Zácpa dlouhá 100 km trvá už devět dní - v Pekingu

Jan Horčík - 24 Srpen 2010

jako kdyby symbolizoval překotný rozvoj celé dnešní . Dnes metropole o 22 milionech obyvatel se za posledních 50 let rozrostla desetkrát. Zároveň s tím ale čelí řadě problémů. Není to jen nedostatek vody, ale také a věčně ucpané silnice. V současné době sedí tisíce řidičů ve více než 100 km dlouhé . Trvá už devět dní a může trvat celé týdny.   
Čína - Peking - zácpa

Peking se stal nejen kulturním a akademickým centrem země, ale také významnou dopravní křižovatkou. Protíná jí několik desítek hlavních železničních i silničních tahů. Jedním z nich je také dálnice Peking-Tibet, jedna z nejvytíženějších v zemi. Ta je teď na 100 km ucpaná a auta se pohybují pouze krokem.

Důvodem je nejen obrovské množství vozících zboží z celé do hlavního města, ale především probíhající opravy na . Ty byly přičinou pro to, že 14. srpna se pohyb na silnici zpomalil téměř do bodu stání. Podle místních novin se zácpa táhnoucí se z Pekingu do města Jining stala rodištěm nové miniaturní , kdy obchodníci podél cesty výrazně zvedli ceny svého zboží když viděli, že nebozí řidiči putující zácpou celé dny prostě nemají na výběr.

se nedávno stala největším automobilovým trhem světa. V tom ji samozřemě rády a vydatně podporují všechny americké, evropské i asijské automobilky, včetně například , které zde rády udají auta, jež v , Americe a jinde na západě díky prodat nemohou. Číňané navíc většinou platí v hotovosti a na nějaké půjčky nebo leasingy se tam zatím příliš nehraje.

Jenže rychle rostoucí množství aut dokonale zahlcuje i na tamní poměry bujně dimenzovanou . Stokilometrová kolona zdaleka není prvním ani posledním problémem takových rozměrů. Vláda bude muset čelit stále se zvyšujícím požadavkům na dopravní infrastrukturu, která navíc bude výrazně trpět pod obrovským náporem osobních i nákladních aut. Např. do Pekingu nákladní auta dovážejí obrovské množství životně důležitého zboží včetně uhlí a dalších surovin.

Je zajímavé, že na nevýhodnou strategickou polohu Pekingu jakožto hlavního města bylo v historii upozorňováno již mnohokrát, ale současné ani minulé vlády těchto hlasů nedbaly. Dost možná i to je důvod, proč Peking je sice kulturním a vzděávacím, ale nikoliv už ekonomickým centrem země. Těmi jsou Kanton, , a jiné jižnější metropole.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A to je teprve začátek. V současnosti má Čína něco mezi 180-200 miliony vozidel. Pokud bude v budoucnu životní úroveň obyvatel srovnatelná s vyspělými státy, kde je poměr mezi počtem obyvatel a počtem aut zhruba 2:1, bude to pro Čínu znamenat cca 650 - 700 miliónů vozidel.
Pak se tam na silnicích už ani nepohnou, pokud nezačnou situaci včas řešit.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon