Honda uvádí domácí čerpací stanici na vodík

Jan Horčík - 28 Leden 2010

Honda sice hodlá vyzvat Prius na souboj, ale s modelem Insight 2010 se jí to zatím nedaří. Automobilka i nadále ponejvíce věří vodíku namísto hybridů a elektromobilů. V Los Angeles otevřela testovací čerpací stanici a chystá se ji nabídnout i do domácností.  
Honda - vodíková čerpací stanice + FCX Clarity

V současné době Honda jako jediná na světě nabízí . Honda FCX Clarity je však k dispozici pouze jako pronájem, nelze ji koupit. Přesto, vodík je podle Hondy palivem budoucnosti. Aby se mohl rozšířit, potřebuje infrastrukturu. Tedy především čerpací stanice, které nejčastěji budou spojeny přímo s výrobou vodíku.

Testovací čerpací stanicen a vodík je navržena tak, aby se vešla do každé garáže. Narozdíl od přechozích generací nevyužívá nová stanice kompresor, původně největší a nejdražší součást. Zároveň se technikům podařilo zmenšit některé další klíčové součásti a zvýšit účinnost systému o 25%.

Čerpací stanice je navržena tak, že když v noci zaparkujete do garáže své auto, připojíte k němu hadici a ráno budete moct vyjet s plnou nádrží. To znamená, že stanice dokáže vyrobit během osmi hodin asi 0,5 kg vodíku.

Součástí celé stanice jsou také solární panely. V noci však nefungují, v tom případě si stanice bere energii z rozvodné sítě. Fungují pouze ve dne, takže jsou využívány při denním tankování. Pokud netankujete, posílá solární elektrárna energii zpět do sítě a vydělávají.

Zní to celé poněkud pokrouceně? Nám také. K čemu je vodík, když za osm hodin lze pohodlně dobít prakticky jakýkoliv elektromobil přímo elektřinou? A není potřeba investovat do žádné obr-čerpací stanice. Navíc je tu i faktor bezpečnosti. A ty solární panely, navíc tenkovrstvé? Huh?

Snad jedinou výhodou domácí čerpací stanice na vodík by mohla být skutečnost, že 0,5 kg vodíku by mělo dát autu větší dojezd než řekněme 200 km. Ale i to je otázka. Současné palivové články to vládnou jen stěží. Honda FCX Clarity má dojezd 450 km při využití 4,0 kg vodíku.

Takže, kde je byť jen jediná výhoda domácí vodíkové čerpací stanice, a auta na vodík vůbec?

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Výhodou má být skladovatelnost. "Napytlovat" vodík lze. Elektřinu nelze. Proto taky to přehazování elektřiny ze sítě do sítě. Kapišto ?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ve vodíku není budoucnost!!! Já chci aby moji potomkové taky věděli, jaké je to řídit auto. Jestli by se dále jezdilo na naftu a benzín, tak to nepoznají. Protože cena litru bude za pár let větší než výplata!!! Proto je zde jediné východisko a to je elektrika!!! Elektromotory dneška jsou už supervýkonné a baterie taky!! Jen bych se nebál dát do vozu těch baterií víc, klidně na úkor kufru!!! A jezdit za 5 Kč,- na 100 Km za dobití baterií je mazec!!!!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nejspíš nevíš k čemu je potřeba ten vodík ?
Vodík se v Palivovém článku přemění na Vodu za pomoci vzduchu -> přitom vytvoří značnou energii ve formě tepla a elektrické energie =>> Jezdí se normálě na El. motor který je napajen z Baterii které se nabíjí přímo z Palivového článku

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dokavad je benzín pohon em tak jedině benzín.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Asi je jasne, ze sa jedna o nejake normovane hodiny-normohodiny (clovekohodina, procesorohodina), t.j. hodina na jeden procesor.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Necetl jsem original ale mam vazne pochybnosti ze ho autor prelozil/pochopil dokonale. U instalace solar/vodik jde o to (autor: ani slovo) ze solar bezi nepravidelne a nejlepsi zpusob jak ho vyuzit nz 100% je vyrabet z prebytku vodik... Kdyz pak mas doma zasobu vodiku, tak si ho pres noc precerpas do auta. TAKZE JESTE JEDNOU PRECIST ORIGINALNI TEXT...

Obrázek uživatele Petr Soukup

Zdroj se s článkem shoduje. Tato stanice žádný vodík do zásoby neukládá. I když je pravda, že právě ukládání a vykrývání špiček je jedním z nejrozumnějších argumentů pro vodík.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pravděpodobně ta stanice využívá jen tlak, který je schopen vyvinout elektrolytický článek bez kompresoru. Je to údajně až 15 bar. Proto nevyrábí vodík do zásoby. Ovšem vodíkové elektromobily používají v nádržích vyšší tlaky, takže "plnou" asi natankovat nepůjde. Domácí stanice bude dobrá pro tankování na krátké cesty do supermarketů, do práce a tak. I to je fajn.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mně se tenhle koncept zdá celkem fajn, jen bych ten vodík vyráběl třeba i nonstop a použil ho buď pro automobil, či pro dům v době, kdy sluníčko nesvítí. V podstatě by vodík nahradil baterie. Ale je samozřejmě otázka, co je efektivnější. Zatím asi i ty velmi drahé baterie vyjdou levněji, než převod elektřiny do vodíku a pak zpět.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A ještě kolik váží: 14 kg* 16 = 224 kg.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Heliocentris Nexa palivovy clanek ma vystup 1200W pri hmotnosti 22kg, cili priblizne 6kW na 100kg. Cenu neznam, ale jinak to nevypada spatne.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Horizon H-5000 5kW, 17kg, $15000... takze 30kW/100kg a $88000 :D, ale tech 5 kW by na prubezne dobijeni mohlo stacit...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Cize 1kg tychto baterii stoji 1000CZK.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kolik stojí baterka na 100 km ?
LiFeYPO4: 12V100Ah DoD 80% 3000 cyklů = 960Wh = 14.000 vč.DPH
Pro ujetí 100 km s rezervou asi 15kWh = 16 kusů, 16*14.000 = 224.000 vč. DPH maloobchodní cena.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Výhoda je zřetelně na straně průmyslu vyrábějícího automobil s vodíkovým motorem (složitější, více součástek než benzínový) se zachováním v podstatě veškeré dosavadní infrastruktury. Mazací oleje, servisy, atd... A o to kapitalistům jde především, ne? - mít spotřebile závislého na dalších produktech nebo službách, které si nemůže zajistit sám (zkuste si vyrobit benzín :)). Elektřina představuje univerzální energii, která se dá zístat více způsoby, ne jako ropa nebo vodík (byť je jeho výroba relativně jednodušší). A dostačující baterie jsou jen otázkou času. Elektromobil je jediná logická volba. Takže s čerpací stanici jděte do háje. Vodík nebrat, je to slepá cesta.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale Honda Clarity ma elektromotor@100kW a vodik prevadi na elektrinu v palivovych clancich. Ma i baterku pro ulozeni elektriny z rekuperacniho brzdeni. Je to elektricke auto, navic s moznosti rychleho "nabiti" (8hodinova domaci doplnovaci stanice je jen prijemny bonus provozu +- zdarma, nezavislosti na kapitalistech ;) a dobry motiv si to auto koupit i pres to, ze jeste nejsou vsude vodikove stanice). Ja bych do toho sel hned...

Maziva budou potreba asi porad, ale v elektroaute je nepalis, ni?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokud bude existovat baterie, kterou lze nabít za čas, který se nyní tráví tankováním a ujede se na ni to samé či víc než nyní na plnou nádrž... Klidně... Bylo by to perfektní. Ale zatím bohužel nevím nevím. Ano otázka času... Ale jak dlouho ještě? Mě s*aní se s naftou/benzínem a čuchání toho hnusu plus oleje, kapaliny a všechen bordel okolo také dost štve. Ale elektromobily pořád mají achylovu patu právě v baterii. A než bude ve výrobě nějaká flexibilní, to budu beztak dávno prdět do hlíny. Nebojte, ona ropná lobby si to ještě nějaký ten pátek pohlídá... HNUS.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vodik ma asi len tu vyhodu, ze sa ho da momentalne skladovat viac, ako elektriny v baterkach. Ak si clovek predstavi, kolko nakladov a opatreni sa musi robit na bezpecne pouzivanie a prevoz zemneho plynu, ktory pri samotnom zmiesani so vzduchom nie je vybusny, tak si nviem vobec predstavit, ako by sa dalo ustrazit bezpecne pouzitie vodika v pripade sirsieho vyuzitia. Myslim si, ze by to dokonca bolo nemozne.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ja to hovorím stále. Nech sa snažia, ako chcú, je lepšie nabiť elektromobil 100% elektriny, než len 25% z nej použiť na výrobu vodíka a zvyšných 75% sa stratí. Auto na vodík je drahé a málo efektívne. Takźe je to len spôsob, ako byť zelený a nelobovať ropným spoločnostiam. Pretože vodík je súčasťou ťažby ropy.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je to to samé s elektromobily. Někde se zčít musí. Dokud budou všichni čekat, až přijde revoluční technologie 1000 km za 10 minut, nejspíš se na to dřív lidé vyse*ou než se do toho pustí. Z hlediska konkurence schopnoti to je fraška, nicméně z výhledového hlediska je to dobrý směr. I kdyby jenom brand name. Prostě Honda už tady leta má vodíkovou stanici, vodíkový auta, na tom něco bude, koupíme si Hondu. I kdyby to, je to výhra.

myslím si že dnes stále u lidí převládá neskutečná krátkozrakost, kterou Honda přehlíží, a to je dobře.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Přesně! Souhlas i s prvním příspěvkem... Navíc, Tohle auto naperu vodíkem doma a jedu na dovolenou. Čistě hypoteticky pokud bude existovat infrastruktura, natankuju normálně během pěti minut a jedu dál v klidu a pohodě. V nádrži 4kg vodíku. S elektrickou plečkou tahám 60kg baterku, po 200km dojde šťáva a co? No fajn, řekněme, že tam bude dobíjecí stanice. Budu čekat půl dne než zase budu moci ujet 200km? HUH? CO tohle vy "HUH"ové?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak puvodni idea je podle me nezavislost na elektricke siti a de facto provoz zdarma. V teto podobe si to od site neco pujcuje v noci a pres den to pak vrati - takze neco za neco, ztratilo to nezavislost a ziskalo provoz 24/7 a vykryvani spicek v siti. Kolik dnes vazi baterka, ktera vydrzi na 100km? Kolik stoji? Kolik stoji elektrina na jeji nabiti? Kolik stoji a vazi palivove clanky + 0.5 kg vodiku? Urcite bych to neodsoudil, dokud bych to poradne nesrovnal.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicKariéra EVC GroupŘízení stanic pro elektromobilyProdej pneu 100% onlineŘízení stanic pro elektromobilyNabíječky elektromobilů Circontrol
185.66.36.26