Raketový motor pro vaše auto

Jan Horčík - 03 Prosinec 2009

O izraelské společnosti ETV Motors jsme psali už před časem. Podařilo se jí sehnat investice pro vývoj mikroturbín a teď je tu konečně s praktickou ukázkou. Ukázala hybrid Toyota Prius jakožto ER-EV, tedy "elektromobil" s rozšířeným dojezdem.  

Toyota Prius - mikroturbíny - ETV Motors - ER-EV

Stejného označení, tedy ER-EV, používá u svého Chevy Volt také General Motors. Ve skutečnosti však nejde o elektromobily, nýbrž o hybridní auta. Narozdíl od GM využívají Izraelci k rozšíření dojezdu své malé, čisté, tiché a kupodivu také levné turbínové motory.

Mikroturbína od EVT Motors může běžet na různá paliva včetně biodieselu. Namísto spalovacího motoru pak baterie dobíjí právě tato mikroturbína. ETV Motors také nahradili NiMH baterii svou speciální lithium-iontovou baterií, a tak zvýšili dojezd svého modifikovaného Priusu až na 80 km na jedno nabití.

Společnost samozřejmě tvrdí, že dobíjení za pomoci mikroturbín je mnohem efektivnější než dobíjení s pomocí klasických spalovacích motorů. Nutno však dodat, že podle videa to vypadá na "plný kufr". Není bez zajímavosti, že návrh turbíny pochází původně od inženýrů z bývalého Sovětského svazu, od autorů stíhačky MiG.

Arnold Roth, vedoucí společnosti ETV Motors, tvrdí, že jedná s největšími světovými automobilkami, které mají o technologii zájem. Vzhledem k tomu, že na jeho pracovním stole kromě izraelské vlajky vlaje také vlajka Jižní Koreje, dá se docela dobře předpokládat, že jde především o asijské automobilky (Hyundai, Kia, Toyota, Honda, Mazda, Nissan, Mitsubishi?).

Ecofriend, Israel21c.org
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Takéto turbíny používajú aj modelári, na svete je niekoľko výrobcov. Pôvodne sa vyvynuli pre bezpilotné prostriedky.
Problém je ale životnosť - turbína je náročná na súčiastky, ktoré pracujú pri vysokých otáčkach a teplotách.
Čo sa týka paliva sú skutočne nenáročné, používa sa aj LPG, ale čistota paliva musí byť perfektná - lebo spaliny vychádzajú cez turbínu a nečistoty znižujú jej životnosť.
Sú to ale pomerne drahé výrobky od cca 40 do 100 000 CZK.
Ale, čo sa týka pomeru hmotnosť/výkon sú fakt dobré.
Tiché sú, ale iba ak poslucháč nestojí za tryskou, to je potom o niečom inom.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

pravda, s tím reaktivním motorem. ale raketový auto zní líp, ne? :) jinak si myslim, že ty turbíny nejsou špatnej nápad, mají o mnoho vyšší účinnost než spalováky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Turbina neni raketovy motor ale prudovy pre lietadla, rakety vyuzivaju reaktivne motory. Nechcem rypat ale nadpis nezodpoveda clanku. V takychto rieseniach je buducnost pokial nebudu vhodne prostriedky na skladovanie elektrickej energie treba sa sustredit ne efektivne generatory. Len tak dalej... Som zvedavy ake to bude v porovnani so systemom GM volt/ampera.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je zaujimavy napad, ale asi by som povedal, ze na hranici pouzitelnosti. Vyzaduje to drahe a tepelne a mechanicky odolne materialy, atd... Turbiny su navyse nachylne na cistotu a kvalitu paliva. Neviem, neviem, moyno, keby boli na vodik, tak by to slo. urcite to nebude lacne riesenie.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil