NASA připravuje nová elektrická vozítka pro kolonizaci Měsíce

Jan Horčík - 03 Leden 2011

Přestože začátkem minulého roku nový americký prezident de-facto zrušil plány návratu na Měsíc, výzkum a vývoj v této oblasti probíhá intenzivně i nadále. NASA kupříkladu pracuje na novém měsíčním vozítku SEV. To bude plně elektrické a jeho vývoj přináší zásadní nové technologie v oblasti také na zemi.   
elektromobily vesmír NASA SEV Elektrické vozítko

Elektrické vozítko nese označení "Space Exploration Vehicle" (SEV). Bylo postaveno s využitím zkušeností z misí programu Apollo i relativně nedávných výprav automatických sond na planetu Mars.

SEV existuje ve dvou verzích - jedna je určena pro práci v otevřeném , druhá na povrchu vesmírných těles - planet nebo měsíců. Nás samozřejmě zajímá především zmíněná druhá verze.

Ta je složena ze dvou částí - kabiny a podvozku. Podvozek disponuje samostatně otočnými koly, takže se vozítko může obrátit na místě jakýmkoliv směrem a tím "vystřelit" rychlostí 10 km/h. Rozměry zhruba odpovídají pick-upu, rozdíl je v tom, že tenhle má 12 kol.

SEV dokáže ubytovat dva astronauty po dobu 14 dnů. Mohou v něm spát, mýt se, jíst, to vše třeba v kraťasech. Jakmile budou chtít vystoupit na povrch, mohou se obléknout do skafandru a v přechodové komoře vyrazit ven.

Elektrické vozítko je navrženo tak, aby vyžadovalo jen minimální nebo žádnou údržbu. Přitom ale musí vydržet tisíce kilometrů a alespoň deset let. Dokáže šplhat na 40° svahy a projíždět složitý kamenitý terén.

Vývoj probíhal ve spolupráci s týmem off-roadových truckových závodníků, kteří mají s pohybem v extrémních oblastech jako jsou kamenité pouště a pustina bohaté zkušenosti. Testování proběhlo v pouštních oblastech , na jihozápadě.

Pro nové vozítko bylo nebo bude potřeba vyvinou zcela nové typy baterií, , pokročilé rekuperace energie, aktivních tlumičů, automatické potkávací a dokovací systémy, nové typy pneumatik a další technologie. Většina z nich pak najde uplatnění také "zpátky na zemi" - v elektromobilech a jiných typech aut.

Prototyp lunárního roveru je také . Jeho lithium-iontová baterie dosahuje energetické hustoty 125 Wh/kg. Aby však splnil požadavky NASA pro výlet na Měsíc, bude muset tato hodnota dosáhnout 200 Wh/kg. Taková baterie a další související technologie by pak stačily k tomu, aby běžná rodinná auta ujela na jedno nabití přes 800 km.

Zpět na HybridPřidat komentář

ChargeUp! - Komplexní dodávka dobíjecích stanic a souvisejících služebe-stationNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.