BMW spustilo výrobu elektromobilu i3

Automobilka BMW zahájila sériovou výrobu BMW i3. Jde o první prémiový elektrický vůz, který byl od základu navržen výhradně pro tento druh pohonu. V celém jeho vývojovém procesu byl kladen mimořádný důraz na snižování spotřeby energie a produkce emisí při jízdě v zastavěných územích.

Výroba elektromobilu BMW i3 v plném běhu
foto: BMW

Mimořádně vysokých standardů v oblasti ochrany životního prostředí bylo dosaženo také vhodnou volbou materiálů a výrobních metod. Toto je poprvé, co se v automobilovém průmyslu rozběhla sériová výroba dílů z uhlíkových kompozitů, označovaných též jako .

Struktura karoserie BMW i3 je téměř celá vyrobena z tohoto lehkého a velmi odolného materiálu, který umožnil eliminovat hmotnost akumulátoru elektřinou poháněného automobilu. Industrializací výroby dílů z uhlíkových kompozitů se společnosti BMW Group podařilo v celosvětovém měřítku dostat produkci těchto výrobků na ekonomicky únosnou úroveň.

Pro výrobu modelů BMW i bylo v lipské továrně BMW vytvořeno 800 nových pracovních míst a současně došlo k investici 400 milionů eur do výrobních procesů a strojů. Do výrobního řetězce pro BMW i patří také další továrny BMW Group, jmenovitě společný podnik v americkém Moses Lake a dále továrny Wackersdorf, Landshut a Dingolfing v Německu. Do celého výrobního řetězce pro výrobu modelů BMW i investovala BMW Group celkem 600 milionů eur a vzniklo více než 1500 nových pracovních míst.

galerie: BMW i3
BMW i3 BMW i3 BMW i3

Sériová výroba BMW i3 byla dnes spuštěna za přítomnosti ministerského předsedy státu Sasko Stanislawa Tillicha, starosty města Lipsko Burkharda Junga a člena představenstva BMW AG pro oblast výroby, Haralda Krügera. První BMW i3, jež sjelo z výrobní linky, je určené jako vedoucí vůz pro mezinárodní maraton v Berlíně, který se koná 29. září 2013.

Automobil si osobně převzal německý maratonský běžec Jan Fitschen. Dodávky vozů BMW i3 německým zákazníkům, stejně tak jako zákazníkům z dalších evropských zemí začnou v listopadu. V roce 2014 bude následovat uvedení tohoto vozu na trhy v , v Číně a v dalších zemích.

„Dnešek je skutečným milníkem ve vývoji naší společnosti,“ řekl šéf výroby BMW Krüger. „S modelem BMW i3 píšeme historii. Není to jen náš první elektrický model, který jsme vypustili na silnice, ale je to také vůz, který zcela novým způsobem chápe nároky na osobní dopravu v součinnosti s odpovědností k životnímu prostředí.“

Také celý výrobní řetězec je velmi pevně spjat s odpovědností a hospodárností: „Na výrobu modelů BMW i potřebujeme o 50 % méně energie a o 70 % méně vody. Elektrická energie pro výrobu pochází z větrných elektráren umístěných přímo na území továrny, a tudíž bez vzniku CO2,“ dodává Krüger. Této významné úspory bylo dosaženo především zásluhou eliminace tradičních výrobních postupů v podobě lakování karoserií vyrobených z oceli a hliníku.

Stanislaw Tillich byl potěšen, že tato nová kapitola automobilového průmyslu začíná právě na území jeho spolkové země: „Jsem hrdý na to, že BMW, tak pokrokový automobilový výrobce, zvolil právě Sasko pro výrobu modelu i3, který vzniká zde v Lipsku. To jen potvrzuje skutečnost, že Sasko je díky své infrastruktuře a vysoce kvalifikované a motivované pracovní síle atraktivní lokalitou pro výzkumné a vzdělávací instituce.“

Starosta Lipska k tomu dodává: „Výrobní závod BMW byl pro naše město významný již od počátku, protože přinášel nabídku nových pracovních míst. Samotná výroba elektřinou poháněného automobilu je pro náš region extrémně prospěšná.“

tisková zpráva

8 Comments on “BMW spustilo výrobu elektromobilu i3”

  1. Souhlasim, ze je to pekne
    Souhlasim, ze je to pekne auto a ze se BMW dost snazilo, ale proc proboha vsichni „opevuji“ ze je to prvni premiovy elektricky vuz?? Vzdyt Tesla vyrabi premiove vozy – navrzene od zacatku jako elektromobily – uz nejaky ten rok…

    Alespon by se sluselo napsat ze je to prvni v evrope nebo tak neco a ne jen prebirat tiskova prohlaseni vyrobcu..

    Jinak sam jsem priznivcem elektromobilu, ale zatim jim pozici na trhu kazi cena a vydrz baterii, ktera u i3 take neni skvela.. kor kdyz si uvedomim ze na trhu jsou elektromobily (ano za jine ceny), ktere dokazi ale ujet daleko vice…

    Tak a ted me muzete pranyrovat..:-)

  2. Domnívám se, že ‚krása‘
    Domnívám se, že ‚krása‘ je poněkud ošidná a velmi subjektivní záležitost. Co někomu připadá škaredé se jinému může líbit a naopak.
    Pro mne je u auta na prvním místě technické zpracování, užitná hodnota, aerodynamický odpor atd.; krása je až na konci. U milenek tomu zpravidla bývá obráceně 🙂
    Pokud se proběhnete po webu, tak se dá najít spousta kvalitních fotografií, např. http://cdn.caradvice.com.au/wp-content/uploads/2013/07/bmw-i3-42.jpg
    Jak by to asi vypadalo v kombinaci těchto barev (modrá/žlutá, zelená/žlutá)? Určitě by to působilo odlehčeněji.
    Kdyby to stálo půl mega, tak si to hned objednávám; až vyrostu a budu mít milión, tak si to klidně koupím.

    @ Pavel, Ne, 2013-09-22 11:44
    Uznávám, že vámi zmíněný Nissan http://stwot.motortrend.com/files/2012/12/Revised-Nissan-Leaf-Japanese-Spec-front-side-view11.jpg asi bude mít menší aerodynamický odpor, ale tři až čtyři metráky váhy navíc tento rozdíl zřejmě vyruší.
    BMW   3999 × 1775 × 1578mm, 1195 kg, (1315 kg s extenderem) (zdroj http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_i3 )
    Nissan 4445 × 1770 × 1550mm, 1612 kg (zdroj http://www.roznovan.cz/~kubis/leaf.php )
    Velmi se těším, až podobně podrobný a fundovaný článek jako napsal pan Kubiš o Nissanu, napíše někdo o tom bavoráku.
    Mě osobně se více líbí ten bavorák.

  3. Automobilka BMW investovala
    Automobilka BMW investovala obrovské prostředky do realizace výroby BMW i3.To jasně hovoří o tom že předpokládá dostatečný zájem kupujících o tento elektromobil aby naplnily výrobní kapacity .Je to velmi riskantní krok vyrábět jen jeden model na jedné lince . Nissan vyrábí elektromobil na společné výrobní lince s jinými modely.
    Při kolísání poptávky se vyrábí jiný typ vozu a výrobní linka je lépe využita a to snižuje výrobní náklady.

    BMW i3 – production – first model out the assembly line
    http://www.youtube.com/watch?v=SrYtlO-J8lA

    1. ano, to najme dostatocne
      ano, to najme dostatocne hovori o dvoch veciach – realita a na nej zalozena viera.
      Viera v to, ze elektromobily maju buducnost, podporena uspechom Tesly, Leafu a dalsich EM.
      Na tej linke casom urcite budu robit aj ine modely, ale vzhladom na uplne odlisnu koncepciu a strukturu automobilu, to musi byt v podstate linka postavena na nanovo od zakladu. Zatial sa v ziadnom inom modeli BMW nepouzivaju uhlikove kompozity, ani take akumulatory, tento typ pohonu a pod. Casom pribude i5ka a mozno aj ine modely ci modifikacie. Dopyt rozhodne bude, a cena klesne. Zakonite.

Napsat komentář