Autosalon Tokyo 2009: Suzuki si oblíbilo palivové články

Automobilka Suzuki se na autosalonu v Tokyu chystá předvést svou alternativní symfonii. Nejprve představí svůj v Evropě i Japonsku oblíbený subkompakt Suzuki Swift ve verzi plug-in hybridu (a zároveň slovník: sériový hybrid). Pohonný systém tak do značné míry připomíná zmenšený Chevy Volt. Spalovací motor má objem 660 ccm, energie se schovává v lithium-iontových bateriích umístěných mezi předními sedačkami. Ty dodávají energii elektromotoru o výkonu 54 kW.  

Suzuki Swift plug-in hybrid Suzuki Swift plug-in hybrid Suzuki Swift plug-in hybrid

Jenže to není všechno, co chce Suzuki v Tokyu předvést. Automobilka si oblíbila palivové články. Model Suzuki SX4-FCV je vybaven 80 kW palivovým článkem, který dodává dlouholetá partnerská společnost General Motors. Součástí pohonného ústrojí je pak také superkondenzátor, který zajišťuje funkci baterie, dále pak nádrž na vodík stlačený na 10 000 psi a také 68kW elektromotor. Testování auta na vodík momentáně probíhá v Japonsku.
elektroskútr Suzuki Burgman FCV
Suzuki ale fušuje také do oblasti skútrů a elektrických vozíků. Elektroskútr Burgman je poháněn opět malým vodíkovým palivovým článkem společnosti Intelligent Energy, navíc je ale první na světě, který se může pochlubit také 700barovou nádrží na vodík. Elektrický vozík MIO pak netradičně bere šťávu z methanolového palivového článku.
elektrický vozík Suzuki MIO

7 Comments on “Autosalon Tokyo 2009: Suzuki si oblíbilo palivové články”

  1. Já vidím lepší cestu v
    Já vidím lepší cestu v elektromobilech, než v palivových článcích:1)jednodušší a účinnější vyrábět elektřinu než z ní elektrolýzou vodík
    2)na delší cesty(když nestačí kapacita baterií) normální spalovák na vodík.Je o dost levnější než palivový článek.

    1. To či je jednoduchšie
      To či je jednoduchšie vyrobiť elektriku alebo vodík? Každopádne za normálnych okolností elektriku no problém vidím pri alternatívnych zdrojoch, kedy máme elektriku v čase pre nás nepotrebnom. Vtedy by sa oplatilo vyrábať vodík. Vodík sa takisto bude dať efektívnejšie produkovať v jadrových reaktoroch štvrtej generácie viď. http://osel.cz/index.php?obsah=6&clanek=3568 kedy sa bude používať vysokoteplotná elektrolýza. A čo sa často hovorí o nákladnej infraštruktúre. Teraz ju vari nemáme? Aká dlhá cesta paliva je teraz? Uvidíme, ja myslím, že toto je lepšia ako obrovské baterky v autách.

  2. Vodíkové palivové
    Vodíkové palivové články sú fain, ale auto aj palivo sú neskutočne drahé, a pritom dosahujú dojazdu zrovnateľného s elektromobilmi. Záver? Dobré riešenie pre drahšie autá, ktoré by mali napríklad základný batériový dojazd 100 km(schválne, aby sa to nepredražilo), na palivový článok by ušli napríklad ďalších 300. Takźe by vznikla obdoba plug-in hybridu, len bez emisií. Najťažšie však bude vodík vyrábať(aj elektrolýza je nákladná), uskladňovať(už spomínaný problém) a budovať čerpacie stanice.

    1. Podrobnosti o palivových
      Podrobnosti o palivových článcích můžete najít v našel Slovníku, viz. palivové články. Existuje dnes mnoho druhů palivových článků, vodíkové jsou pouze jeden z řady typů. Pancířovat je skutečně netřeba. Se samotnými nádržemi na vodík je však problém, protože vodík jakožto nejlehčí prvek dokáže projít vším, takže se ze sebelepšího materiálu dříve nebo později odpaří.

Napsat komentář