Návod jak si postavit vlastní elektrokolo

Po dlouhém bádání jsem se rozhodl pro stavbu elektrokola. Nechtělo se mi kupovat hotové e-kolo, protože ta mají svoje omezení – jsou pomalá, drahá, málo výkonná atd. Především mě ale lákalo si něco postavit sám.
Kolo jsem od začátku stavěl jako výhradně na elektropohon, bez nutnosti šlapání, přidat plyn a jet (na normálním jízdním kole najedu 5000 km ročně), v podstatě jako elektroskútr, ale bez nutnosti registrace. Jako základ jsem si vybral skládačku Dahon Speed D7 – má vzpřímený pohodlný posez, je to ideální kolo do města.

Původní verzi návodu na stavbu vlastního elektrického kola najdete na našem diskusním fóru – Stavba elektrokola Dahon

Další komponenty

Motor: Puma hubmotor, zpřevodovaný, třífázový bezkartáčový motor v náboji zadního kola. Nominální výkon 500 W při 36 V. Max až cca 2000 W. Max účinnost 80%. Cena cca 200 EUR vč. dopravy z Číny. Hmotnost samotného motoru 4,1 kg. Koupeno zde: Das-Elektrorad.de.

Elektrokola - Jak postavit elektrokolo - motor

Baterie: Bosch Fatpack – akumulátory určené do vrtaček. Koupil jsem mírně použité sady baterií od německé firmy (http://www.ebike-solutions.de). Jedna sada (pack) má 36 V, 2 Ah. Battery pack jsem poskládal tak aby dával 55 V nominálně a 8 Ah (celkově obsahuje 120 článků – 15s8p). Čerstvě nabitý má cca 61 V, vybíjím do 45-50 V. Jedná se o články typu Li-Mn, jsou prý nenáročné na balancování a dají se vybíjet proudy až 10 C. Baterie vybíjím max. 30 A a skoro se přitom nezahřívají. Váha celého baterypacku včetně kabeláže, jističe atd. je asi 5 7 kg. Cena 5500 Kč včetně dopravy z Německa. Konfiguraci 55V jsem zvolil jednak z důvodu vyšší rychlosti kola (čím vyšší napětí, tím rychleji se motor točí) a jednak kvůli lepší efektivitě systému (při vyšším napětí stačí k dosažení požadovaného výkonu menší odběr proudu (A), čím menší je odběr proudu tím menší je ztráta – přeměna elektrické energie na teplo).

Elektrokola - Jak postavit elektrokolo - baterie

Elektrokola - Jak postavit elektrokolo - baterie

Elektrokola - Jak postavit elektrokolo - baterie

Řídící jednotka: Infineon 12 MOSFET Controller, max. proud 30 A, max. napětí 63 V. Jednotka je plně programovatelná, voděodolná. Cena 65 USD včetně akcelerační rukojeti (30 dolarů, doprava z Hong Kongu). Ebay

Elektrokola - Jak postavit elektrokolo - řídící jednotka

Wattmetr: krabička mezi baterií a řídící jednotkou. Měří napětí, spotřebované Ah, aktuální příkon a další parametry. Cena asi 30 USD včetně dopravy z HK. www.unitedhobbies.com

Elektrokola - Jak postavit elektrokolo - wattmetr

Pláště: Schwalbe Big Apple 2,15″. Oproti původním plášťům je to neporovnatelný komfort. Do rámu se vešly tak tak.

Nabíječka: CC/CV, 61V, 3A. Cena 60 USD včetně dopravy (30 dolarů) z HK.

Elektrokola - Jak postavit elektrokolo - nabíječka

Výsledek

Jedním slovem mazec! Max rychlost kola je asi 40-50 km/h po rovině (nemám zatím tachometr, musím ověřit). Max příkon 1500 W. Dojezd se pohybuje od 20 do 40 km. Motor má neuvěřitelný točivý moment, s plynem se musí velice opatrně, jinak letíte na záda.

Celková hmotnost kola je asi 25 kg, kolo samotné váží 12 kg, motor 4 kg, příslušenství 2 kg, baterie pak zbylých7 kg. Kolo má težší zadek díky tomu, že jsou motor i baterky jsou uloženy vzadu. Na jízdní vlastnosti to však nemá až zas tak zásadní vliv.

Samozřejmě, že skákat z patníků se s kolem běžně nedá. Poskládal jsem ho teprve nedávno, takže jsem stále ve fázi dolaďování. Rozhodně je nutné namontovat brzdy s vypínačem (při zmáčknutí brzdy se vypne motorbrždění vypínat motor), to je první věc.

Dále bych pak chtěl přepínač výkonu – tlačítko se třemi polohami. Řídící jednotka umožňuje naprogramovat tři módy výkonu např. 1. 250W, 2. 500W a 3. 15OOW. Tím bych kolo částečně zlegalizoval – přepnutím na 1. mód by splňovalo zákonných max. 250 W výpomoci.

Spotřeba energie: při šetrné jízdě do rychlosti 30km/h, s minimálním šlapáním je spotřeba 15 Wh/km. Při využívání maximálního výkonu motoru je spotřeba 20-30 Wh/km. Všechny informace o stavbě kola jsem čerpal z těchto stránek (v angličtine). Je to nevyčerpatelná studna informací o e-kolech.

83 Comments on “Návod jak si postavit vlastní elektrokolo”

  1. Zakoupil jsem motor do slapek v prodejne acuma na melnniku k
    Zakoupil jsem motor do slapek v prodejne acuma na melnniku k tomu dve baterie 14Ah a 12Ah kolo obycejne silnicni z bazaru za 800 kc dojel jsem loni v lete na polarni kruh do Rovaniemi 2350 km jel jsem tam mesi denne asi 100 km na dve baterky najednu se dalo ujet po rovine az 60 km musel jsem kazdy den nekoh poprosit o nabuti a moznost postavit stan na prespani zivil jsem se potravinami z kontejneru za markety.

  2. Zdravím, jenom co sem četl
    Zdravím, jenom co sem četl tady o modelářských motorcích, tak mohu snad se dá i říct doporučit, mám modelářský motorek 2400W, celé to mam v motoru od pionýra, tzn že motor mám místo klikovky, a celí prostor je utěsněn a zalitý olejem, takže motor je chlazený olejem.. motor mám přidělaný na nosiči, zatím mám slabé baterie ale už teď je rychlost 35km/h a na jedničku se staví na zadní (pionýr má 3 kvalty) takže použití RC motorků je možné také a jejich ceny jsou celkem výhodné, tento 2400W cca za 1000kč z HobbyKingu.

      1. Problémy jsou hlavně s
        Problémy jsou hlavně s chlazením, motor i regulátor mají malou velikost, aby byli lehké, v letadle to není problém když model letí 100km/h, tak se komponenty uchladí, ale v elektrokole při stejném výkon, ale dá se říct minimálnímu obtoku vzduchu by se regulátor a motor okamžitě usmažil… V současné době sem upustil od RC motoru – ani olejová lázeň nestačila na chlazení a musel sem dělat pauzy. Nyní mam motory moje vlastní, kdy je použita konstrukce alternátoru. Teploty motoru jsou cca 50C, výkon také 2,4kW, rychlost po rovině cca 50km/h, z kopce 60, regulátor mam jeden bezsenzorový právě RC regulátor ale upravený a výkonové stupně jsou na CPU chladičích a celkově vodiče jsou dimentzované skutečně na těch 200A. A co se týče Lipol baterie tak mohu potvrdit to co se o nich píše, mám je cca 3tím rokem a kapacita klesla z 10Ah na 7,5Ah. Řekl bych že už jsou měkčí, a rychleji slábnou při vybíjení. Toto první kolo BMX co tu popisuju má najeto asi 500km – jezdim na tom jen občasně, většinou to rozeberu abych něco vylepšil a pak to čeká a nebo si pujčim komponent na druhé velké kolo které stavim, a na tom je najeto asi 100km. Baterku mam jenom jednu takže ji přendávám mezi nima.

  3. Ahoj,
    diky za hezky clanek.

    Ahoj,

    diky za hezky clanek. Dal jsem se podobnou cestou, aniz bych moc studoval web. Mam motor Magic Pie od Golden motors, levne Li-Pol od HobbyKinga a cesky modelarsky regulator od MGM. Kapacitu jsem si spocital akorat na dojizdeni do prace, celkem 10km po rovine ve meste. 12s baterie 5Ah je dostatecna, i kdyz to zenu co se da (top speed pri 50V asi 43km/h). Pokud se udrzim na 30km/h a trosku slapu, dojezd se razem ztrojnasobi. Udaje z regulatoru (ma datalogger) rikaji cca 500W pri 40km/h, 250W pri 30km/h a 3kW pri akceleraci (pod 20km/h se stavi na zadni).
    I pres konzultace s vyrobcem regulatoru a mereni na osciloskopu se nam nepodarilo rozchodit HAL senzory. Duvod je celkem jednoduchy (bohuzel nikde se o tom moc nepise) – poloha senzoru je uzpusobena „hloupym“ regulatorum, ktere spinaji v okamziku kdy dostanou signal z prislusneho senzoru. Podobne levne reseni pry maji HDD u pocitacu. Nezbyva mi nez doufat, ze MGM casem tento mod do firmware svych hi-tech regulatoru doplni.
    Motor funguje dobre v bezsenzorovem rezimu, jedina (a velka) nevyhoda je jeho hmotnost temer 8kg. Kroutici moment je do mesta zbytecne vysoky, s ditem v sedacce je to leckdy nebezpecne. Myslim ze pristi motor bude Puma, ma polovicni vahu a srovnatelne vykonove parametry. Nekdo chvalil kvalitu motoru GM, jako strojar jsem po rozebrani motoru rozhodne nadseny nebyl (mizerna souosost i vyvazeni). Po strance elektricke uz vubec ne. Minimalne doporucuji vymenit tenke originalni kabely za lepsi a take pozor na izolaci – drazka v hrideli ma velmi ostre hrany! Signal ze senzoru byl velmi zaruseny – pomohla instalace stineneho kabliku + odrusovaci kondenzatory na napajeni senzoru. Urcite se tak zlepsi ucinnost regulace.
    Chlazeni hub motoru je asi jejich nejvetsi nevyhoda – nevim jak to maji vyrsene u BionX kdyz tam jeste nacpou regulator (novy Magic Pie 3 to ma mit take). Je treba si uvedomit, ze teplo od statorovych civek muze odchazet pouze vedenim pres hridel do ramu kola, nebo konvekci, kdy horky vzduch uvnitr motoru ohreje vnejsi hlinikove poklice. Asi si pro zajimavost nainstaluju do motoru senzor teploty, poklice mivaji pri onech 500W okolo 45°C, takze uvnitr bude minimalne 60°C a to je odpadni teplo jen okolo 100W. Motor ma dost „zeleza“ davat stabilne 5kW (jako otevrene modelarske elektormotory podobne velikosti), ale jdnoduse by se neuchladil. Diry do poklic by sice pomohly, ale zase by hrozilo poskozeni necistotami. Nezkousel nekdo vodni chlazeni?

  4. Dobrý den.
    Mám pro vás

    Dobrý den.
    Mám pro vás takový postřeh ohledně 1000Watového motoru Magic pie a spíše jeho řídící jednotky.
    Má skrytou vadu !!!
    Jednotka funguje jak má ( co se nastavení proudu týče ) dokud nepřenastavíte v ovládacím softwaru napětí z 24V na jinou hodnotu !!!
    pokud tak učiníte tak se jednotka Nenávratně sekne a nepustí vás více než na 15A a už to nejde nijak spravit !!!
    Proto toto nastavení nechte za jakých koliv podmínek na 24V ikdyž máte baterii silnější, třeba jako já 48V, jednotce se nic nestane, vše bude fungovat jak má.
    Tohle pokud možno rozšiřte mezi všechny nadšence do silnějších elektro kol
    Chvojka

    1. Dobrý den, narazil jsem na
      Dobrý den, narazil jsem na Váš příspěvek na stránkách hybrid.cz, kde píšete o skryté vaďě řídící jednotky MagicPie. Píšete, že máme nechat původní nastavení 24V ikdyž máme silnější baterii. Chci se zeptat, zda-li toto nastavení 24V nějak neomezí výkon motoru a jestli se baterie využije jak má. Přemýšlím právě o baterii 48V 12Ah. Děkuji za odpověď. Vichta.

    2. To je nesmysl. Tento motor
      To je nesmysl. Tento motor mám v kole, které jsem koupil již hotové, byl nastaven na 24V a jezdil úplně nanic. Pán tvrdil, že má vadné baterie a když si koupím nové (48V), pojede to dobře. Nestalo se. Vstoupil jsem do nastavení, změnil hodnotu na 48V, trvalý odběr limitoval na 20A, Peak na 30A a „trhá to asfalt“. Žádne sekání se nekoná. Asi jste měl smůlu na vadný kus, ale nešiřte prosím poplašné zprávy.

      1. PŘESNĚ TAK – To je nesmysl
        PŘESNĚ TAK – To je nesmysl –
        NASTAVOVAL JSEM JIŽ NĚKOLIK TĚCHTO MOTORŮ NA RŮZNÉ VOLTÁŽE A VŽDY FUNGOVALY BEZ PROBLÉMŮ / PROTO JE TAKÉ POUŽÍVÁM !!! /
        NICMÉNĚ TO DÍLENSKÉ ZPRACOVÁNÍ JE OPRAVDU SLABŠÍ – JAKO NAKONEC U VĚTŠINY VÝROBKŮ MADE-IN-CHINA JE BĚŽNÉ /SKUTEČNĚ VĚTŠINA TĚCHTO MOTORŮ VÍCE ČI MÉNĚ HÁZÍ A JE NUTNO TO KOMPENZOVAT – DOHÁNĚT CENTROVÁNÍM KOLA/

    3. Dobrý den,chci si také přestavět svůj trek na
      Dobrý den,chci si také přestavět svůj trek na e-kolo,bohužel se v tom nevyznám,názorů na pohon je milion,můžete mi říct,jaké zkušenosti máte s nábojovým pohonem,popřípadě kde to sehnat za rozumné peníze?Já koukal na Aliexpres a zdá se mi to zajímavé.Děkuji

  5. Ahoj,prosím Tě koukal jsem
    Ahoj,prosím Tě koukal jsem na www,kde jsi kupoval baterie Li Mn,jednak tam maj nějaké nové a kusové tam nemohu nikde najít a jednak by mě zajímalo jak si jednotlivé články pospájel bez spešl stroje na pájení to prej nejde kvůli poškození,nebo jsou články do těch plíšků jen vsazeny,popřípadě kdo Ti to kde pospájel?Nikde taky nerozebíráš balancer jako maj LiFePo4.. Potřeboval bych z článků nějak dostat 24V a alespoň 15-20 Ah..Písni prosím maila rád bych probral i jiné detaily..Díky Láďa

    1. baterie jsem pospajel
      baterie jsem pospajel klasickou pajkou, znazil jsem se pajet opatrne, ale i tak se casem ukazalo, ze to neni dobra metoda pro tyto clanky. takze se stalo to, ze me pulka clanku odesla.
      Vyresil jsem to koupi novych baterek, tentokrat modelaske LiPoly, z hobbyking, maji pripravene konektory, takze je daleko jednodussi instalace. Balancer pouzivam jednoduchy modelarsky z hobbyking.

    2. ahoj, spájení packú do
      ahoj, spájení packú do aku vrtaček bude dost podobné, také se tam využívají plíšky kvůli min. přechodovým odporům. Acupacky si nechávám dělat do nářadí v Teplicích u červeného kostela v modelářství. Jsou mi tam schopní některé věci y NiMH předělat i na LiPOLky. Třeba by se vám to mohlo hodit. napište si na info@rcmodels.cz o informace co jsou pro vás schopni udělat.
      Karel

  6. Zajímá mě pár informací
    Zajímá mě pár informací k použitelnosti toho wattmetru:

    – má nějaké ovládací prvky k přepínání zobrazení?
    – je vypínatelné podsvětlení ?
    – lajcky řečeno: zvládne wattmetr i proud s opačným smyslem (když použiji rekuperaci – bude wattmetr funkční, případně bude hodnoty odečítat) ??

    Děkuji za odpověď

  7. Tak jsem předělal kolo se
    Tak jsem předělal kolo se konverzní set Magic Pie, přední kolo 26“. Baterijě jsem použil gelové 12V/12Ah 2ks. do serie na 24V váha 7kg.Celé kolo váží 32kg. Nutno podotknout že motor z neznámých důvodu nemá hřídel v ose. Po zapojení ovladače plynu 24V, svítily kontrolky cca. 10sec. a poté svítí jen červená. ta říká že jsou bat. vybité ale bat. je nabitá na 100%. kde je závada, nebo jak zjistit jestli řídicí jednotka správně funguje. Kolo stímto setem jede pěkně a váha je díky motoru vpředu rozložená.
    Wattmetr Pelikán se dá použít a je k dostání v modelářských prodejnách.

    1. …prosím o info ohledně
      …prosím o info ohledně toho Wattmetru Pelikán.
      Nikde jsem se nedopídíl zda to má nějakou paměť, abych si mohl na konci jízdy prohlédnout a případně zaznamenat všechny dosažené hodnoty anebo zda to ukazuje pouze průběžné hodnoty…..

      Je zde i možnost jakéhosi cyklického přepínání zobrazovaných hodnot?
      Displej má podsvícení zapínatelné nebo trvalé?……děkuji.

  8. Koupila jsem si elektrický
    Koupila jsem si elektrický set z eshopu elektrickakola.eu.

    Je to super. Kolo šlapa i do kopců a můžeš si vybrat buď baterii pod sedlo a nebo na nosič. Já koupila baterii s články Panasonic a přes ní dala brašnu. Teď předjíždím do kopců ostatní borce na kolech a jenom se na ně usmívám. V shopu uvedli, že mají i kolo, které vyhrálo závod elektrokol na TOUR de FRANCE.

    Doporučuji

    SARAH48

  9. Čau, už mi rukama prošlo
    Čau, už mi rukama prošlo více čínských přestavbových setů a vše to bylo takové nedotažené a málo bytelné. Jedinou vyjimkou jsou komponenty od goldenmotor, kde jsem byl s kvalitou provedení a provozními výkony konečně spokojený. Jejich jednotka umí rekuperaci (sice vrátí minimum energie do akumulátoru, ale na zadním kole se to dobře používá jako motorová brzda a kolo prostě líp brzdí, navíc intenzita jde nastavit z PC přes USB kabel), tempomat atd. Zkoušel jsem i MagicPie. Ten má při 48V 1000W a frčí to pěkně. Dávat na kolo něco ještě silnějšího už mi nepřijde moc smyslupné. V ČR je distribuuje e-pohon.cz. Mají celkem výběr, ale jsou skoro pořád vyprodaní:(

    1. další spolehlivé a
      další spolehlivé a osvědčené hub motory jsou nine continent.
      v evropě je prodává akku-bike.de nebo wheelkits.it, u nás zatím nevím.
      no a potom je tu ještě značka Crystalyte což je v americe ověřená klasika. Ceny jsou tochu někde jinde a jsou spíš určeny pro ty kdo hledají max výkon (v řádů kW), v evropě se dají pořídit tady: crystalyte-europe.com

    1. já budu brát asi z
      já budu brát asi z Ecotechu, jen nevím jestli to umí rekuperaci, je to hodně znát na dojezdu?

      ještě mám dotaz co je lepší, jestli přední nebo zadní náhon, zadek bude určitě lepší co se týče jízdních vlastností, ale zas je tam přehazovačka, aku budu dávat doprostřed rámu tak elektricky by byl lepší motor vepředu, na řídítkách wattmetr a byly by kratší kabely

      1. Motor rekuperaci zvládne,
        Motor rekuperaci zvládne, řídící jednotka to většinou standarně nastavené nemá, ale dá se to nějak hacknout, ale nestojí to za to, účinnost rekuperace na ebiku bývá max 5%
        navíc je s tím spojená komplikace s dobíjením baterek atd atd. takže podle mě to na kolech nemá cenu…

        ten ecotech má rozteč 100mm což by odpovídalo přednímu kolu, vzadu bývá 135mm. Já osobně preferuju náhon v zadu, ale zas takový rozdíl v tom asi nebude. Problém může nastat při větších výkonech, kdy by to přední vidle nemusela vydržet, taky se většinou nedoporučuje to dávat do odpružené vidle, pokud není nějak echt festovní.

      1. Urrčitě to nebude špatná
        Urrčitě to nebude špatná varianta. já osobně bych do něj ale nešel – není to stavěné na velké přetěžování, při nějakém větším přehřátí by mohla odejít řídící jednotka atd..
        více zkušeností zde: endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=3&t=13292&hilit=magic+pie&start=225

  10. Stavbou kol se zabývám
    Stavbou kol se zabývám již 4 roky, pár jsem jich už postavil a nakonec jsem osadil motorem tříkolku lehokolo.Motor nemám v kole, ale samostatně. Je tam výhoda toho, že si hnací sílu upravujete převodem rychlostí. Protože v mých letech už mi fyzička nestačí a chci dojet co nejdál, zvolil jsem motor 36v a dvě baterie 36V/20A. Dokončil jsem ji letos na jaře a maximální spokojenost. Jenže… se mi to tak zalíbilo, že se mi po vybití baterii nechce z kola slézat a raději bych jezdil dál, tak baterie měním za 48V/40A. Tříkolka to uveze. http://rostac.rajce.idnes.cz/Lehokolo_Velotechnik_Scorpion_fs/
    Pokud má někdo zájem, mohu levně nabídnou dvě baterie 36V/20A a ke každé speciální nabíječku a controller. Bližší informace zašlu mailem.
    Co nahoře psal pan Macharáček je pravda, jen s tím dojezdem km to není vždy stejné. Vycházím vždy z toho, že nešlapu, každý máme jinou fyzičku. Píklad: Vzdálenost 60km ujedu bez problémů, když mám v první polovině cesty kopce a v druhé rovinu. Ale pokud mám v první polovině rovinu a pak přijdou už na částečně vybité baterie kopce, tak úbytek el. je mnohem rychlejší jak na plně nabité baterie a dojezd je jen 40km.Takže se to dá určit jen přibližně a to podle zvolené trati. Pokud budete šlapat, tak si dojezd upravite podle vlastní fyzičky. A ten watmetr na který pan Macharáček poukazuje je k nezaplacení, když ho budete sledovat, tak vám prodlouží dojezd km. Nemusíte přetěžovat A motor. Jen mne mrzí, že display nebyl vyveden samostatně slabšími dráty. Tahat na řidítka zbytečně 4 silné dráty, není nejlepší řešení.
    rostac@tiscali.cz

    1. S tím Wattmeterm
      S tím Wattmeterm souhlasím, taky se mě nechtělo tahat napájecí kabely po celém kole, proto jsem si ho umístil co nejblíž k baterkám. Existuje wattmeter, který se dá napojit přímo na řídící jednotku, pak stačí jenom vést pár tenkých drátů… jenomže cena je přes 100 USD,viz. ebike.ca/drainbrain.shtml
      ale zase nabízí daleko víc funkcí, včetně možnosti omezování proudu, rychlosti atd.

    2. Zdravím Vás pane.Četl
      Zdravím Vás pane.Četl jsem Váš příspěvek k elék.kolúm.Hodně mne to poučilo děkují.Také jsem si postavíl kolo,ale s benzinovým motorkém s třecím válečkem.Take k vuli neuprosného příbyvání věků a stalého kracení dechu.CHcí přesedlát na Elek.pohon,nebo nechát oba.Po vesnicí jezdít s elektro a mimo s benzín,pro jeho nepříjemný zvuk.Tak by prodloužíl dojez d.totoje,ale vedlejší.CHtěl by po Vás jestlí budeté tak hodný poradít:Jaký motor jaké baterie.Váše baterie by koupil jestlí budu mít příslušný motor.Už je to,ale 5 měsiců tak užje to así prodáno,že,kdyby ne tak mí nabidněté.Tyto bat.mají 36v,ale Vy jsté koupil bat.48v mužeté na ně zapojít původní motor,ktery je así na 36v?Ještě se ptám jak maté napojen nahon motorku na třikolku pišete ,že přes převody.O třikolce také jsem jíž uvažovál.napište po tom zesilení baterijí jestlíje to lepší.kde bydlite ja jsem okr.N.Jíčín.Děkují a přejí heský den….

      1. Není to 5 měsíců, ale
        Není to 5 měsíců, ale 1.června. Na bateriích ještě jezdím do konce června, pak mi přijdou 48V. Zvyšuji voltáž proto, že bych chtěl denně jezdit hodně přes 100Km. Motor zůstává ten samý jako u 36V baterií. Mám dvě baterie 36V a každá má 20A což 1 baterie bohatě stačí pro vzdálenost 20-30km s minimálím příšlapem a s váhou i s tříkolkou 120-130kg. Nejlépe by bylo, kdyby jste mi napsal na mail a domluvili se na setkání, jsem ze Zlína.
        rostac@tiscali.cz

    3. Dobrý den, zaujal mne Váš
      Dobrý den, zaujal mne Váš článek o tříkolce s elektromorem.
      Mám stejný úmysl,tříkolku jsem objednal u azubu a čekám každým dnem, že si pro ni pojedu. Zajímalo by mne, jaký motor jste použil a kam jste ho umístil.Jsem také v důchodovém věku na normální kole jezdím cca 5000Km/ročně, ale doufám že toto bude o jiném pohodlí. Já jsem z Kutné Hory, pokud by bylo možné rád, bych se přijel podívat.
      Předem děkuji, s pozdravem Kočárník.

  11. Napadlo mě napasovat
    Napadlo mě napasovat baterie kolem tyče pod sedačku (možná i větší a pohodlnější sedlo). Stejně se tam ta tyč nikdy celá nazasouvá. Nebude to tak těžké na zadek, ale zase bude výš těžiště a také tam musí být spolehlivý konektor pro odpojení battery packu při sundavání sedla při skládání kola.

    1. urrčitě by se baterie daly
      urrčitě by se baterie daly umístit líp. pro mě bylo taky rozhodující že jsem našel plastový box, který se dá jednoduše z kola oddělat. takže třeba přijedu do práce,v práci baterku oddělám, dobiju atd.
      cyklomania.cz/prodej/Plastovy-box-na-nosic-POLISPORT-s-QRS-systemem

        1. tyhle konektory jsem měl a
          tyhle konektory jsem měl a ideální moc nejsou maj špatně řešenou konstrukci a dvojí přechodovej odpor, po zahřátí se pružinka vyhřeje a přechoďák maj ještě větší, nejlepší konektory co se daj sehnat jsou od našeho českého výrobce:

          mpjet.com/news/index.php?option=com_wrapper&Itemid=28

          používám pro proudy do 100A 3.5mm (obj.č. 21034) pružný kontakt je dutinka, přechoďák minimální a trvanlivost obrovská, jen nejsou v domečku tak mám na plusu akumulátoru dutinku a smršťovačku až na konec, na mínusu je samec a dá se s větší smršťovačky udělat taková fusekle, takže je taky krytej a když se konektory na aku ještě zasmrští vedle sebe, tak nehrozí ani zapojení do sebe

          to jen taková malinká připomínka od modeláře 🙂

            1. 30A zvládnou určitě, i
              30A zvládnou určitě, i víc jde jen o to jak budou vypadat po stým rozpojení a zapojení, přechoďák taky nemá cenu řešit u takovéhle instalace, jen sem chtěl upozornit na kvalitní české konektory 🙂

              taky sem uvažoval o zástavbě modelářského motoru
              scorpionsystem.com/catalog/motors/hk40/HK-4035-560/

              3,5kw by byl mazec, ale je rychlej a muselo by se zbytečně řešit složité zpřevodování, ten motor v náboji je velice elegantní řešení

      1. Zaujali mě tyto kity na
        Zaujali mě tyto kity na adrese: cyclone-tw.com Hlavně ty LiFePo4 baterie s uchycením na tyči pod sedlem. Tento způsob pohonu v kitech se mi ale nelíbí. Lepší se mi zdá pohon v náboji kola. Existují také verze pro přední kolo. To se mi zdá skoro nejlepší.

        1. Motor mimo náboj nevypadá
          Motor mimo náboj nevypadá vzhledný a i montáž je trochu náročnější, kam s ním. Mám na mysli tříkolku a a motor s volnoběžkou. Tento motor ve výhodách převyšuje hub motor.Nebudu to zde nějak rozvádět, ale jako příklad uvedu – zkus šlapat na jeden převod. Na rozjezd jsi fyzicky přetížený a na rychlejší jízdu taktéž. A aby jsi svou fyzickou námahu srovnal, tak si upravuješ převody podle terénu. A tak to provádíš i u motoru, který pohání řetázek. Dosáhneš tím velkou sílu v kopcích a naopak zase velkou rychlost na rovinách. A toto hub motor nikdy nesvede. Není kopec, který bych s mojí tříkolkou nevyjel a to vozím sebou mimo jiné přes 25kg baterií.

            1. …jak píšu již výše,
              …jak píšu již výše, také jsem právě pro skládačku použil externí, přídavný motorek Cyclone. Mohu jen z praxe konstatovat, že jakmile se jednou kolo jakkoliv zmotorizuje, tak nějaké zpětné přebudovávání už nejspíše nehrozí. Je to totiž silně návykové.
              Jinak pouhé sundání – nadání motorku otázka max. pár minut. V podstatě žádná kabeláž se nemontuje, vše systém klip-klap, baterie je ze sedlovky sundána za pár vteřin a hotovo.
              To už je časově i pracovně několikanásobně náročnější předělat pak zase vše na řidítkách, ale to bude u každého systému.
              Tu skládačku jsem původně předělal jen pro manželku, ale nyní už jsem udělal to samé osazení i na mém MTB, což mělo oproti skládačce na 20″ zásadní vliv na průchodnost v terénu.
              Ona ta volba je ale hlavně o preferencích způsobu použivání e-kola.
              Takže pokud chce někdo jako třeba já jezdit hlavně v hoooodně kopcovitém terénu a to i offroad a mít k dispozici 16 kvaltů, které mi poskytují plné pokrytí všech jízdních profilů anebo někdo jiný zase pro extrémní zátěž, tak pak takovýto přídavný motorek.
              Kdo by se chtěl jen tak projíždět víceméně po rovinách, tu a tam kratší, menší kopeček, pak je dobrá varianta s motorem v náboji. Pokud to mohu již nějak vyhodnotit, tak mě by se asi nejvíce líbila varianta střední cesty, tedy variabilně zpřevodovaný motor v náboji. To je ovšem zatím dosti daleko….

        2. ….typ pohonu, tj. s
          ….typ pohonu, tj. s přídavným motorkem Cyclone mohu jen doporučit.
          A to zejména těm, kteří preferují hlavně jízdu v náročném terénu, tedy tvrdě horském. Tím pádem jim pak snad nebude až tak vadit, že kolo je z důvodu vyššího výkonu 500W (v nabídce jsou ale i 250W motory)a neomezované rychlosti nevyhovující provozu na pozemních komunikacích.
          I když je to věc v které dosud nemám ani já až tak jasno, tedy pokud jde Česko neboť motor je v tomto případě dle znění definice ten vyloženě PŘÍDAVNÝ, 1000W nepřesahuje… no a zapojit nějaký přepínatelný omezovač rychlosti (dokonce i výkonu)dnes není problém, firma s tím i počítá. Dodává i PAS, ale to bych už fakt nechtěl, příkon si prostě reguluji dle potřeby plynovou rukojetí.
          Takže nedávno jsem tímto způsobem osadil 20″ skládačku Dahon Jetstreem P8 a je to prostě bomba.
          Mám k dispozici 8 kvaltů na přehazovačce ( 11-34z) a 2 na převodníku (44 a 24z).
          Tento tzv. 3 převodník je nabízen v jedné ze sad. Pokud jde o stoupavost, tak asi takto. Ani při mé váze (cca 110kg…tedy i s plným báglem + kolo kolem 17kg.) neexistuje v např. v Jizerkách silnice co bych dosud nevyjel, v terénu je pak pro výjezd nejvíce omezující samotný podklad a prostupnost cesty – necesty, než její samotné stoupání. Samozřejmě si přišlapuji neboť stále chci jezdit hlavně na kole, jinak bych si pořídil moped že.
          Jezdil jsem hojně po kopcích i v nedávných 30C vedrech (což bych normálně rozhodně neučinil) a je fakt, že triko bylo stále suchý neboť i při jízdě do kopce je díky značné rychlosti stále dostupný svižný větřík ve vlasech….
          A tyto zdejší kopce jezdím vždy i na tom největším převodníku (44z), na malý (24z) kolo jsem přehazoval řetěz jen zpočátku, čistě z experimentálních důvodů.
          Další udaje – používám základní baterii LiFePo4 24/10Ah. Její kapacita je dostatečná na jakoukoliv vyjížďku po okolích kopcích s celk. převýšením tak do 500m a řekněme do 20km. Čili každý z vás kdo váží méně dojede o to dále či výše. Dá se zhruba říci, že co kilo dolů (pod 100), to procento navíc. Např. kdo by vážil jen 50kg si svůj dojezd oproti mému rovnou zdvojnásobí. Výhledově uvažuji 20Ah baterii aby se daly už dělat rovnou celodenní výjezdy např. napříč Jizerkami a zpět. Ono totiž při této variantě motorizace přibude na kole celkových pouhých cca 5kg. Takže jistě není problém si občas i normálně zašlapat naplno do pedálů, ta váha je opravdu skvělá a nijak extrémně nezatíží. Proto mohu jen doporučit, neuvažovat v žádném případě do jiných typů baterií, např. Pb. To by byl úspora skutečně na tom úplně nejhorším místě..
          Ostatní známé varianty pohonu jsou jak známo vždy výrazně těžší a dle mne jsou myšleny hlavně na silnice nebo dobré cesty s hooodně málo členitým profilem tratě.
          Kdo chce nekompromisně šplhat do kopců, užívat si všech výhod zpřevodování, nechť jde do samotného přídavného motoru…..anebo HUB motoru v nábě, ale náležitě zpřevodováný planetovkou s poměrem alespoň 5:1…..
          Toliko moje zkušenost s e-kolem, přímo z praxe.

          1. Hezký den
            delší dobu

            Hezký den

            delší dobu uvažuji o přídavném motorku a po přečtení vašeho článku,Vás chci požádat o radu. Jezdíte Jizerky a já jsem z Liberce.Takže bych Vás mohl i navštívit a probrat vše ustně.
            Chci vše realizovat do dvojkola,coby třetí pohonou jednotku.
            Takže problém váha je největší.Mám představu o cykloturistice v klasickém pojetí,motor chci jen pro radost a delší dojezd.Díky za odpověd. Bohuslav Šíma

          2. Zdar Agilko,
            Uvažuji již

            Zdar Agilko,

            Uvažuji již dlouho o elektrokole.Rád bych se někdy u tebe v Jizerkách stavil a pokonzultoval třeba u Svijanského piva.
            Kolega bydlí na chalupě v Jiřetíně pod Bukovou.Až u něho zase někdy budu, rád bych tebe a tvůj stroj viděl. Vážím dobrých 90 kg.Bydlíš daleko od Smržovky ?

            Zdraví Jarda Valášek

    1. RE: co tenhle motor?
      ano,

      RE: co tenhle motor?
      ano, není duvod proc by se nedal použít.

      LiPo baterie by šly taky použít, akorát je u nich potřeba sledovat napětí jednotlivých clánku, aby se nerozcházelo a nedocházelo k degradaci článků. K tomu by mohlo sloužit toto: hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9282&Product_Name=Cell-Log_Cell_Voltage_Monitor_2-8S_Lipo

      1. 50V by zvládnul? jakej by
        50V by zvládnul? jakej by mohl být teoretický dojezd na jednu 5000Mah 12S? nebo by se daly všechny tři sady propojit paralerně

        hlídače, měřiče a nabíječe na lipolky mám vše, lítám rc vrtulníky a právě že mě napadlo tyhle sady aku využít i na zemi 🙂

        1. Motor i klidně 100V,
          Motor i klidně 100V, řídící jednotka by měla 50V zvládnout bez problému.
          12s 5ah – typuju tak 10-15km dojezd, propojit jich víc paralelně by určitě stálo za to.
          Ještě jedna věc – ta řídící jednotka z ecotech.cz má odpojovací napětí nastaveno na 42 V. U 12s Lipo by to počítám mělo být 3,0Vx12 = 36V.

          1. díky, asi do toho motoru
            díky, asi do toho motoru půjdu, nebo se dá sehnat něco levněji v číně? dolar neni teď moc ideální

            co se týče toho odpojovacího napětí tak aku vybíjim max na 80 procent kdy maj napětí po odležení cca 3.7V v tom kole se budou vyloženě flákat jsou hodně tvrdý, 30C a když by tam byli 3paralerně tak 15Ah daj 450A takže 3.5V bude pro ně v klidu abych je neničil to by šlo 🙂

Napsat komentář