Plzeňská Škodovka – český návrat na evropskou scénu

Plzeňská továrna patřila po dlouhá desetiletí svou výrobou lokomotiv k chloubám českého průmyslu. A nyní se na špičku v oboru vrací s novou generací výkonných strojů určených pro tratě střední Evropy.   

článek vyšel původně v magazínu ČD pro vás 7/2010

text — Bedřich Choděra / foto — archiv Škoda Transportation

Vlaky potáhne rychlostí až 200 km/h

První česká lokomotiva, která bude jezdit rychlostí 200 kilometrů v hodině, se již brzdy dostane na naše koleje. Bude vozit expresní mezinárodní vlaky na koridorových tratích a také u našich sousedů. Vlaky tak budou moci projet trasu například z Berlína přes Prahu až do Vídně bez zbytečných časových ztrát spojených s výměnou lokomotivy. České dráhy objednaly 20 strojů ŠKODA 109E a budou je provozovat pod svým označením 380 ČD.

železniční doprava - Škoda Plzeň lokomotiva Škoda 109E

Formule na železnici

Při výrobě čeští odborníci použili některé technologie obvyklé u závodních automobilů, například vláknové kompozity pro duté hřídele nebo hliníkové brzdové kotouče. Lokomotiva, jejíž ojedinělá konstrukční řešení mají evropské patenty, odpovídá náročným požadavkům na bezpečnost. Má samohasicí zařízení, odolnou stěnu mezi kabinou a strojovnou a je připravena pro využití zcela nového jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS.

železniční doprava - Škoda Plzeň lokomotiva Škoda 109E

Myslí i na bezpečí strojvedoucího. Konstrukce lokomotivní skříně je provedená tak, aby při případném nárazu v rychlosti 110 km/h do cisternového vozu deformační zóny zachovaly nutný prostor v kabině okolo strojvedoucího. Technické řešení umožňuje násobné řízení dvou spřažených lokomotiv z jednoho stanoviště lokomotivy nebo z řídicího vozu umístěného na druhém konci vlaku. Náročnost výroby nového stroje lze doložit dvěma číselnými údaji: lokomotiva ŠKODA 109 E obsahuje 30 km kabelů a více než 10 000 elektrických spojů a spojení.

ŠANCE PRO TALENTY

Plzeňská Škodovka se proslavila výrobou a vývozem vynikajících parních a elektrických lokomotiv v početných sériích. Na tuto tradici má nyní navázat nová rychlíková třísystémová lokomotiva ŠKODA 109E.

Vývojáři, technici a výzkumníci na ní pracovali tři a půl roku. Kromě
zkušených specialistů se mezi konstruktéry a projektanty na řešení důležitých úkolů podíleli i vybraní mladí nadaní inženýři. Jedním z nich byl Radek Šafránek, projektant elektrické části, který nyní pracuje i na vyhodnocování jízdních zkoušek. „Nebylo jednoduché vyhovět všem požadavkům předpisů v šesti zemích Evropy. Během vývoje a výroby se tyto předpisy několikrát měnily, takže jsme jim náš projekt museli soustavně přizpůsobovat a neustále reagovat na nové informace,“ uvedl Šafránek. „Přesto se nám podařilo přijít s mnoha novými nápady, stroj je doslova nabitý nejmodernější technikou,“ dodal. Tato nová řešení jsou patentově chráněna.

Dobrý výhled a vysoká bezpečnost

Pracoviště strojvedoucího v průběhu vývoje kontrolovali strojvedoucí Českých drah, aby konstruktéři mohli reagovat na jejich zkušenosti a připomínky. Součástí vybavení kabiny je i umyvadlo s tekoucí vodou, vařič a chladnička, skříň na osobní věci a oděvy. Strojvedoucí má k dispozici moderní ovládací prvky s kamerovým systémem. Lokomotiva je vybavena také zařízením GSM-R, které umožňuje komunikaci mezi lokomotivou a depem nebo dopravní kanceláří.

železniční doprava - Škoda Plzeň lokomotiva Škoda 109E

Po náročných testech na okruhu Výzkumného Ústavu Železničního ve Velimi se koncem května dostala nová lokomotiva do zkušebního provozu bez cestujících. V současné době ji můžete spatřit především v čele nákladních vlaků na trati mezi Plzní a Berounem. Po najetí stanoveného počtu kilometrů nastane dlouho očekávaný okamžik – lokomotiva se konečně postaví do čela mezinárodního expresu.

6 Comments on “Plzeňská Škodovka – český návrat na evropskou scénu”

  1. Na Slovensku nemáte WC ve
    Na Slovensku nemáte WC ve vozech? CO to je za blbou připominku? Tratě pro 200km/h jsou na nov7ch koridorech. Jen v legislativě je problém. Stačí jen ty useky označit pro tuto rychlost a fičí se. Ono se spíš jedná že ty lokomotivy jsou extremně výkonne a je lepší za ně zapřáhnout nákladák s uhlím než-li expres o 7 vagonech. Ale to je sporné. Je to prostě universální lokomotiva ne jen pro Český trh. Kdyz si ji koupi Nemci (i když proč by to dělaly) tak tam může fičet 200

    1. Dobrá otázka. Nakoľko aj
      Dobrá otázka. Nakoľko aj trojsústavová naklápacia jednotka ČD 680 – Pendolino dokáže vyvinúť rýchlosť až 230 km/h, na železniciach ČR nemôže prekročiť rýchlosť 160 km/h. Ale Škoda 109 E nebude používaná výlučne v Českej Republike, ale bude ťahať aj medziárodné vlaky, napr. spomínaný spoj Berlín – Praha – Viedeň. Takže svoje prednosti môže využiť tak.

Napsat komentář