OFICIÁLNĚ: Tesla v roce 2012 dodala 2650 elektromobilů Model S

Elon Musk a další šéfové z automobilky Tesla Motors si včera povídali se svými akcionáři. Oficiálně. A díky tomu se veřejnost dozvěděla překvapivé informace. Např. že proti původnímu očekávání bude Tesla v zisku už v 1. čtvrtletí 2013!

OFICIÁLNĚ: Tesla v roce 2012 dodala 2650 elektromobilů Model S
foto: Tesla Motors

Obsáhlá tisková zpráv začíná tou hlavní zprávou: továrna Tesla Motors ve Fremontu dosáhla týdenní produkce 400 elektromobilů Model S, tedy výrobní kapacity 20 000 ročně. Následuje rekapitulace mnoha ocenění, které Model S sbírá po celém světě a informace o tom, že majitelé elektromobilů Tesla s nimi už najeli 40 mil. km.

V roce 2012 dodala Tesla zákazníkům celkem 2560 Modelů S, z toho 2400 v posledním čtvrtletí. Vyrobeno bylo celkem přes 3100 aut během celého roku, 2750 v posledním čtvrtletí 2012. I díky tomu všemu Tesla očekává ziskovost mnohem dříve, než původně – už během 1. čtvrtletí 2013.

Ve 4. čtvrtletí 2012 navíc rekordně přibyly nové objednávky na Model S – celkem 6000. Ve 3. čtvrletí to přitom bylo pouze 2900 nových objednávek. Holt vánoce udělají své. Na konci Q4 měla Tesla celkem 15 000 rezervací na Model S, o 2000 více než na konci Q3 (mimo jiné z důvodů rušení některých objednávek).

Evropa i Asie se brzy dočkají

Neustále se zvyšuje počet obchodů a showroomů Tesla Motors v USA, roste také jejich návštěvnost (1,6 mil. jen ve Q4, skoro stejně jako ze celá předchozí tři čtvrtletí 2012). Na konci roku měla Tesla 32 obchodů a showroomů na celém světě. V plánu je otevření 15 až 20 nových letos, polovina jich bude v Evropě a Asii.

Pokračuje také konstrukce nových dobíjecích stanic Supercharger. Plánem je nejprve pokrýt východní a západní pobřeží (kde sídlí nejvíce obyvatel) a posléze i oblast mezi nimi.

Jak je na tom Tesla finančně? Pro Q4 2012 zaznamenala příjmy $306 mil., což znamená 500% nárůst proti Q3. Během Q4 doprodala automobilka většinu modelů Tesla Roadster, které už nevyrábí. Všechny dodané Modely S byly verze s 85kWh baterií.

Náklady půjdou rapidně dolů

Tesla taktéž dokončila další milestony v programu vývoje elektrického pohonu pro elektrický Mercedes-Benz třídy B. Rozjezd výroby Modelu S se neobešel bez zvýšených finančních nákladů, které jsou ale podle Tesly pro tuto fázi v automobilovém průmyslu zcela běžné.

Řetězec dodavatelů, logistika a to vše spojené do jednoho funkčního celku se prostě musí “zaběhat”, což chvíli trvá a vyžaduje to zvýšené náklady. To znamená, že během dalších měsíců budou výrobní náklady naopak klesat, což je velmi dobrá zpráva. Ostatně, Tesla přiznává, že díky zvládnutí výroby se teď může zaměřit na snížení nákladů.

Očekává se také snížení nákladů na výzkum a vývoj, které činily pro Q4 2012 celkem $69 mil. Celková ztráta pro Q4 se vyšplhala na $75 mil. Na konci roku měla však Tesla k dispozici v hotovosti stále $221 mil. A to i poté, co splatila první splátku ve výši $12,7 mil. americkému ministerstvu energetiky.

Rok 2013 – začínají dodávky 60kWh Modelu S

V roce 2013 chce automobilka dodat 20 000 elektromobilů Model S. V Q1 to má být asi 4500 dodaných aut, protože výrobní tým si vzal první týden roku 2013 volno. Už v létě mají začít první dodávky Model S do Evropy. Zároveň v USA začínají první dodávky Model S s 60kWh baterií.

Dodávky verze se 40kWh baterií mají začít letos v létě. Automobilka očekává celkové výrobní náklady pro Q1 2013 výrazně nižší než pro Q4 2012, a proto předpokládá ziskovost. Zároveň budou výrazně nižší kapitálové náklady, protože továrna ve Fremontu je prakticky zařízená.

Kde se naopak Tesla nebojí investovat dál, to jsou kvalitní zaměstnanci. Tam kde je to potřeba, nabírá nové na plný úvazek, případně převádí ty ze zkráceného úvazku na plný. Jinými slovy, vypadá to na velmi zdravý vývoj byznysu.

tisková zpráva

12 Comments on “OFICIÁLNĚ: Tesla v roce 2012 dodala 2650 elektromobilů Model S”

  1. Skvělé. Doufám, že
    Skvělé. Doufám, že reakcí našich evropských výrobců bude další deklarace o tom, jak to jednou půjde, případně představí nějaký pidimodel za trojnásobnou cenu, než když si ze stejných dílů kvalitně přestavíte sami původní spalovač (jasně, jsou zde záruky, servisy a já nevím co ještě automobilky zajišťují). ALE, pokud by tomu věřily, nezasubvencovaly by to více? Vždyť je to naprosto běžné – lidové modely jsou rozpočtovými tahouny těch ztrátových, ale imageových modelů. Holt mají však zapotřebí amortizovat výstavby motoráren, které byly koncipovány v 90. letech, tedy v době, kdy už se vědělo, že EV přijdou (resp. většina automobilek bojovala za to, aby se to o další desetiletí odsunulo).

    Ještě, že máme nadšence, jako je Musk a celý tým po světě kolem něj. Stejně tak díky Mitsubishi, PSA, Renaultu, Toyotě a Nissanu.

  2. Me jeste dost prekvapilo jak
    Me jeste dost prekvapilo jak Elon rikal v tom konferencnim hovoru, ze nekteri zamestnanci delaji treba i 70 hodin tydne a to ze chcou v Q1 a dalsich kvartalech spravit na 40-50 hodin tydne…

    Opravdu doporucuji kazdemu kdo se zajima o Teslu at si to poslechne a precte zde, jsou tam i dalsi zajimavosti.

    1. jo jo, taky jsem si to vcera
      jo jo, taky jsem si to vcera poustel zive a nestacil jsem se divit. No jo, zase Ceska Republika zaspala, tak to pak musi litat a cena leze raketove nahoru…
      Jinak na Tesla foru jsem kdysi cetl ze nemaji dost 21″ kol takze vsem zakaznikum davali 19″ ikdyz si obednali 21″ s tim ze jim to pozdeji vymeni, jen jsem v te dobe este nevedel, ze za to asi muzou Cesi 😀

Napsat komentář