TEST: elektroskútr E.ON e-max 120s

Je tomu téměř přesně rok, co jsme měli možnost testovat elektroskútry E.ON e-max 90s a 120s. K modelu jsme se letos opět vrátili, protože je k dispozici v modelovém provedení pro rok 2012. Jaké novinky přináší?

Elektroskútr E.ON e-max 120s
foto: Hybrid.cz

Elektrické skútry E.ON e-max se dlouhodobě vyznačují vysokou kvalitou zpracování a velmi dobrými jízdními vlastnostmi. E.ON e-max 120s si oficiální cenovkou 69 999 Kč “polepšil” o 5000 Kč. Ještě před rokem totiž stál 74 999 Kč, ačkoliv se krátce prodával i za 68 999 Kč. Nyní je možné jej tedy získat bez koruny za slušných 70 000 Kč. Co ta tuhle cenu dostanete?

TEST: elektroskútr E.ON e-max 120s TEST: elektroskútr E.ON e-max 120s TEST: elektroskútr E.ON e-max 120s

Elektroskútr o hmotnosti 190 kg vybavený 48V 60Ah gelovou silikonovou olověnou baterií. Její životnost je přibližně 300 dobíjecích cyklů a je to ona, která způsobuje tak vysokou hmotnost skútru. Jmenovitý výkon skútru je 3,3 kW, max. výkon 3,8 kW. Max. rychlost je oficiálně 70 km/h, ale během testu jsme se dostali max. na přibližně 65 km/h.

Co jsme před rokem na skútru kritizovali, totiž obtížnější manipulaci díky vysoké hmotnosti, bohužel zůstává. Je to daň za velmi slušný dojezd (viz. dále) a svižnou jízdu. Navíc, pro snazší vyjíždění je stále k dispozici zpátečka.

Zásadním zlepšením je však skutečnost, že dobíječka, ještě před rokem objemná těžká krabice, je teď už zabudovaná přímo v elektroskútru. Nikdy ji tedy nezapomenete a vždycky budete mít pod sedlem místo i na menší zavazadlo (ale už ne na helmu, zavazadlový prostor pod sedlem se přeci jen trochu zmenšil).

test elektroskútru e.on emax 120

Zavazadlový prostor pod sedlem má menší hloubku díky integrované dobíječce
foto: Hybrid.cz

Další novoty už jsou spíše kosmetické: poupravený nosič a vylepšené uchycení zadního blatníku aby tolik nedrnčel. K tomu lze říct jediné, a to “povedlo se”. Proti konkurenci elektroskútr E.ON e-max 120s opravdu není žádná “vejtřaska” a ani na kostkách nemáte pocit, že vibracemi skútr co nevidět “opadá”. Naopak, i díky své hmotnosti, E.ON e-max 120s tlumí co může.

Hlubší výmoly samozřejmě nejsou nic příjemného, ale z vlastní zkušenosti můžeme potvrdit, že i ty skútr dokáže bez úhony přežít. Opět jsou k dispozici tři jízdní režimy – Eco, Normal a Max. Eco omezuje max. rychlost na asi 35 km/h, ale hravě vám nabídne dojezd přes 100 km (testováno, rovinatá oblast Polabí, jezdec 75 kg).

Mód Normal omezuje max. rychlost na 45 km/h a v testu za stejných podmínek ujel 85 km. A to nikoliv až do úplného vybití, ale do doby, kdy už nebyl použitelný na silnici a spíš se ploužil. Snižování rychlosti začalo být patrné už od asi 70. km a od asi 80. km už se skútr doslova sunul rychlostí pod 25 km/h. Ale i po 85. km stále jel – pomalu, ale jistě, po rovině.

test elektroskútru e.on emax 120

Přehledný ukazatel rychlosti, uprostřed dole displej s počítačem kilometrů a ukazatelem módu
foto: Hybrid.cz

V módu Max dokáže elektroskútr E.ON e-max 120s vyvinout max. rychlost po rovině 65 km/h. Z kopce až 70 km/h, ale na této hranici už se zastaví a záměrně rychlost z bezpečnostních důvodů omezuje. Právě Max mód bude asi nejčastěji využívaným, protože nabízí zdaleka nejkomfortnější zrychlení i jízdu. S takovou už není problém vyrazit na meziměstské silnice.

V tomto módu jsme proto jezdili nejčastěji. Ukázalo se, že skútr v tomto módu nabízí spolehlivě dojezd 55 – 60 km (rovinatá oblast Polabí, cesty Stará Boleslav – Praha, jezdec 75 kg, bezvětří). I do středně prudkého kopce, při plně nabité baterii, zvládá jet obstojně rychlostí kolem 45 km/h. V prudkých kopcích zpomaluje až k 35 km/h.

Pokud je baterie více než z 1/3 vybitá, je úbytek výkonu v kopcích velmi citelný. Se zhruba z poloviny nabitou baterií jsme chvílemi dokonce měli pocit, že skútr v prudkém proseckém kopci v Praze skejsne.

test elektroskútru e.on emax 120

Červené tlačítko slouží k přepínání jízdních módů
foto: Hybrid.cz

Rychlost se snižovala až ke 20 km/h a níž. Nakonec ale skútr kopec vyjel a na rovině opět nasadil standardní cestovní rychlost odpovídající kapacitě (napětí) baterie, tedy v tomto případě kolem 55 km/h.

Zásadní komponentou skútru jsou olověné gelové baterie. Ty mají podle zkušeností skútrařů životnost max. několik let (oficiálně 300 cyklů), pak je nutné je vyměnit. Výhodou je, že výměna vyjde na pár tisíc korun.

Dobíjení, přístupné z jakékoliv 230V zásuvky, trvá v případě zcela vybitého skútru 5-6 hodin. Nosnost skútru je 140 kg, takže bez problému uveze i dvojici. Dojezd se ale v takovém případě výrazně zkracuje.

Přemýšlíte-li o koupi elektroskútru, nad modelem E.ON e-max 120s se vyplatí uvažovat. Za 69 999 Kč s DPH jde o velmi dobrou nabídku. Navíc, pro techničtěji založené zájemce neoficiálně existuje i možnost do budoucna přemýšlet nad náhradou olověných akumulátorů za lithiové (vč. výměny BMS).

29 Comments on “TEST: elektroskútr E.ON e-max 120s”

  1. Ke skutru eon,e-max 90s,,moc
    Ke skutru eon,e-max 90s,,moc dobré skušenosti nemám,mám od března 2012 najeto 5600km,po cca3500km odešel zadní tlumič(zadní tlumič nastaven na od výrobce na nevhodnou největší tvrdost) a pravý přední tlumič,,díky tvrdosti nastavení zadního tlumiče a nízkoprofilové čínské pneu montované od výrobce po přejetí větší nerovnosti naražen zadní disk(motor) výměna 17 tis,-,,po urgování reklamace výmluva že jezdím po polních cestách,takže reklamace neuznána!!jízda 300m/30km/h po štěrkové cestě 2x,a to si myslím že cesty po Brně a okolí je horší tankondrom,,od začátku vypínání skutru při jízdě,(vyměněna jednotka a závada pořád přetrvává)další výmluva prodejce že mám odblokovaný skůtr a že záruka padá,i když je to zjevně závada ,která z rozblokováním na maximální rychlost nemá nic společného,dálší důležitá věc,skůtr nemé žádné pojisky na světelný okruch,takže při třeba vadném zasazení žárovky v předním parkovacím světlekterá má gumovou objímku a konektory se mohou dotýkat zhoří část tištěného spoje v jednotce.Další vada výrobce,při namontování zadního nosiče kufru šroubky M6,kterými je nosič přišroubován po týdnu vytrhané závity díky vybracím kufru,přeřezáno na M8.Další závada je špatně vystužen zadní blatník včetně prodloužení a držáku spz,neskutečné vybrace při jízdě,,další a to velmi důležitá závada neůčinnost brzd,kdyby na zadním kole(motoru) nebyla rekuperace tak brzdný ůčinek je jen 10%,měřěno na brzdě,o přední brzdě nemluvě ta i po 5600km brzdové desky nesedí a dělá neskutečný rámus a vybrace,,,pneumatiky na skutru doporučuji vyměnit za nějaké značkové a ověřené nejlépe ty co se montují na maxiskůtry na větší zátěž skutr v zatáčkách a nedej bože na mokřejším povrchu ulítává,,,,Sutr jsem koupil protože je masivní a pohodlný proti jiným elektroskútrúm,.

    1. Tak to je divné,že máte
      Tak to je divné,že máte tolik poruch na skútru německé kvality, kterého výroba byla jen odsunuta do Číny.
      Zadní kolo s motorem Vám nebude nikdy pořádně tlumit, ať tam budete dávat tlumiče, jaké budete chtít. Kolo s motorem je velmi těžké (na rozdíl od benzinových skútrů) a jeho hmotnost je srovnatelná s velkým kolem automobilu. Trochu Vám pomůže jezdit na podhuštěné pneumatice, která tlumení rázů částečně zajistí. Ale tlumení zadního kola s motorem je nedostatkem u všech prodávaných elektrických skútrů. Jednou s možností, jak si užívat pohody jízdy na skútru je takové skútry nekupovat (s motorem v zadním kole). Místo nich je lepší jezdit na značkových benzinových skútrech, tak jako jezdí většina lidí na světě.

      1. milý pane
        milý pane anonym,elektrických skůtrů už jsem vystřídal asi tak 6 typů,je jasné že je tento z nich nejkvalitněji spracován,ale i když nepočítám rozdíly na rámu, které dělají až 1 cm,je docela dost,tyto závady nemám jenom já ale táhne se to už zprvopočátku kdy byla ještě stará řídící jednotka,zadní pneumatiku jsem dal širší a přední Dunlopku A JÍZDA JE NESKUTEČNĚ JINÁ,zadní tlumiš stavitelný s dofukováním,. K dnešnímu dni najeto od Března 5752km,tento skutr používám jaklo jeden zmála na denní cestování do zaměstnání,ušetřeno shruba 8500,- za náklady kdybych používal benzínového skutra,

    1. Je to tak. Nechtěli jsme
      Je to tak. Nechtěli jsme zbytečně „navnazovat“ v samotném článku, ale lithiová verze (s cenou ovšem kolem 100 000 Kč) má nabínout max. rychlost přes 80 km/h při dojezdu kolem 100 km a výrazně nižší hmotnost. Prozatím se ale údajně během testování objevovaly nějaké problémy s BMS. Doufejme, že do příštího roku budou vyřešeny a cena alespoň trochu klesne.

      1. máte pravdu že je
        máte pravdu že je lithiová verze je předražená,sám jsem si udělal přestavbu na LiFePo 60A,53V,MOTOR A JEDNOTKA JE NAVRŽENÁ AŽ NA 62 VOLT,Vše originál,mnohem lepší zátah váha se snížila o 17 kg,a to je také znát,dojezd na režim normal 75km,bez stráty na rychlosti,po přepnutí na režim eko, až 85,při běžném terénu(BRNO)92Km po rovinatém terénu,. je to vpodstatě 1a1/2 víc něž původní dojezd,ež na detaeli si nestěžuji,kam se hrabe AKUMOTO 🙂

          1. Poodívejte se na stránky
            Poodívejte se na stránky E-Skutr.cz,pan Kapic nabízí ve Vyškově veškeré komponenty na přestavby,od malé kapacity 40A až po 70A.bohužel pak se musí upravovat box na baterie aby se tam vlezly silnější LIFEPO baterie,základní přestavba vychází na 32tis,ale máte 2xvětší dojezd,rychlejší nabíjení,menší váha až o 15kg atd,.Pan Kapic vám ve všem poradí,ale pokud nemáte zkušenosti s elektonikou a pod,tak je lepší moto zavezt a nechat si to udělat od odborníka,je to jiná jizda než na klasických gelových 40ah bateriích(skutečnost je 36AH),.PĚKNÉ POŘÍZENÍ.

      1. To těžko.
        Prodeje

        To těžko.

        Prodeje elektrických skútrů v ČR stále klesají (na rozdíl od benziňáků, jejichž prodeje rostou v desítkách procent) a málokdo je ochoten vyhazovat peníze za tato vozidla, která nejedou a nikam nedojedou. Navíc bazary ojetých elektrických skútrů jsou plné, tak si každý může levně koupit a sám v provozu odzkoušet.

        Čím to asi je, že lidé parametrům těchto elektrických vozidel již nevěří?

    1. no to je dobrý
      no to je dobrý nesmysl(reklama),skutr s Lifepo nebbyl do dnešního dne dodán na trh ani jede,ani do zahraničí,přestavba stojí něco kolem 32ti,a oni nabízeli za příplatek 45tis,.na veletrhu ukazovali že budou na prodej nové typy se strředovým motorem(ne jako kolo)menší odpor,menší spotřeba,větší dojezd,lepší tlumení,menší váha,měl být i lepší kontolní displej s vestavenou navigací a podobné vychytávky,a nic z toho se nekonalo,.

        1. No jasně čína dodá tomu
          No jasně čína dodá tomu kdo díly chce,u Akumota se nedivím,ta kvalita nebyla nic moc,hlavně jste nevěděl kdy vam dojdou baterky,rafikový měřák to je propadák,,a hlavně ten skutr není pro lidi z vyšší váhou jak 50 kg,pak je dojezd u nejsilněší verze skrácen víc jak na púlku,ten jsem testoval 14 dní(80kg)nikdy bych to nechtěl,.zlatej E-max,.

      1. Dobrý den,
        První kusy Li

        Dobrý den,

        První kusy Li budou některým vybraným partnerům dodány během 14 dní k otestování, které není aktuálně v našich silách provést z vlastních zdrojů v požadovaném rozsahu. To nám ukáže směr do roku 2015, kdy se reálně můžeme o prodeji Li bavit. Nyní máme interně najeto na testovacích kusech jen cca 2500 km /ks, což nepovažujeme za dostačující.

        Nové skútry budou i na základě podnětů z tohoto fóra zahrnovat pneumatiky Dunlop i lepší tlumiče. Vestavěná navigace prozatím není v plánu, ale je instalována 12V zásuvka.

        Rozdíl v dojezdu a akceleraci je oproti Si značný a intenzivní vývoj na české půdě nám jen potvrdil, že silikonové baterie nejsou vhodnou cestou. Zda je touto novou vhodnou cestou přechod na Li, uvidíme na konci této sezóny.

        S pozdravem
        Hana Pásková

        Specialista E-mobility/ E-mobility specialist

        E.ON Česká republika, s.r.o.
        F.A.Gerstnera 2151/6
        CZ – 370 49

    1. olověné(gelové)vyjdou na
      olověné(gelové)vyjdou na 3300.- ale kapacita je jen 36ah,u originálu což je slabota,lepší jsou baterie do UPS 50A,stejná cena větší kapacita,rozměryo 1,5 cm jiné ale bez problému se tam vlezou,a ještě je kus mezera,dojezd se prodlouží o 25 km,a je lepší akcelerace,váha je stejná,.nechápuproč nedávají větší kapacitu do 90S,JE TO JEDNO STEJNĚ JE RACHLOST OMEZENA JEDNOTKOU,.JE TOHO SPOUSTU K ZAMYŠLENÍ,MĚ ORIGINÁL BATERIE VYDRŽELY JEN 4800 KM,PAK JSEM NENAJEL VÍC JAK 16 KM,.

Napsat komentář