CNG je součástí koncepce čisté dopravy i v ČR

Koncem roku 2014 se za účasti 4 ministerstev uskutečnilo setkání k vyhodnocení celoročních prací Národního akčního plánu (NAP) čisté mobility. Cílem této zásadní koncepce rozvoje udržitelné dopravy v ČR je snižování emisí a závislost na klasických kapalných palivech. 

Už letos přesáhne počet aut na stlačený zemní plyn v České republice počet 10 000 kusů
foto: Hybrid.cz

TISKOVÁ ZPRÁVA

Setkání přineslo velmi pozitivní výsledky v otázce zvyšování počtu vozidel na a budování související infrastruktury po celé České republice. CNG je na poli alternativních paliv nyní nejen u nás, ale i ve světě, největším dravcem. Finální materiál NAP čistá mobilita by měl být předložen vládě k projednání v první polovině roku 2015.

Plán čisté mobility navazuje na jiné české i evropské strategické dokumenty, z nichž nejdůležitější je směrnice o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva, která byla finálně přijata Evropským parlamentem i Radou dne 29. září 2014.

„Směrnice požaduje po členských státech, aby vypracovaly národní politické rámce pro rozvoj trhu všech alternativních paliv a infrastruktury, nicméně třetím nejrozšířenějším palivem po benzinu a naftě bude jednoznačně zemní plyn,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS).

Současně směrnice požaduje přijetí společných technických standardů tak, aby všechny čerpací a dobíjecí stanice byly navzájem interoperabilní. Směrnice také ukazuje směr nastavení příslušných informací pro spotřebitele o alternativních palivech včetně jasné a spolehlivé metodiky srovnání cen.

Z dalších navazujících dokumentů je to Strategii Evropa 2020, která byla přijata v  už v roce 2010. Zpracování NAP ČR je současně jedním z nástrojů prosazování aktualizované státní energetické koncepce.

Ta počítá se zvýšením podílu CNG a LNG v dopravě „Využití CNG je klíčovým trendem snižování spotřeby vozidel a nástupu alternativních pohonů v dopravě,“ uvádí se v ASEK.

„V souvislosti s výstavbou plnicích stanic CNG se očekává podle ASEK rozšíření vozidel s tímto pohonem také u městské dopravy, komunálních vozidel pro svoz odpadu, vozových parků velkých organizací aj. Podpora ekologických dopravních prostředků patří v ASEK mezi sedm hlavních cílů v oblasti dopravy, a to silniční i železniční,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS.

Plán čisté mobility se promítá i do dalších českých strategických dokumentů, jako například Dopravní politika do roku 2020. Pro realizaci NAP čistá mobilita je možné využít některých fondů EU, jako např. Integrovaného regionálního operačního programu, OP Doprava, IROP, Horizont 2020, OP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost nebo evropského fondu CEF, který podporuje vznik různých studií a pilotních programů.

Jen na tento program uvolnila Evropská komise pro rok 2015 celkem 160 milionů eur. Žádosti se přijímají do konce února 2015. Operační program Doprava sice zatím Evropská komise ještě neschválila, ale mělo by se tak stát v prvních měsících letošího roku. 

„EU schválila závazný cíl pro dlouhodobou politiku klimatu snížit emise skleníkového plynu oxidu uhličitého CO2 o 40 % a vozy na CNG mají o 25 až 30 % méně CO2, podporovat zemní plyn je tedy to nejjednodušší, jak tyto emise snížit,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS.

„Zemní plyn má ze všech alternativních paliv největší ekonomické výhody, už zvýšenou nabídku až 65 druhů vozidel, nyní rychlý nárůst infrastruktury a neoddiskutovatelný přínos pro životní prostředí,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS).

Při využití CNG navíc máte výraznou úsporu, prokazatelně bezpečnější provoz než s vozy na tradiční paliva, výhodu úlev třeba na silničních daních a dobrý pocit, že šetříte životní prostředí,“ uvádí Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS.

Plán čisté mobility má část analytickou (vliv dopravy na životní prostředí, pobídky při nákupu čistých vozidel atd.) a část implementační (cíle v oblasti čisté mobility v ČR, infrastruktura, atd.). Podobné národní strategie mají i ostatní členské státy EU.

tisková zpráva

51 Comments on “CNG je součástí koncepce čisté dopravy i v ČR”

  1. No němci si řekli že
    No němci si řekli že půjdou od jádra, což bylo zbytečně zbrklé, ale na druhou stranu dělají co mohou aby to nahradili a hledají cesty. Staví obnovitelné zdroje jak to jde elektřina vít, biomasa. teď hlavně vítr. Fotovoltaika je bez dotací, ale už je nepotřebuje už je rentabilní i bez nich. Kogenerační jednotky na biomasu a plyn. A co nejvíc řeší jsou vyrovnávací zdroje. Jako snad první postavili vyrovnávací elektrárnu na baterie myslím že 5 MWh. Což se doteď zdálo jako ekonomický nesmysl. Prostě hledají řešení a testují a jak je znám nakonec to zvládnou.

  2. Koukám, že plynaři asi od
    Koukám, že plynaři asi od státu něco potřebují, když jim taková mediální masáž stojí za to. Na posledních dvou stránkách Hybridu jsou to tři články velebící CNG (i když jde o převzaté tiskové zprávy)…
    A přitom celé je to o spotřební dani – plánovaný nárůst spotřební daně totiž během pár let pohřbí veškeré výhody plynu… Hlavně bysme mezi tím měli postavit stovky plniček a pak koukat, jak k nim nikdo nejezdí…
    Mimochodem mi není jasné, jak je podpora CNG v souladu se strategií EU o energetické soběstačnosti a nezávislosti. Zvlášť v ČR znamená masivní podpora CNG akorát tlak na dovozy plynu… Argumenty, že ho lze vyrábět obnovitelně jsou k smíchu…(ano lze, ale o tom to samozřejmě nebude, že…). Chápu, že plynárenské společnosti hledají další odbyt a planofikace domácností je už tak nějak u konce, takže na řadě je doprava…
    Ale ta masáž je legrační. Tj. z Hybridu se teď stává platforma pro prezentaci tiskových zpráv různých zájmových skupin?

    1. Tak tu tvoju „selskou
      Tak tu tvoju „selskou logiku“ me vysvetli?

      To co jsi popsal platí i pro benzin+vyroba.
      To co jsi popsal platí i pro naftu+vyroba.
      To co jsi popsal platí i pro elektřinu+vyroba.

      Ono to co jsi pospsal v současnosti paltí i pro jídlo pro člověka, aby někam došel pešky.

      Tedy co chtěl básnik jako ty říci?

        1. termo jaderná fúze jen tak
          termo jaderná fúze jen tak fungovat nebude zatím do ní vkládají více energie než z ní dostanou ale co má dle mého názoru budoucnost je takzvaná studená fúze (cold fusion). Jenže to energetické společnosti nikdy nedovolí aby se studená fúze rozvíjela nýbrž by mohl mít každý z nás svůj generátor a nikdo by už nepotřeboval energetické společnosti!

  3. Nevím, jestli je CNG zrovna
    Nevím, jestli je CNG zrovna cesta k čisté dopravě. Pokud to srovnám s 15 let starým nafťákem, tak jistě ano, pokud to srovnám s elektromobilem, tak zdaleka ne. Ať už konečně Tesla dostaví továrnu a chrlí baterie po tunách, ať už je konec všemu, co nemá elektromotor…

  4. Kdyby Evropa místo
    Kdyby Evropa místo vydávání stamilionů eur na studie, konference, akční plány a podobné neužitečné ptákoviny raději koncentrovaně zainvestovala všechny dotace do jediného nejlepšího projektu ekologické mobility, byly by už Superchargery v každém městě a všichni bychom jezdili ve vydatně dotovaných Teslách.

    1. uradnici, manazeri, ..je to
      uradnici, manazeri, ..je to ako nabozenstvo. oni nechapu ze su zbytocni, na nic, ze ich nikto nepotrebuje, ze nemaju mat vyssi plat ako ludia co tvoria, vytvaraju, pestuju, maju urodu. su to ludia ktori ak skoncia inde nez teraz su, budu uplne na nic, nepouzitelni, bez prace.

      je to ako sekta, scientologia, farari, technokracia, co nie je podla ich predstav, nezabezpecene pravidlami od vymyslu sveta, je pre nich hriechom, prietupkom, su to NEBEZPECNI BLAZNI PRI MOCI.

      1. Jako sekta pusobí právě
        Jako sekta pusobí právě tvůj komentář, i kdyžvětšina úředníků je verbež co se fláká, jsou potřeba.

        Jenomže to nechce jako píšeš ty začít bezhlavě budovat infrastrukturu, chce najít i jak ju zásobit tou elektřinou.

        Takže kromě „osobního postoje“, který se rovná komentáři klerika co chtěl básník říci?

        Nebo raděj víru a skončí to jako stavba rychlostních korodorů, kde jezdí pomalé vlaky?

    2. Menší problém co,
      Menší problém co, nenapíšeš.

      Kapacity pro el. výrobu jsou v takovém savu, že němci musí buď stavět uhelné, plynové(to ho rovnou můžeme cpat do auta přímo ne přes elektřinu) nebo odvolat zákaz jaderných.

      Takže evropa nemá vymyslen základ a ty chceš rovnou budovat něco co se staví až na základech?

      Elektromobilita nemá šancu pokud nebude renezace jaderné elektřiny. Bohužel nad nářekem ekologů apod. lidí si auto bude 99 procent lidi nabijet v noci a rano budouc chtít před cestou mít nabito=fotovoltaika a vítr to nedokáže. Plyn jak sem psal víše, rovnou můžu tankovat přímo a nemít mezistupeň výroby elektřiny=“ekologické“.

      1. Tohle slýchám často. Ale
        Tohle slýchám často. Ale podle mě to není pravda.
        To co popisujete by bylo jen v tompřípadě, že by se tu najednou objevilo 10 miliónů elektromobilů.
        Ale přírůstek elektromobilů je pomalý a na kusy je jich stále pod 1 % z celkového počtu automobilů.
        Tj. nejde o revoluci, ale o pozvolnou normální evoluci, která nikterak nenarušuje standardní nárůst spotřeby elektřiny, jaká je tu i bez elektromobilů.
        Říkat, že elektromobilita nemá šanci bez renesance jádra je podle mně naprostý nesmysl.

        Když hodíte do moře kámen, tak to ani nezpozorujete, když tam hodíte 10 tisíc kamenů, tak to možná zaregistrujete.

        Stejně tak je to s elektromobily u nás. Těch pár 100-vek elektromobilů žádnou naši rozvodnou síť nijak nemůže narušit.
        A to ani v tom případě kdyby jich tu bylo 10 tis.
        A takové množství elektromobilů, i když bych si to přál, tu nebudeme mít zítra, ani pozítří, ani za rok, ani možna za 2 roky.
        Nyní je to u nás stejné jako když si koupi 1000 lidí novou televizi, taky kvůli tomu nestavíte hned jadernou elektrárnu a to ty televize žerou docela dost.

        1. Jenomže asi vždy v
          Jenomže asi vždy v dnešní i budoucí době bude rozhodující elektrická energie. Co nám bude platný plyn nebo vodík, když čerpadla jež rozvádí plyn potrubím pohání el. energie. Příkladem závislosti na elektřině je v současnosti problém zvaný Krym. Ani plyn ani vodík se dnes nedopravuje samotíží, jako kdysi otopná voda v radiátorech UT. Dnes je standardem čerpadlo. A parničky jsou dnes též přežitkem století páry.

  5. pilotní továrnu :-))))
    pilotní továrnu :-)))) hele audi je v křeči, protože nemůže konkurovat Tesle a ví že neúplatní Němci ho zas tak dlouho držet nad vodou nebudou. Navíc Německo neví co s přebytkama zelený elektřiny tak Audi křečuje tímhle nesmyslem. Je jasný že produkovat to ve velkým je totálně ztrátový nesmysl (samá přeměna energie jen aby se někteří lidi napakovali = ale rozhodně ne ty koncový uživatel) Takže důležitý je vědět co je správný a kudy vítr vane. Ne vše co na hybridu cálnou je košer :-))))))

          1. U většiny CNG stanic to
            U většiny CNG stanic to funguje a problém není. V USA i na klasické benzince to není problém.

            Bohužel v ČR jdeme cestou doby kamenné a pouze se „přidá stojan“ na klasické benzince a musíme kromě tankování a zaplacen přímo na stojanu podniknout cestu k obsluze a když není 24h/den, tak čepovat pouze když se majiteli úuráčí…

  6. Neznámý Redaktor
    Neznámý Redaktor skrývající se za jménem „redakce“ nám řekl již potřetí oznámil totéž co loni proběhlo tiskem a to že : VLÁDA ČR se rozhodla PODPOŘIT ZEMNÍ PLYN CNG na ÚKOR ELEKTROMOBILŮ. Můžeme jen odhadovat důvody proč to? Škoda, zaměstnanost, blablablablabla a vítězem se stává: :-)))))

    1. Naprosty souhlas…Vyber aut
      Naprosty souhlas…Vyber aut jezdicich na CNG je v CR minimalni, prestavba na CNG financne naprosto nezajimava ,počet CNG pump smesny- a to i ve svete – zatímco všechny velke automobilky mají během par malo let super EV v nabídce..a s CNG vůbec ve vyvoji nepocitaji..a Superchargery Tesly ovladaji cim dal vic Evropu, letos i v CR..Halo, dobrou noc…spete sladce…

      1. Mno, když se dívám na
        Mno, když se dívám na aktuální nabídku aut na CNG na českém trhu (osobních i užitkových), tak jich je podstatně víc než EV a stejně tak prodeje jsou řádově vyšší. Asi každý žijeme v jiné České republice 😉
        http://www.cngplus.cz/auta.html

        Btw. Argumentovat cenou přestavby je nesmysl. Mimochodem, kolik stojí taková přestavba na elektromobil? 😉

        1. přestavba na elektromobil
          přestavba na elektromobil nemá absolutně smysl to je dávno známo. Je levnější podpořit TESLU a do pár let ti za ty samý prachy co bys dal za přestavbu starý šunky nabídne fungl nový elektro. A že je americka? A co na tom, Ford v Evropě taky obcuje a je Americký stejně jako dávno prodaný Opel 😉
          Podpora TESLY má navíc ten smysl, že je to pokrok o level výš. Nikoli o pár drobných jako ti nabízejí evropský €jrosocialistický rádobypokrokový automobilky který bez TESLY by ti i nadále kecali jak to pořád nejde :-))))

                1. CNG je putinovo, to ti doma
                  CNG je putinovo, to ti doma v garáži ze zdi nevyraší :-))))))

                2. Ano, Putinovo to bohužel
                  Ano, Putinovo to bohužel je, ale ropa taky, takže je to prašť jak uhoď.
                  Navíc určitá část zemního plynu je z Norska. A CNG se dá udělat i z bioplynu, nafta ani ropa ne. Možná až Audi spustí ve velkém výrobu syntetické nafty z CO2 a vody, tak přestanu podporovat CNG, protože se pak vlastně nafta stane zcela obnovitelným zdrojem a nezávislým na Putinovi 😉

                3. ty ses uplne mimo, co to
                  ty ses uplne mimo, co to plácáš, nafta stane zcela obnovitelným zdrojem?? Prober se, nebylo by lepší prostě a jednoduše to vrazit v garáži do zdi na zcela českou elektriku možná i z obnovitelných zdrojů, velký problémy nechat velkým klukům a starat se akorát o to kde vezmeš prašule na ten elektromobil :-)))))

                4. Hele, ty velkej kluku, dám
                  Hele, ty velkej kluku, dám ti tu odkaz a končím s diskuzí..
                  Jednak evidentně nechápeš nadsázku a jednak ani nemáš informace.
                  http://www.hybrid.cz/audi-vyrobilo-syntetickou-naftu-z-vody-vzduchu

                  PS. takováhle továrna na naftu může běžet klidně i na tu zcela českou elektřinu. Ale možná jsou jen v Audi „úplně mimo“ a z dlouhý chvíle vymýšlí blbosti. Běž jim to vysvětlit 😉

                5. pilotní továrnu :-))))
                  pilotní továrnu :-)))) hele audi je v křeči, protože nemůže konkurovat Tesle a ví že neúplatní Němci ho zas tak dlouho držet nad vodou nebudou. Navíc Německo neví co s přebytkama zelený elektřiny tak Audi křečuje tímhle nesmyslem. Je jasný že produkovat to ve velkým je totálně ztrátový nesmysl (samá přeměna energie jen aby se někteří lidi napakovali = ale rozhodně ne ty koncový uživatel) Takže důležitý je vědět co je správný a kudy vítr vane. Ne vše co na hybridu cálnou je košer :-))))))

                6. Jedinou relevantní věc jsi
                  Jedinou relevantní věc jsi napsal – že Němci mají přebytek obnovitelné energie. A právě takovýhle projekt může velice dobře sloužit k jejímu ukládání. Až budu mít solární elektrárnu, klidně se v nějakém minisyntetizátoru budu přes den vyrábět naftu i když budu zrovna s autem někde v tahu. Takže i já jakožto koncový uživatel z toho můžu mít jedině výhody 😉
                  A teď už opravdu končím.

                7. no přesněji: NEÚPLATNÝM
                  no přesněji: NEÚPLATNÝM DISCIPLINOVANÝM ZDRAVĚ NACIONALISTIKÝM NĚMCŮM V JEJICH NEDOSTATKU ELEKTRICKÉ ENERGIE SE ČAS OD ČASU OBJEVÍ ZELENÁ ENERGETICKÁ ŠPIČKA, KTEROU TEORETIZUJÍ K PODOBNÝM NÁPADŮM JAKOS POPSAL 😉

                8. Tak ty jsi buď ukazkovej
                  Tak ty jsi buď ukazkovej demagog, nebo jenom hlupák co mele o něčem o čem ví kulový.

                  a) Audi vytvořila technologii na umělé CNG či naftu a vytvořila prototip pro jedno i druhé=nevyrábí se komerčně ve velkém=nemá to nic společného se současními obnovitelními zdroji v Německu co způsobují přebytky a nedostatky v el. soustavě.

                  b)zdroje na vítr a fotovoltaiku, co tak letí v německu právě způsobují ty problémy e elv. rozvodech.

                  Takže všichni chápou, že hyperloop mluví o bodu A, a každé chápe, že ty pleteš dohromady A i B a ješte tak, že ukazuješ, že to nechápeš. Taklže běž na IDnes diskuzu, tam jsou takový ynteligenti jako ty co sešrali všechnu moudrost a dostaneš určitě takovejch plusů, že ještě rok se bdueš chlubit v hospodě jak tvoje keci žere celá republika…

                9. Tak ty jsi buď ukazkovej
                  Tak ty jsi buď ukazkovej demagog, nebo jenom hlupák co mele o něčem o čem ví kulový. Německu „někdo“ zařídil krachnutí DESERTECU, v větrem mají stavební problémy, atomovky zavřely a vládní podpora solaru padla stejně jako celý odvětví. Na putinův zemák do elektráren nekývli a VW AUDI je proti TESLA sráč a vždycky byl. Jenom kecal jak elektromobily nejdou nebo že spíš se mu nechce protože ropácký prasácký motóry sypou. Takže co to ty koumáku zase meleš henvole? :-)))

                10. Koukám, že úroveň
                  Koukám, že úroveň zdejších diskutérů padá hluboko pod Novinky a to je co říct…

                11. TODLE JSOU HRDINOVÉ
                  TODLE JSOU HRDINOVÉ kcc-hho.webnode.cz/akce/elektrohrdina/ AUDI JE JEN DALŠÍ MASO V KONZERVĚ :-)))))

                12. Skoro všechno se dá
                  Skoro všechno se dá vyrobit. Benzín Nafta Plyn. Třeba E85 ethanol u nás se vyrábí vyrábí se z odpadu při vaření cukru. Je to líh a dá se vyrobit kvašením čehokoliv v čem je cukr. Bio natra primárně řepka, ale dá se vyrobit a z některých potravinářských odpadů. CNG základ metam ten se dá vyrobit tak říkajíc ze sraček. Na tyto produkty jsou už průmyslové technologie. Pak sintetizovat v laboratori lze skoro cokoliv. Audy už má technologii na syntetickou naftu vzduch voda a elektřina, ale podle všeho to bude dost drahé jak energeticky tak technologicky.
                  Takže šanci by mělo dostat všechno dle mě první to co lze vyrábět z odpadů jiných výrobních procesů a to na co máme vhodné podmínky.

          1. presne tak, protože
            presne tak, protože evropský automobilky jsou zaprodany €jrosocanum a matlaj nanejvýš cng kterýmu říkají pokrok, FAKUJEME EVROPSKÝ AUTOMOBILKY A PODPORUJEME AMERICKOU OPRAVDOVOU POKROKOVOU ELONOVU AUTOMOBILKU TESLA 🙂 at klidně padnou €jrosocani když nemají rozum

            1. běž s politikou dopr… ty
              běž s politikou dopr… ty eurosocane. Právě proto, že jsou lidé jako ty je evropa v prd…

              V práci, když chceme prosadit nejakoou „novotu“ na co šéfové nejsou zvyklíé, musím poslouchat podobné heslovité kecy od ynteligentů jako jsi ty.

              A právě proto si myslím, že veškterý zastavený pokrok v evropě, že zde nejsou firmy jako tesla můžou právě lidé s myšlením jako předvádíš ty.

              Pod heslem nasrat co nejvíc lidí, prosazovat tu správnou „politiku“ a ty holuby nám pak přiletí sami… Hovno chlapče, chce to pracovat, pracovat a znovu pracovat místo nálepkování a keců jako máš ty.

        1. Koho tady zajima Tesla?
          Koho tady zajima Tesla? Troufám si tvrdit. Nebýt Tesla Motors tak ještě dnes BMW,VW,Mercedes nevyrábějí elektromobily. Právě Tesla motors modelem Tesla S prolomila bariéry . Před uvedením modelu Tesla S. Zástupci mnohých evropských automobilek zatvrzele tvrdili ze sériová výroba elektromobilů bude možná až za desítky let ! A Světe div se ono to už jde i dnes .

Napsat komentář