prezentuje Tesla.
    Osobně elektromibilům fandím a myslím si, že mají šanci na úspěch.
    Ale Nabití el. auta s 85kWh baterií za hodinu pomocí solárních panelů je nesmysl.
    Doufám, že se mýlím 🙂

  2. Držím palce. Tesla musí
    Držím palce. Tesla musí uspět je to úžasné auto .Je to o lidských zdrojích. Jestli se podaří najít správné lidi pro výrobu s dostatkem nadšení, kteří budou hrdí na to že se podílejí na jeho výrobě a budou odvádět perfektní práci.Spokojený zákazník je nejlepší reklama.

  3. Hezký článek. Mě to
    Hezký článek. Mě to připadá docela optimistické, když uvážím, že po 200 000 to ujede ještě pořád cca 150km (nejslabší verze). Normální řidič jezdí tak 30-50 000 za rok. V podstatě naplňují sliby, že baterii bude nutné měnit asi tak za 5 let.

      1. Ale zas pozor – v idealnom
        Ale zas pozor – v idealnom pripade (napr. ze zijem v Kalifornii a mam moznost auto nabijat vyhradne na superchargeroch), kedy jazdim na tomto aute zadarmo, tak to znamena, ze 5 rokov neminam ziadne peniaze na svoju dopravu.

        Prepocitajme to na super usporny nemecky diesel s priemernou dlhodobou spotrebou povedzme 6,5l / 100km (bavme sa o aute podobnej velkosti, vahe, cene a vzdialene podobnom vykone)… po 200000km ma jazda stala skoro 21000 euro. Za predpokladu ze cena diesla bola pocas tych 200000 km priemerne na 1.6 eura za liter (co urcite nebude).

        Ano. Za 21000 eur si novu tesla bateriu nekupim, ale podla mna je to pekna zlava, ktora potesi.

        1. Jen pro info – dnesni
          Jen pro info – dnesni prumerna cena benzinu v USA je 3,83 USD/gallon. 1 gallon = 3,79 l. Cena 1l benzinu je tedy 1,01 USD/litr – v Eurech to dává 0,79 eura/litr. Za pohonne hmoty na 200tis. km pri prumerne spotrebe 6,5 l/100km zaplatite v USA cca 13100 USD = 10300 eur.

          V Americe jsou pohonne hmoty porad smesne levne – ale je pravda, ze Americani prumerne najezdi dvakrat vic nez my a jejich monstrozni trucky a pickupy maji spotrebu od 15 ke 20 litrum. To jim pak i tahle smesna cena 1,01 l/USD prijde vysoka..

          Teslu si Americane urcite nebudou kupovat kvuli tomu, ze usetri na benzinu. Elon Musk to dobre vi – proto ma Model S takove parametry, jake ma (vykon-zrychleni, ovladatelnost,prakticnost,zavazadlovy prostor,vizaz,hi-tech prvky). Jeste jsem nevidel negativni recenzi – tohle auto chteji i ti, kterym je elektromobilita uplne ukradena. Me prijde, ze se snazi vytvorit podobny produkt,jakym je iPhone mezi mobily – je to predrazene,ale spickovy produkt stejne lidi pritahuje.

  4. Důležité je, že se tyto
    Důležité je, že se tyto věci dostávají na světlo a čím kompletnější a pravdomluvné informace to jsou, tím si člověk může lépe udělat obrázek, co reálného je za zbytečně nafouklými bublinami. Nutno dodat, že často si je však přifukují rekalmní oddělení samotných firem.

    Právě nyní jde na Internetu článek o tom, že GM má údajně každý Volt sponzorovat 10 000 USD. Údajně je to možné, ale záleží na pohledu ekonomiky, tyto velké firmy si to mohou dočasně dovolit. V debatě padl i další zajímavý argument, a to fakt, že velké automobilky si často nedokáží ani dohledat, jak je který model pro ně drahý, resp. kolik na něm získávají, resp. prodělávají. Ta mašinerie kolem je příliš velká.

    V dohledatelném článku v knize o historii automobilismu jsem četl, že např. automobilka Mini ani neví, kolik a zdali vůbec na modelu Mini něco vydělala! Takový nepořádek tam byl.

Napsat komentář