Ford eWheelDrive pro megapole 21. století

Podle odhadů OSN má v roce 2050 na planetě Zemi žít 9 miliard obyvatel, z toho 6,6 miliard ve městech. Po silnicích se může také prohánět čtyřikrát více automobilů, nejen z důvodu rostoucí populace, ale hlavně díky rostoucímu bohatství celé společnosti. Můžeme se na podobné „automobilové peklo“ připravit? Ano, třeba konstrukcí malých, bezemisních a vysoce agilních vozidel, například jako je eWheelDrive od společnosti Ford a Schaeffler

Ford eWheelDrive
foto: Ford

Známa automobilka Ford spojila síly s německým výrobcem součástek pro automobilový průmysl Schaeffler, aby prozkoumala možnosti konstrukce specializovaných automobilů pro přeplněné městské prostředí. Cílem jejich snažení je koncept eWheelDrive, odvozený od sériového automobilu Ford Fiesta.

O pohon konceptu se stará dvojice elektromotorů ukrytých v zadních kolech. Smyslem přesunutí elektromotorů do kol (alespoň v případě eWheelDrive) je především ušetřit vnitřní prostor a v maximální možné míře minimalizovat rozměry automobilu – zásadní vlastnost pro jízdu ve městech.

eWheelDrive
Schéma konceptu eWheelDrive
foto: Ford

Místo rozměrného spalovacího nebo elektrického motoru pod kapotou, tak můžeme na stejném místě umístit menší baterie nebo vytvořit zavazadlový prostor.

Podle konstruktérů takové řešení umožňuje v současném malém vozidle pro dvě osoby vytvořit plnohodnotný prostor pro čtyřčlennou posádku. Uvolněný motorový prostor a samostatně pohaněné kola také umožní vozidlům získat zcela nové manévrovací schopností, například „jízdu bokem“ pro pohodlné zaparkování.


Představení vozidla eWheelDrive
Video: YouTube

„Tyto vysoce integrovaná kola s vlastním pohonem umožňují konstruovat městské vozy prakticky bez omezení a můžou být klíčovým faktorem při vývoji nových konceptů vozidel a automobilových platforem v budoucnosti, říká Peter Gutzmer, technický ředitel firmy Schaeffler.

Dalším krokem obou firem, za přispění dalších významných technických pracovišť, je v rámci projektu MEHREN (Multimotor Electric Vehicle with Highest Room and Energy Efficiency) do konce roku 2015 sestrojit další dva prototypy městských vozidel se samostatně pohaněnými koly

Cíle projektu MEHREN je zlepšit integraci elektromotorů do kol a plně pochopit jízdní dynamiku vozidla vybaveného koly o váze několik desítek kilogramů. Problémem může být brždění, hluk, vibrace, jízdní komfort a další.

„Je vzrušující pracovat na projektu s firmou Schafller, protože otevírá potenciálně nové možnosti pro konstrukci vozidel s nulovými emisemi, efektivní stavbou karosérie a výjimečnou ovladatelností,“ dodává Pim van der Jagt, ředitel pro Výzkum a pokročilé technologie Fordu v Evropě.

Ford

15 Comments on “Ford eWheelDrive pro megapole 21. století”

  1. Elektropohony v kolech ale
    Elektropohony v kolech ale není nic nového a převratného. Tyto technologie už řadu let používají někteří výrobci zemědělské techniky a stavebních strojů, jako doplňkové pohony, a moderní skladové zakladače tento způsob pohonu též využívají. Takže pokud se toto objeví i u běžných elektromobilů je to běžný vývoj.

    1. No kolomotor pouzival uz F.
      No kolomotor pouzival uz F. Porsche na počátku 20.století.

      Problémů kolomotorů je ale trošku víc než u klasické koncepce…

      Elektromechanika v kole zvyšuje množství neodpružených hmot, což negativně ovlivňuje chování vozu, na přední nápravě by to bylo asi markantnější, ale ani vzadu to nebude úplně košér.

      Propojení obou motorů bude náročnější na materiál a prostor, těch kabelů tam bude prostě 2x tolik a bohužel ne menšího průměru, protože kolomotory mají vyšší záběrné proudy.

      Elektromechanika v kole je hned na ráně, jak tu bylo zmíněno, při změně geometrie se změni charakteristika motoru, bo ho to zničí. Vnější podmínky taky může působit přímo.

      Stavební stroje nebo nakladače nejezdí určitě 50km/h a po silnicích pomocí kolomotoru 🙂

      1. MÁTE NAPROSTOU PRAVDU A
        MÁTE NAPROSTOU PRAVDU A SOUHLASÍM S VÁMI. Ale pokud snad vážně uvažují o tomto problému následovníci Henry Forda a Benze tak snad na něco nového přišli. Je dobře, že lidé od Mařeny a Dacana, Sentinelu, Forda T, po Manna nebo Mercedesa MGS. Od dřevěného uhlí, přes koks zemní plyn po břidlicový plyn. Je dobře, že existují i lidé prakticky přínosní jako byli Henry Ford, Mendělejevů, atd. atd.

  2. Komplet battery pack ve
    Komplet battery pack ve předu, bez adekvátní protiváhy vzadu, jaký asi bude poměr váhy předek:zadek? Je to sice určeno jako prototyp městského vozidla, ale tohle bych neviděl jako šťastné řešení.

    Omluvou je, že spoří náklady na šasí použitím stávajícího modelu, ale battery pack pod podlahou (sandwich) se mi jeví jako mnohem smysluplnější, vždyť už kdysi měl GM svůj návrh pohonné platfomry skateboard pokud se nepletu…

              1. s tím natáčením to bude
                s tím natáčením to bude asi celkem sranda i z hlediska úpravy šasí, protože do podběhů se to nevejde (vzadu 100% ne), navíc budou muset překopat odpružení toho kola, protože ta vlečná/miltilink náprava se taky neuhne. A nechci vidět, když by to auto poskočilo (díra) při parkování, co by to udělalo s blatníky 🙂

                Pro tuhle koncepci je standartí podvozek k ničemu, proto to mají asi taky jen jako 3D animaci…

Napsat komentář