General Motors chce Chrysler, do hry vstupuje Renault-Nissan

Jan Horčík - 23 Říjen 2008

General Motors - logo

Velké věci se dějí ve velkém automobilovém průmyslu. Největší automobilka světa, General Motors, se už dlouhé měsíce potácí v problémech, každý měsíc prodělává přes miliardu dolarů, za posledních 18 měsíců už má ztrátu 57,8 mld. dolarů. Omezuje výrobu, propouští a záchranným kruhem se má stát Chevy Volt. Chrysler má podobné problémy, prodeje se v posledních devíti měsících propadly o 25%. Společnost zaměstnává 130 000 lidí a většinu (80 %) vlastní kapitálový fond Cerberus Capital Management, zbytek Daimler AG (20 %). Teprve nedávno Chrysler představil nové modely automobilů, které odpovídají současnému trendu i stavu světové ekonomiky - jde o elektromobily nebo hybridy. Nedlouho poté vypluly na povrch zprávy o tom, že General Motors by mohli mít zájem o skoupení Chrysleru.

logo Chrysler

Problém je, že GM v současné době nemá prostředky, a tak se spekuluje, že bude o pomoc žádat americký Kongres. Analytici ale nevidí toto spojení jako prozíravé - obě automobilky mají obrovské problémy, které by se spojením jen prohloubily a pozitivní výsledky by mohly být vidět teprve za mnoho let. "Musí v tom být pro GM něco víc než jen Chrysler," řekl například Erich Merkle, analytik automobilového průmyslu společnosti Crowe Horwath LLP. "Když dáte dohromady dvě společnosti, které prodělávají a ještě jim klesá tržní podíl, dostanete jen automobilku, která ztrácí peníze i tržní podíl ještě rychleji," komentoval situaci. Spojení obou společností by sice mohlo GM ušetřit až 5 mld. ročně, ale zrealizovat něco takového by trvalo roky, navíc s dodatečnými náklady.
logo Renault Nissan
Do hry údajně nedávno vstoupila další automobilka, resp. aliance Renault-Nissan. Automobilky, které podobné spojení podnikly v roce 1999 a stále ještě není plně dokonáno, znějí jako zájemci o Chrysler poměrně logicky. Obě společnosti se aktuálně velmi angažují především v oblasti elektromobilů, a to jak v Evropě (informovali jsme - Španělsko, Portugalsko, ale i Dánsko), tak například Izraeli nebo Japonsku. Není bez zajímavosti, že Nissan a Chrysler už v některých oblastech spolupracují. Nissan se například chystá pro Chrysler vyrábět malá auta, zatímco Chrysler bude pro Nissan vyrábět novou generaci pickupu Titan. Spojení Renault-Nissan-Chrysler se však údajně brání zakladatel fondu Cerberus Stephen Feinberg, který upřednostňuje dohodu s General Motors. Chrysler přitom až do května 2007 fungoval jakožto Daimler-Chrysler, než se německá automobilka Daimler rozhodla se svého podílu zbavit ve prospěch Cerberus Capital Management za cenu 7,4 mld. dolarů. Zájem o Chrysler měl ale například i kanadský průmyslový obr Magna International.
Největším problémem, který v současné době brání spojení GM a Chrysleru je globální ekonomická krize a s ní související nedostatek kapitálu. Proto také jsou údajně jakákoliv jednání mezi oběma firmami momentálně na bodu mrazu - a proto se nejspíš do situace vložil Carlos Ghosn, ředitel aliance Renault-Nissan. Analytik Itay Michaeli odhaduje, že by bylo třeba 10 až 12 mld. dolarů "cash" na pokryticí financování spojení automobilek. Další odborníci upozorňují, že pro Chrysler i USA by bylo výhodnější spojení Chrysleru s Renault-Nissan, protože se zde narozdíl od partnerství s General Motors nepřekrývá tolik pracovních pozic. Chrysler by si zachoval velkou nezávislost, ale zároveň by ušetřil díky podílu na vývoji nových automobilů. Značky automobilek Renault, Nissan a Chrysler se ve většině světa nepřekrývají, spíše by se dobře doplňovaly - opět narozdíl od GM, které by pohlcením Chrysleru získalo tři nové značky do už tak dost bohatého portfolia. Mimochodem, v roce 2006 už se uvažovalo také o spojení Renault-Nissan-General Motors a docela nedávno prý GM nabídli spojení Fordu. Ten údajně odmítl s tím, že chce zůstat nezávislou společností.

The Detroit News, The Economic Times, Yahoo
Zpět na HybridPřidat komentář

Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil