Lexus CT 200h se chystá do Evropy

Jan Horčík - 04 Srpen 2010

Nový , poprvé představený na , absolvoval závěrečné zkoušky dynamických vlastností na evropských silnicích. Do prodeje půjde letos v říjnu. Přinášíme vyčerpávající podrobnosti.   
Lexus CT 200h

galerie: Lexus CT 200h
Lexus CT 200h Lexus CT 200h Lexus CT 200h

Technici automobilky se soustředili na všechny parametry CT 200h týkající se zavěšení kol, řízení, systému rekuperace energie elektronického řízení soustavy brzd (ECB) a výkonu pohonné plně hybridní pohonné soustavy, aby vůz splňoval přísné standardy vysoce náročných evropských zájemců o prémiové kompaktní vozy. Na finální vyladění dohlížel generální manažer projektu Hirokazu Koga a generální manažer odpovídající za jízdní vlastnosti vozidla Bruno Reinke.

Pro Evropu

Na evropských cestách byly pečlivě odladěny všechny parametry vozu v oblasti dynamiky, a tak CT 200h brzy nabídne svému majiteli maximální potěšení z jízdy. Došlo ke zdokonalení jedinečného systému hospodaření s energiemi pohonu Lexus Hybrid Drive. Nový kompaktní vůz prémiové třídy s plně hybridním pohonem a dvěma samostatnými zdroji energie se může pochlubit nejen sportovní agilitou, ale i vysoce ekologickým provozem.

Na 70 % prodaných vozů této kategorie nabízí výkon nižší než 150 k. Pohon Lexus Hybrid Drive v modelu CT 200h spojuje zážehový motor 1.8 l a výkonný elektromotor, díky čemuž dosahuje dynamických parametrů, které staví tento plně do samotného středu dané kategorie.

CT 200h na druhé straně nabízí výtečnou spotřebu paliva, hladinu emisí CO2 na vrcholu třídy, emise NOx představující pouhých 10 % emisí srovnatelného vznětového motoru, a dokonce nulové emise pevných částic. Emise NOx produkované novým plně hybridním modelem značky Lexus již dnes s rezervou splňují přísnější normu Euro 6, která má být zavedena až v září 2014.

Dynamická jízda

Pomocí voliče jízdního režimu se může řidič rozhodnout pro dynamický, nebo naopak uvolněný styl jízdy. CT 200h v režimu SPORT nabídne řidiči skvělou zpětnou vazbu od volantu, ostřejší reakce na pokyny od pedálu akcelerátoru a agilnější ovladatelnost. v režimu NORMAL nebo ECO přináší do třídy prémiových kompaktních vozů řadu novinek šetřících , ale současně nabízí svému majiteli jedinečně pohodové zážitky při řízení.

Řídicí jednotka motoru byla vyladěna tak, aby vůz zajistil atraktivní a dynamické jízdní zážitky odpovídající prvnímu modelu značky Lexus ve třídě prémiových kompaktních vozů na evropských trzích. Úprav doznal i kultivovaný zvuk motoru.

Plně hybridní hnací jednotka modelu CT 200h, podobně jako u dalších vozů Lexus, nabízí extrémně tichý chod s výrazným utlumením hluku, vibrací a chvění. Parametry hlučnosti v interiéru i exteriéru řadí tento vůz na vrchol třídy. CT 200h cílí na zákazníky s ekologickým cítěním, kteří však nechtějí nijak slevovat ze svého standardu. Model je tak novou branou ke značce Lexus, která by měla zlákat nové, především mladší zákazníky.

Hi-tech kvalita

Nový model CT 200h poprvé přináší do třídy prémiových kompaktních vozů jedinečné spojení bezkonkurenční kvality, kultivovanosti a špičkových technologií, které je pro značku Lexus charakteristické. Spojuje revoluční plně hybridní pohon s pohodlím, diskrétní pohostinností a pečlivě promyšlenou ovladatelností, která tvoří základ komplexních zákaznických zkušeností majitelů vozu Lexus.

DYNAMICKÉ CHARAKTERISTIKY CT 200h

Spojení stability a agilních jízdních vlastností s pohodlnou a měkkou jízdou

Sportovní poloha za volantem, optimální ergonomie

Jedinečný systém aktivního příčného tlumení vpředu i vzadu omezující na minimum vibrace karoserie a zlepšující dynamiku jízdy

Propracovaná aerodynamika zvyšující stabilitu ve vysokých rychlostech, ovladatelnost i jízdní pohodlí

Zcela nové dvojité lichoběžníkové zavěšení zadních kol pro vynikající jízdní pohodlí a ovladatelnost, odladěné vzpěry McPherson na přední nápravě

Přesný elektrický posilovač řízení s lepší zpětnou vazbou pro řidiče a atraktivní jízdní dynamika

Jízdní režimy EV, ECO a NORMAL pro uvolněnou jízdu a nejnižší hladina hluku, vibrací a chvění v této třídě

Dynamický jízdní režim SPORT s rychlejší akcelerací a vyšší agilitou

Při vývoji nového modelu Lexus CT 200h se kladl zvláštní důraz na výtečnou ovladatelnost a atraktivní požitek z jízdy v kombinaci s jízdním pohodlím očekávaným od každého vozu této značky.

Klíčem k dynamickým jízdním zážitkům v novém prémiovém kompaktu s plně hybridním pohonem je pracoviště řidiče ve tvaru, který připomíná ulitu. Vyznačuje se optimální polohou za volantem, která je dána nízkým posazem a lepší boční oporou i podepřením páteře v oblasti beder, sportovním volantem s menším úhlem sklonu (21°) a optimálním úhlem natočení pedálu akcelerátoru i brzdového pedálu s ohledem na nižší polohu kyčelního kloubu řidiče.

CT 200h těží z nové platformy, kterou charakterizuje celá řada nových, speciálně vyvinutých technických vylepšení v oblasti karoserie, podvozku i systému řízení pohonné jednotky Lexus Hybrid Drive. Zákazník může volit ze dvou odlišných jízdních stylů – dynamického nebo uvolněného – vedle několika jízdních režimů plně hybridní jednotky, tj. EV, ECO, NORMAL a SPORT, které se aktivují na pokyn řidiče.

Pohodlí pro řidiče i cestující

Technici Lexus se zaměřili na všechny aspekty konstrukce karoserie CT 200h a navrhli koncepci dynamického a uvolněného jízdního stylu, kdy využili nejnižší možné těžiště vozu, optimální tuhost karoserie a maximální omezení hladiny hluku, vibrací a chvění.

Lexus CT 200h

U vozu značky Lexus byl dále poprvé použit nově navržený jedinečný systém aktivního příčného tlumení, který pohlcuje a minimalizuje vibrace karoserie. Vůz může díky tomu nabídnout lineárnější zpětnou vazbu od volantu a ještě vyšší úroveň jízdního pohodlí.

Ve třídě prémiových kompaktních vozů pak Lexus CT 200h nastoluje nová srovnávací měřítka v oblasti jízdního pohodlí a ovladatelnosti. K tomu přispívá speciálně vyvinutá konstrukce zavěšení kol, která vpředu využívá osvědčené vzpěry McPherson, zatímco vzadu se objevuje nová architektura s dvojitými lichoběžníky a vlečeným ramenem.

Vysoká tuhost karoserie

Během vývoje byla věnována zvláštní pozornost co nejlepší ovladatelnosti vozu, ke které přispívá konstrukční tuhost karoserie. Zvýšení torzní tuhosti modelu CT 200h bylo dosaženo celkovou optimalizací svarových míst.

K maximální tuhosti spodní části karoserie přispělo zkrácení vzdálenosti mezi bodovými svary, které spojují příčníky zadní části podlahy a podběhy kol, použití výztuh u prvků zavěšení předních i zadních kol, nasazení vysoce tuhých výztuh v přední části podlahy, nosníku vysokonapěťového akumulátoru a spodních výztuh v zadní části podlahy karoserie.

V zájmu maximální tuhosti celku byly výrazně posíleny i prvky upevnění kol, převodky řízení, sestavy sloupku řízení a zavěšení kol. Věže úchytu zavěšení předních kol jsou vzájemně propojeny přímou výztuhou pod kapotou motoru. Pomocí sítě výztuh jsou také propojeny věže úchytů zavěšení kol, přední sloupky a kryt motoru před čelním sklem vozu. Prvky zavěšení motoru vpředu používají jedinečné boční stabilizátory a současně došlo k maximálnímu potlačení vibrací v hlavním tlumiči výfuku.

Ke zvýšení torzní tuhosti v horní části karoserie přispělo nasazení výztuh s uzavřeným profilem po celém obvodu vstupního otvoru zadních dveří, vyztužení zadní strany zadního podélníku a použití vnitřní vzpěry a vnějšího vyztužení u podběhů zadních kol.

Aktivní příčné tlumiče

Každá vysoce tuhá karoserie má tendenci přenášet vibrace. CT 200h proto také používá systém aktivního příčného tlumení (v přední i zadní části vozu), který je ve třídě prémiových kompaktních vozů jedinečný. Díky tomu dokáže karoserie pohlcovat a maximálně tlumit nežádoucí vibrace, zatímco řidič se může těšit na lineární zpětnou vazbu od volantu i na vyšší úroveň jízdního pohodlí.

Namísto tradičních pevných výztuh zde Lexus poprvé používá aktivní přední tlumič, který propojuje levou a pravou věž úchytu zavěšení, a dále zadní tlumič propojující levý a pravý panel vespod zadní části vozu.

Sestavy aktivních předních a zadních tlumičů jsou konstrukčně podobné typickým jednoplášťovým tlumičům. Jejich účinek se odvíjí od kolísání tuhosti karoserie, hluku a hladiny vibrací v bezprostředním okolí, čímž se optimalizuje jejich schopnost pohlcovat kroucení karoserie, průhyb a jemné vibrace.

Díky instalaci tohoto systému tlumení se omezily vibrace podlahové plošiny vozu v širokém spektru kmitočtů, snížila se deformace karoserie díky 15 % poklesu v dislokaci levé a pravé věže úchytu zavěšení předních kol, a dokonce poklesla hladina bílého šumu u audio soustavy.

Lexus CT 200h

Zcela nepatrné vibrace v řádu mikrometrů se obtížně analyzují i za pomoci počítačových CAD nástrojů, nicméně v praxi se projevují nepříjemnými pocity při otáčením volantem a jako drobné projevy nestability vozidla při akceleraci v přímém směru. Odstranění těchto vibrací přináší do třídy prémiových kompaktních vozů zcela nová měřítka v reakcích řízení, agilitě a jízdním pohodlí.

Lehká konstrukce karoserie s nízko položeným těžištěm

K výtečným dynamických schopnostem vozu přispěla řada opatření, díky nimž má CT 200h nejnižší možné těžiště a moment setrvačnosti. Karoserie se vyznačuje dlouhým rozvorem náprav (2600 mm) s krátkým převisem vpředu i vzadu, přičemž cestující sedí co nejblíže ke středu vozidla s ohledem na snížení momentu setrvačných sil.

Kvůli minimalizaci momentu setrvačnosti CT 200h k svislé ose a zlepšení agility tohoto modelu byly co nejvíce odlehčeny všechny součásti karoserie ležící dále od těžiště vozu. Z tohoto důvodu jsou výztuhy kapoty, výklopné zádě a nárazníků vyrobeny z hliníku, a tak vznikl dosud nejlehčí Lexus v historii.

Rekordně nízká je celková výška vozu, světlá výška i referenční bod H (výška kyčelního kloubu řidiče). Hybridní akumulátor je zabudován pod podlahou zavazadelníku, ale stále leží mezi nápravami s ohledem na optimální rozložení a vyvážení hmotnosti. U samotné karoserie byl použit nejen hliník, ale i vysoké procento lehké vysokopevnostní oceli. To opět přispělo ke snížení těžiště vozu a zlepšení spotřeby paliva díky nižší hmotnosti vozu.

Aerodynamika

Konstruktéři věnovali zvláštní pozornost aerodynamickým parametrům nového modelu, a tak se při návrhu CT 200h uplatnily techniky CADu a testování v aerodynamickém tunelu. Výsledný součinitel aerodynamického odporu 0,28 Cd patří ke špičkovým hodnotám v dané třídě a podílí se na snížení spotřeby paliva, ale současně i vyšší stabilitě vozu za vysokých rychlostí, lepší ovladatelnosti a vyšším jízdním pohodlí.

Všechny partie horní části karoserie CT 200h byly pečlivě vyladěny tak, aby obtékání vzduchu při pohybu vozidla bylo co nejhladší. Optimalizací prošel hluboký přední nárazník, ostře tvarovaný přední spoiler, zkosení rohů předního nárazníku a vnější zpětná zrcátka ztvárněná podobně jako u modelu LFA. To vše přispělo k hladkému proudění vzduchu přes čelo vozu a dolů po bocích, ve snaze omezit víření vzduchu v oblasti podběhů kol na minimum.

Lexus CT 200h

Proudění vzduchu od zadních partií CT 200h pak pečlivě regulují i zužující se boky kabiny vozu, hluboký střešní spoiler, aerodynamické žebrování v rozích zadních oken a ostré, téměř kolmé napojení zadních blatníků na nárazník. Nemenší pozornost věnovali konstruktéři i proudění vzduchu ve spodní části karoserie s ohledem na minimální koeficient vztlaku, který je zásadní z pohledu spotřeby paliva i jízdní stability.

Ve spodní části karoserie byla proto použita celá řada pomocných prvků ke zlepšení aerodynamiky, jako např. spodní absorbér v přední části vozu, spodní kryt motoru vpředu a aerodynamické kryty u podběhů předních kol, spodní kryt motoru v zadní části, spodní kryty uprostřed podlahové plošiny, obložení dveřních prahů, spodní kryty u nádrže i v zadní části podlahy vozu a aerodynamické kryty u podběhů zadních kol. Kromě toho byl spodní kryt v přední části vozu opatřen žebrováním difuzoru. K co nejhladšímu proudění vzduchu ve spodní části karoserie napomáhá i montáž hlavního tlumiče výfuku a tvarování krytu zadního nárazníku.

Zavěšení kol

Ve třídě prémiových kompaktních vozů pak Lexus CT 200h nastoluje nová srovnávací měřítka v oblasti jízdního pohodlí a stability. K tomu přispívá speciálně vyvinutá konstrukce zavěšení kol, která vpředu využívá osvědčené vzpěry McPherson, zatímco vzadu se objevuje nová architektura s dvojitými lichoběžníky a vlečeným ramenem.

Řada prvků předního zavěšení se vzpěrami McPherson byla vyvinuta speciálně pro CT 200h, včetně vinutých pružin, tlumičů, dorazů propružení, horních výztuží a horních i spodních silentbloků, lehkých otočných čepů řízení, nábojů a ložisek kol, ale i nového stabilizátoru ke zvýšení torzní tuhosti.

Konstrukce zavěšení kol využívá otočné čepy řízení z hliníku a stabilizátory ze stejného materiálu, stejně tak jako lehká spodní ramena, ložiska nábojů kol a tlumiče. Díky tomu bylo možné minimalizovat neodpruženou hmotnost a zdokonalit pracovní charakteristiku tlumičů.

Jako v bavlnce

Samotné tlumiče používají ventily, těsnění a olej s malým třením, což se opět odrazilo v lepší odezvě chodu tlumičů. Nasazení vinutých pružin schopných lépe pohlcovat boční síly přispělo k nižšímu tření systému zavěšení kol, a tedy i ke zvýšení jízdního pohodlí. Převodka řízení je upevněna přímo k prvku zavěšení předních kol ve snaze dosáhnout lineární odezvy při řízení a zvýšit stabilitu CT 200h při jízdě v přímém směru.

Lehké přední stabilizátory o velkém průměru zlepšují ovladatelnost, stabilitu při brzdění i manévrovatelnost CT 200h. Používá se zde spojení se závěsem pomocí kulového kloubu s ohledem na maximální torzní tuhost, přičemž povlak z materiálu PFA (fluórová pryskyřice) mezi pouzdrem a samotným stabilizátorem dále omezuje tření a zlepšuje kvalitu jízdy.

Lexus CT 200h

Součástí nového zavěšení zadních kol s dvojitými lichoběžníky je i lehké vlečené rameno nápravy, přičemž vinutá pružina je vedena odděleně od tlumiče, aby systém zavěšení zasahoval co nejméně do podlahy zavazadelníku. Optimalizací prošla geometrie systému zavěšení (úhel odklonu kol, úhel sbíhavosti a uspořádání ramen) s cílem nabídnout stabilní ovladatelnost vozu a jízdní pohodlí na vrcholu třídy.

Speciální materiály

Řada komponent zavěšení byla speciálně vyrobena z lisované oceli, která spojuje výhody nízké hmotnosti a vysoké tuhosti. Patří sem vinuté pružiny, tlumiče, horní vzpěry, dorazy propružení, náboje i ložiska kol a stabilizátory.

Tlumiče podobně jako u zavěšení předních kol používají ventily, těsnění a olej s nízkým třením a lepší pracovní charakteristikou tlumení. Byly použity pružiny k propružení kol směrem dolů, zajišťující optimální náklon vozu při průjezdu zatáčkami, zatímco dorazy propružení z uretanu nabídnou vynikající torzní tuhost a jízdní pohodlí na vrcholu třídy. K lepší spotřebě paliva napomáhají ložiska kol zadní nápravy s nízkou úrovní tření. Přední část spodního ramene č. 2 chrání pryskyřičný aerodynamický kryt, který napomáhá regulovat proudění vzduchu ve spodní části karoserie, což opět zlepšuje chování vozu za jízdy i spotřebu paliva.

Lexus CT 200h

V pouzdrech zadních stabilizátorů se používají pryskyřičné distanční vložky s optimální charakteristikou pryže nabízející vyšší podporu a tuhost. Podobně jako u zavěšení předních kol je použit povlak z materiálu PFA (fluórová pryskyřice) mezi pouzdrem a samotným stabilizátorem kvůli nižšímu tření a ještě vyšší kvalitě jízdy.

Ruku v ruce se systémem zavěšení předních a zadních kol jdou dva různé jízdní styly CT 200h, které spojují jízdní pohodlí na vrcholu třídy typické pro uvolněný režim jízdy s agilní ovladatelností a stabilitou odpovídající dynamickému režimu.

Elektrický posilovač řízení (EPS)

Model CT200h je vybaven elektrickým posilovačem řízení (EPS), který je díky své energetické hospodárnosti a lehké konstrukční charakteristice ideální volbou ve spojení s pohonnou jednotkou Lexus Hybrid Drive. Elektrický posilovač v modelu CT 200h s variabilním účinkem v závislosti na rychlosti jízdy se vyznačuje strmým převodem, přičemž mezi krajními polohami volantu je pouze 2,6 otáčky. Jedná se zároveň o posilovač s nejstrmější charakteristikou ze všech modelů značky Lexus.

Posilovač napájený z akumulátoru hybridního pohonu dále přispívá k nižší spotřebě paliva, neboť spotřebovává energii pouze v době, kdy je třeba vyvíjet pomocnou sílu k otáčení volantem. Elektrický posilovač má vysokou životnost a nepoužívá žádnou hydraulickou kapalinu.

Kompaktní a vysoce výkonný elektromotor EPS byl společně se snímačem točivého momentu zabudován přímo do sloupku řízení. Optimální účinek posilovače tak umožňuje přesnější vedení vozu pokyny od volantu. Ke zvýšení přesnosti řízení přispěla i montáž převodky přímo na nápravnici kvůli vyšší tuhosti upevnění, přičemž vysoká tuhost sloupku řízení i opěrné konzoly zlepšuje zpětnou vazbu pro řidiče a vnímanou lineární odezvu při řízení vozu.

Po navolení jízdního režimu SPORT se upraví charakteristika EPS s ohledem na sportovnější jízdní dynamiku. Systém automaticky reguluje účinek posilovače, který nabídne přímější zpětnou vazbu od řízení s vyšším zapojením řidiče a požitkem z jízdy.

Tři jízdní režimy aktivované řidičem

Nový plně hybridní kompaktní Lexus standardně nabízí jízdní režim NORMAL s hladce řadící inteligentní elektronickou převodovkou E-CVT. Tento režim doplňují tři další režimy na pokyn řidiče, pomocí nichž lze CT 200h přizpůsobit buď dynamickému nebo uvolněnému jízdnímu stylu, a tak ještě zvýšit buď výkon a dynamické schopnosti vozu, nebo naopak hospodárnost, nízkou spotřebu a hladinu emisí.

V jízdních režimech EV, ECO a NORMAL se klade důraz na uvolněný styl jízdy, se zvláštním zřetelem na jízdní pohodlí, hladkou akceleraci a minimalizaci hluku, vibrací a chvění celé karoserie, podvozku a hnací jednotky.

CT 200h od rozjezdu až do rychlosti 50 km/h může pracovat v režimu EV, kdy jej pohání výhradně elektromotor. Řidič může navolit režim EV i ručně. Tento jedinečný jízdní režim není u vozů s polohybridním systémem pohonu (tzv. mild hybrid) vůbec k dispozici, neboť je možný jen u plně hybridní technologie (tzv. full hybrid), jakou je Lexus Hybrid Drive.

Čistě na elektřinu

Jízdní režim EV slouží k pohodlné jízdě po městě s minimálním hlukem a nulovými emisemi CO2, NOx a pevných částic, a to na vzdálenost až dvou kilometrů, přičemž jízdní dosah vozidla je dán aktuálním stavem nabití akumulátoru. Zážehový motor je v tomto případě zcela vypnutý, a tak režim EV výrazně přispívá ke snížení celkové spotřeby paliva nového modelu značky Lexus.

V režimu ECO se omezuje reakce škrticí klapky na agresivní pokyny od pedálu a zároveň se upravuje řízení klimatizace s ohledem na co nejpříznivější spotřebu paliva. Režim ECO může v závislosti na jízdních podmínkách napomoci řidiči osvojit si uvolněný styl řízení, a dosáhnout tak výrazně nižší spotřeby paliva.

Sportovní vyžití

Režim SPORT vyladěný speciálně tak, aby byla využita síla elektromotoru, se zaměřuje na dynamický styl jízdy s maximálním důrazem na výkonové charakteristiky a agilitu nového CT 200h. Jednotka řízení energie hybridního systému zvyšuje napájecí napětí o 150 V na maximálních 650 V s cílem posílit celkový výkon hnacího systému. Otáčky motoru se v tomto režimu udržují vyšší a díky úpravě v nastavení škrticí klapky a elektrického posilovače řízení vůz rychleji reaguje na pokyny od řidiče.

Kromě toho vůz v režimu SPORT méně zasahuje do řízení prostřednictvím systému řízení stability vozu (VSC) a řízení trakce (TRC), aby mohl řidič naplno využít širší dynamické schopnosti nového plně hybridního modelu značky Lexus.

Odlišný charakter dynamického a uvolněného jízdního stylu CT 200h se navenek prezentuje i změnou podoby ukazatelů před řidičem v souladu s navoleným jízdním režimem. Podsvícení přístrojového panelu hybridní modrou barvou v režimech EV, ECO a Normal se po navolení režimu SPORT automaticky změní na červené. Ukazatel hybridního výkonu se současně přepne do režimu otáčkoměru.

Hluk, vibrace a chvění

CT 200h těží z mnoha opatření na minimalizaci aerodynamického hluku i hluku od vozovky. Výsledkem všech provedených opatření je výjimečně tiché prostředí v kabině tohoto vozu.

Komplexní nasazení izolačních materiálů pohlcujících hluk lze zaznamenat v motorovém prostoru, na dělicí stěně, panelu podlahové plošiny a v konstrukci kabiny vozu. Pronikání hluku od vozovky a motoru do kabiny vozu brání boční izolace v předních blatnících. Prostupu hluku od odvalování pneumatik dále brání tlumicí vložky v podbězích kol.

K vyplnění otvorů v karoserii vytvořených v rámci konstrukce byla použita těsnicí hmota a uretanová pěna. Po celé karoserii (včetně všech sloupků kabiny, dveřních prahů a částí v prostoru hlavy) je použit pěnový zvukově izolační materiál, který minimalizuje přenos hluku prostřednictvím karoserie.

V místě okenní linie všech oken dveří byl instalován tlumicí kanálek, který zvyšuje tuhost skla a současně zlepšuje utěsnění okna, čímž napomáhá zabránit pronikání hluku od vozovky. K tichu uvnitř kabiny vozu přispívá i dynamický tlumič uvnitř panelu výklopné zádě, který zamezuje dunění.

Součinitel aerodynamického odporu 0.28 Cd přispívá k minimální hladině aerodynamického hluku od karoserie CT 200h. Další opatření ke snížení aerodynamického hluku zahrnují hlukově izolační čelní sklo se speciální vnitřní vrstvou. Zadní hrana kapoty motoru byla vytvarována tak, aby se minimalizovalo víření vzduchu vznikající prouděním vzduchu kolem stěračů. Konstruktéři minimalizovali přechod mezi čelním sklem a střešním panelem i dešťovým žlábkem na střeše vozu s cílem minimalizovat aerodynamický hluk. Těsnění ve středovém sloupku mezi předními a zadními dveřmi vyhlazuje proudění vzduchu dolů po bocích karoserie.

tisková zpráva, Lexus
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Lexus a TOYOTA

zákazník sa rozhoduje vždy sám-poradiť môžete.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

článek je obsáhlý... ale neškodilo by si jej znovu přečíst a udělat korekci aby byl psaný trochu s citem :) jinak OK

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Slovo spotreba sa v texte nachádza až dvanásťkrát, no nikde nie je ani ani naznačené, aká tá spotreba má byť. A vôbec keď dosiaľ to bolo so spotrebou hybridou od Toyoty/Lexusu také mizerné, že žrali viac ako dvojlitrový nafťák v BMW 5 (pripomínam veľmi známe porovnanie Toyoty Prius a spomenutého bavoráku, teda dvoch áut s podobnou cenou, nižšou spotrebou v prípade Bavoráku a ostatnými parametrami motoru a luxusu totálne neporovnateľnými), takže prečo by tento Hybrid už mal konečne za niečo stáť??? Aktuálne tu má konkurenciu v podobe super úspornej BMW 3 a keďže je to Hybrid, tak aby sa skutočne vyplatil, tak nesmie žrať viac než 2 litre v priemere a pri reálnej plynulej rýchlej jazde(BMW 3 to zvládlo na 3,4 litra a to nejde pritom o žiadny hybrid, takže toto auto má čo robiť, aby obhájilo zmyselnosť kúpi predraženého hybridu...).


Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil