Toyota: auto na vodík uvedeme na trh v roce 2015

Rychleji než bylo původně plánováno postupuje Toyota se svým projektem auta na vodík. V současné době intenzivně testuje prototyp FCV s tím, že vůz by měl být na trh uveden už roku 2015. Dojezd bude 480 km na jednu nádrž vodíku, cena kolem $50 000 (asi milion korun).

Test prototypu auta na vodík Toyota FCV v horkém počasí
foto: Toyota

Vodíkové auto Toyota FCV Concept je po elektrické tříkolce s umělou inteligencí Toyota FV2 dalším aktuálním hitem japonského výrobce na americkém veletrhu spotřební elektroniky CES 2014 v Las Vegas.

Toyota začala vyvíjet vodíková auta už v 90. letech. V roce 1996 vyrobila první výzkumný prototyp svého FCEV. Jen o rok později uvedla na trh svůj revoluční hybridní automobil Toyota Prius. Ten se během následujících ani ne dvou desetiletí stal doslova ikonou a synonymem pro hybridy jako takové.

ZAJÍMAVOST: Elon Musk, šéf Tesla Motors, tvrdí, že vodíkové palivové články jsou kravina!

První produkční vodíkové auto Toyota by mělo být dostupné na americkém trhu do konce roku 2015. Cena se bude pohybovat pravděpodobně kolem $50 000. Naplnění vodíkové nádrže bude trvat zhruba tři minuty. Právě to má být hlavím přínosem vodíkových aut proti elektromobilům – rychlé a snadné tankování.

Problém je, že v současné době je v celých Spojených státech pouze 60 vodíkových čerpacích stanic. Právě Kalifornie, ale i další státy, ale postupně delegují na investice do rozšiřování vodíkové infrastruktury další prostředky. Jen v Kalifornii jich má do roku 2024 vyrůst až 100.

Toyota pochopitelně není sama, kdo se o uvedení vodíkových aut na trh snaží. V závěsu za ní jsou jihokorejský Hyundai, japonská Honda, německý Daimler nebo americká automobilka General Motors. Ti všichni chtějí mít na trhu svá vodíková auta nejpozději v roce 2017.

ČTĚTE TAKÉ: 2015: Vodíková budoucnost klepe na dveře

Uvedení vodíkových aut na trh je aktuálně možné především díky technologickému pokroku v oblasti palivových článků. Podařilo se řádově snížit jejich cenu a zároveň výrazně prodloužit životnost. Podle Toyoty je dnes cena palivového článku na 5 % toho co stál v roce 2002.

Otázkou ale zůstává jak chtějí automobilky konkurovat konceptu elektromobility společnosti Tesla Motors. Ta nejenže prodává plně elektrická auta s dojezdem až 480 km, ale navíc po celém světě buduje systém rychlodobíjecích stanic Supercharger.

Tam majitelé vozů Tesla mohou svá auta ZDARMA načerpat elektřinou pro další jízdu zhruba během jedné hodiny. Přitom je jisté, že vodík zadarmo u čerpacích stanic určitě nebude. A určitě nebude ani tak levný jako elektřina kterou mohou majitelé elektromobilů dobít své auto doma.

24 Comments on “Toyota: auto na vodík uvedeme na trh v roce 2015”

  1. To je placená reklama
    To je placená reklama Toyoty? Pokud by se autor, pan Horčík, zabýval auty s vodíkovým pohonem, pak by musel vědět, že např. Hyundai není v žádném závěsu, ale že už v Koreji sériově vyrábí model Hyundai ix35 Fuel Cell (ve fázi prototypu se projekt jmenoval FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle), který se od roku 2013 prodává např. v USA. Evropa si kvůli nedostatečné infrastruktuře vodíkových plnících stanic bude muset ještě počkat… Na ženevském autosalonu bude letos předveden další vodíkový model Hyundai, tentokrát výrazně menší a subtilnější než robustní SUV Hyundai ix35, protože technologie, nádrže atd. se daří zmenšovat.
    Pokud se týká parametrů, tak při plnícím tlaku vodíku 300 Pa je dojezd 600 km, max. rychlost 160 km/hod, emise O (pouze vodní pára), dynamika a zrychlení jako u běžného auta, navíc absolutní ticho.
    Ostatně, zadejte si v Googlu „Hyundai FCEV“ nebo „Hyundai Fuel Cell“ a podívejte se sami…

    1. v tomto duchu je zaujimave
      v tomto duchu je zaujimave ze sa to honde po tolkych rokoch nepodarilo, a ze to bolo/je auto. kazdy bol mimoriadne spokojny a vychvaloval ho voci ev do nebies. co robia ostatny lepsie nez honda ? ze si to honda necha ujst pomedzi prsty ? skutocne to nechapem. to jej za neuspech niekto plati ?

      1. Prima, že jste o tom v roce
        Prima, že jste o tom v roce 2012 psal – smůla, že jste to do roku 2014 zapomněl… No, a mezitím byla sériová výroba zahájena, prodej taky. Na jaře by to vodíkové auto Hyundai ix35 Fuel Cell mělo mít týdenní předváděčku v Praze, tak se na něj můžete podívat a snad se i svézt 🙂

  2. Bude to super, s trochou
    Bude to super, s trochou snahy si může kterýkoliv domkař doma vyrobit potřebou elektřinu nebo vodík na provoz auta.
    I když nejvýhodnější by byl asi syntetický methan (větší výhřevnost a energie) E-gas autoweb.cz/audi-vidi-budoucnost-v-e-gas/ ale ten se zatím v donacích podmínkách těžko vyrábí. Ale zase jej lze prodávat do plynové sítě a uskladnit na zimu a by se to mohlo možná někdy vyplatit.

    1. no ja vam nevim… nejsem
      no ja vam nevim… nejsem zastance vodikovych aut…
      podle studie, kterou delala americka NHTSA, tak pokud se vam protrhne nadrz pri havarii (jiste, asi musi jit o poradnou bouracku), tak ulomky nadrze letaji az do vzdalenosti 82m a kousky auta az do vzdalenosti 100m. Exploze vodiku ma v prumeru 8-24m a „flame emissive powers of approximately 340 kW/m2“. Kazdopadne pasazeri to maji spocitane a dost mozna i vsichni kolem.

      A to pritom neni ta nejhorsi vec co mi vadi na vodikovych autech.

      studie zde.

      1. poznate to prislovie ?
        ked

        poznate to prislovie ?
        ked ich nemozes presvedcit, tak ich aspon poplet.

        ked pocujem slovo studia, otvara sa mi nozik vo vrecku.

        najradsej mam graf kde maximum nie je 100% a udaje su 120% 107%. no este lepsie su tie do 100%, kde sucet casti 100% nedava 🙂

        raz robili taku „studiu“. ci clanky bezneho cloveka co si o veci nieco zisti trepu zito viac ako clanok vazeneho vedeckeho tentononc. a div sa co zistili v kontexte odstupu casu, trepu rovnako.

        1. Tak kdyz jste tak chytry, co
          Tak kdyz jste tak chytry, co takhle nejaky protiargument? Ja vam dal konkretni odkaz a NHTSA beru jako duveryhodnou vladni organizaci, ktera ma na staroti bezpecnost silnicniho provozu v USA. Mate neco lepsiho? Sem s tim! Ne? Nemam se o cem dal bavit…

          Vodikove auta povazuju za nesmysl po vsech strankach a dokud neuvidim argument, ktery by me presvedcil o opaku tak nezmenim nazor… Takze prosim, co takhle nejaky argument misto osocovani?

          EDIT: zrovna u clanku o Nissanu Leaf jste se sam odvolaval na „studiu“ nejakeho studenta VS. Nic proti studentovi a jeho praci, ale podle me si silne protirecite, kdyz se jednou o studie opirate a podruhe je zavrhujete.

              1. argument coho ? je vodik pri
                argument coho ? je vodik pri elektrolyze menej efektivny na hotovy produkt ako akumulator pokial nie je zohladneny cely retazec. najlacnejsi retazec ma benzin a nafta. tisic krat merane a overovane. vodik sa ale momentalne ziskava inak. financna retaz nie je jedina zataz. vasa jednostrana mladicka nerozvaznost neskuseneho bojovnika prav za osvetu o pravde a dokazoch ma akurat znechucuje. retaz zatazuju vzdy rozne nastavene jednotky, hlavne podla toho ako su zabehnute.

                z pohladu dokazne nepreukazatelnych indicii na zaklade odkazu ktory zmeni svet a dokazne bremeno, je pre mna vodik jasnejsi kon, pretoze sa jeho akumulovana energia prenasa z do rychlejsie a istejsie ako to teraz dava chemicky ak…. bla bla bla .. nechce sa mi.

                1. ah… bla bla bla, taky se
                  ah… bla bla bla, taky se mi nechce…

    2. ja sa zase tesim ked si auto
      ja sa zase tesim ked si auto nebudem musiet vobec kupit. 🙂
      naklikam si v mobile kam chcem ist kedy chcem ist a ake ma mat vybavenie auto (autosedacky, nakladny priestor, …) a auto same pride pred moj dom a odvezie ma kam chcem a potom same odide prec. snad o 20 rokov to bude bezna realita aspon niekde.

Napsat komentář