Británie chce vybudovat síť vysokorychlostní železnice

Jan Horčík - 05 Srpen 2009

Francie a Japonsko dnes podle Lorda Adonise, britského ministra dopravy, představují etalon v oblasti vysokorychlostních vlaků. Rychlovlaky se stávají velkým tématem v USA, nedávno jsme přinesli také článek o rychlotratích v ČR. Teď do stejného "vlaku" naskakuje také Británie.   
Británie - vlaky - železnice- vysokorychlostní tratě

Ačkoliv si během průmyslové revoluce Velká Británie vytvořila v oblasti železnice podstatný náskok, který zemi pomohl v dalším růstu, během posledních desítek let byla železniční doprava zanedbávána na úkor vnitrostátní letecké dopravy. Tou každý rok cestuje na 46 milionů pasažérů. Adonis chce osobní dopravu na dlouhé vzdálenosti v Británii přenést ze vzduchu na koleje, resp. vysokorychlostní tratě. Sníží se tím ekologická zátěž, zejména produkce oxidu uhličitého. Už do konce roku má být navržena trasa z Londýna do Birminghamu (High Speed 2) včetně možného rozšíření dále na sever do Skotska. Jde o součást balíčku návrhů nových dopravních staveb, kterým všem dominuje rozšíření letiště Heathrow o další, již třetí ranvej a šestý terminál.
Británie - vlaky - železnice- vysokorychlostní tratě
Adonis chce získat pro svůj plán podporu napříč politickým spektrem tak, aby vysokorychlostní vlaky na sever do oblasti West Nidlands jezdily už v roce 2020. Linka Londýn-Birmingham by měla vyjít na zhruba 7 mld. liber a financování se má účastnit veřejná i privátní sféra. Adonis dále plánuje, že vysokorychlostní vlaky postupně nahradí také část letecké dopravy směřující z Evropy do Británie, čehož využívá na 169 mil. cestujících ročně. Celý tenhle plán má být součástí vládní iniciativy na snížení emisí oxidu uhličitého o 80% do roku 2050. Počítá se v něm dále s podporou elektromobilů a cyklostezek. A namísto letecké dopravy v něm má mít prioritu právě železnice.
Británie - vlaky - železnice- vysokorychlostní tratě
"Naše země představovala vůdčí sílu v oblasti rozvoje železnice ve Viktoriánské éře a neexistuje absolutně žádný důvod, proč bychom to dnes nemohli alespoň dohnat," řekl Adonis deníku Guardian. "Myslím, že to přinese také širší sociální proměnu. Podíváte-li se na věci, které systematicky překlenují severo-jižní propast, vysokorychlostní železnice hraje velkou roli," dodal a upomenul tak k příkladu Španělska, jehož síť vysokorychlostní železnice také napomáhá sociální kohezi. V současné době fungují v Británii čtyři linky s rychlostí 200 km/h a dalších 108 km vysokorychlostní trati známé jako High Speed 1 s max. rychlostí 300 km/h. Budoucí rychlotratě mají dosahovat rychlostí až 400 km/h.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Super věc! Držím palce!

Obrázek uživatele Jan Horčík

My držíme palce také, ale je dobré vědět, že ani v Británii není prosazení takové plánu zcela bez problémů.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Moje řeč!

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů CircontrolKariéra EVC GroupAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?