Výsledky CNG Summer Ecotour 2010 – auto na plyn jelo za 1 Kč na kilometr

Velký okruh po evropském kontinentu prověřil možnosti spalovacího benzínového motoru a plynového pohonu. Více než 4000 kilometrů dlouhá trasa z  přes , , a zpět do představovala jeden z nejdelších přímých srovnávacích poháněných k  šetrným palivem .   

Častější návštěva , ale dvaapůlkrát nižší náklady na cestu a zhruba o třetinu nižší emise. Takový je výsledek srovnávacího testu dvou běžných sériových . Jeden z nich byl ovšem poháněn benzínovým motorem, druhý motorem na CNG (). Oba vozy v rámci tzv. CNG Summer Ecotour 2010 urazily během prvních dvou týdnu v červenci po Česku, Německu, Rakousku a Itálii celkem 4000 kilometrů.

Úspornějším vozem se jasně ukázal být ten s pohonem na zemní plyn. „Dali jsme si za cíl přesvědčit širokou veřejnost  o praktické využitelnosti zemního plynu jako paliva v každodenním provozu a to i pro delší a provozně náročnější cesty,“ říká Robert Vinický, řidič jednoho ze dvou vozů.

Výhody paliva CNG tedy spočívají především v jeho nižší ceně v porovnání s benzinem nebo naftou. Cena stlačeného zemního plynu se v České republice se pohybuje okolo 22 Kč za kilogram; na 100 kilometrů tak v případě testovacího vozidla s průměrnou spotřebou 5 kilogramů připadají náklady ve výši 110 Kč. Sériové automobily poháněné CNG jsou v  běžně v nabídce největších výrobců jako je , nebo právě . Na českých silnicích se aktuálně pohybuje zhruba 2.000 CNG vozidel. V celé pak dle Asociace CNG vozidel (NGVA) zhruba 1,1 milionu.

Robert Vinický se se svým kolegou Janem Kratochvílem připravovali na projekt zhruba půl roku. Trasu plánovali tak, aby věrně simulovala typickou letní dovolenou na čtyřech kolech a během toho hledali vhodné partnery projektu. Těmi se nakonec staly energetické společnosti  a . Pro Pražskou plynárenskou je využití zemního plynu pro pohon automobilů strategickým projektem. V dohledné době naplno poběží její společný projekt s pražským magistrátem, týkající se převodu vozidel na svoz odpadu a čistících vozidel na pohon CNG.

E.ON zase podporuje projekty plynofikace vozů městské . Tak vznikla například v součinnosti se  společností Commet Plus čerpací stanice v jihočeském Táboře a se společností OSNADO ve Svobodě nad Úpou. „Technologie CNG je v současné době výborným mezistupněm v zajištění ekologického provozu vozidel a snížení emisí CO2. Předpokládá se totiž, že do budoucna ji nahradí technologie vodíkového pohonu a elektřiny,“ míní člen představenstva E.ON Energie, a.s., Jiří Šimek.

„Žijeme v technologicky konzervativní společnosti. Každý se sice rád vrhne na nejšikovnější nebo nejplošší televizi, ale skutečně podstatné inovace úmyslně přehlížíme. Lidé by mohli bez kompromisů ušetřit spoustu peněz a navíc naprosto reálným způsobem zmírnit dopad svého cestování na . Přesto váhají a čekají na impuls,“ myslí si Jan Kratochvíl.  Přitom tato technologie je už dnes dostupná široké veřejnosti pomocí sítě půjčoven automobilů na plynový pohon. „Naše společnost nabízí našim zákazníkům zapůjčení těchto vozidel v půjčovnách v Praze a Českých Budějovicích,“ dodal specialista na CNG z Pražské plynárenské, a.s., Jan Žákovec.

O tom, že začínají být čím dál tím oblíbenější svědčí i přítomnost zástupců společnost Sixt na tiskové konferenci k výsledkům Ecotour 2010. Ti oznámili, že půjčovna kupuje od Mercedesu další čtyři desítky vozů třídy B s pohonem na CNG. Jak jsme se dozvěděli od Petra Kosmáka, obchodního a marketingového ředitele Sixtu, zájem je především mezi firmami, které se chtějí blýsknout autem na plyn jakožto ekologickou agitkou. Zhruba 30% pak představují výpůjčky od fyzických osob, které např. vyrážejí na víkendovou dovolenou a auto na plyn představuje výrazně nižší náklady v porovnání s benzinovými auty.

8 Comments on “Výsledky CNG Summer Ecotour 2010 – auto na plyn jelo za 1 Kč na kilometr”

  1. OK napsal jsem nesmysl. Ale
    OK napsal jsem nesmysl. Ale Dodávky zemního planu jsou problematické, zatímco většina složek pro LPG vzniká v rafinériích (alespoň pokud vím) stejně při jiných rafinačních postupech. Když uvážím náročnější skladování CNG (zejména, obtížnou zkapalnitelnost) pak je výsledek stejně jasný. A otázka, proč CNG? Stále zůstává.

    1. Dodávky zemního plynu
      Dodávky zemního plynu nejsou problematické. Zemní plyn nemusí být v autě zkapalněný. CNG stačí. Proč CNG? Narozdíl od LPG to je nezávislé na ropě a těží se na hodně místech. Narozdíl od LPG nemá problémy s kvalitou – ano, nejen nafta, ale i to chaotické složení LPG občas dělá bordel. Narozdíl od LPG má CNG lepší vlastnosti pro spalování.

      1. Ad. kvalita – na prezentaci
        Ad. kvalita – na prezentaci výsledků Eco Tour byla mimo jiné zmíněna jedna zajímavá věc, a to že v Německu a Rakousku tankovala posádka odlišnou (vyšší) „kvalitu“ CNG než v Itálii. Myslí se tím ale výhřevnost spíš než různé „bordely“, kdy auto na plyn pak jelo lépe s nižší spotřebou než později v Itálii.

      2. Dodávky zemního plynu
        Dodávky zemního plynu nejsou problematické – viz. Google-> zemní plyn dodávky . Hezké povídéní je třeba na energybulletin.cz v článku „Několik poznámek k rusko-ukrajinskému sporu o zemní plyn“

        Zemní plyn nemusí být v autě zkapalněný – ne nemusí NEMŮŽE, je to problém ne zjednodušení

        CNG stačí – jistě stejně jako jakékoliv jiné palivo, co tím myslíte? Tady jde o výběr toho nejvhodnějšího.

        Narozdíl od LPG to je nezávislé na ropě a těží se na hodně místech. – zemní plyn se často nachází společně s ropou. LPG vzniká při zpracování ropy, kterou už stejně zpracováváme, zemní plyn ale JE další surovina.

        Narozdíl od LPG nemá problémy s kvalitou – Viz. příspěvek výše. Stejně jako s benzínem, naftou i LPG, ale i elektrickým proudem. CNG samo o sobě vlastní kvalitu jaksi neřeší.

        Narozdíl od LPG má CNG lepší vlastnosti pro spalování – CNG má nižší výhřevnost. Je o něco levnější než LPG (jasně když se to zavádí), ale poněkud větší spotřeba způsobí, že v porovnání s LPG úspora se nekoná.

Napsat komentář