Počet rychlodobíjecích stanic CHAdeMO ve světě rychle roste

V roce 2012 přesáhl počet instalovaných rychlodobíjecích stanic standardu CHAdeMO ve světě 2000. Nejvyšší růst zaznamenala Evropa a USA. Tento standard umožňuje dobíjet elektromobily z 0 na 80 % kapacity baterie během několika málo desítek minut.

Nissan Leaf je jedním z 19 nových modelů elektromobilů, které podporují dobíjení standardem CHAdeMO
foto: Nissan

Nejvyšší růst zaznamenaly rychlodobíječky CHAdeMO v Evropě a USA. Je to pochopitelné – právě v těchto regionech jich bylo nejméně. V Evropě stoupl počet ze 158 na 601, v USA dokonce z pouhých 12 a 154.

V domovském Japonsku odkud CHAdeMO pochází byl růst mírnější, protože nasycenost už je tam poměrně vysoká – ze 833 na 1381. Organizace stojící za tímto standardem předpokládá, že v roce 2013 se počet rychlodobíjecích stanic opět zdvojnásobí.

CHAdeMO – světový standard

Asociace za standardem CHAdeMO sdružuje dnes 430 členů ze 26 zemí – v Evropě jde např. o firmy PSA Peugeot Citroën, ABB, Schneider Electric, Siemens, E.ON, ENEL a Endesa.

Velká většina ze zhruba 70 000 nových elektromobilů umístěných na trhu tento standard podporuje, včetně modelů Nissan LEAF, Peugeot Partner Electric, Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero, a Toyota EQ. Celkem jde na celém světě o 19 modelů elektrických aut.

Elektrická dálnice

Jedna CHAdeMO dobíječka už je i v ropném emirátě Abu Dhabí. Možná nejpodstatnější instalace se ale nachází podél tzv. West Coast Electric Highway. Jde o dálnici, která se line po západním pobřeží severní Ameriky a spojuje Britskou Kolumbii s Baja California.

Na celkem 2100 km dálnice je instalováno téměř 40 dobíjecích stanic CHAdeMO, tedy každých 25 až 50 mil. CHAdeMO dobíječky lze dnes najít také ve 23 státech Evropy, včetně České republiky.

Technologie CHAdeMO dokáže dobíjet až výkonem 50 kW za pomoci stejnosměrného napětí. Specifikace konektoru teoreticky umožňuje výkon až 100 kW, tedy podobný jako např. dobíječka Supercharger společnosti Tesla Motors.

Nižší cena i rozměry

Od roku 2009 kdy byl standard představen se cena dobíjecích stanic CHAdeMO snížila na $20-30 000 a objem se zmenšil na polovinu. Právě rychlodobíjecí stanice jsou podle expertů, ale i samotné asociace, klíčové pro další rozvoj elektromobility po celém světě.

Eliminují totiž hlavní nevýhodu většiny současných sériově vyráběných elektromobilů (s výjimkou Tesla Model S), tedy relativně omezený dojezd na jedno nabití.

tisková zpráva

4 Comments on “Počet rychlodobíjecích stanic CHAdeMO ve světě rychle roste”

  1. CHAdeMO když už nic
    CHAdeMO když už nic jiného prokázalo svoji bezproblémovou funkčnost a snadnou obsluhu a především co je nejdůležitější je už poměrně hojně rozšířeno.

    Nicméně ta udávaná podpora výrobců vozidel je přeci jen poměrně slabá. Většina výrobců aut se shodla na podpoře IEC standardu pro DC dobíjení (VW,BMW,Daimler,Ford), který je s CHAdeMO nekompatibilní. Zásadní výhodou IEC standardu je princip „combo“ konektoru, který v sobě spojuje jak standardní AC konektor, tak případně dodatečné piny pro DC dobíjení, tj. v autě stačí jen jedna zásuvka. Problémem je, že dohoda vznikla nedávno a tak se bude složitě silově protlačovat, protože konsorcium stojícím za CHAdeMO se samozřejmě nebude chtít vzdát a v ruce drží dost dobrý trumf v počtu již instalovaných stanic, který neustále roste.

    1. ano, muzete si ji
      ano, muzete si ji samozrejmne koupit… cena za samotnou nabijecku je kolem 900 000kc az 1,2m, zalezi od jakeho vyrobce. Navic nechat si do domu natahnout vedeni 3 faze na 128 Ampér bude stat taky par desitek tisic… a i kdybyste chtel vyhodit ten milion, tak k cemu by vam bylo nabijeni za 30 minut? vetsina lidi doma stravi aspon 8 hodin na spani 😉 tyto nabijecky jsou navrzene na pouzivani nekde u dalnic, kdy clovek specha a potrebuje jet dal, navic pri rychlodobijeni ztrati baterka tak 2-4 cykly ze sve zivotnosti, oproti jednomu nabijecimu cyklu pro normalnim dobijeni pres noc.

Napsat komentář