Nissan Leaf oblíbeným vozem taxislužeb

Elektromobil Nissan Leaf se stále častěji objevuje na stanovištích taxíků po celé Evropě. Provozovatelé taxislužeb i soukromí taxikáři si chválí nízké provozní náklady a přispívají ke zlepšování kvality ovzduší ve městech.

Elektromobil Nissan Leaf s větrnou turbínou v pozadí
foto: Nissan

Ve městech po celé Evropě se odehrává tichá revoluce. Společnosti provozující taxislužby postupně upouštějí od používání tradičních taxíků s dieselovým motorem a pořizují si elektromobily Nissan Leaf, které takřka neslyšně plují ulicemi.

Nejprodávanější elektromobil na světě si rychle získává oblibu i mezi řidiči taxislužby, které lákají nízké provozní náklady a kteří již nechtějí znečišťovat ovzduší v centrech měst.

Evropa objevuje elektromobily

Dva roky po zahájení prodeje tohoto mimořádně úspěšného elektromobilu v Evropě již taxíky Nissan Leaf jezdí v Nizozemsku, v Německu, Portugalsku, Španělsku i ve a Velké Británii. A bude jich více a více!

K nadšeným zastáncům taxivozů Leaf patří i amsterdamská společnost Taxi-E. Ve vozovém parku má 13 automobilů Nissan Leaf. Její řidiči v nich najezdili už přes 700 000 km, což je větší vzdálenost než od Země k Měsíci.

Vozy dvakrát či třikrát denně dobíjejí u rychlonabíjecích stanic 100% ekologickou elektrickou energií, takže jsou stále připraveni dopravit klienty, kam potřebují.

Je co zlepšovat

Ruud Zandvliet, jeden z majitelů společnosti Taxi-E, říká: „Po Amsterdamu jezdí zhruba 3 000 taxíků. Naše vozy pomáhají snižovat množství emisí, ale je jasné, že je tu ještě obrovský prostor pro zlepšení.

Taxíky Leaf vozí cestující také po švýcarském Curychu. Je zde pro ně vybudována široká síť rychlonabíjecích stanic, které baterii za pouhých 30 minut dokáží dobít na 80 % její kapacity.

Mnoho zákazníků k nim ale přijíždí se zčásti nabitou baterií, a tak se zpravidla nezdrží déle než čtvrt hodiny. Během léta curyšský vozový park rozšíří dalších deset vozů Nissan Leaf. Město si totiž předsevzalo, že do roku 2015 bude mít elektrický pohon celých 15 % vozidel místní taxislužby.

Nízké náklady, tichý chod

Model Leaf je hitem i mezi soukromými evropskými taxikáři, pro něž jsou prioritou nízké náklady na provoz a pohonné hmoty a časově nenáročná údržba. Tito profesionálové se rychle stávají fanoušky elektromobilů a upozorňují na výhody přechodu z dieselových vozů na elektrické i další kolegy.

Ve Velké Británii si elektromobily Nissan Leaf opatřila například společnost Phoenix Taxis, která ve své centrále v Blythu v hrabství Northumberland zřídila hned tři nabíjecí místa. Její ředitel Alexander Hurst vysvětluje: „Taxikáři investují především do paliva. A protože jeho ceny každý měsíc prudce stoupají, je dnes rozumnější nakoupit do vozového parku elektromobily.

Leaf je velmi pohodlné auto a taxikáři – o nichž se obecně ví, že nemají rádi změny – jsou nadšení tím, jak se chová na silnici. Počítám-li s dnešními cenami, naše firma na pohonných hmotách ročně ušetří až 5 900 eur. Do léta 2014 chceme mít 15 vozů Leaf.

Leaf šetří provozní náklady

V Portugalsku, první evropské zemi, kde se model Leaf začal prodávat, tímto elektromobilem jezdí mimo jiné lisabonský taxikář José Ferreira. Nahradil jím svůj starý dieselový taxík. V novém automobilu již ujel více než 15 000 km. Denně v něm urazí 80-100 km a tvrdí, že 70 % jeho zákazníků zaujal natolik, že teď elektrické taxi aktivně vyhledávají.

Soukromí taxikáři při volbě vozu jednoznačně přikládají největší váhu nákladům na pohonné hmoty a provoz. Každé euro se zkrátka počítá. Roberto San José z Valladolidu ve Španělsku si pochvaluje, že ve svém Nissanu Leaf ujel 47 000 km a za elektřinu zaplatil pouze 1 000 eur. Nafta do vozu s dieselovým motorem by ho přitom stála přes 5 000 eur.

V německém Hamburku udává nový tón taxislužba Prima Clima, která provozuje čtyři vozy Leaf. Na ulici jsou nepřehlédnutelné. Větší část jejich karosérie má světle žlutou barvu, která je poznávacím znamením německých taxíků a s níž ostře kontrastují dveře s motivem letního nebe.

Přes 60 000 Leafů prodáno globálně

Provoz těchto elektromobilů podporuje městské zastupitelstvo. V Hamburku mají k dispozici 50 nabíjecích míst a dvě rychlonabíjecí stanice.

Mimo Evropu taxivozy Nissan Leaf pomáhají chránit ovzduší také v ulicích New Yorku, Rio de Janeira a řady měst v Japonsku.

Ředitel pro elektrické vozy v Evropě Jean-Pierre Diernaz říká: „Nissan Leaf je bezpochyby ideálním vozem pro všechny provozovatele taxislužeb. Nevyžaduje náročnou údržbu a jeho provoz je velmi levný. Je výborně ovladatelný a cestujícím nabízí dost prostoru a pohodlí.

Řidiči ocení jeho vynikající zrychlení, díky němuž se mohou bez problémů pohybovat v provozu, a vzhledem k tomu, že se stále rozšiřuje síť rychlonabíjecích stanic, je vůz možné skutečně snadno a rychle dobít. I jeden tichý a bezemisní znamená pro každé město obrovský přinos.

tisková zpráva

14 Comments on “Nissan Leaf oblíbeným vozem taxislužeb”

  1. Samozřejmě, že to beru
    Samozřejmě, že to beru jako investici. Původní NiMH baterie mi vydržely 11 let – původní majitel 7let+ já 4roky. Nové baterie jsem tedy už kupoval. Pokles kapacity se projevoval vždy po zimě tzn. bateriím především škodí promrzání a nabíjení při nízkých teplotách. To jsem se pokusil vyřešit jejich vyhříváním a řádným zaizolováním boxů a zatím to funguje. V zimě nemám témř žádný pokles dojezdu. Výrobce baterií u LiFePo uvádí min.80% kapacity po 8letech při běžném provozu léto+zima. Já se těším, že když púvodní vydržely 11let, tak nové vydrží podstatně déle – mj. při 30tis km ročně se mi investice do baterií vrátí za 3,5roku tzn 2014 jaro jsou korunky zpět. A mimo to, že to má min. nároky na údržbu a provoz, je s tím super svezení.

  2. a trochu praxe. Mám
    a trochu praxe. Mám elektromobil od r. 2006, celoročně najezdím cca 30tis km z toho denně cca60km do práce a zpět včetně zimních výletů na lyže po Jeseníkách a Orlických h. i v -20stC a vše zcela bez problémů. Pokles kapacity baterií jsem zatím nezaznamenal. Stačilo pouze řádně zaizolovat bateriové boxy a dovybavit el. vyhříváním, které funguje při zapnuté nabíječce tzn. teplota baterií i v největších mrazech nepoklesla nikdy pod cca +15st a to nabíjím pouze v noci. Je třeba také připomenou, že při nabíjení a vybíjení (jízdě) také vzniká teplo jak ztráty z vnitřních odporů baterií a balancerů, které neuniká + nezávislé topení. Každé ráno můžete jít do auta v pyžamu. Prostě celoroční provoz s elektromobilem je super a byla to jedna z mých nejlepších investic. M.j. o nákupu kterého jiného auta se dá hovořit jako o investici….

    1. Až budeš kupovat nové
      Až budeš kupovat nové baterky, tak to taky budeš brát jako investici? Akumulátory neumírají lineárně, ale uvidíš sám. Ten dojezd by mně nestačil. Míň jak 80km v zimě je málo.

      Ten nejdůležitější je asi snížení dojezdu. Reálný dojezd klesl prakticky na polovinu. Auto sice s vypnutým topením pořád hlásí dojezd přes 120km, ale prakticky nelze topení nechat vypnuté. Hlavním důvodem je namrzání oken zevnitř. Jakmile ovšem topení zapnete tak počítač píše dojezd kolem 80 km. To je sice reálné, ale pouze pokud jedete trasu jedním zátahem. Jakmile uděláte delší zastávku uprostřed bez možnosti připojit auto na zásuvku, tak si raději ještě 20 km odečtěte na opakované nahřátí auta.

      1. Nojo, dotace se mně taky
        Nojo, dotace se mně taky zdají přehnaný. Tak ještě takových 8let a 100 tisíc km záruky na baterky bez jakýchkoliv keců. I když by nakonec vadil i praktický dojezd, protože bych chtěl vidět jak to v -20 stupních ujede 40km bude to někdě (v práci) stát ve stejném mrazu 8 až 12 hodin bez dobíjení a pak za stejné teploty 40km zpátky. A zvládne to i po 5 letech? Pochybuji a současná záruka mě od toho neochrání. Těch 80km za jakýchkoliv podmínek je pro mě osobně taková hranice použitelnosti a nemyslím, že jsem nějak náročný.

        1. Za těchto mrazivých
          Za těchto mrazivých podmínek na tom bude Leaf lépe než většina spalovačů. Traktoristi budou zápasit ze ztuhlou naftou a malou kompresí, další se slabou baterkou (ha!), která pořádně nerozhýbe zmrzlý motor a všichni bez nezávislého topení se budou několik prvních km tetelit v promrzlém autě, kde se ještě motor nezahřál natolik, aby začalo topit.

          V Leafu prostě sednete, pustíte topení a odjedete nebo ještě lépe, nastavíte si topení na několik minut před a sedáte do vytopeného auta. A že byste neujel 80km, to bych se fakt nebál, viz zkušenosti severských majitelů. Ani těch 5 let nebude mít žádný dopad, pokud tedy nenajedete 100tkm ročně. Chleba se bude lámat tak až po deseti letech.

          1. To je zajímavé, hlavně
            To je zajímavé, hlavně že někteří majitelé Leafu měli dost zásadní problém s poklesem kapacity baterií, i když uznávám, že to bylo způsobeno naopak teplým podnebím někde v USA. Jo o tom se tady nedočtete, protože se zde musí psát o elektromobilech jenom hezky a absolutně nekriticky. Nezlobte se, ale moc Vám nevěřím, viděl sem pár recenzí elektromobilů a pokud nemá Leaf nějaké spešl baterky tak by to zvládnul jen těžko a jen v případě několika málo prvních let, protože v zimě kapacita aku klesá dost brutálně a zapnuté vytápění tomu moc nepomůže. Možná jste nepostřehl, že v mém případě si člověk nemůže dobít aku u práce (v dnešní době případ většiny) a po těch 40 km x hodin stojí v mrazu a pak ho čeká dalších 40km s alespoň trochu vytopeným vozem třeba i v břečce, tudíž větší valivý odpor atd. Po pěti letech bych nechtěl vidět stav takového akumulátoru. Zatím to vidím na vítězství benzíňáku. S tím dieselem souhlasím, jelikož jsem se ho z tohoto důvodu zbavil.

            1. O tom, že si někteří
              O tom, že si někteří majitelé stěžovali na pokles kapacity se tady psalo. Popravdě už nevím jaké bylo nakonec rozuzlení, jestli šlo o závadu kusu, konstrukční vadu (nedostatečné chlazení packu v extrémně teplém podnebí), chybu nabíjení nebo skutečně degradaci článků jako takových. Kromě toho, seriózní automobilka si opravdu nemůže dovolit hodit na trh něco co během pár let odejde.

              Z čeho soudíte, že jsem si nevšiml, že nemůžete v práci dobíjet (a kdo ano), když jasně píšu, že 80km v zimě není žádný problém? A s tou břečkou jste mě docela pobavil. Leaf má výkon 80kW a subjektivně se chová jako dvojnásobně výkonný spalovač. Toho břečka opravdu nezbrzdí.

              1. K břečce – myslel jsem to
                K břečce – myslel jsem to tak, že zase o něco stoupne spotřeba a tudíž i klesne dojezd, né že by to Leaf kvůli malému výkonu zastavilo. Celé je to o způsobu testování, kdy klasický test je moc povrchní a nedá odpověď na všechno. Ten maximální papírový dojezd se tak u elektromobilů může v zimě scvrknout klidně o polovinu.

                Článek o vadných aku mně utekl. Omluva.

                1. To byste tu břečku musel
                  To byste tu břečku musel před sebou tlačit radlicí, aby to mělo nějaký významný dopad na dojezd. Kvůli reálným zkušenostem s dojezdem za velkých mrazů jsem právě zmiňoval ty skandinávské majitele. Zkrácení dojezdu až o polovinu při opravdu třeskutých mrazech bych viděl jako reálný. Kromě snížení účinnosti samotných akumulátorů je největší žrout energie topení. Ale zase, kolikrát je u nás v zimě takový mráz? Maximálně pár dní v roce a to ještě k ránu, přičemž většinu zimy je něco kolem nuly. A zase, vedeme akademickou debatu o modelu 2013. Příští bude mít třeba o polovinu větší baterku a topení tepelným čerpadlem a jsme zase někde úplně jinde.

                2. Podívejte se sem
                  Podívejte se sem :
                  http://www.roznovan.cz/~kubis/leaf.php

                  Tam je to pěkně popsané. Jak výhody tak nevýhody.
                  A má tam i kapitolu v zimě. Vaše obavy jsou myslím na místě.

                  Ten člověk je i velmi vstřícný myslím ze vám i odpoví na případné otázky.

          2. naprostý souhlas
            ..

            naprostý souhlas

            .. nicméně oni si automobliky často nabíhají sami svými oficiálními prohlášeními jako „dojezd v zimě bude o něco nižší“. Nepříjde mi, že by byl takový problém NEDC změřit 2x. jednou při 20°C a jednou třeba těch -20°C (pravda musela by se k tomu vymrazit místnost s válcovou brzdou) a udat tak ten dojezd v zimě jako zcela objektivně změřenou hodnotu?

Napsat komentář