Vše o CNG (4) – Opel Zafira 1,6 CNG

Třetí díl seriálu „Vše o CNG“ přinesl přehled modelů dostupných na českém trhu. Ode dneška se budeme v každém dílu zabývat jedním z nich. A jako první přichází na řadu Opel Zafira 1,6 CNG ECOTEC a jeho silnější příbuzný 1,6 Turbo. ČTĚTE DÁL …

Opel Zafira je asi zbytečné představovat. Rodinné sedmimístné MPV si získalo spousty příznivců po celém světě. Docela známý je systém Flex7 představující snadnou manipulaci se sedačkami, jejichž počet může klesnout na pouhou jednu pro řidiče. Objem zavazadelníku poté dosáhne 1820 l oproti standardním 645 l se dvěmi a 140 l se třemi řadami sedadel. Nás ovšem zajímá hlavně pohon, ceny a následné úspory, takže do toho.

Plný kufr plynu? Nikoli.
Pryč je doba, kdy platilo, že auta na plyn jsou líná a navíc s omezeným prostorem pro zavazadla. Tlakové nádrže jsou u Zafiry uloženy v podvozku a zavazadlový prostor tak zůstal nedotčen. Ostatně, to už je dnes u nových CNG vozů standard. O lenosti se, alespoň ve druhém případě, také hovořit nedá. Pravda, slabší verze bez turba s výkonem 69 kW si řidič jízdu rozhodně neužije, ani 133 Nm ve 4200 ot. nezní zrovna slibně. Silnější přeplňovaný agregát však nabízí úctyhodných 110 kW se zajímavou výkonou křivkou, točivým momentem 210 Nm v širokém rozsahu otáček (2300 – 5000) – a to už se mýtus o líných plynových autech boří.

Opel Zafira

Co je doma, to se počítá
Primární motivací k nákupu alternativního auta nebudou zcela jistě jízdní vlastnosti, nýbrž jeho nižší zátěž pro životní prostředí, ale hlavně úspory. Následující tabulka ilustruje dva CNG modely a jejich konvenční ekvivalenty z hlediska nákladů.

typ výkon
[kW]
spotř.
[l,kg]
cena PHM
[Kč]
Kč/km cena
[Kč]
návratnost
[km]
1,6 benzin 85 7,1 28,20 2,00 429 900
2,2 benzin 110 8,5 28,20 2,40 519 900
1,9 CDTI diesel 110 6,1 26,20 1,60 573 900 356 436
1,6 CNG 69 5 21,20 1,06 499 900 74 294
1,6 CNG turbo 110 5,3 21,20 1,12 549 900 136 581
* návratnost vztažená k nejlevnější motorizaci 1,6 benzin
* ceny modelů dle akčního ceníku
* cena verze 1,9 CDTI pouze ilustrativní, nelze koupit v nejnižší výbavě
* ceny benzínu a nafty dle spol. CCS, cena CNG platná v Praze

Z výše uvedeného vyplývá, že ekonomicky se z hlediska návratnosti jeví nejlépe slabší CNG motorizace, kdy se cenový rozdíl sedmdesáti tisíc oproti konvenční 1,6 maže při 74 000 km. Výkonově však tento model pokulhává a 17 sekund z nuly na sto vypovídá o akceleraci dostatečně.
Úplně jiná situace však nastává při porovnání přeplňovaného CNG modelu a stejně výkonného dieselu. První argument hovořící pro CNG variantu je o 24 tisíc nižší cena, druhým nezanedbatelným důvodem k nákupu jsou poté o 50 haléřů nižší náklady na kilometr oproti již relativně úspornému dieselu. A to se vyplatí!

Daň za úspory
Pokud by nyní článek skončil, zřejmě by málokdo váhal mezi naftou a zenmím plynem. Bohužel je namístě si připomenout, čím jsou nízké provozní náklady vykoupeny. Prozatím nedostatečná síť veřejných plnicích stanic či vysoké výdaje na pořízení domácí plničky již byly probírány ve druhém dílu seriálu. Je třeba si uvědomit další nepříjemnou skutečnost. Nádrže Zafiry pojmou 19 kg zemního plynu a 14 l benzínu pro nouzový dojezd. Úsporná jízda na CNG tak bude na jedno naplnění maximálně 400 km dlouhá, což při současném pokrytí čerpacími stanicemi není mnoho. Na druhou stranu, pořád existuje možnost jízdy na benzín a nehrozí tak uvíznutí jako v případě elektromobilu.

V příštím díle představíme VW Caddy …

2 Comments on “Vše o CNG (4) – Opel Zafira 1,6 CNG”

  1. Dobrý den,
    jen bych

    Dobrý den,
    jen bych doplnil, že vlastím Opel Zafira ve své verzy 1.6 CNG a výkon je spíše u hranice pod 70KW. Spotřeba ve městě kde jezdím nejčastěji se pohybuje u 6,5l/100KM, jinak s průměrem souhlasím. Spoléhal jsem na infromace zde u officiálního prodejce Opel Zafira a nyní bych volil spíše variantu 1.9 CDTi, která se z dlouhodobého hlediska určitě zaplatí.

    1. Uvažuji o ojeté zafiře B
      Uvažuji o ojeté zafiře B a váhám mezi 1.8 16V (benzin, vyšší až vysoká spotřeba, levnější servis), 1.9 CDTI (diesel, nižší spotřeba, dražší servis, nevhodné pro městské courání?) a 1.6 CNG (levné palivo, slabší výkon?, servis na CNG auto?)…

      Roční nájezd 20-25 tkm, 70% městský provoz.

      Umí někdo poradit?

Napsat komentář