ROZHOVOR: Opel Ampera plug-in hybrid ve firemní praxi

Společnost SVK Elektronik s.r.o. má více než 15letou tradici v oblasti prodeje konstrukčních součástek pro elektroniku a elektrotechniku. Zaměřuje se zejména na obory výroby kolejových vozidel, dopravní techniky a automobilového průmyslu. Od dubna 2012 využívá její jednatel Jaroslav Křapka pro firemní účely plug-in hybrid . Zeptali jsme se jak je s ním spokojený a jaké jsou jeho výsledky spotřeby.

Jaroslav Křapka s vozem Opel Ampera plug-in hybrid
foto: Hybrid.cz

Jaroslav Křapka (32) je jednatelem české společnosti SVK Elektronik s.r.o. Zároveň je velkým fandou do nových, alternativních typů pohonu. A tak když se plug-in hybrid Opel Ampera objevil na evropském trhu, neváhal si jej – i přes nemalé problémy – nechat dovézt až z Bruselu.

Proč se firma SVK Elektronik rozhodla investovat do prvního plug-in hybridu na českém trhu v podobě vozu Opel Ampera, čím firmu nebo vás osobně auto zaujalo?

Jaroslav Křapka (J.K.): Do nákupu plug-in hybridu jsme se rozhodli investovat z několika důvodů. Hlavní důvod je rozhodně fandovství do nových technologií (zejména pak v oboru automotive), dále je to aspekt ekologický a v neposlední řadě máme chuť a následný ekonomický zájem podporovat vývoj tohoto typu automobilů. Volba na vůz Opel Ampera padla z důvodu skutečné použitelnosti (rozuměj neomezeného dojezdu).

Auto využíváte ve firmě, osobně, nebo obojí?

J.K.: Auto je využíváno zejména pro firemní účely.

Jak dlouho už s autem jezdíte, kolik máte najeto, na jakých trasách a jaké jsou vaše dosavadní celkové dojmy?

J.K.: Vůz máme od dubna 2012 a nyní má najeto přes 3000 km převážně po Praze. Dosavadní dojmy jsou veskrze pozitivní. Vůz na rozdíl od jiných hybridů vypadá jako skutečné auto, a i tak jezdí. Hlavní provozní rozdíl oproti spalováku je v akustickém komfortu jízdy. Jízda na baterie je skutečným balzámem pro uši. Pozitivní je dojezd vozu pouze na baterie, který ve městě činí cca 60-70 km bez jakéhokoliv omezování ve stylu jízdy či použití klimatizace. S přibývajícími kilometry se dojezd mírně zvyšuje. Velice příjemné je používání větší rekuperace (řadicí páka na L), neboť se skoro nemusí používat pedál brzdy.

Sledujete v autě nějaké statistiky, např. spotřebu, frekvenci dobíjení a podobně? Pokud ano, můžete se s námi podělit o své dosavadní poznatky?

J.K.: Zde je pár průměrných údajů při jízdě ve městě:

Běžný dojezd na baterie po Praze: 60-70 km
Maximální dojezd na baterie: 75 km (zatím)
Spotřeba při jizdě na baterie: 16-17 kWh/100 km
Spotřeba při jízdě na benzín: 6-7 l/100 km
Nabíjení: pro nabití z “nuly” do plna, tj. přes 10 kWh, je odběr dle měřáku přes 12 kWh
Naše stávající dlouhodobá spotřeba: 0,9 l/100 km

Přikládám foto z palubního počítače – kde “Výdrž” znamená průměrnou spotřebu od té doby co byl vůz vyroben. Další foto ukazuje teoretický dojezd dle aktuálního způsobu jízdy (zde 80 km).

auto plug-in hybrid SVK rozhovor Jaroslav Křapka SVK Elektric rozhovor Opel Ampera plug-in hybrid

auto plug-in hybrid SVK rozhovor Jaroslav Křapka SVK Elektric rozhovor Opel Ampera plug-in hybrid

Provedli jsme také testy spotřeby na dlouhé trase:

Testovací trasa asi 141 km: Praha 9 (Poděbradská) – Bavorov (náměstí). Nastavení vozu – jízdní režim Normal, všechny spotřebiče normálně zapnuty (klimatizace, rádio, světla, stěrače)

1. jízda – vůz plně nabitý, tachometrové rychlosti v Praze a vesnicích 55-60 km/h, dálnice 130 km/h, mimo město 100 km/h. Používán tempomat, bez snahy o ekonomickou jízdu (normální předjíždění, akcelerace do kopce atd.)

auto plug-in hybrid SVK rozhovor Jaroslav Křapka SVK Elektric rozhovor Opel Ampera plug-in hybrid

Výsledek:

Dojezd na elektřinu: 54 km
Spotřebováno elektřiny: 10,2 kWh – tj. spotřeba při jízdě čistě na elektřinu: 18,9 kWh/100 km
Spotřebováno benzínu: 4,4 l – tj. spotřeba při jízdě čistě na benzín: 5,0 l/100 km
Kombinovaná spotřeba při této jízdě: 3,0 l/100 km

2. jízda – vůz plně nabitý- rychlosti v Praze a vesnicích 55-60 km/h, dálnice 120 km/h, mimo město 90 km/h. Používán tempomat, snaha o ekonomickou jízdu (bez nutného předjíždění).

auto plug-in hybrid SVK rozhovor Jaroslav Křapka SVK Elektric rozhovor Opel Ampera plug-in hybrid
auto plug-in hybrid SVK rozhovor Jaroslav Křapka SVK Elektric rozhovor Opel Ampera plug-in hybrid

Výsledek:

Dojezd na elektřinu: 58 km
Spotřebováno elektřiny: 10,2 kWh – tj. spotřeba při jízdě čistě na elektřinu: 17,6 kWh/100 km
Spotřebováno benzínu: 4,1l l/100 km – tj. spotřeba při jízdě čistě na benzín: 4,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba při této jízdě: 2,9 l/100 km

3. jízda – režim Normal po okresních silnicích, režim Hold (jízda pouze na benzín) na dálničních úsecích a velkých kopců. Vůz plně nabitý- tachometrové rychlosti v Praze a vesnicích 55-60 km/h, dálnice 135 km/h, mimo město 100 km/h. Používán tempomat, snaha o ekonomickou jízdu

auto plug-in hybrid SVK rozhovor Jaroslav Křapka SVK Elektric rozhovor Opel Ampera plug-in hybrid

Výsledek:

Dojezd na elektřinu: 81 km
Spotřebováno elektřiny: 10,5 kWh – tj. spotřeba při jízdě čistě na elektřinu: 12,9 kWh/100 km
Spotřebováno benzínu: 4,6 l – tj. spotřeba při jízdě čistě na benzín: 7,6 l/100 km
Kombinovaná spotřeba při této jízdě: 3,3 l/100 km

4. jízda – režim Normal po okresních silnicích, režim Hold (jízda pouze na benzín) na dálničních úsecích. Vůz plně nabitý- tachometrové rychlosti v Praze a vesnicích 55-60 km/h, dálnice 120 km/h, mimo město 90 km/h. Používán tempomat, snaha o ekonomickou jízdu.

auto plug-in hybrid SVK rozhovor Jaroslav Křapka SVK Elektric rozhovor Opel Ampera plug-in hybrid

Výsledek:

Dojezd na elektřinu: 72 km
Spotřebováno elektřiny: 10,1 kWh – tj. spotřeba při jízdě čistě na elektřinu: 14,0 kWh/100 km
Spotřebováno benzínu: 3,3 l – tj. spotřeba při jízdě čistě na benzín: 4,8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba při této jízdě: 2,4 l/100 km

Závěr: není zásadní rozdíl mezi ekonomickou a normální jízdou, celkem překvapivě slušná spotřeba generátoru, velká závislost spotřeby elektřiny na rychlosti. Nejefektivnější je jízda po městě.

Kde vidíte hlavní výhody vozu Opel Ampera, kde naopak nevýhody, pokud nějaké?

J.K.: Hlavní a víceméně jediné mínus je pořizovací cena – bohužel, její výše řadí tento vůz do kategorie “luxusní” kam, nespadá. Přestože zde jsou prvky lepší výbavy – couvací kamera, zvukový systém Bose, navigace s HDD. Další věci jako automatické stahování oken pouze u řidiče, mechanické nastavování sedadel, halogenové osvětlení, chybějící kryt zavazadlového prostoru, chybějící ventilace pro zadní sedadla atd. odpovídají spíše vozu s cenovkou 300 000 Kč.

Plánujete do budoucna nákup dalších vozů na alternativní pohon, např. elektromobilů nebo aut na plyn?

J.K.: Dalším vozem do firemní flotily by ještě letos měl být vůz Volvo V60 Plug-in Hybrid.

Elektromobily vás nelákají?

J.K.: Elektromobily mne nelákají z důvodu chybějící infrastruktury rychlodobíjení a malého (skutečného-celoročního) dojezdu.
Aktuální situace u nabíjecích stanic  je taková, že za hodinu nabíjení dobiji Amperu max. 2,5kWh což odpovídá asi 15 km – to je žalostně málo.

Podíleli jste se sami jako firma na vývoji nějakých součástek pro hybridy, elektromobily nebo podobně? Ať už na silnicích nebo na kolejích?

J.K.: Nedá se říci, že podíleli na vývoji, ale jsme dodavatelé určitých komponentů pro hybridní autobusy firem Škoda a Cegelec.

Proč padla volba pro další plug-in hybrid právě na Volvo a ne třeba Prius ?

J.K.: Jako dosavadního uživatele vozů Audi výhradně s pohonem quattro mě Volvo zlákalo hlavně třemi věcmi: možností pohonu 4×4, spojením elektromotoru s dieselovým agregátem, karoserií typu kombi.

22 Comments on “ROZHOVOR: Opel Ampera plug-in hybrid ve firemní praxi”

      1. Děkuji za odpověď a rád
        Děkuji za odpověď a rád bych se ještě zeptal, na čem závisí využitelná kapacita baterie?
        Jinak v únoru testovala Amperu redakce Hybridu.cz, ale s podstatně slabšími výsledky jak dojezdu na elektřinu, tak i spotřeby benzínu. Je to jen vlivem rozdílné teploty, nebo ještě něčím jiným?

        1. Ta závisí na nastavení od
          Ta závisí na nastavení od výrobce. Aby mohli dát záruku na baterie (8 let/160 000km) využívá se pouze jedna část a jak postupem doby baterie „umírá“ začíná se využívat ta nepoužívaná.

          Rozdílné výsledky z testu jistě závisí také na počasí, ale jinak nemohu soudit. Aby to bylo porovnatelné muselo by se testovat na stejném úseku při stejných rychlostech. Já mohu za sebe napsat, že jsem se nijak extrémně nesnažil o minimální spotřebu – tedy nebyl jsem brzdou v provozu. Obecně jsem spíš řidič s těžší nohou….

  1. Zdravím,samozřejmě,ať si
    Zdravím,samozřejmě,ať si každý koupí barvu jakou chce,ale dle mého názoru černá barva nevyjadřuje čistotu tohoto vozu,zde je odkaz na článek,který o tom pojednává http://auto.idnes.cz/tipy-na-uspornou-jizdu-myslet-na-spotrebu-se-vyplati-uz-pri-nakupu-auta-1o5-/automoto.aspx?c=A120515_154039_automoto_fdv. Jinak můj rekord ve spotřebě je 3,3 L.Přeji všem pohodu na silnicích a s pozdravem Martin.

    1. No něco na té bavě je.
      No něco na té bavě je. Četl jsem si ten článek ( díky za odkaz). Ale na tu červenou to neplatí!!!! Jezdím s opel corsa červené barvy r.v. 2010 motor 1.2 63kw a kombinovaná dlouhodobá spotřeba ukazuje 5,6 l . Před tím jsem měl opel vectra r.v. 1998 modré barvy 2.0 100 Kw a jezdil jsem za 9,5 l. A hlavní důvod byl silný motor, s kterým jsem často předjížděl a akceleroval a neměl jsem tam palubní počítač. Teď mě to tak nenutí jezdit moc svižně, jezdím více na spotřebu a taky bezpečněji. Takže červená je super a jde dobře vidět pro ostatní účastníky silničního provozu, tak je taky bezpečnější!!! A co máte za vozidlo, že jezdíte za 3,3 l ????? . Já jsem se dostal na nejmenší průměr 4,3 l.!!!

      1. Zdravím,mám Honda civic
        Zdravím,mám Honda civic 1,7 ctdi nafta,r.v. 2002.Pneumatiky michelin energy,aditiva bishop v oleji a v naftě,super lehká noha,dlouhodobě spotřeba 4,5L,ten rekord dělám běžně 3,5 l dálnice D8 ráno, trasa Praha-Roudnice,max rychlost 90-100km.Zakoupil jsem dodatečně palubní počítač,perfektní nastavení a kalibrace.zde odkaz http://www.scangauge.cz/. Nikde se neploužím a hodně dojíždím na neutral nebo rychlost dle situace.Pneumatiky foukám 2,5 doporučeno 2,3. Jinak zajímavé auto je toyota yaris hybrid,cena 360 000 Kč.S pozdravem Živec

  2. Vážený pane Křapka,mrzí
    Vážený pane Křapka,mrzí mne,že jste si koupil takto super ekologický vůz v černé barvě. Je to barva pro vládní vozy a pohřební službu a s elegancí to nemá nic společného.Prostě černá barva pohlcuje sluneční záření a následně musí klimatizace více chladit a roste spotřeba. Takže prosím nekupujte si černá auta,není to ekologické.

        1. To je trochu zavádějící
          To je trochu zavádějící tvrzení. Černá sice pohlcuje víc energie ze záření, ale pokud na ní nesvítí, tak jí naopak zase víc vyzáří (viz černá úprava chladičů).

          Navíc si vzpomínám, že na fakultě nám fyzikář říkal, že autolaky mají obecně parametry hodně blízké dokonale černému tělesu (viditelná barva nehraje až tak velkou roli) a proto když je v noci jasno, udělá se tam námraza i když je několik stupňů nad nulou.

    1. Važený pane Martine, mrzí
      Važený pane Martine, mrzí mne, že jste si ještě nepořídil masku na obličej, a odchytávač prdů, který zamezí vašemu neekologickému životu na naší planetě. Prostě neprďte, nedýchejte, protože vypouštíte do vzduchu škodlivé látky, které nám ničí naši krásnou zemi. Není to ekologické tak prosim příště se pro jistotu raději vůbec nenaroďte, není to ekologické.

    2. Opel Ampera klidně může
      Opel Ampera klidně může být i v černé barvě a stále bude superekologické a překrásné auto. Včera jsem ho viděl v Břeclavě a byl jsem unešen!!!!!!! Barva byla teda bíla, černá je opravdu většinou elegantnější!!! Kdybych na to měl, tak bych si amperu taky koupil!!!!! Je to nádherné auto a hodně lidí ví, co je zač.

    3. Ohledně barvy jste mi
      Ohledně barvy jste mi vykouzlil úsměv na tváři…vůz byl objednán cca 10 měsíců předem, bez možnosti si určit cokoliv natož barvu! Původně se předpokládalo, že budou všechny první vozy (ePionier edice) pouze bílé, ale nakonec jsme dostali tento vůz.

      1. Zdravím pane Křapka,v tom
        Zdravím pane Křapka,v tom případě se na mě nezlobte,chtěl jsem jen veřejně, že černá barva na autě není moc na silnici vidět.Jen mě překvapuje,že u auta za milion si nemůžete vybrat barvu,to je docela trapné u takové firmy a v dnešní době.Mějte se dobře a hodné pohodových kilometrů s minimální spotřebou.S pozdravem Martin.

Napsat komentář