Tesla si nechávala vozit pneumatiky letecky z ČR

Automobilka Tesla Motors, udivující svět elektromobilem Tesla Model S, zveřejnila finanční výsledky pro 4. čtvrtletí 2012. Za mořem je zvykem, že se při takové příležitosti pořádají konference s akcionáři. Elon Musk prozradil, že si nechávali vozit pneumatiky letecky z ČR. A že si za to chtěl dát pěstí.

Tesla si nechávala vozit pneumatiky letecky z ČR
foto: Tesla Motors

Tesla Motors dokázala pod vedením Elona Muska téměř nemožné: během pouhých pár let od základu vyvinula nový, úžasný elektromobil. Ale nejen to – koupila továrnu, nově ji zařídila a začala auto hromadně vyrábět.

Nedávno dosáhla cílové týdenní výroby 400 kusů. Podle Muska by firma dokázala vyrábět až 500 kusů týdně, ale místo navyšování výroby se teď soustředí na snižování její ceny. Cílem je totiž dostat firmu co nejrychleji do zisku.

Zisk je za rohem

Podle Muska by se to mohlo podařit již během 1. čtvrtletí 2013. K cíli vede několik cest: předně, snížení počtu člověkohodin potřebných na výrobu jednoho auta, tedy více automatizace. Ta je nevyhnutelným následkem čím dál propracovanějšího systému výroby.

galerie: Tesla Model S
Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S

Navíc, v prosinci 2012 dosahoval počet hodin na zaměstnance 68 týdně – to znamená spoustu drahých přesčasů a možnost přepracování, tedy i méně efektivní práci. Dnes je číslo na asi 50 člověkohodinách a mělo by se příští měsíc snížit na 45.

Tesla Motors se snaží výrazně snižovat počet dočasných pracovníků a místo toho nabírat zaměstnance na plný úvazek.

Dodavatelé = problémy

Další cestou jak snížit náklady je pochopitelně snížit náklady na dodavatelský řetězec a jednotlivé komponenty ze kterých se elektromobil Model S skládá. Ze začátku například dodavatelé nechtěli prodávat Tesle za stejné ceny jako velkým automobilkám – nevěřili, že se dokáže dostat na 20 000 aut ročně.

To se teď také mění. Zejména v případě nejdůležitější komponenty – bateriových článků od společnosti Panasonic. Zlepšuje se také logistika, tedy rychlost dodání komponent. A právě tady si Musk připravil výživnou historku:

Americký dodavatel nedokázal včas dodávat 21″ pneumatiky. Nakonec dodávky úplně zastavil. Firma proto musela auta dodávat s 19″ koly s příslibem pozdější výměny zdarma – tzn. další vícenáklady na straně automobilky.

Nakonec Tesla skončila s tím, že si nechávala pneumatiky letecky posílat z České republiky. “Za to jsem si chtěl dát pěstí,” přiznal v konferenčním hovoru Musk sebekriticky. My to zas tak hrozně nevidíme :). Po českém inženýrovi Otto Fabrim má v sobě nejlepší světový elektromobil další kousek od nás!

Tesla Motors, autobloggreen

4 Comments on “Tesla si nechávala vozit pneumatiky letecky z ČR”

Napsat komentář