TEST: Škoda Rapid – první dojmy

Že se kolemjdoucí otáčejí za elektromobily jako , nebo luxusním Fisker Karma, už jsme si zvykli. Tolik očí pověšených na novém modelu automobilky Auto jsme ale rozhodně nečekali. Nové mladoboleslavské auto nesoucí hrdé označení jsme vyzkoušeli na mezinárodní novinářské prezentaci.

Čistě subjektivní dojem: Škoda Rapid je na pohled opravdu povedené auto.
foto: Hybrid.cz

Škoda Rapid je krásné, prostorné nové auto z dílny Škoda Auto. Dostali jsme možnost si jej na jeden den projet během novinářské prezentace začínající ve Vídni a končící v Bratislavě. Díky tomu jsme auto prověřili na dálnici, v městském i meziměstském provozu a na klikatých podhorských silničkách Malých Karpat.

Globální strategie

Z mladoboleslavské automobilky se během posledních let stala globální společnost a značka. Tomu odpovídá nejen nová korporátní identita (nové logo), ale především neustále se rozšiřující modelová nabídka. Škoda chce uvádět nový nebo inovovaný model co šest měsíců a daří se jí to. Po malém městském Citigo je tu rodinné auto nižší střední třídy v podobě Škoda Rapid.

Škoda Rapid test

Nová Škoda Rapid měří necelých 4,5 metru
foto: Hybrid.cz

Je bez debat, že Rapid pomůže Škodovce splnit si vysněný cíl prodávat v roce 2018 kolem 1,5 mil. aut ročně. Svědčí o tom nejen množství zvědavců, kteří se na sousedním Slovensku za autem otáčelo, ale především samotné auto. Jezdí se v něm totiž opravdu dobře.

Jízdní dojmy

Na celkem 250 km jsme si vyzkoušeli verzi Škoda Rapid 1,2 TSI o výkonu 77 kW ve verzi Green Tec. A jízdní dojmy jsou výborné. Auto sedí pevně a nezalekne se ani větších výmolů, které dokáže vyžehlit.

test Škoda Rapid test Škoda Rapid test Škoda Rapid

Brzdy nejsou zbytečně ostré, ale nastavené na příjemnou rodinnou jízdu. Ocenili jsme velmi tichý chod motoru, jehož hluk proniká do kabiny v rychlostech do 90 km/h jen velmi omezeně.

Námi testovaná verze byla doplněna o šestistupňovou manuální převodovku. Jedno slovo, které Rapid i systém řazení dokonale vystihují je “precizní”. Stabilní a právě tak akorát tuhá řadící páka s krátkými rychlostmi v naprosté většině případů vždy padla přesně tam, kam padnout měla. Auto se nezaleklo ani dálničních rychlostí a i ve 120 km/h dokázalo předvést své svaly.

Spotřeba

Na zmíněných 250 km jsme dosáhli průměrné spotřeby 5,9 l/100 km. jsme přitom nešetřili. Oficiální hodnota kombinované spotřeby pro tuto verzi je 5,4 l/100 km a předpokládáme, že s klidnou nohou lze této spotřeby bez problémů dosáhnout.

Škoda Rapid test

Prostoru nabízí Škoda Rapid až až, pro řidiče i pro pasažéry
foto: Hybrid.cz

Jednalo se o verzi Green Tec, která je doplněna systémem . Ten je výrazně vyspělejší a provozně příjemnější, než když jsme ho před lety zkoušeli v modelu .

Další šetrná opatření zahrnují pneumatiky s nízkým valivým odporem a rekuperace energie. Ta funguje tak, že vždy když řidiř ubere plyn či zabrzdí, se zvýší napětí alternátoru. To je pak možné využít k dobíjení akumulátoru. Při akceleraci nebo konstatní rychlosti může napětí alternátoru opět klesnout, což odlehčí motoru a sníží spotřebu.

Prostor

Rozměry vozu délka 4483 mm, šířka 1706 mm a výška 1461 mm dělají z Rapidu prostorového premianta ve své třídě. Může za to ale především rozvor 2602 mm díky kterému nabízí auto dostatek místa pro řidiče (ačkoliv pedály jsou na můj vkus umístěné trochu moc vpravo) a především v zavazadlovém prostoru – 550 litrů. Jakmile sklopíte sedadla, získáte 1490 litrů.

Škoda Rapid test

Interiér je jednoduchý a působí přehledně a levně. Ale co byste chtěli od levného auta.
foto: Hybrid.cz

Auto vyniká i nízkou hmotností 1175 kg (v námi testované verzi). Max. rychlost je v tomto případě 195 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne tato Škoda Rapid za 10,4 vteřiny. Díky 55l nádrži nabízí oficiálně max. dojezd 1019 km.

Cítíme světový hit

je pro Škoda Auto druhým nejdůležitějším trhem po Evropě. Hned za ní pak Rusko, Indie a další asijské země. Působí dokonce i v . Škoda Rapid je prvním “globálním” modelem značky. Podle našich prvních dojmů jde o natolik kvalitní auto, že si najde své zákazníky skutečně kdekoliv na světě – a určitě jich nebude málo.

Oficiálního představení se Škoda Rapid dočká letos v září na autosalonu v Paříži. Od října 2012 se začne prodávat v České republice, která bude prvním trhem, kde bude auto k dispozici. V polovině října přibude Německo. Během 1. čtvrtletí 2013 budou následovat další trhy. Auto se bude vyrábět v hlavním závodě v Mladé Boleslavi.

Škoda Rapid test

Ačkoliv se řadí mezi kompakty, působí jako mohutná limuzína, a to je právě to, co bezesporu pomůže nový Rapid prodávat napříč zeměmi. Na první pohled ve vás totiž vyvolá pocit „spousta muziky za dobrou cenu“.
foto: Hybrid.cz

Kromě námi testované 1,2 TSI verze budou k dispozici ještě 1,2 MPI 55 kW (mechanická pětistupňová převodovka), 1,4 TSI 90 kW (sedmistupňová automatická převodovka DSG), 1,6 TDI RD DPF 66 kW (pětistupňovaná manuální převodovka), 1,6 TDI CR DPF 66 kW (automatická sedmistupňová DSG převodovka) a 1,6 TDI CR DPF 77 kW (pětistupňová mechanická převodovka).

Nejnižší spotřebu nabídne Škoda Rapid ve verzi 1,6 TDCI CR DPF 77 kW Green tec, a to 3,9 l/100 km. Kromě toho jsme se samozřejmě zástupců Škoda Auto zeptali také na možnost verze. Prozatím jsme byli ujištěji, že vše závisí na poptávce. Pokud by byl mezi zákazníky o CNG Rapid zájem, údajně by se o něm dalo uvažovat.

Cena, Simply Clever

Prozatím je automobilka velmi tajemná ve vztahu k ceně vozu. Prý kvůli konkurenci. Vzhledem k pozicování Rapidu mezi modely Fabia a Octavia se ale dá snadno odvodit cena začínající někde kolem 279 – 299 000 Kč pro základní verze vozu. Ty budou velmi stroze vybaveny, ta nejzákladnější nebude obsahovat dokonce ani autorádio.

Naopak v základní výbavě najdeme např. ABS, ESP, 6 airbagů a další. Co musíme na novém Rapidu zejména ocenit, to jsou tzv. “Simply clever” řešení. Např. škrabka na led na vnitřní straně krycího víčka nádrže, oboustranný koberec v kufru, držák multimediálních přístrojů, držák výstražné vesty, odpadkový koš ve výplni dveří, odkládací síťky a další malé, ale důležité praktické prvky.

Právě tyhle detaily, zdánlivě nesouvisející s “automotive” prostředím, ale zato s praktickým každodenním využíváním vozu, dělají z Rapidu výjimečně zajímavou premiéru.

7 Comments on “TEST: Škoda Rapid – první dojmy”

    1. Kritizovat umí holt každý
      Kritizovat umí holt každý ňouma. Ale možná se pletu, třeba jste prezidentem úspěšné globální marketingové poradenské agentury, která by koncernu mohla radit. Anebo spíš patříte mezi ty, co jenom kritizují ostatní a sami nic pořádnýho nevytvoří.

      1. Automobilka s globální
        Automobilka s globální značkou by snad měla už dnes vědět jestli zákaznící mají o CNG verzi zájem nebo nemají.

        Ať si průzkum nějaké té globální marketingové poradenské agentuře zadají, peněz na to mají dost.

        A ne že „dalo by se o tom uvažovat“.

    1. Kvuli lidem jako jsi ty maj
      Kvuli lidem jako jsi ty maj dneska auta tak nesmyslný a nevkustný tvary. Jenom pro to aby někdo jako ty nebrblal že to vypadá furt stejně. Rapid má krásně jednoduchej, čistej a elegantní vzhled a jsem rád že se k tomu celej koncern po jejich pokusech se zahnutejma šikmejma světlama (hnus) a podobně vrátil.

Napsat komentář