Solární silnice? První prototypy jsou na cestě

Jan Horčík - 01 Září 2009

Nápad na přeměnu někonečných černých asfaltových a v , nebo obecně , není nový. Jenže až doteď zněl poněkud šíleně. Doba se však mění a co se dřív zdálo jako čiré šílenství může dnes být vcelku zajímavým projektem a podnikatelským záměrem - tam, kde k tomu jsou předpoklady.
solární silnice - dálnice budoucnosti jako zdroje obnovitelné energie?
těžce stižené nyní hledají cestu z krize ven a kromě obrovských finančních stimulů ji hledají i skrze inovace ve vědě a technice. Americké ministerstvo dopravy proto nyní přikleplo grant v hodnotě 100 000 dolarů začínající společnosti Solar Roadways ("").  

Tu založil jistý Scott Brusaw, jehož záměrem není nic menšího než proměnit budoucnost silnic. Jeho silniční solární panely se skládají z několika vrstev, mimo jiné samořejmě vrstvy solárních článků a skla. Kromě toho obsahují také LED osvětlení, které by mohlo fungovat jako chytrý systém dopravního značení a upozorňovat například řidiče na různé překážky a zvyšovat tak bezpečnost provozu.

Brusaw teď získal finance na výrobu prvního prototypu. Od něj je ale samozřejmě ještě daleká cesta ke komerčnímu nasazení. Silniční panely s rozměry 366 cm x 366 cm a výkonem 7,6 kWh/denně by podle něj mohly plně uspokojit energetické nároky Spojených států, pokud by se položily na všechny tamní dálnice. Jedna míle, tedy 1,6 km silnice vystlané těmito panely by stačilo energeticky pro 500 rodinných domů.
solární silnice - dálnice budoucnosti jako zdroje obnovitelné energie?
Je jasné, že by nešlo o nic levného. Cena jednoho takového panelu by se měla pohybovat kolem 7000-10 000 dolarů, tedy asi 120 000 Kč až 200 000 Kč. Nicméně v České republice by dost možná šlo o levnější variantu, než nechat dálnice stavět místními kartelovými polomafiánskými podniky za mnohonásobek cen běžných ve zbytku západní či střední Evropy.

Na druhou stranu, ze silnic by se staly zároveň rozvodné sítě, které by mohly napájet např. pouliční osvětlení. Pokud vám zní zvláštně idea toho, že byste se svým autem jezdili po skle, nechte si od samotného Scotta Brusawa vysvětlit v Youtube videu pořadu YERT. Scott tam mimo jiné odhaluje pozadí celého nápadu, který mu vnukla jeho žena, a upozorňuje, že dnes lze vyrobit takový materiál, který bude mít podobné vlastnosti jako asfalt, přitom bude propustný světlu, ale zároveň nebude oslňovat řidiče.

Teď nevím, jestli je šílenější nápad na přeměnu silnic v inteligentní, energeticky soběstačné a bezpečné dálnice dodávající energii svému okolí, nebo situace s dálnicemi a silničními stavbami tady u nás. Nejspíš to druhé.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Bohužel by u nás bylo nutné postavit každých sto metrů ozbrojeného hlídače, aby to někdo neukradl. Bez hlídačů by silnice byla rozebraná přes noc.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ad Dejv - no a co teprve v noci..! :-D :-D Navíc i normální panel má zápornou energetickou bilanci - natož tento, který bude limitován konstrukčními potřebami silnice..

Obrázek uživatele Jan Horčík

zápornou energetickou bilanci? Enwiweb.cz má na toto téma zajímavý článek, kde se jasně píše, že "z této studie jasně vyplývá, že energetická bilance fotovoltaických systémů, jejichž životnost je přibližně 30 let, je jednoznačně pozitivní." Dále pak můžeme najít na stránkách CzREA další studii životního cyklu FV panelů, která říká, že "Energetická návratnost kompletního fotovoltaického systému se při použití křemíku vyrobeného metodou firmy Elkem Solar může zkrátit na méně než 2 roky i v podmínkách České republiky."

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ten článek je hodně velký blábol..

Mimochodem - na území ČR lze očekávat, že FV vyrobí průměrně 120 kWh/m2/rok (PVGIS - http://sunbird.jrc.it/pvgis/apps/radmonth.php?lang=sk&map=europe )

Takže nesmysl.. I kdyby měl panel 100% účinnost, tak není schopen vyrobit přes 1000 kWh/m2/rok, výjimečně okolo 950 kWh/m2/rok..
..tolik totiž dopadá na zemský povrch..

Takže při 100% účinnosti by příjmy z dotované výkupní ceny na úrovni 2009 byly cca 12 790-12 890 CZK/m2/rok

A náklady na vybudování fyzické FVE se dnes pohybují cca okolo 19 000 CZK/m2 bez terénních úprav..
Další náklady teď nedokážu vyčíslit..

A i v takovémto utopickém příkladě, pokud budeme předpokládat, že výrobní energie se do ekonomické rozvahy promítají z pouhých 60%, 2 roky jsou nesmysl..

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A co opotřebení povrchu, nečistoty jako olej, nafta, atd. Podle mě bude lepší vybudovat baterie panelů podél dálnic, na vhodné (jižní) straně.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zácpy by nebyly, lidi a hlavně firmy by používaly hlavně vlakovou dopravu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A při dopravních zácpách se nerosvítí ani semafor :)))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

panely by ve dne dodávali do sítě a nic by na nich nebylo závislé. ale např v americe by snad bylo o hodně levnější využít nevyužité pouště a postavit to na jejich okraje aby nebylo dlouhé vedení do civilizace


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil