Wrightspeed X1 - sportovní bratránek Tesly Roadster

Jan Horčík - 16 Srpen 2010

Ian Wright je původně novozélandský automobilový inženýr sídlící v . V minulosti pomohl na svět několika výkonným . Byl také jedním z prvních konstruktérů v . Brzy se ale osamostatnil a začal připravovat sportovní roadster Wrightspeed X1.   
elektromobily - Wrighstpeed X1

V Silicon Valley si založil malou automobilku Wrightspeed Inc. Jejím hlavním produktem je hybridní pohonný systém Digital DriveSystem. Ten je zaměřen na auta s vysokou spotřebou. Ať už nákladní (užitková) nebo sportovní. Systém pracuje s elektromotory o výkonu 250 koní, které je možné osadit až čtyři! Přitom jsou velmi lehké, snadno se namontují do závodních aut i trucků.

Jde o sériový typ hybridního pohonu. To znamená, že ačkoliv kola jsou poháněna čistě , spalovací motor zde najdeme také. Slouží ovšem pouze jako generátor elektřiny, která se může ukládat do , nebo přímo pohánět elektromotory. Stejný systém používá automobilka v případě . Výhodou je, že lze pravidelně a rychle tankovat a tím výrazně rozšiřovat dojezd.

Samozřejmě, že systém počítá s intenzivním využitím rekuperace. V některých aplikacích lze dokonce spalovací motor zcela vynechat a pohonný systém/auto pak může fungovat jako čistý . Co se týká generátoru, jde o benzinovou turbínu, která má proti klasickému spalovacímu motoru řadu výhod. Je menší, lehčí, výkonnější, má nižší spotřebu, nevypouští tolik znečišťujících látek.

Prvním autem, na kterém si svůj pohonný systém Wright vyzkoušel, je prototyp Wrightspeed X1. Jde o elektrický vycházející z legendárního modelu Ariel Atom. Wrightem modifikovaná verze zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy. Na jedno nabití zvládne ujet 170 km při "běžném provozu", ale třeba jen 40 km v závodním "rozpoložení". Dobití trvá z 220V, 80A zásuvky asi jeden a čtvrt hodiny. Auto váží pouhých 697 kg.

Prototyp využívá stejné které se používají v mobilech nebo noteboocích. Tím se Wrightspeed X1 podobá . Spotřeba energie je 125 Wh/km při městském využití. Max. rychlost je elektronicky limitována na 166 km/h. Auto není a nebude možné si koupit. Nicméně už dnes firma Wrightspeed spolupracuje s předními větovými výrobci sporťáků a její pohonný systém Digital DriveSystem tak nejspíš v budoucnosti budeme v této kategorii vídat poměrně často.

Zpět na HybridPřidat komentář

VOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobile-station
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?