Autobus MAZ-171: běloruská rarita, která nesmí do ulic

Po světě jezdí mnohou autobusů, které vypadají více či méně futuristicky. Jedním z nich je i běloruský MAZ-171, který má zakrytá kola a tím jeho zvláštnost nekončí – nejezdí totiž v ulicích, ale pouze po letištní ploše.

Autobus MAZ-171 – původní projekt letištního autobusu z Běloruska
foto: MAZ

První zmínky o autobusu MAZ-171 v minském automobilovém závodě sahají do roku 2004, kdy bylo třeba vyrobit autobus pro leteckou společnost Belavia Belarusian Airlines.

Tehdy se v rámci vědecko-technologického programu nejdříve uvažovalo nad tím, že by se upravil městský typ autobusu MAZ-103 vyráběný od roku 1996 do současnosti, později se však rozhodlo o sestavení originální konstrukce autobusu.

MAZ-171 byl prvním velkým autobusem ve Společenství nezávislých států (SNS) s pohonem předních kol. Šířka autobusu ale překročila maximální možnou hodnotu pro transport všeobecného užívání, tedy pro provoz na silnici, a proto je možné autobus využívat pouze pro provoz na letišti.

Originalita byla oceněna

Práce nad projektem začala na podzim roku 2005 a trvala přibližně půl roku. První zkušební autobus s kryty na všech čtyřech kolech a světlou výškou pouhých 300 mm byl vyroben už v lednu 2006.

Dne 8. února začaly jeho první zkoušky na letišti v Minsku. Poté jezdil na zkoušku na letišti Vnukovo.

MAZ 171

foto: MAZ

Sériová výroba se rozeběhla rok po výrobě prototypu a první dva sériové autobusy v lednu 2007 byly poslány na letiště v Baku. V dubnu 2007 se konala soutěž „Nejlepší autobus roku v Rusku“ a MAZ-171 se dočkal ocenění – obsadil první místo.

MAZ-171 je celokovové konstrukce a na pohled vypadá jako „krabice“. Pro východ a nástup cestujících slouží 6 dvoukřídlých dveří, které jsou rovněž netradičně nejen na pravé straně, ale po obou stranách autobusu, každé dveře jsou 120cm široké.

Jen šest míst k sezení

Kabina je zcela oddělená od prostoru pro cestující, řidič má rovněž vlastní vstupní dveře. Pod kapotou autobusu MAZ-171 je umístěn čtyřválcový motor DEUTZ, který splňuje ekologické normy EURO-3. Motor je překvapivě umístěný v přední části vozu.

Výkon 170 koní přenáší na kola automatická pětistupňová převodovka ZF. Maximální rychlost je 50 km/h, nicméně pro účely autobusu naprosto stačí. Autobus má pneumatické závěsy kol s teleskopickými tlumiči a systém automatického mazání.

O komfort cestujících i řidiče se stará kamera pro sledování dění v autobusu, šestice ventilátorů ve stropě vozu, topení a klimatizace v kabině řidiče a dva majáčky s přerušovaným oranžovým světlem na střeše. Ty jsou tři metry nad zemí, přesně tak je totiž autobus vysoký.

Autobus pro letiště

Autobus je koncipován pouze pro krátké cesty. A to do posledního detailu. Z důvodu, že cestující tu stráví maximálně deset minut, nenajdeme uvnitř moc míst k sedění, celkový počet sedadel pro cestující je šest. O to více je zde ale míst ke stání a tak autobus MAZ-171 pohltí 122 osoby (při středním zatížení pět osob na m2).

Dosud bylo vyrobeno několik desítek autobusů daného typu. Nyní se používají na letištích v městech východních států – v Baku, Minsku, Samaře, Nižněvaratově, Salechadře, Šymkentu, Jižním Sachalinu, ale i v Timišaoře v Rumunsku.

Autobus stále slouží k přepravě velkých skupin osob z budovy letiště přímo k letadlu či opačným směrem. Jeho nízká náprava umožňuje bezbariérový přístup do autobusu. Zájemci mohou autobus objednávat, jeho cena je zhruba čtyři a půl milionu korun.

Autobus MAZ-171 je ideálním kandidátem pro přestavbu na elektrický pohon. Jak se ale na něco takového tváří Bělorusové, to je zatím vě hvězdách. V rámci jejich hlavních exportovních trhů na východě by nejspíš nebyl o takové řešení příliš velký zájem. Na druhou stranu, mohlo by jim to otevřít dveře na trhy nové, primárně tedy západní.

MAZ

3 Comments on “Autobus MAZ-171: běloruská rarita, která nesmí do ulic”

  1. Tento bus je ze skupiny
    Tento bus je ze skupiny specialni dopravni technika.Pozemni letecka dopravni technika je stejně specificka jako podobna lodni.A tyto vozidla se použivaji na většině letišt,mnohdy je vyška upravena k běžne spodni hraně křidel.Nejedna se jen o busy,ale i tankovaci a požarni techniku.Tuto techniku vyrabi nejen MAZ ale i Mercedes nebo Ikarus.

Napsat komentář