Reportáž: Volkswagen CNG Tour 2010

Petr Soukup - 14 Květen 2010

U Brněnské přehrady to poslední dny žilo. Auta různých značek, kategorií i cenových hladin se sjela na pozvání časopisu FLEET. Akce nazvaná Den s Fleetem se koná již po čtvrté a je určena především manažerům, kteří se starají o správu a řízení vozových parků. Právě oni často rozhodují o nákupu nových vozů a na rozšíření alternativních pohonů můžou mít značný vliv. Dvoudenní akce Volkswagen CNG Tour byla jednou z hlavních součástí programu a nabídla jak teoretické informace, tak možnost vyzkoušet si špičku na poli CNG – VW Passat TSI EcoFuel. My jsme byli u toho.

Volkswagen CNG Tour 2010

Úterní pozdní odpoledne se neslo ve znamení přednášek partnerů projektu VW CNG Tour. Jako první vystoupil Martin Lang ze společnosti Import Volkswagen Group, který představil VW Passat, Caddy a Touran s přídomkem EcoFuel, tedy na zemní plyn. Podle jeho slov by se časem cena CNG modelů měla srovnat s dieselovými, což by přineslo nezanedbatelné úspory. Ihned nato se rozvinula diskuze na téma provozních nákladů, emisí, bezpečnosti i parkování v podzemních garážích.

Od diskuze se plynule přešlo ke druhé přednášce o zemním plynu v ČR obecně. Markéta Schauhuberová z České plynárenské unie poukázala mimo jiné na plánovaný vývoj spotřební daně u zemního plynu a dala tak najevo, že se bude i do budoucna jednat o cenově výrazně zvýhodněné palivo. Upozornila také na možné změny postoje ve věci parkování v podzemí. Že by se konečně blýskalo na lepší časy?

Lubomír Kolman z RWE Plynoprojekt měl na starost hlavně téma plnicích stanic, a to jak veřejných, tak firemních, ale i malých domácích. Do roku 2020 jich jen skupina RWE plánuje vystavět na našem území 100 a celkem se za 10 let počítá s 350 CNG stanicemi. Následovala opět diskuze o ekonomických výhodách pohonu na zemní plyn. Přišlo i na téma proměnné kvality zemního plynu. Obavy přednášející vyvrátil tvrzením, že kontrola zemního plynu přitékajícího ze zahraničí probíhá každých patnáct minut.

Poslední dva partneři působili v poněkud jiném oboru. LeasePlan, jako poskytovatel operativního leasingu provozující více než 20 tisíc osobních a užitkových aut v České republice, podporuje v rámci své iniciativy GreenPlan využívání vozidel šetrných k životnímu prostředí a na základě svých postupů umí zhodnotit, zda se ten či onen pohon vyplatí provozovat.

D&Comm jde na úspory od lesa. Distributor systému TomTom Work přináší inteligentním spojení vozidel s webovou aplikací, která umožní přesně analyzovat jízdní data, a to i v reálném čase. Špatný jízdní styl je totiž příčinou zvýšených nákladů i zátěže životního prostředí vždy. Bez ohledu na použité palivo.

Tři, dva, jedna, start!
Zajímavá teorie je jedna věc, vyvrátit mýtus o líných plynových autech věc druhá. A to se povedlo beze zbytku. Druhý den po informačním bloku následovalo praktické seznámení s CNG. Všichni účastníci dostali terminál navigace TomTom Work obsahující několik úkolů. Po krátkém školení jsme už mířili na parkoviště, kde stálo třináct Passatů doplněných jedním Touranem. Všechna auta s přeplňovaným motorem 1,4 TSI na zemní plyn.

Volkswagen CNG Tour 2010

Ihned vyrážíme na trať. Terminál TomTom vypadá jako klasická navigace, ale navíc bedlivě sleduje, abychom dodržovali předpisy a současně zadává úkoly. Úkol zněl jasně - dojet na autobusovou zastávku kousek za Brnem. Passat se s naprostou tichostí šine silničkami z Brna do Moravského krasu. Pořadatelé zvolili trasu, na které se daly jízdní vlastnosti dokonale vyzkoušet. Kvalitní podvozek nikoho nepřekvapí, pružnost a výkon motoru určitě. Auto se chová díky přeplňování trochu jako diesel a asistent stále nutí řadit na vyšší rychlostní stupně. Asi proto dorážíme na první cílový bod se spotřebou jen mírně nad 4 kg plynu na sto kilometrů. Potvrzením dokončení úkolu dáváme vědět improvizovanému dispečinku, který náš pohyb v reálném čase sleduje, že jde vše podle plánu.

Další úkol nás navedl až do severní části Moravského krasu – k jeskyni Balcarka. Na téměř prázdném parkovišti bylo během chvilky „převolkswagenováno“ a nastal čas na první hodnocení. Převládalo nadšení. Někdo se radoval z agilnosti motoru s objemem pouhých 1,4 l, další přepočítával spotřebu z kilogramů na koruny. Jízdní styly jednotlivých účastníků se samozřejmě liší, všichni se ale pohybovali kolem koruny na kilometr, což je v říši benzínu a nafty na podobné trase nereálný výsledek.

Volkswagen CNG Tour 2010

Po krátkém odreagování vyrážíme všichni zpět dle rozkazů terminálu na předním skle. Ten nás bohužel navádí už zpět k Brněnské přehradě. Škoda. Zrovna, když si všichni auta osahali. Asi nebyla náhoda, že zpáteční cesta vedla zčásti po dálnici, kde je při zákonem předepsané rychlosti Passat téměř neslyšný. Po 91 kilometrech tak plníme poslední úkol a s auty se loučíme.

Méně řidičsky náročná druhá část trasy srazila spotřebu na našem palubním počítači na 3,8 kg/100 km. Nebyli jsme sami, kdo jel za 80 haléřů, výjimky se ale našly. Největší „závodníci“ dokázali i dva kilogramy přidat. Nutno dodat, že ne všichni byli vybaveni systémem pro doporučení optimálního rychlostního stupně, což mohlo mít nezanedbatelný vliv.

Volkswagen CNG Tour 2010

Po samotné jízdě proběhlo rychlé vyhodnocení dat z terminálů, které nás na cestě provázely. Aplikace WEBFLEET posloužila k analýze a porovnání jednotlivých jízdních stylů a odpověděla tak z části na otázku, jak je možné, že se spotřeba mezi stejnými vozy může lišit až o dva kilogramy.

Skutečně inspirativní dopoledne. Časopisu FLEET se spolu s jeho partnery podařilo zorganizovat akci, která může mít do budoucna reálný vliv na obměnu části firemních vozových parků za ekonomicky i ekologicky přívětivější alternativu.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hi Mayank,I will try to answer your query in two parts where in the first, I will coaprme the petrol and diesel cost differences and in the later will talk about alternate fuels like LPG and CNG. However, honestly you would not get much benefit shelling out extra money for fuel option other than petrol with your current running requirements.Your yearly running is about 4,500km (27,000km/6yrs) which translates to around 400km a month. In my opinion you should not opt for diesel car and go with a petrol car only. Here is the math.Referring to my blog post above, here is calculation considering that petrol prices are around INR.71/- and diesel is priced at around INR.41/- in Bangalore city currently.Petrol Swift Mileage = 15 kmplDiesel Swift Mileage = 20 kmplPer km cost:Petrol = INR.4.7/- +INR.1.5/- maintenance which translates to INR.6.2/- per kmDiesel =INR.2.05/- + INR.2.0/- maintenance which translates to INR.4.05/- per kmDifference in running and maintenance cost = INR.2.15/-Now, considering that your yearly running is 5,000km, you will be saving around INR.10,750/- per year on a diesel car coaprmed to petrol. This mean that in a 5 year period you will save INR.53,750/- which is only half the additional cost (INR.100,000/-) that you will have to shell out when opting for a diesel over petrol variant.Consider that you did a Fixed deposit in bank of INR.100,000/- @ 7.5% pa and buy a petrol car. Then you will get around INR.44,000/- as interest in 5 years period . Now you can calculate yourself what this means in absolute cost. (You can do the above calculation considering petrol prices soar to INR.100 per litre and still you will find petrol as better option.)Using alternate fuels:Both Hyundai Santro and Maruti Wagon R are coming with company fitted LPG kit and I have not yet heard of any of them being discontinued. I don’t know why were you told that santro lpg is getting discontinued. Santro GL plus LPG is very much available.You can also opt for CNG vehicle if it is easily available in your city. Or can get it fitted from an authorized dealer in your Alto (but this would mean loss of power and pickup). For CNG vehicle, a better option can be Hyundai Accent CNG where no power and pickup loss is felt and is really a good bargain from price point as well (almost same price as swift diesel).Finally, you will have to take a call yourself basis the cost implication and anticipating your car’s running in a month/year. Do not forget to test drive the cars as it would give you a better picture of power and pickup along with comfort of driving.If you still feel that you should be going with a diesel (assuming your running would increase in coming years), I would recommend you also test drive Ford Figo as it is a real value for money with good space and features. Also, Maruti Suzuki is expected to launch an all new Swift (with a larger wheelbase) by end of this month / next month so you can wait for that.Cheers,


Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil