Baterie budoucnosti z Rakouska

Jakub Koždoň - 19 Listopad 2009

Vědci z Univerzity technologií ve Štýrském hradci vyvinuli nový akumulační materiál, který umožňuje uložení mnohem většího množství elektrické energie v jednotce objemu než současné li-ion technologie. Vyvinuli metodu, která používá křemíku pro zvětšení kapacity lithium-iontových baterií. Kapacita takto vzniklých baterií je až desetinásobná v porovnání se současnými li-ion bateriemi.  
nanotechnologie - silikon
Výzkum je prováděn s podporou firmy Varta Microbattery. Celý projekt nese název "NanoPoliBat" a v nedávné době již byl předložen patentovému úřadu. Tato technologie obsahuje množství nových poznatků, které mají vést k vytvoření nového typu baterie.

Jako materiál anody je použit gel obsahující křemíkové nanočástice, který je nanesen na grafitovém substrátu. Grafitový substrát umožňuje vyrovnání velké změny objemu gelu, která nastává při nabíjení a vybíjení baterie. Křemíkové nanočástice mohou přijmout či odevzdat velké množství lithiových iontů, což znamená možnost uložení velkého množství elektrické energie.

Jako materiál pro katodu je použit lithium-titanát, který má větší stabilitu než současné materiály. Proto je možné nabíjet či vybíjet baterie mnohem většími proudy a tím zkrátit dobu nabíjení a zároveň je možné odebírat mnohem větší proudy třeba při rozjezdu elektromobilu. Zkuste si představit notebook, který vydrží pracovat na baterie třeba 40 hodin, nebo elektromobil, který ujede na jedno nabití třeba 1000 km. Nebylo by to skvělé?

Na podobném novém typu baterie využívajícího lithium-titanát a nanotechnologie se ale pracuje také u nás. Viz. rozhovor s Janem Procházkou ze společnosti Advanced Materials.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokuď to nebude moc drahé tak to bude super. Myslím že při sériové výrobě by to celkem šlo

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Prihláste svoje deti na chémiu a elektrotechniku - keď vyštudujú budú mať práce až až...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Akumulátor s desetinásobnou kapacitou by byl naprostou revolucí v energetice a automobilismu. A nejen tam. I za předpokladu že by byl dražší, neboť cena ropy už nikdy nepůjde směrem dolů. Už dnes je jízda na elektřinu mnohem ekonomičtější.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ešte musia byť splnené 2 predpoklad: Príde to do výroby abude to finančne dostupné.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No konečně rakušáci doženou Akumoto! Ti "mají" křemíkové baterie už minimálně rok. :D

Výše popisované akumulátory jsou jakýmsi vylepšením Li-Ion baterií, kdežto Akumoto používá křemíkové trakční baterie což je speciální druh olověných baterií, který používá místo elektrolytu tekutého, gelový elektrolyt s přídavkem pyrogenního oxidu křemičitého (Aerosil). Tato směs umožňuje používat akumulátor v libovolné poloze. Tyto akumulátory je možné hluboce vybíjet což klasické "startovací" baterie neumožňují.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilveletrh e-Salon