Tradiční žluté školní autobusy v USA nahrazují hybridy

Když se řekne “školní autobus”, snad každému se vybaví typicky žluté školní autobusy, které lze vidět ve Spojených státech. Tradičních, ale neekologických vozů s burácejícím dieselovým motorem produkujícím klasickou kouřovou clonu z výfukových zplodin, však ubývá. Nahrazují je hybridy.

Tradiční žluté školní autobusy v USA nahrazují hybridy
foto: Thomas Bulit Buses

Dnešní doba je charakteristická nástupem čistých technologií a pochopitelně se modernímu trendu přizpůsobují i školní autobusy.

Žluté školní autobusy s tradičním vzhledem mizí, ale někteří výrobci nejnovějších autobusů spojili ekologický pohon s tradičním designem, což ve výsledku přineslo nové, moderní, pohledné, a první hybridní školní autobusy – např. pro město Phoenix ve státě Arizona.

Arizona s hybridy

Jedná se o typ Saf-T-Liner C2e Hybrid, který je v současné době vlajkovou lodí výrobce školních autobusů Thomas Built Buses. Po celé Arizoně si jej mohli vyzkoušet již v roce 2009.

Tehdy testy odhalily skutečně mimořádné provozní vlastnosti – autobus je schopný ušetřit 1000 – 1700 litrů paliva ročně, má nízké opotřebení komponent a tišší provoz.

Na základě těchto referencí se od roku 2009 hybridní školní autobusy z produkce Thomas Built Buses hojně rozšířily např. do Kalifornie, Nevady, Kentucky nebo Maine, zatímco v Arizoně byl první C2e Hybrid zařazen do běžného provozu až na začátku letošního roku.

Stalo se tak zásluhou Madison School District ve Phoenixu, který je nyní tedy první čtvrtí v šestém největším státě USA s hybridním školním autobusem.

Nejen CNG

Thomas Bulit Buses, který mj. patří do skupiny Daimler AG a produkuje cca 15 tisíc školních autobusů ročně, již dříve vyráběl ekologické autobusy, avšak nikdy s hybridní technologií používanou právě u C2e Hybrid.

Ta je založena na použití elektromotoru (o výkonu 44 kW) uloženého mezi převodovkou a motorem pro generování elektrické energie, jež je při brzdění ukládána do lithium-iontových baterií o kapacitě 1,9 kW/h. Dieselový motor pak představuje 6,7litrový šestiválec Cummins ISB splňující emisní normu EPA 07.

„Když jsme se postupně začali zajímat o alternativní paliva pro naše autobusy, zaměřili jsme se na elektřinu, a propan. Avšak soběstačný hybridní autobus nevyžaduje alternativní zdroj a my tak navíc nemusíme řešit otázku plnících stanic,“ řekl Scott Wells, ředitel údržby a dopravy ve Phoenixu.

Infrastruktura netřeba

Něco, co obnovuje svou vlastní energii, se pro nás stalo tou nejvyšší prioritou, na kterou jsme se zaměřili. Navíc se náš nový autobus vyznačuje delší životností brzdového systému, což opět šetří nemalé peníze,“ dodal Wells.

Úředníci ve Phoenixu také zjistili, že typově se hybridní autobus C2e Hybird hodí právě do provozu „stop-and-go“, který je bezesporu chartistický i pro často zastavující školní linky.

Člen představenstva Madison School Scott Holcomb na novém autobusu vyzdvihuje právě výhodu v tom, že není třeba stavět potřebnou infrastrukturu. „Ve skutečnosti jsme tady již měli v dřívějších dobách plynové autobusy, ale Madison je relativně malá čtvrť, takže náklady na příslušnou infrastrukturu převýšily přínosy.“

Holcomb uvádí nový hybrid pro Madison School jako příklad a inspiraci i pro další podobně malé školní čtvrtě. Zvláště dnes, kdy podpora vzdělání klesá, se každá koruna i čisté životní prostředí pro studenty v okolí škol hodí.

stnonline.com

One Comment on “Tradiční žluté školní autobusy v USA nahrazují hybridy”

  1. Nevim jak by se v ČR ujala
    Nevim jak by se v ČR ujala specializace na přepravu školnich děti ve zvlaštnich busech.U nas spiše vyhovuje anonymni přeprava a devastace vozoveho parku cestujicimi bez rozlišeni.Sice to s hybridem.cz nesouvisi,ale bylo by zajimave zjistit zdroje financovani těchto přeprav.Ten kdo ma přehled a zkušenost s obhajobou busoveho spoje v regionu vi o čem mluvim.

Napsat komentář