Elektromobil od Toyoty? Jen k pronájmu, obdivujte Chevy Volt!

Jan Horčík - 25 Leden 2010

Bill Reinert je jedním z tvůrců hybridního auta Toyota Prius, inženýrem pokročilých aut v Toyotě a také jejich mluvčím. Ve vynikajícím článku na CNNMoney se aktuálně vyjádřil k elektromobilům a Chevy Voltu. Ten je podle něj odvážným počinem. pokračování
Toyota FT-EV II

Toyota FT-EV II Toyota FT-EV II Toyota FT-EV II

Toyota před více než deseti lety překvapila svět svým Priusem. První masově rozšířený hybrid se stal synonymem pro šetrná auta. Poslední desetiletí ukázalo, že automobilový průmysl se výrazně promění.

Někteří sází na elektromobily - např. Nissan nebo Mitsubishi. Jiní zas na hybridy, jako třeba Toyota. A další sází na "něco mezi", třeba General Motors s jejich Chevy Voltem.

Toyota je známa svou skepsí k elektrickým autům už delší dobu. Předvedla sice malý koncept Toyota FT-EV a FT-EV II, ale ten se může pochlubit jen dojezdem nějakých 65 km.

Přitom elektromobily Nissan Leaf nebo Mitsubishi iMiEV slibují až 160 km. Bill Reinert upozorňuje, že tyto hodnoty mohou být velmi přehnané. Automobilky podle něj udávají tyto dojezdy s tím, že počítají s pomalým pohybem ve městě.

"My se na elektromobily nedíváme jako na náhradu pro auta se spalovacím motorem," řekl Reinert pro CNNMoney. "Auto, které má dojezd 160 km se musí dobíjet osm hodin, to není pro moderní rodinu dostatečně flexibilní," dodal.

Mitsubishi i MiEV

Samozřejmě se dá s tímto názorem polemizovat. Toyota vsadila na vývoj hybridů, a tak z toho chce maximálně těžit. Nechce, aby jí někdo vyfoukl část trhu se šetrnými auty, který v podstatě ovládá.

Takže elektromobil sice chystá, ale hodlá jej postavit na jiném modelu, než ostatní výrobci. I u nich se ostatně spekuluje, zda nabídnou své elektromobily k prodeji jako celek, či např. prodají auto bez baterie a tu pronajmou.

Baterie je totiž největším problémem, pokud byste chtěli elektromobil za pár let např. prodat dál. Je opotřebovaná, má nižší kapacitu a je tak obtížné odhadnout cenu - i max. dojezd.

Toyota proto chce nabídnout elektromobil jiným způsobem. Lidé si jej budou moct pouze pronajmout. Platit budou od minuty nebo od hodiny projeté v autě. V podstatě jde tedy o podobný systém, jako je sdílení aut ZipCar.

Reinert navíc dodal, že obdivuje vývojáře z General Motors, kteří při vývoji hybridu Chevrolet Volt vsadili na odlišnou technologii než je čistý elektromobil či běžný hybrid. Označují ji jako E-REV, tedy elektrické auto s rozšířeným dojezdem.

To znamená, že Chevy Volt sice má malý spalovací motor, ale ten využívá ke generování elektřiny. Ta může buďto přímo pohánět elektromotory, nebo být ukládána do baterií. Díky tomu je spalování paliva mnohem efektivnější než u běžných aut vybavených spalovacím motorem.

Opel Ampera

Reinert upozorňuje, že dnešní elektromobily jsou podobné, jako dieselová auta v 80. letech. Američtí řidiče na ně podle něj dosud nejsou připraveni, stejně jako samotná auta nejsou připravena na ně.

Jiná situace ale může být v Evropě či Japonsku, kde jsou malá auta do města ve velké oblibě. Stejně jako Evropané bez problémů přičuchli k moderním dieselům, možná si oblíbí také malé městské (a postupem času i velké cestovní) elektromobily.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano, jsem evropsky virtualni early adopter... mit prachy na Volta nebo Amperu, tak nevaham :o)


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?