Elektromobil Smart ED třetí generace: první dojmy

Švýcarský konstruktér Nicolas Hayek od začátku zamýšlel Smart jako elektrické auto, resp. hybrid. V roce 1998, kdy se vůz poprvé objevil na trhu, to ještě možné nebylo. V roce 2012 Daimler představuje už třetí generaci elektromobilů Smart ED. Poprvé si jej budou moct koupit běžní zákazníci.

Nový Smart ED třetí generace je k dispozici ve verzích coupé a cabrio
foto: Hybrid.cz

Historie elektrických Smartů sahá až do roku 2007, kdy Daimler vyrobil první generaci. Šlo o 100 testovacích vozů pro Londýn. V roce 2009 už bylo na světě 2000 aut druhé generace. V těchto týdnech konečně přichází na trh třetí generace na které je vidět, že Daimler získal během posledních pěti let v oblasti elektromobility obrovské zkušenosti.

test Smart ED 3. generace test Smart ED 3. generace test Smart ED 3. generace

Druhá generace elektromobilu Smart ED měla své mouchy – vyzkoušeli jsme si to během několika týdnů testování. Všechny tyto nedostatky se rozhodli vývojáři ve třetí verzi odstranit. Většinou na základě ohlasů samotných řidičů předchozích generací.

Jochen Eck, který je dnes v Daimleru zodpovědný za testování elektrických pohonů a za to, že všechny součásti v nich dohromady pracují tak jak mají, řekl při prezentaci zajímavou věc. “Dojezd nikdy nebyl problém. Většina lidí najezdila denně kolem 40 km.” Podle testu NEDC zvládne třetí generace ujet na jedno nabití 145 km. Eck nám ale mezi řečí prozradil, že někteří zaměstnanci dokázali ujet až 203 km.

Prodloužení dojezdu na 145 km je nicméně podle Ecka nebylo záměrné – spíš je výsledkem všech ostatních úprav na autě, kterých bylo opravdu požehnaně. Intenzivně se konstrukční tým zabýval vytápěním. To především v zimě výrazně snižuje dojezd. Daimler proto ve spolupráci s BASF využil pokročilé materiály k izolaci karoserie.

Smart ED Berlín test

K vidění byla také speciální BRABUS verze elektromobilu Smart ED třetí generace
foto: Hybrid.cz
test Smart ED 3. generace test Smart ED 3. generace test Smart ED 3. generace

Zároveň využívá inteligentního proudění vzduchu, kdy ohřátý vzduch neodchází z auta, a tak systém nemusí ohřívat nový vzduch stále znovu a znovu na požadovanou teplotu. Inteligentní tepelný management umožňuje topnému tělěsu o výkonu 2 kW fungovat výrazně šetrněji než v předchozí generaci.

Druhá generace Smart ED trpěla také slabým zrychlením. To bylo v 3. generaci výrazně zlepšeno na 4,8 vteřiny z 0 na 60 km/h a 11,5 vteřiny z 0 na 100 km/h. Zároveň se zvýšila maximální rychlost, a to na 125 km/h. Baterie má kapacitu 17,6 kWh, 52 Ah, napětí 339-391 V, skládá se z 93 článků a váží 175 kg (o 10 kg víc než baterie ve druhé generaci). Daimler garantuje 10 let životnosti.

Půlhodinová projížďka Berlínem potvrdila, že konstruktéři Daimleri skutečně chtěli konečně ve 3. generaci postavit dospělé elektrické auto do města. Auto odpovídalo svižně na každé sešlápnutí plynu. Poněkud nepříjemné je provedení brzdového pedálu, který je velmi tuhý a je třeba si na něj zvyknout.

Výrazně se proměnil interiér, který je takový, jaký od prémiového auta typu Smart čekáte. K dispozici je verze cupé a cabrio. Cabrio je samozřejmě dražší díky elektronicky stahovatelné střeše. Projížďka městem v takovém případě ale vydá jakoukoliv turistickou poznávací cestu.

Daimler se rozhodl, že si klíčové komponenty pro elektrický Smart bude vyrábět sám, resp. ve společných podnicích s druhými. Baterii tak dodává Deutsche AccuMotive, joint-venture Daimler a Evonik. Elektromotor o výkonu 55 kW zase EM-motive, společný podnik se společností Bosch.

Smart ED Berlín test

A samozřejmě nechyběl ani pojízdní koncept Smart ForVision vyrobený ve spolupráci s BASF
foto: Hybrid.cz
test Smart ED 3. generace test Smart ED 3. generace test Smart ED 3. generace

Výrazně se zlepšilo i dobíjení elektromobilu. Palubní nabíječka s max. výkonem 3,3 22 kW dokáže auto dobíjet během sedmi hodin z běžné 230V zásuvky. Za 6 hodin se speciální dobíjecí stanicí WallBox, kterou bude Daimler na požádání také dodávat. Podporuje také rychlodobíjení 400 V, kdy je možné z 0 na 100 % dobít auto během jedné hodiny. Výrazně se také podle Ecka zlepšila účinnost dobíjení, což doufáme budeme mít možnost brzy otestovat.

Je skvělé vidět, že Daimler má vše do puntíku promyšlené. Jochen Eck nám u oběda prozradil, že ač bylo těžké si to “vydupat”, elektromobilitě se dnes v Daimleru věnují stovky lidí (samotnému vývoji tým cca 50). Nejde tedy o žádnou okrajovou záležitost. A tomu odpovídá jak samotný nový Smart ED, jeho prezentace, tak i doplňkové služby.

Daimler bude nabízet tři různé druhy dobíjecí stanice WallBox – pro soukromé uživatele, pro malé firmy a pro velké flotily. Každá z verzí má odlišné rozměry a především odlišné možnosti inteligentní komunikace. Samozřejmostí je podpora komunikace mezi Smart ED a chytrými telefony.

Základní ceny bez daní v Německu jsou stanoveny na 15 890 euro pro verzi coupé a 18 486 euro pro verzi cabrio v případě nákupu auta a pronájmu baterie za 65 euro měsíčně. Při nákupu auta i baterie jsou ceny 19 900 euro, resp. 22 496 euro. Daimler nabídne veškeré možnosti osobních úprav elektromobilu jako v případě klasické verze vozů Smart. Zákazníci tak de-facto mají možnost navrhnout si vlastní verzi.

Elektromobil Smart ED třetí generace bude k objednání také v České republice, a to přibližně do měsíce za cenu kolem 600 000 Kč. Možnost pronajmout baterii v ČR nebude dostupná, zákazníci si budou moct pouze zakoupit vůz včetně baterie. Podle Jana Kuhna, zástupce Mercedes-Benz, byly důvodem finanční nároky kladené mateřskou společností.

18 Comments on “Elektromobil Smart ED třetí generace: první dojmy”

  1. vzhledem k tomu ze jeste
    vzhledem k tomu ze jeste pred par lety tu novej mini cooper stal taky 600k, tak to neni zas tak hrozny, to ze je to o 20% vice nema cenu resit, malokdo by to tady koupil i za tu „nemeckou“ cenu.. kdyz vidim ty smarty v praze, tak je to samej bazar z nemecka, jen opravdu malokdy vidim relativne novej „micro hybrid drive“

  2. Vyšší cena u nás a
    Vyšší cena u nás a celková menší nabídka EV na našem trhu je zapříčiněna i tím, že naše vláda podporu pro EV nezavedla. Možná by stálo za to v příštích volbách podpořit tu stranu, jejíž vedení se alespoň k e-mobilitě nestaví, jako k nesmyslu a neválčí za díry po uhlí v zemi. Vše je spjato se vším, lidé si to neradi spojují.

    V článku je více chyb (km/h vs. km), asi byl jen rychle přeložen. Nicméně mám radost, že třetí generace je na světě. Německý a další zapadní trhy by měli zajistit dostatečnou poprávku, abychom došli k dalšímu snižování cen a brzy na to snad i čtvrté generaci.

    Do třetice by stálo za to více zmínit baterie Evonik, které jsou vyráběny v Kamenzi kousek za našimi hranicemi a jsou k vidění třeba i v Porsche RUF. Keramický separátor, vysoké vybíjecí proudy, krásná ukázka pokroku v bateriích za posledních pět let výzkumu.

    1. Male korekcie EVONIK DEGUSSA
      Male korekcie EVONIK DEGUSSA ma hybridny separator – na polymernom nosici je obojstranne sol-gelom nanesena vrstva Al2O3, SiO2, ZrO2.

      Absolutna novinka ktora bude publikovana v oktobri 2012 na konferencii v US je nova generacia elektrolytov pre Li/air baterie. Realne dosiahnuta cyklovatelnost a kapacita 1500Wh/kg pricom tato je vztazna na O2 tzn. ze bateria v nabitom stave ma vyssiu energeticku hustotu a postupnym vybijanim tato sa znizuje je to dane zapocitanim hmotnosti O2. Li-ion a Li-con baterie maju pocas cyklovania fixne parametre ale pro Li/air to neplati pretoze O2 reaguje s Li a tym sa zvysuje hmotnost clanku.

    2. Dotace naopak výrobky
      Dotace naopak výrobky prodražují. Viz například dotace na TČ, které u nás byly v té době jedny z nejdražších. A co teprve, když něco stát platí v plné výši nebo jenom s minimálním doplatkem. Tam je předražení hned několikanásobné.

      Ale pro mě za mě, až nějaká vláda dostane veřejné finance do stavu, že bude vyrovnaný rozpočet, rozumné důchody, dobře placení státní zaměstnanci, tak ať si pro mě za mě třeba EV dotuje.

  3. Druhá veta ma naozaj
    Druhá veta ma naozaj dostala. „V roce 1998, kdy se vůz poprvé objevil na trhu, to ještě možné nebylo.“ Ako je teda možné, že sto rokov pred uvedením Smartu existovali elektromobily s dojazdom cez 200 km? Okrem iného existovali v roku 1998 plnohodnotné elektromobily PSA, VW Citystromer a iné. Takže každý racionálne uvažujúci človek pochopí, že ide o lacnú výhovorku. Ale aby nebola len kritika. Jazdné vlastnosti Smarta 3. generácie sú podľa článku naozaj nadpriemerné. Aj napriek absencii druhého radu sedadiel je Smart ED oveľa lepšou voľbou ako Peugeot iOn. Iba mi nie je známy žiaden dôvod tak prehnanej ceny. Pomaly si začínam myslieť, že veľké automobilky podpísali nejakú kartelovú dohodu o cenách elektromobilov.

    1. Přes 200 kilometrů
      Přes 200 kilometrů těžko. Teda možná ano, za předpokladu, že to jelo krokem po rovině a kromě řidiče a akumulátorů to nic jiného nevezlo.

      Mimochodem, zrovna v pátek jsem cestou po R4 do CB jeden stříbrný iON potkal. Byl nápadný, protože neměl SPZky a do kopce brzdil dopravu, protože jel tak 80km/h. Předjížděl jsem ho v kopci dvakrát, protože on kolonu, která se vytvořila před zúžením pod rekonstruovaným mostem, objel po krajnici. Nevím, co blbnul, asi zkoušel dojezd v nějakém „eko“ režimu. To auto přece takhle slabé není.

      1. Asi mal iOn dosť vybitú
        Asi mal iOn dosť vybitú batériu, alebo sa vydal na miesto vzdialené viac ako 100 km :D. To sa potom musíte držať v „zelenom poli“ aby ste došli aspoň niekam. Inak máte pravdu, tie staré elektromobily mali dojazd cez 200, aj cez 250 km, ale maximálnu rýchlosť asi 40 km/h. Ale to nič nemení na tom, že tá technológia tu bola pred viac ako 100 rokmi, tak prečo by nebola v roku 1998?

            1. Jo takhle, já myslel, že
              Jo takhle, já myslel, že to bylo vztažené k tomu >200km dojezdu. To pak ano. Technologie na to, aby i první smart byl elektro s dojezdem cca 100km při zatížení dvěma osobami a taškou s nákupem, určitě byla. Vždyť to tak také bylo od začátku konstruované. Když to pak firma zařízla s tím, že to dostane konvenční pohon, tak s tím taky hlavní strůjce naštvaně seknul a šel jinam.

Napsat komentář