Elektromobily trhají rychlostní rekordy

Zapomeňte na kultivovanou a plynulou jízdu běžných elektrických aut. Dnes vám představíme elektrická monstra, které své baterie rozhodně nešetří. Jsou stvořena proto, aby bořila rychlostní rekordy.

Elektromobil B12/69EV. Závodní supersport, který při závodech nejde vůbec slyšet.
foto: Drayson Racing

Nejrychlejší sportovní elektromobil

Bývalý britský politik Lord Paul Drayson ustavil v červnu letošního roku rekord s elektrickým vozidlem do jedné tuny – tedy chceme-li s „klasickým“ sportovním vozem. Jde o závodní speciál B12 69/EV určený pro závody Le Mans.

Lord Drayson se svým závodním speciálem o výkonu 634 kW (850 koní) ustanovil rychlostní rekord 328,604 km/h. Pokořen tak byl rekord z roku 1974, kdy Battery Box koncernu General Electric dosáhl rychlosti 281,64 km/h.

Před několika týdny se navíc Lord Drayson pokoušel ustanovit další rychlostní rekord na solných pláních Bonneville ve Spojených státech. Bohužel, obrovská průtrž mračen zhatila jeho plány. Chuť si spravil alespoň po návratu do Británie, kde na letišti Elvington vylepšil svůj rekord na hodnotu 329,9 km/h.

Automobil B12 69/EV pohání čtveřice elektromotorů, které napájí baterie o kapacitě 30 kWh. Zrychlení britského elektrického sporťáku je víc než slušné, na 100 km/h se dostanete za 3,1 sekundy.

Venture VBB-3

Elektromobil s výkonem jako elektrická lokomotiva
foto: Venture

Nejrychlejší elektromobil na světě

V současné době je podle záznamů organizace FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) ustanoven absolutní rychlostní elektromobilu na 495,526 km/h.

Rekordmanem je americko-monacký stroj Buckeye Bullet 2.5 a jeho rekordní jízda z roku 2010. Automobil je společným dílem monacké automobily Venturi a amerických studentů z univerzity v Ohaiu.

V současné době se již připravuje třetí verze automobilu, známa jako Venturi VBB3-3 (Venturi Buckeye Bullet 3). Místo původního elektrického pohonu o výkonu 588 kW (800 koní) plánuje použít motor (motory) o výkonu 2,2 MW (3000 koní) – ano, jednotka „MW“ je napsána správně.

Tým plánuje postupně dosáhnout rychlosti 600 km/h a později v roce 2014 až 700 km/h. Automobilka Venturi tajemně dodává, že pro rok 2015 chystá něco speciálního, ale odmítá sdělit podrobnosti – že by snaha o překonání zvukové bariéery?

Připomeňme, že absolutní světový pozemní rychlostní rekord drží britský stroj Thrust SSC s dvěma proudovými motory převzatými z armádních stíhaček F-4 Phantom II. Absolutní rekord ustavil v roce 1997, když se mu podařilo překonat rychlost 1227 km/h ( Mach 1,06). Šlo o první vozidlo, kterému se podařilo překonat rychlost zvuku.

8 Comments on “Elektromobily trhají rychlostní rekordy”

  1. V praxi je vopruz i ta
    V praxi je vopruz i ta výměna kol, ne? Síť s výměnou baterií má např. v Izraeli Renault. Výměna trvá pár minut .. asi jako natankování. Tesla má systém, který to zvládne za 90 sec. To se ale bavíme o komerčním použití. V případě F1 to speciální tým nebo speciální automat jistě zvládne za pár sekund v případě, že bude stroj upraven (a to jistě bude) pro bleskovou výměnu. S dojezdem bych si také nelámal hlavu. Klidně stačí dojezd 50 – 100 km při nejvyšších rychlostech a v případě standardizace, budou všichni závodníci nuceni měnit si baterii ve stejných intervalech, což srovná podmínky. Závody F1 se realizují na spec. tratích. Co brání provozovatelům, vybudovat trať s indukčním dobíjením? Pak nebudou muset závodníci do boxu pro nové baterie vůbec.

  2. Tak oni mohou trhat co
    Tak oni mohou trhat co chtějí, ale pokud budou tankovat desitky minut a pak odkrouží jen pár kol, tak Le-mans a další závody nejsou pro ně. Ostatně stejně jako pro ně nejsou dálnice. Holt je to tak a pokud nestoupne kapacita baterií v násobcích, tak to tak i zůstane.

            1. Tak zrovna WRC a F1 jsou
              Tak zrovna WRC a F1 jsou kované závodní speciály, které ani dnes se současnými osobními vozy nemají mnoho společného. A myslím že i v dalekém budoucnu vyjde vezení a spalování fosilního paliva co do poměru výkon/hmotnost lépe jak nejlepší baterie.

              Nicméně, když už někdo závodníkům přikázal, že mají jezdit na baterky viz FE, pak zase nechápu proč to tvůrci pravidel naprosto zazdili tím, že budu jezdit auta dvě = nebude se konat žádné tankování. Já bych jim právě nechal lámat si hlavu s tím, jak tam tu energii rychle dostat a nenudit diváky nucenou 8h pauzou. A myslím, že by jsme se velmi brzo dočkali výměny baterie hluboko pod 30sec. (Ono to principiálně není zas tak složité pokud to může dělat tým výborných mechaniků, tak jde jen o to vjet s autem na hever, uvolit krabici s baterií, zvednout auto, rychle odsunout pryč vybitou a nasunout novou krabici, spustit auto, zajistit a jedéém…)

              Mimochodem TESLA to umí již zcela automatizovaně(netřeba žádné obsluhy) u běžného sériově vyráběného osobního vozu pod 90sec už dnes.

        1. jasně, ale co z toho…?
          To

          jasně, ale co z toho…?
          To auto se specialně připravuje, skáče kolem něj mraky lidí atd. Potom odjede RZ a znovu míří do boxů na údžbu, kolikrát výměny celých motorových částí. RZ má většinou cca 100km, to není problém v ostrém tempu s elektrikou odjet. Už Tesla Roadster před lety v TopGearu odjela cca 80km v ostrém tempu na okruhu a to byl seriový sporťák. Nehledě na to, že za cca 1/2hodinky ho mužete mít nabitý znovu na 80% a následná údržba elektromobilu je taky úplně jinde…

Napsat komentář