MIT hlásí další pokrok ve výzkumu nového typu baterií

Jan Horčík - 12 Duben 2010

Lithium-vzduchové baterie (neboli lithium-air/lithium-oxygen) slibují několikanásobně vyšší kapacitu a nižší hmotnost, než v případě klasických li-ion akumulátorů. Zajímají se o ně takoví giganti jako IBM nebo General Motors. Z výzkumného ústavu MIT přišla zpráva o dalším důležitém pokroku v jejich výzkumu.

Hybrid.cz - obrázky - lithium-iontové baterie - lithium-air baterie

Profesorka Yang Shao-Horn společně se svými studenty zjistila, že pokud elektrody obsahují prvky jako zlato nebo platina sloužící jako katalyzátory, vykazují pak mnohem vyšší aktivitu a tedy i vyšší účinnost než běžné uhlíkové elektrody. Oba prvky představují velmi vzácné kovy, nicméně podle výzkumu by mohlo být v budoucnu možné je nahradit např. levnějšími jinými kovy nebo jejich oxidy.

Studentům se především ale podařilo vyvinout metodu, díky které mohou předvídat chování katalyzátorů. Proto teď mohou testovat spoustu různých materiálů a sledovat trendy v jejich chování.

V současné době mají lithium-kyslíkové baterie pořád ještě spoustu nedostatků. Jednak je to bezpečnost - lithium v podobě kovu je vysoce reaktivní při styku i s malým množstvím vody. Dále mají tyto baterie problém s dostatečným počtem cyklů nabíjení a vybíjení. "Jsme na samotném začátku," přiznala Shao-Horn.

Dodává, že je pořád ještě třeba překonat spoustu překážek. Některé firmy v minulosti tvrdily, že komerční nasazení tohoto typu baterií je vzdálené nějakých 10 let. Shao-Horn nechce být tak specifická. Říká jen, že jde o velmi slibný nápad.

Pokud se výzkum a vývoj bude dařit, je pravděpodobné, že první praktické nasazení nového typu baterií uvidíme v noteboocích, mobilech a další přenosné elektronice. Teprve později, po dalším rozsáhlém testování a především snížení ceny bychom se mohli dočkat nasazení v elektromobilech.

Lithium-kyslíkové baterie však nejsou jediná cesta. Jiné vědecké týmy např. pracují na využití nanotechnologií. Anoda se v takovém případě skládá z křemíkových nanodrátků, katoda z mezoporézního uhlíkové složky. Taková baterie pak teoreticky získává energii 1550 Wh kg−1, což je 4x více než v případě běžných li-ion baterií. Opět jde ale prozatím spíš o hudbu budoucnosti.

Phys.org, ACS.org, foto: beritateknologi.com
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokiaľ mám správne informácie - Tochiba by mala budúci rok montovať do notebookov batérie, ktoré budú mať 2x vyššiu kapacitu pri rovnakom rozmere ako terajšie. T.j.26x67mm.
Vi eo tom niekto niečo bližšie?


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?