Po pražské záchranné službě a zoologické zahradě přišli na řadu úředníci pražského magistrátu a městských částí. U příležitosti odborné konference „Čistý automobilismus – řešení pro udržitelnou městskou dopravu“ došlo k předání klíčků od, v pořadí třetího, elektrického Smartu přímo primátoru Bohuslavu Svobodovi.
Malý městský elektromobil poskytla tak jako v předchozích případech energetická společnost E.ON, jejíž flotila elektrických Smartů letos dosáhne počtu 25. Papírový dojezd téměř 140 km je pro hlavní město dostatečný, těžko lze pro elektromobil hledat lepší využití než popojíždění centrem metropole.
Zapůjčení je zdarma, takže si nemusí dělat starosti ani hospodárný daňový poplatník. I kdyby elektromobil brázdil město od rána do večera po několik měsíců, kilometrové náklady pod 0,50 Kč nedovolí zatížit rozpočet nějakou zásadní částkou.
Uplatnění v ZOO nebo pro potřeby lékaře záchranné služby si lze docela dobře představit. Ale jak bude Smart využívat pražské úřednictvo? Auto bude k dispozici těm, kteří si o něj zažádají, což zní docela rozumně. Čím více lidí se elektromobilem sveze, tím lépe. Úplně ideálně by se v něm měli povozit ti úředníci, kteří budou následně rozhodovat o dopravní koncepci města. Není totiž nad osobní zkušenost.
Napříč alternativami
Partnerem odborné konference, která probíhala po celý den, byl rovněž E.ON, což s sebou přineslo jednu zajímavost. Většinou se na obdobných konferencích akcentuje jen jedno z témat – buď elektromobilita nebo zemní plyn. Vzhledem k tomu, že se výše zmíněná energetická společnost angažuje v obou odvětvích, pomyslná rivalita technologií ustoupila do pozadí. Tedy až na výjimky ze strany některých členů Elektromobily o.s., kteří pořád nejsou schopni naslouchat argumentům pro ostatní alternativy, natož některé opodstatněné přijmout.
Například využití CNG v hromadné dopravě se jeví jako rozumné řešení. Na pražském magistrátu je však téma autobusů na zemní plyn tak trochu zapovězeno kvůli výběrovému řízení, kde vyhrálo přes 600 dieselů, přestože zemní plyn by s největší pravděpodobností vyšel levněji a z hlediska emisí obecně o dost lépe.
A jak se na alternativy díváte vy? Elektrika nebo zemní plyn? Anebo obojí?
Jaromír Vegr – EKOLO
Jaromír Vegr – EKOLO elektromobily
Jen na vysvětlení. Já a jistě i další členové našeho sdružení chápeme, že je CNG lepší, než nafta. Dokonce někteří členové jezdí i na toto palivo.
Já jsem se jen zeptal, co je čistého na CNG, když konference byla o čisté mobilitě.
CNG patří mezi alternativu, ale zastaralý typ motoru s pramalou účinnosté v dnešní době se nám prostě nezdá jako optimální řešení. E-on i ČEZ by měli propagovat v dopravě čistou technologii, která zde je, funguje a je připravena. Plynem lze topit s mnohem větší účinností.
Dejte se k nám! elektromobily-os.cz
Na to, aby sa dosiahlo
Na to, aby sa dosiahlo lepších výsledkov, tak by museli byť motory jak na CNG i na LPG konštruované od počiatku práve na spaľovanie plynu. Iba zabudovaním splynovaču sa to vyriešiť nedá, chce to možno aj inú kompresiu a možno aj iné mazivá a materiály. Skrátka musí to sedieť na dané palivo.
Jaromír Vegr – EKOLO
Jaromír Vegr – EKOLO elektromobily
Bylo by to lepší, třeba Multínka Bluepower, o které jsem se zmiňoval má motor a hlavu přizpůsobenou tomuto palivu a jezdí pouze na něj. Jenže už samotný princip spalovacího motoru s přímočarým pohybem pístu se co do účinnosti vylepšit nedá. Ta je v praxi pořád kolem 20ti %. Je to škoda . Na vytápění se plyn využije s účinností podstatně vyšší.
http://www.elektromobily-os.cz
Súhlasím, len som chcel
Súhlasím, len som chcel podotknúť, že spaľovací motor naučiť na iné palivo, než bol konštruovaný nie je tak jednoduché.
U jednoduchej prestavby sa dosiahne prakticky len efekt lacnejšieho paliva.
Áno, elektromotor má podstatne vyššiu účinnosť, ale zatiaľ sú ceny za takéto vozidlá príliš vysoké. Dúfam, že s narastajúcim počtom vyrobených kusov časom klesnú na rozumnú hranicu.
Vývoj ide rýchle dopredu, dokonca som postrehol, že myslenie hlavne mladých ľudí sa v tomto smere dosť zmenilo. Predpokladám, že nebudú mať vôbec problém prijať elektromobil medzi seba.
A co takhle spojit obě
A co takhle spojit obě alternativy, něco jako Blue City Bus od Hyundai?
U me jasne vitezi elektrika,
U me jasne vitezi elektrika, ale vubec by minevadilo, kdyby v praze polovina autobusu jezdila na zemni plyn. Porad lepsi zemni plyn nez nafta, nebo benzin!
To nam nechal Bem pekny odchodny, budeme dalsich xx let dychat ty jedy co naftovy motor vypousti. Hlavne ze on si jezdi po horach, kde ma cerstvy vzduch…
A lidi je porad voli, nechapu, proc, proc volit porad ty samy lidi (ODS, CSSD, KS)? A pak po volbach na ne porad nadavat jak kradou. Kdyby alespon ten hlas dali uplne jine strane klidne i nejake male ktera se tam podle statistik nema dostat, tak je to porad lepsi nez to dat ODS, nebo cssd.
To je stejne jako s temi autobusy, zemni plyn jen porad lepsi nez nafta…
Ale ODS ve volbách v Praze
Ale ODS ve volbách v Praze prohrála. A i přesto je pořád u moci. Zvláštní, že?