Autovraky v ČR likviduje kde kdo; brzy přijde změna

V České republice je nadměrně vysoký počet zpracovatelů autovraků. S jakými problémy se potýkají ti, kteří likvidují nepojízdné automobily a jak starými auty v ČR vůbec jezdíme? Nejen na tyto otázky se diskutovalo na konferenci Autovraky.

V celé České republice se povaluje spousta dosud nezlikvidovaných autovraků
foto: Martin Singr/Hybrid.cz

„Stupeň motorizace, tedy počet osobních vozů na 1000 obyvatel v ČR se přibližuje některými motoristicky vyspělým zemím EU. Vozový park v České republice je však zastaralý a jeho obnova je dlouhodobě nedostatečná,“ prohlásil ředitel AutoSAP Antonín Šípek.

Na tisíc obyvatel v ČR připadá 441 aut, průměr EU je 470. Struktura českého vozového parku je ovlivněna i dovozem. Šípek říká, že dovoz aut starších deseti let činí asi třetinu z celkového počtu dovezených aut.

Zatímco průměrný věk osobních vozů v EU je osm až osm a půl roku, v ČR je to 13,90 roku. Více jak 60 % aut u nás je starších 10 let, v EU je to pod 36 %, třetina aut u nás je starších patnácti let. A ani do budoucna nejsou dobré vyhlídky. Zatímco řidiči v zemích EU obměňují vozový park novými osobními auty z 7,5 %, v ČR je to ani ne polovina.

Stará auta: Pohroma pro kvalitu ovzduší

Vliv „starých“ vozidel na životní prostředí je přitom enormní. Tyto vozy sice ročně najedou jen desetinu toho, co novější auta, jejich emise nebezpečných uhlovodíků a oxidů dusíku jsou ale více než 50 %. Výraznou měrou se na tom přitom podílí vozy bez katalyzátoru. Pokud by nějakých 1,38 milionů vozidel bylo nahrazeno auty plnícími normu EURO 4 a EURO 5, došlo by ke snížení emisí HC a NOx o 9, 3 miliony tun za rok.

Vytlačit neekologická vozidla ze silnic se snaží i legislativa. Petr Langmajer ze Státního fondu životního prostředí hovořil o Programu na podporu systému pro nakládání s autovraky.

Jeho příjmy jsou za první přihlášení vozidla k registraci, pokud překračuje určené emisní hodnoty EURO 1, 2, případně je nesplňuje vůbec. Zde příjmy od roku 2009 neustále klesají. Tyto peníze pak dostávají zpracovatelé, obce a technická asistence Programu, aby se stará auta likvidovala ekologicky.

A jak staré vozy lze stále na silnicích potkat? Dominuje podle očekávání Škoda. Nejstarší je model Škoda 100 (průměrné stáří 40,60 let), následují Škoda 105 (30,36) a Škoda 120 (30,10), která navíc stále tvoří 1,88 % domácího vozového parku. Škoda 136 (Favorit/Forman) a Škoda 135 (Favorit) se již s průměrným věkem pohybují okolo dvacítky. Průměrný rok výroby u autovraků v ČR je 1991.

Problémy s legislativou

Co se týká zpracování autovraků, český motorista si rozhodně nemůže stěžovat na jejich nedostatek. Spíše naopak. Zařízení na zpracování ekologicky likvidovaných vozidel jsou evidována v programu MA ISOH a aktuálně jich je 491, nejvíce v Jihočeském kraji, kde se počet blíží šedesátce.

Zde je zajímavé srovnání. V sousedním Slovensku je 37 podobných zařízení na 5 400 000 obyvatel, v Řecku je pro 11, 3 miliony obyvatel 169 zařízení a v Německu pro 81 800 000 lidí funguje 1 192 zařízení pro ekologickou likvidaci vozidel.

Marek Livora z Odboru odpadů na Ministerstvu životního prostředí si uvědomuje, že současná likvidace autovraků není dokonalá. Legislativa je nepřehledná, oprávnění k ekologické likvidaci jsou vydávána dost živelně, následná kontrola těchto zařízení je nesnadná a lze se setkat i s případy nelegálního zpracování a obcházení potvrzení při vyřazování aut a obcházení placení poplatku.

Nový zákon by měl podle Livory tato sběrná místa stabilizovat a technické požadavky pro zpracovatelská zařízení se zpřísní. Zároveň by v novém zákoně měly být implementovány nástroje pro obnovu vozového parku (EURO 3).

„Zákony předpokládají vznik společného registru sběrných míst pro všechny komodity,“ uvedl Livora. Vše bude kontrolováno několika rezorty, zapojuje se zde Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Česká inspekce životního prostředí, Česká obchodní inspekce a krajské úřady. Pokud budou nalezeny nedostatky, budou následovat sankce.

Langmajer hovořil také o komplikacích při zadávání údajů do MA ISOH. Údaje bývají prý vyplňovány nezodpovědně, pokud je špatně zapsána registrační značka, následují problémy s Policií ČR.

Hmotnost v tunách je třeba uvádět v okamžiku předání a ne podle technického průkazu a dávat pozor na překlepy. Poté, co proběhl upgrade MA ISOH, je doba zdržení vozidla v zařízení na 72 hodin. To je kvůli podezření na hledané vozidlo.

„V roce 2011 byla poskytnuta podpora za likvidaci 84 623 autovraků kategorie M1 a NI v částce 41 702 291 Kč,“ prohlásil Langmajer. Další téměř milion a půl nebyl vyplacen firmám, které nesplnily podmínky programu.

Zpracovatelé přitom mají různé problémy – trh nemá zájem o vytříděné složky z autovraku a sklo či plasty pak proto končí na skládkách. I přes nutnost existence zařízení na zjišťování hmotnosti je pak řešení této otázky rozdílné, zvláště malí provozovatelé váhu zjišťují z technického průkazu nebo ji odhadují.

„Tato praxe u některých zpracovatelů vzbuzuje vážné pochyby o jejich činnosti,“ dodal Langmajer. Aktuálně je povinnost 85 % průměrné hmotnosti všech vybraných vozidel opětovně použít a využít, přičemž opětovně použito a recyklováno musí být minimálně 80 %.

Tyto limity se ale zvednou o deset, resp. pět procent a to nejpozději do 1. ledna 2015.

5 Comments on “Autovraky v ČR likviduje kde kdo; brzy přijde změna”

  1. Nechápu, jak může dostat
    Nechápu, jak může dostat povolení k provozování někdo, kdo ty auta rozebírá na dvorku, odkud všechny provozní náplně vsakují do země… A to je jeden případ, vsadím se, že podobných jsou po republice klidně stovky.

    To je takový problém se při schvalování dojet podívat, jestli je to vrakoviště vybavené na ekologickou likvidaci a když kontrola něco zjistí, tak dát takovou pokutu, že bude mít panáček po podnikání?

      1. Takové baterie jdou ještě
        Takové baterie jdou ještě sehnat, koupit? Jsou stále motoristi kteří vylévají starý olej do kanálu s argumentem že rybičky si s tím poradí nebo k čemu tam ta čistička je?.Argumentů je spousty.Kdysi si s tím hlavu také nedělali celé sudy s použitými mazivy se v areálech velkých podniků zakopaly do země a vyřešeno a je po problému.Nedávno se ale také stalo že chytli borce který se v lese pokoušel zbavit 200l sudu s M.olejem. Pořad je spousta ignorantu.Nejsou tvrdé postihy a pak je stejně pusti při amnestii !

        1. Tak minimálně jich ještě
          Tak minimálně jich ještě ohavné množství stále slouží a dosluhuje, taková věčná zásobárna je a dlouho ještě bude armáda. NiCd technologie je vlastně jedna z vůbec nejbytelnějších, takže když článek necháte ležet na větru a dešti, tak krom toho že zkoroduje, mu nevadí úplné vybití, dokonce mu je v takovémto stavu v podstatě nejlépe.

Napsat komentář