Formule 1 bude jezdit na elektřinu!ZÁVODY
Formule 1 bude jezdit na elektřinu!
Jednokolka SBU jezdí na elektřinuJEDNOKOLKA
Jednokolka SBU jezdí na elektřinu
Prius c - nejšetrnější hybrid do městaAUTO
Prius c - nejšetrnější hybrid do města
Elektromobil VW Golf Blue-e-motionVOLKSWAGEN
Elektromobil VW Golf Blue-e-motion

Prcek - český elektromobil z korku a kokosu

Jan Horčík - 16 Listopad 2010

Prcek je originální český pro dvě osoby. Cílem bylo postavit malý, jednoduchý, atraktivní a ekologický elektromobil pro pohyb v centrech velkých měst nebo pro využití volného času. K realizaci projektu Prcek došlo na základě vyhlášení soutěže na stavbu elektromobilů pořádané sdružením na začátku roku 2010. "Hlavním impulzem byla soutěž a samozřejmě touha vyzkoušet si co v nás je," říká Jiří Uiberlay, jeden z tvůrců.   
Prcek - český elektromobil

Prcek - český elektromobil Prcek - český elektromobil Prcek - český elektromobil

Během tří měsíců vznikl s využitím profesionálního konstrukčního 3D softwaru kompletní virtuální model. Tříčlennému soukromému vývojovému týmu ve složení Ing. Martin Hřeben (design, konstrukce), Ing. Jiří Uiberlay (konstrukce), Ing. Jaroslav Šír (elektronika) poskytla vhodné zázemí a prostřední s potřebnou technikou pro stavbu Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola Rychnov nad Kněžnou. Není bez zajímavosti, že všichni tři mladí inženýři pracují v automobilce .

Perfekcionisté

Samozřejmě, že vývoj konceptu se neobešel bez potíží. Hned na začátku projektu bylo třeba vyřešit funkční sestavu předního zavěšení kol a řízení. "Mnozí nám radili abychom tuto část přebrali jako komplet z něčeho, co už je hotové, že budeme mít s řízením a geometrií problém. Měli pravdu, není to jednoduchá část vozu a odladění všech prvků a vlastností řízení nás velice zdrželo, ale bez správně fungujícího podvozku by Prcek ztratil smysl, má to být auto pro zábavu z jízdy, to znamená jízdní vlastnosti bez kompromisů," vysvětluje Uiberlay.

Prcek - český elektromobil

Překážek byla podle něj při stavbě ale celá spousta, i těch velkých. "Člověk si to nedovede představit, dokud se do něčeho takového nepustí," dodává. Mezi dalšími jmenuje tvarování sférického čelního skla, výrobu sedaček a upřímně dodává, že i vrozený perfekcionismus každého člena týmu. "Ten jsme museli zejména v posledních dnech, kdy nás tlačil čas, držet na uzdě," přiznává.

Stavělo se z korku a kokosu

Na stavbu elektromobilu byly netradičně použity umělé a přírodní . Lehký celohliníkový rám byl dimenzován s využitím počítačových pevnostních FEM analýz. Inovativní je použití ARPRO, z kterého jsou panely karoserie. Materiál podobný polystyrenu, z kterého se vyrábí např. cyklistické přilby je lehký, pevný, houževnatý, 100% recyklovatelný, příjemný na dotek a má schopnost absorbovat energii při nárazu.

Z přírodního korku je obložení přístrojové desky a sedadel, z kokosového vlákna jsou zase utkané podlahové koberečky. Dále se při konstrukci uplatnily lehké plastové a kompozitní desky se strukturou včelí plástve. Kde bylo vhodné, byly šroubové spoje nahrazeny průmyslovými suchými zipy od společnosti 3M. Elektromobil je proto velice rychle a snadno rozebíratelný.

Konstrukce zevnitř ven

Prcek byl konstruován „zevnitř ven“ a při délce pouze 2,1 m, se v něm sedí stejně pohodlně jako v běžném automobilu. Otevřená karoserie bez dveří ještě umocňuje zážitek z jízdy. Nad hlavou posádky je panel ze k průběžnému . Do čelního a zadního skla jsou integrovány .

Jako designový a zároveň bezpečnostní prvek slouží červené reflexní pásky 3M Scotchlite, které v noci zajišťují viditelnost na vozovce. Místo zavazadlového prostoru má posádka k dispozici dva cestovní kufry na kolečkách s výsuvným madlem.

Maximální rychlost elektromobilu je 40 km/h. Pro pohon byl zvolen 3 fázový nízkonapětový motor řízený procesorem. S ohledem na cenu a dostupnost jsou použity čtyři trakční olověné akumulátory s napětím soustavy 48V, jejichž kapacita poslouží na dvě hodiny jízdy. Olověné akumulátory mohou být v budoucnu nahrazeny např. LiFePO4 články. Elektromobil lze během šesti hodin nabít z běžné elektrické zásuvky.

Prcek - český elektromobil

Měl Prcek vyhrát?

Na vyhlášení výsledků soutěže působil elektromobil Prcek zdaleka nejzajímavějším dojmem - jak co se týká použitých technologií, tak i z hlediska . Jednoduše šlo o moderní dílo mladých nadšených lidí, kteří se nebáli dát do projektu všechno. "Někteří z ostatních týmů nás pasovali na vítěze, což nás velice potěšilo," přiznává Uiberlay.

Dost možná by Prcek i vyhrál, nebýt jedné maličkost - nebyl totiž pojízdný. "Tu největší překážku se nám ještě překonat nepodařilo, je to výkonová elektronika, nicméně už je snad řešení na světě," říká Uiberlay. "Zadání soutěž jsme se snažili dodržet co nejpoctivěji a jak se říká s poctivostí nejdál dojdeš a nebo také nejdřív pojdeš :-). Pro nás bohužel platila ta druhá varianta. Snažili jsme se o vlastní konstrukci celého projektu, včetně elektroniky. Nejsme si jistí a nechceme křivdit jiným týmům, ale tuším, že jsme byli jediní, kdo se o nekomerční regulátor vlastní výroby alespoň pokusil. Problém byl konkrétně s výkonovou částí regulátoru, byli jsme schopni točit koly, dokonce je dostat na otáčky které by odpovídali více než 30 km/h (zadání soutěže), ale neměli jsme dostatečný kroutící moment, tudíž bylo málo síly na rozjezd."

Momentálně spolupracuje tým s dodavatelem komerčních regulátorů ZAPI firmou UHS JAKOS a.s., a co nevidět by měli začít s testy.

Najde se investor?

Vývoj i přesto, že tým nevyhrál, pokračuje. Vynikajícího partnera nalezl ve VOŠ a SPŠ Rychnov nad Kněžnou, který pomáhá zázemím, vybavením a výrobou některých dílů a přípravků. "Velmi také pomohli a pomáhají všichni sponzoři, které bych rád jmenoval: JULI Motorenwerk, Segment, 3M, ARPRO, ATV Quad, Advanced Engineering, Subvene, Korek Jelínek a Evektor. Neradi bychom zapomněli na nástrojaře pana Pavla z Dobrušky, který nás neustále dokázal ohromovat rychlostí a precizností s jakou zpracovával naše zakázky," dodává Uiberlay.

Elektromobil Prcek na Facebooku - sledujte další vývoj!

Do současné doby investoval tým tří nadšenců do projektu, tedy materiálu a technologií, něco přes 100 000 Kč. Ale důležitější a větší část ceny prototypu tvoří čas strávený a stavbou. "Když spočítáme hodiny strávené vývojem a stavbou prototypu a vynásobíme je průměrnou, hodinovou sazbou, kterou firmy za vývojové pracovníky běžně platí, bavíme se o částce o řád a dvojnásobek vyšší," říká Uiberlay.

A co říká na možnost prodávat Prcka komerčně, například jako stavebnici? "Tuto otázku jsme si už položili také a popravdě řečeno máme jistou představu, ale neradi bychom předbíhali, zatím ještě nejezdíme :) Pokud by projevil zájem nějaký investor nebo výrobce, mnohé by to usnadnilo." Přejeme mnoho úspěchů!

 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zajímavý projekt, ale má z mého pohledu jednu celkem zásadní slabinu:

Až na ten reálně absentující úložný prostor by to, co do velikosti a rychlosti, mohlo být fajn městské vozidlo, pojízdná nákupní taška. Jenže to by nejdřív muselo disponovat uzamknutelnými dveřmi znemožňujícími vykradení/ukradení před supermarketem nebo v noci na ulici 2 bloky od bytu...

Tak jak je - otevřená konstrukce, olověné baterky, nulový odkladový prostor - tak je to v podstatě variace na golfkart - garážovanou hračku do teplého, slunečného počasí...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To by se mi líbylo dá se někde zjistit kontakt na Ty kluky co tohle dělají. Jakej to má motor? Moje podpora pro sériovou výrobu. Jak je to ss Schválením provozu? Jen tak dál. Super práce

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zdravím, omlouvám se za opožděnou reakci. Díky za podporu. Můžete mne kontaktovat na uib@seznam.cz

Obrázek uživatele Jan Horčík

Pokud máte skutečně zájem o kontakt, napište nám na redakce@hybrid.cz.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group

zajímavé články