Co všechno nepotřebujete, když jezdíte elektromobilem

Nadšení majitelé elektromobilu Nissan Leaf se na fóru mynissanleaf.com rozhodli sepsat seznam věcí, které nepotřebují. Některé jsou ryze praktické, jiné vtipné nebo zaměřené politicky. „V každém případě si užívejte svůj Leaf,“ radí uživatel s přezdívkou „ehuna“, který seznam začal psát.

Elektromobil (jako třeba Nissan Leaf na obrázku) vás zbaví spousty starostí
foto: Nissan

Když jezdíte elektromobilem Nissan Leaf – nebo, koneckonců, jakýmkoliv jiným plně elektrickým autem, nepotřebujete například následující:

  • benzín nebo naftu
  • výměny oleje
  • katalyzátor
  • čerpadlo paliva
  • palivový filtr
  • vstřikovače
  • výfuk
  • klíč na svíčky
  • kanystr na benzín
  • vzduchový filtr
  • měření emisí
  • převodovku
  • startér
  • vodní čerpadlo
  • alternátor
  • válce
  • olejovou pumpu
  • motorový blok
  • setrvačník
  • výměnu brzdových destiček po 50 000 km
  • Saudskou Arábii
  • Exxon, Shell, Chevron a další ropné společnosti
  • čerpací stanice
  • ropné vrty
  • války o ropu

Na zmíněném diskusním fóru je dnes už seznam více než 50 položek, které majitel elektrického auta (i jiného než Leaf) nepotřebuje. Autor jej navíc na popud ostatních diskutérů neustále rozšiřuje. Všechno co jako majitel elektromobilu potřebujete je zásuvka.

49 Comments on “Co všechno nepotřebujete, když jezdíte elektromobilem”

  1. Trapné. Se spalovákem
    Trapné. Se spalovákem ujedete stovky km i v zimě a za menší cenu. Neměníte extrémně drahou baterii jednou za x let, protože ta stará sice funguje, ale už ani náhodou neujedete ten max. počet km. Je to celé o ničem. Ceny aku musí klesnou o desítky procent i přes veškeré dotace, aby to nebyla finanční sebevražda.

            1. Čemu říkáte dočasná?
              Čemu říkáte dočasná? Kolikrát se dá recyklovat taková baterie? Víte to vůbec?

              „To o té fotovoltaice je vtip vy jeden kutile?“
              Rád bych teda zjistil v čem je problém u té fotovoltaiky? Nefunguje to podle Vás? Nebo to nejde? Nebo v čem je problém?

              Moc z Vás toho teda nevypadlo.

              1. Ne kolikrát, ale spíš s
                Ne kolikrát, ale spíš s jakým úsilím a výsledkem. Ten motor/převodovka je na tom fakt lépe. Kolik lidí má fotovoltaiku a kolik z nich spojenou s aku z elektromobilu? Vzhledem k tomu jak málo jezdí elektromobilů asi jedna desetitisícina procenta populace. Každý aku je jiný a každý člověk/firma není kutilem co se s tím chce srát.

                1. To je snad každému jasné,
                  To je snad každému jasné, že kovy se recyklují lépe než baterie.

                  Využitelnost baterii ve fotovoltaice je horizont x let, když ještě nejsou elektrovozidla, která by měla vyřazené baterie pro nedostatečný max. dojezd.
                  Říká vám něco název Lifepo4? Stejné baterie se používají jak u elektromobilu tak u FVE tak nevím proč by měl být nějaký problém.
                  Kdo to umí si to udělá, kdo to neumí si zaplatí za stále vzrůstající energie.

                2. Asi jedna desetitisícina
                  Asi jedna desetitisícina procenta populace, takže co řešíme. Já si raději zaplatím za stále vzrůstající cenu energie než abych platil za fotovoltaiku a aku – a budu v plusu:))).

                3. O jaké desetitisícině se
                  O jaké desetitisícině se tu bavíme? Víte vůbec kolik domů má FVE? A, že ty baterie jdou velice jednoduše zapojit do stávajícího systému nabíjení?
                  Časem se taky může stát a stane, že baterie co nebudou stačit pro max. využití elektromobilu se pak budou připojovat do systému FVE, kdy majitelé těchto solárů budu tyto baterie vykupovat od majitelů elektrovozidel.

                  „Já si raději zaplatím za stále vzrůstající cenu energie než abych platil za fotovoltaiku a aku – a budu v plusu:))).“

                  To je problém dnešních dětí, že si ani neumí vypočítat návratnost vložených finančních prostředků do budoucnosti. 😉

                4. A můžete nám sem napsat,
                  A můžete nám sem napsat, kteří výrobci elektromobilů používají baterie LiFePO4? (Mimo čínských výrobců).

                5. určitě LFP používají
                  určitě LFP používají vozy koncernu GM, jmenovitě Chevrolet Spark, dále pak Fisker Karma a pak spousta profesionálně provedených studií.

                  Jinak ale Evropa a Japonsko teď rozhodně preferují NMC a NCA.

                6. Ze to vy neumite jeste
                  Ze to vy neumite jeste neznamena ze to nejde, nemel by jste byt tak sebestredny. Baterie z Tesla Roadsteru se da zrecyklovat se ziskem (po te co doslouzi v aute a jako zalozni zdroj energie), to znamena ze vam za tu starou baterii jeste zaplati (viz odkaz).

                7. Odvolavate se na to jak malo
                  Odvolavate se na to jak malo ted jezdi elektromoblu a vykladate neco o tom, ze to v budoucnosti nepujde. Proc si myslite ze ten pocet elektromobilu zustane stejny? Vite kolik se prodalo plug-inu loni a letos? Kdyby jste to vedel tak by jste netvrdil takove veci… To je jako odvolavat se v roce 1900 na to ze je malo aut a ze kun je mnohem vyhodnejsi protoze nepotrebuje benzin.

                  Navic nechapu proc by to delal sam??? Aku proda zpatky vyrobci auta a koupi si novy za rozdil cen. Vyrobce aku pack rozebere na bloky a nadela z nej zalozni zdroje. A ze to podle vas nikdo nebude delat? Mam pro vas novinku, Tesla uz ted dodava pro SolarCity zalozni zdroje, nechapu proc by v tom nemeli pokracovat.

                8. Ve skutečnosti je výrazně
                  Ve skutečnosti je výrazně snazší recyklovat baterii, než-li motor spalovače.

                  Začíná to tím, že baterie je v podstatě blok kovu, bez příměsí. Stačí roztavit a zpracovat.

                  Oproti tomu motor je 3D skládačka z různých materiálů, zanesená všelijakým toxickým sajrajtem, který se tam dostal z benzínu, oleje, přpadně dalšími reakcemi…

    1. Trapnej jste vy. Tyhle
      Trapnej jste vy. Tyhle pomluvy píšou lidi co nikdy v žádném elektromobilu neseděli natož aby ho řídili.
      Vymýšlíte si samé lži jen aby jste dosáhl čeho? To nedokážu pochopit. Co elektromobilům závidíte, že je pomlouvate? Elektromobili jsou budoucnost ať se vám to líbí nebo ne. Nikdo vás nenutí do toho vlaku nasednout.
      Jen krátce. Elektromobili uvedou také 100-ky km. Baterií nemusíte po x rukách měnit, to už dřív vyměníte celý auto. Dneska běžné mění auto po 5 max. 10 letech potom už to jsou starý krásy co si koupí ti co nemají peníze na nové. A stejně jako u nafta ku nejedete se starým autem tolik jako s novým tak nevím co tu melete o tom že s elektromobilem nejedu po 10 testech tolik co na začátku. To je snad jasný.
      A co se týká peněz? Tak zatím na ekektromobilech chtějí výrobci vyždímat co se dá, dokud to je jako novinka. Za 2 až 5 let už to bude normální až si něm budou moci dat tak velký marže takže to bude podle mě stát méně než spalováky.

  2. Že mám rád objektivitu,
    Že mám rád objektivitu, dodám, že potřebuje:
    1, asi druhé auto v rodině pro delší výlety
    2, z něčeho vyrobit tu el. energii (a další války, dokud to nebude podomácku vyráběná energie z OZE)
    3, z něčeho vyrobit plasty ve vozidle a další navazující ropné deriváty, které používá ve svém běžném životě mimo něj

    Určitě byste mě byli s to doplnit.

      1. Tak je potřeba říct, že
        Tak je potřeba říct, že jde o legraci. Ale když už to tu uvádíme na pravou míru tak vodní čerpadlo elektromobily běžně mají, tj toto mají vysloveně špatně.

        .. Navíc je třeba počítat s elektrickou vakuovou pumpou posilovače brzd. A v neposlední řadě ten alternátor je v elektromobilu nahrazen speciálním DC/DC měničem.

  3. Keď je elektromobil o
    Keď je elektromobil o toľko jednoduchší a má toho o toľko menej, tak mi potom uveďte jeden rozumný dôvod, kvôli ktorému sú elektromobily trikrát tak drahé ako rovnaké auto s benzínom či naftou? Jediné čo ma napadá je to, že sa ich výroba ešte nezabehla do veľkosériovej produkcie, ale trikrát tak veľa?? Logicky by mali stáť elektromobily do 5 rokov menej než autá so spaľovacími motormi, no moc tomu neverím…

    1. Ze skušenosti v průmyslu
      Ze skušenosti v průmyslu dokáží fungovat elektromotory i do první republiky do současnosti (maximálně se převine, což není tak drahé jako nový motor) a dobře udělaná elektronika 20-30let, a její výměna v současné době je cenově taky nízká.

      Co vlastně automobilka vyrábí v současnosti na autech a má nad tím kontroluo a co by měla pod palcem u elektromobilů? Tj. náhradní díly atd. Obnova aut by nebyla jako teď 7-8let, ale jako dříve 15-20 let i u podniků. Na náhjradních dílech by nevidělali nic.

      A co se týká průmyslu na paliva to nekomentuju.

      Svým způsobem tato změna bude podobná průmyslové revoluci, protože zanikne tolik průmyslu jako nepotřebného, že díky tomu budou padat vlády. Kolik teď živé lidí „automobiloý“ a navazující průmysl a ten nebude ze dne na den potřeba a automobilek samotných bude potřeba 1/3 kapacit.

      Všichni se bojí změny, ale čím více ji oddalují, tím i změna bude prudší a nebezpečnejší…

      1. U těch starých
        U těch starých elektromotoru mnohdy stačí namazat nebo vyměnit ložiska Případně preventývně přelakovat vinutí a šlapou dál .U současných vysoce namáhaných elektro pohonu ,které jsou namáhány přenosy velkých kroutících momentů a rychlých změn otáček už je nezbytné provádět pravidelnou častou výměnu opotřebených komponentu .U aut Náhradní díly budou potřeba stále protože lidský faktor, kdy lidé bourají a potřebují vyměnit zničené díly za nové tady bude dál. I elektromobil má spoustu konvenčních součástek které se opotřebují .Pneumatiky ,Podvozek (tlumiče/klouby/manžety ),Brzdy (kotouče/destičky) ,Provozní kapaliny (brzdová/chladící/mazací), Elektrická výzbroj(páčky /spínače/čidla/řídící obvody/elektro motory pohonu příslušenství ) ,klimatizace/topení (naplně/filtry/kompresor). Trh s náhradními díly pojede dal jen ze změní prodávaný sortiment a jeho objem.

          1. To s tou rekuperací je
            To s tou rekuperací je trošku…jak to slušně nazvat?Lež z nutnosti?Nelze rekuperovat do plnych baterií,taky rekuperace nezačne okamžitě po stisknutí brzdy,začne spiš maření výkonu a rezavé kotouče také nic moc,radši vyměním destičky,než loupající se kotouče,u rodinného kombi se mi poprvé ošoupaly kotouče po 150 000 a destičky do té doby dvakrát.

    2. No mene nez auta se
      No mene nez auta se spalovacim motorem teda nevim nevim, ale myslim, ze do tech 5-10 let by se jejich cena mohla vyrovnat. Nezapomente ze vyrobni proces benzinoveho auta se optimalizuje uz dobrych 100 let (Model T – 1908) zatimco u elektromobilu se s tim pred sto lety seklo kvuli nedostacujici kapacite baterii. Dneska uz je sice dostacujici, ale i tak nezanedbatelne draha. Pokud se vsak baterie budou vyvijet stejnym tempem jako v poslednich 10 letech i dalsich 10 let, tak bychom se mohli dockat ceny treba i 150-200 $/kWh a s takovou cenou skutecne bude elektromobil srovnatelne drahy jako „čmoud“ jen s tim rozdilem ze clovek usetri na palivu.

      1. To by mě zajímalo co
        To by mě zajímalo co myslíte tou optimalizací? To jako myslíte motor? Nebo například sedačky, brzdy, stahování okének?
        Protože elektromobil a naftomobil jsou z velké části prakticky stejné. Rozdíly jsou práve v těch věcech co jsou výše uvedené.
        Ale samotná kostra, kastle, sedačky, brzdy, volant, řízení, posilovače řízení, brzd, jsou na obou autech téměř shodné.

        Takzže můj názor je naopak ten, že vývoj elektromobilu musí být o hodně jednodušši, protože hrubou kostru auta mají všechny automobilky už vyvinutou 100 let jak píšete a v elektromobilu dají jen poeníze na vývoj řídící jednotky, která se stará o vše a potom koupí baterie, bms a elektromotor. to je vše.

        Tento vývoj prostě nemůže být dražší než vývoj nového benzínového motoru, kde je milion + jenda součástek, které musí vývojáří dát dohromady aby ladili a spolupracovali. Navíc jdou proti sobě výkon spotřeba a vypouštění jedů do vzduchu z výfuku.

        Prostě elektromobil je daleko jednodušší a platí jedno staré pravidlo.

        Čím jednodušší tím lepší a levnější.

        1. jo mel jsem na mysli
          jo mel jsem na mysli optimalizaci motoru + prevodovka + podpurne systemy jako palivove cerpadlo, vaha vzduchu a podobne, nikoli kastle.

          Na jednu stranu souhlasim, ze zakladni vyvoj elektromobilu je asi levnejsi pro automobilku, ale zas na druhou stranu drazsi pro dodavatele baterii. Anebo pak automobilka ma moznost podilet se na vyvoji baterii a jejich optimalizaci pro automobilovy prumysl a bezpecnost pri crash testech (coz predpokladam ze stejne vsechny automobilky delaji), to ale zase spolkne R&D penize navic.
          Navic vemte ze technologie baterii se meni taky celkem rychle a nedivil bych se kdyby jedna generace aut potrebovala vodni chlazeni a dalsi uz by stacilo treba jen vzduchove nebo dokonce zadne.
          A taky vemte, ze elektromobil ma taktez dost podpurnych systemu, ktere zase čmoudi neresi. Obzvlast tedy ruzne typy dobijeni (1 nebo 3-fazove pres samostatnou dobijecku ci pres elektroniku regeneracniho brzdeni, stejne tak rychlodobijeni a jeho bezpecnost).

    3. No elekromobil bude podla
      No elekromobil bude podla mna vychadzat na vyrobne naklady tak o 5-10% menej ako klasicky spalovak. Bo ak si myslyte ze vyrobit motor a prevodovku vyjde lacnejsie ako elektromotor a baterky tak to asi nie (enormna kontrola kvality, vyskumu, dopavy stovky roznych casti, obrabacich hodin spacovanie suroveho materialu v roznych kvalitach atd).
      Ceny baterii budu smiesne hned ako nastupi kvalitna technologia a zacne sa vyrabat naozaj vo velkoma hlavne obuju sa do toho konkurencne firmy.
      Preto je dolezite aby sa tie elekromobili dotovali zo zaciatku. Hned ako sa predaje prehupnu cez kryticku hranicu (rozumej ze uz si automobilky nebudu chciet nechat ujst trh a oplati sa im preskolenie zamestnancov/nove vyrobne linky/vlastna manufaktura baterii) tak sa to pohrne jak na beziacom pase a konkurencny boj sa moze zacat. Viete si predstavit co to spravi z trhom ked si budem moct vybrat ci chcem elektromotor od siemensu, baterky of philipsu, riadiacu jednotku a range-extender od BMW… Baterry pack alebo rekonfiguraciu riadiacej jednotky vam spravi akykolvek zrucny elektrikar. Preto sa drzia konvencnej technologie zubami nechtami bo ked sces nove turbo alebo vstrekovace do svojho BMW tak hold chlape musis kupit od nas za 2000E. A naftovemu lobby platit dokym nebudes uplne na suchu bo naftu doma nevyrobis, ale elektriku (ktora je btw jednou zo zakladnych ludskych potrieb tak chcem vidiet ako na to budu aplikovat spotrebne dane)…

      1. Tak tak, přesně tak.
        Tak tak, přesně tak. Drahý je to jen kvůli tomu, že se automobilky bojí o svoje vejvary z náhradních dílů. Protože těch je u elektromobilů o hodně méně.
        Ale myslím, že tomu neutečou, prostě je jiné automobilky převálcují. Protože už teď jim ujíždí vlak….
        A kdo do něj včas nenaskočí, ten skončí. A muže si rvát vlasy proč tenkrát zůstával zatvrzele u těch spalováků…

        1. Ono nejde pouze o
          Ono nejde pouze o automobilky, protože akcionáři (vlastníci) nejsou majiteli pouze automobilek!!! Mají akcie nastrkané ve všech odvětvích spojených z výrobou a provozem auta. Např. výroba, náhradní díly, autoopravny, těžba ropy, zpracování ropy, doprava a přeprava jak ropy tak následně benzínu a nafty a v neposlední řadě provoz benzinových stanic.
          Pokud tito lidé přijdou např. při krachu některé společnosti o část vložených akcii tak jim stále vydělávají nehorázné peníze ostatní společnosti, ale příchodem elektromobilu padají v 90% všechna výše uvedená výnosná podnikání a toho se akcionáři (vlastníci) sakra bojí.

            1. V klidu si to znovu
              V klidu si to znovu přečtěte a třeba to pochopíte.
              Chápu, že dnešní děti se nesnaží používat mozek, ale třeba Vám to dojde.
              Nikde nenajdete, že by se měla přestat těžit ropa.
              Četl jste zde něco o tom, že se přestanou vyrábět igelitky a budou se používat papírové sáčky?
              Jde o vyřazení ropy jako paliva pro pohon.

                1. No super a jaká je cena za
                  No super a jaká je cena za díly na podvozek a do interieru?Popřípadě jak často je třeba je měnit.
                  A teď porovnejte ceny dílů na motor a převodovku.
                  Třeba pochopíte na čem automobilky vydělávají.

                2. Tak je dobře, že jste
                  Tak je dobře, že jste přiznal, že s psaným textem máte problém vy a ne já (docvaklo Vám, že jste nepsal jen o spalování ropy) a zkoušíte další kravinu. Jak často se mění motor a převodovka? Kolik stojí aku a kolik toho vydrží? Asi není náhoda, že 99% lidí zůstává u aut se spalovacím motorem. Oni umějí počítat, narozdíl od tebe.

                3. Citujte mi jedinou větu ve
                  Citujte mi jedinou větu ve které píšu, že se přestane těžit a zpracovávat ropa pro chemický průmysl.

                  Viděl jste někdy aspoň na obrázku řez motorem nebo převodovkou? Nebudete mi tvrdit, že pokud se pokazí turbo tak se mění celý motor, že ne? Když se mění rozvody tak taky neměníte celý motor. Pokud se mění vstřikovače tak se taky nemění celý motor. Chápete vůbec jak je složitý motor oproti elektromotoru a, že u klasického vozidla se porouchají nejčastěji součásti motoru a taky, že je to největší pálka při opravách?
                  Jak u kterého vozidla, ale u nás ve firmě odešla převodovka DSG u passatu 3,6 fsi po cca 60000km naštěstí vše bylo měněno v rámci záruky. Jinak cena nové převodovky 200000Kč.
                  A proč lidé zůstávají u klasiky? Protože automobilky buď nechtějí nebo jsou neschopné vyrobit čistokrevný a konkurence schopný elektromobil teda kromě Tesly.

      2. Lze jezdit i na použitý
        Lze jezdit i na použitý fritovací olej,já ho kdysi lil do starého Fiatu s přídavkem aditiv,byl zdarma a běhaliza mnou psi z širokého okolí a dnes ho dávám do naftových kamen na chatě,filtruji ho přes hadr,pomalu a bez obsluhy sám překapává,auto už mám na baterky

Napsat komentář