Inteligentní elektromobily jedou z Bělehradu do Šanghaje

Jan Horčík - 17 Srpen 2010

Alberto Broggi je profesorem počítačových věd na Parmské univerzitě v . Dlouhodobě se zabývá vývojem inteligentní aut bez řidičů. Jeho laboratoř VisLab aktuálně spustila projekt VIAC. Dva chytré podniknou cestu z Bělehradu do čínské Šanghaje.   
autonomní elektromobil VisLab

Laboratoř VisLab kompletně přestavěla dva minivany. Nejen, že je vybavila elektrickým pohonem a na střechu připevnila obrovský . Navíc jsou obě doplněna řadou kamer a senzorů, které jim pomáhají se samostatně rozhodovat. Veškerá zaznamenaná data z cesty se navíc ukládají do obrovské databáze pro pozdější analýzu.

Jako záložní zdroj energie jsou v připraveny generátory. V případě, že se automobily dostanou do oblastí nebo situací, které budou vyžadovat lidské rozhodování, převezmou nad nimi kontrolu lidští operátoři. Auta pojedou za sebou, a tak pokud bude první vozidlo viditelné, druhé se bude řídit prostě vizuálním kontaktem. Pokud viditelné nebude, pokusí se lokalizovat první vozidlo s pomocí GPS a dojet k němu.

chytré auto elektromobil VisLab

Cílem projektu je nechat oba automobily ujet během tří měsíců co nejvíc samostatně celkem 13 000 km. Slavnostní zakončení cesty by se mělo udát v na . Jejím hlavním tématem ostatně je "Lepší měto, lepší život". Tým Alberta Broggiho má za cíl dokázat, že autonomní automobily jsou životaschopné a že ve najdou využití.

Oficiální internetové stránky projektu VisLab dokonce nabízejí živý pohled z kamer automobilů a jejich polohu na mapě (momentálně se, jak to tak vypadá, nacházejí v Moskvě). Bohužel, ani jedno momentálně příliš dobře nefunguje. Technici však údajně pracují na řešení problému.

auto bez řidiče VisLab elektromobil

elektrické auto VisLab

Laboratoř VisLab zažívá už od roku 2005 na poli automobilů, které se řídí samy, výrazné úspěchy. Pravidelně se účastnila závodů DARPA Grand Challenge a DARPA Urban Challenge. Čtrnáctitunový truck byl jedním z pouhých pěti automobilů, které dokázaly tento závod v poušti Mojave dokončit a samostatně urazit vzdálenost 132 mil. To samozřejmě značně imponovalo. V roce 2006 laboratoř předvedla na vojenské základně v Yumě v Arizoně nový prototyp vojenského vozidla, které se dokáže dostat na místo určení, vyložit a dojet zpět. Zcela bez zásahu lidské ruky.

O technologie VisLab už projevila zájem celá řada světových korporací zabývajících se vývojem automobilů, ať už , , nebo jiných typů strojů. Mezi jinými např. Caterpillar. Od roku 2001 spolupracovala VisLab také s automobilkou především v oblasti - detekci chodců a podobných projektech.

Zpět na HybridPřidat komentář

veletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?