Autosalon Frankfurt IAA 2009 – reportáž z mekky elektromobilismu, 2. díl

Jsme tu s dalším pokračováním našeho seriálu reportů z autosalonu ve Frankfurtu (viz. díl první). Největší evropská automobilová událost navnadila řadu nadšenců do alternativních pohonů. Automobilky se předháněly v tom kdo představí ujetější elektrická auta a koncepty, z čehož jsme samozřejmě měli radost. Jak je to ale s jejich přípravou na elektrickou budoucnost dopravy doopravy?

Jedním z hlavních taháků BMW byl koncept Vision EfficientDynamics

Tentokrát se podíváme na značky Opel, Citroen, Toyotu, Lexus, Peugeot a BMW.

Alternativami doslova napěchovaná byla hala číslo osm. Tady se sešly značky jako Citroen, Lexus, Peugeot, Toyota nebo Opel. Německý klenot, aktuálně zachraňovaný z rukou General Motors do rozevřené náruče Ruska/národní banky Sbersbank a kanadského konglomerátu Magna sázel především na E-REV hybridní automobil Opel Ampera, evropského bratránka Chevy Voltu. A dělal kolem něj náležité halo se svým rádobyvtipným německým moderátorem.

Autosalon IAA Frankfurt 2009 - Opel Ampera

Opel sice dělal kolem Ampery velkou show, ale jinak toho mnoho nepředvedl

Kromě Ampery předvedl Opel také vozy řady ecoFLEX, konkrétně Opel Astra a Opel Insignia. Novou Astru pohání 1,3l CDTI turbodiesel s výkonem 70 kW. Kombinovaná spotřeba by se měla pohybovat kolem 4,2 l/100 km, emise pak 109 g/km. Nakonec je tu i speciální ecoFLEX verze automobilu roku 2009. Insignia ecoFLEX je poháněna 2,0l CDTI motorem s výkonem 118 kW, případně nově také 96 kW. Ke snížení spotřeby přispívají aerodynamické úpravy, pneumatiky s nízkým valivým odporem. Kupodivu obě výkonové verze mají stejnou spotřebu 5,2 l/100 km, emise 136 g/km. Model Insignia ecoFLEX Sports Tourer pak spotřebuje 5,3 l/100 km, při emisích oxidu uhličitého 139 g/km. Opel hodnotíme jako ve škole za tři.

Autosalon IAA Frankfurt 2009 - Citroen Revolte

Dlouho spekulovaný futuretro koncept na bázi legendární Kachny

Francouzský Citroen nejen že oslavil 90. výročí, ale navíc představil svůj zbrusu nový fialově ujetý koncept Citroen REVOLTe. Jde o kompaktní městské auto. Plug-in hybrid vybavený solárními panely si bere inspiraci v legendárním Citroenu 2CV alias „kachně“. A nakonec je tu závodní speciál Citroen C4 WRC HyMotion4, vybavený 125kW elektromotorem s pohonem na všechny čtyři. Využívá rekuperaci a šetří až 30% spotřeby paliva. Hodnotíme za 3-.

Autosalon IAA Frankfurt 2009 - Citroen C4 WRC HyMotion4

Závodní hybridní speciál Citroen C4 WRC HyMotion4

Další pán na holení je Toyota. Japonská automobilka se asi nejvíc chlubila svým miniaturním městským vozítkem Toyota iQ, které vystavovala v mnoha různých verzích včetně elektrické. K vidění byl také Toyota Prius plug-in hybrid, který ovšem kupodivu netáhl příliš mnoho pozornosti. Stejně tak se veřejnost příliš nezajímala ani o zastrčený koncept Toyota Auris HSD. Plný hybrid v podobě pětidveřového hatchbacku určeného pro Evropu zjevně Evropany příliš nenadchl. Přitom slibuje emise pod 100 g/km. Otázkou je jak to bude se spotřebou. Poradí si Hybrid Synergy Drive i s takovou výzvou?

Autosalon IAA Frankfurt 2009 - Toyota Auris HSD Full Hybrid

Plný hybrid s příliš dlouhým názvem – Toyota Auris HSD Full Hybrid

Autosalon IAA Frankfurt 2009 - Toyota iQ elektromobil

Malá elektrická Toyota iQ s krásným potiskem

Hned vedle značky Toyota se skvěl Lexus. Ten především ukázal novou verzi svého luxusního hybridního sedanu Lexus LS 600h. Ten nově splňuje emisní standardy Euro V, má menší NiMH baterii. Kombinace pětilitrového V8 motoru a 165kW elektromotoru dává řidiči k dispozici 439 koňských sil, zrychlení z 0 na 100 km/h během 6,3 sekund a emise 219 g/km. Kromě toho předvedl Lexus také nový koncept LF-Ch, plný hybrid určený pro „evropský prémiový segment kompaktních vozů“. Toyota dostává za obě značky známku 1.

Autosalon IAA Frankfurt 2009 - Toyota Prius plug-in hybrid

Prius do zásuvky v sériové výrobě? Bude, ale zvládne jen 20 km na elektřinu

Autosalon IAA Frankfurt 2009 - Lexus LF-Ch

Koncept prémiového hybridního hatchbacku Lexus LF-Ch zářil na celé kolo

Francouzský Peugeot sídlil ve stejné hale jako progresivní Toyota. Těšili jsme se zejména na elektromobil Peugeot iOn, neboli Mitsubishi i MiEV s odznáčkem lva místo tří diamantů. Co jsme viděli nás ale poněkud zaskočilo. Neprůhledná „zamčená“ maketa bez baterií nebyla zrovna něco, co by při bližší pohledu budilo důvěru. Jako skořápka z dálky vypadá elektroauto vydařeně a schopně, ale jak na tom nyní Peugeot doopravdy s elektrickým pohonem je se můžeme jenom dohadovat.

Autosalon IAA Frankfurt 2009 - elektromobil Peugeot iOn

Poloviční maketa slibně vypadajícího elektromobilu nedávala nadšencům mnoho nadějí

Situaci zachraňoval Peugeot alespoň svými hybridními auty. Sportovní RCZ Hybrid4, tak trochu připomínající legendární model Ford Puma, zaujal svým zevnějškem. Dvoulitrový dieselový motor HDi FAP je doplněn elektromotorem o výkonu 37 koní pohánějícím zadní nápravu. Stejný systém hybridního pohonu najdeme také v modelu Peugeot 3008. Systém Hybrid4 využívá pro snížení spotřeby také systém Stop & Start. Peugeot 3008 HYbrid4 si údajně vystačí s 3,8 l/100 km při emisích 99 g/km a max. rychlosti 209 km/h. Sportovnější Peugeot RCZ HYbrid 4 zvládá max. 215 km/h při spotřebě 3,7 l/100 km a emisích 95 g/km.

Autosalon IAA Frankfurt 2009 - Peugeot RCZ Hybrid4

Peugeot RCZ Hybrid4 – pěkný malý roadster s hybridním pohonem

Jako konkurenci miniaturním vozítkům typu smart či Toyota iQ nasadil Peugeot svůj skútromobil BB1. Koncept Peugeot BB1 s délkou 2,5 m údajně pojme až čtyři osoby, ale popravdě, nechtěli bychom se do něj soukat. Zajímavé je, že o pohon elektromobilu se stará systém ActiveWheel vyvinutý ve spolupráci s Michelinem. Lithium-iontové akumulátory údajně dávají dojezd až 120 km, ovšem při jakém naložení už se Peugeot nezmiňuje. Miniauto s vahou 600 kg se řídí podobně jako skútr, právě od nich totiž konstruktéři čerpali hlavní inspiraci. Peugeotu dáváme za 3. Snažil se, ale je to málo platné.

Autosalon IAA Frankfurt 2009 - Peugeot BB1

Peugeot BB1 – něco mezi elektroskútrem a mikroautomobilem

A nakonec to nejlepší. BMW, bavorský lídr automobilismu, opět ukázal jak moc napřed běží před svou konkurencí. Bylo to vidět nejen na skvěle provedené prezentaci, která podobně jako Mercedes-Benz obsadila celou halu, ale i na technických novinkách. Ale ještě k té prezentaci – BMW zjevně na současnou krizi pohlíží z velké výšky. Nechalo si totiž kolem celé haly postavit autodráhu v životní velikosti, po které se proháněly jak veškeré novinky, tak i staří smradlaví veteráni. Bylo to krásné, adrenalinové a dost možná i trochu nebezpečné – přesně v duchu celé téhle značky.

První zajímavostí byl sedan BMW 320d EfficientDynamics Edition. S výkonem 120 kW a spotřebou 4,1 l/100 km jasně ukazuje, že BMW patří v oboru dieselových motorů ke špičce. Především ale BMW ukazovalo své hybridy. Šlo o modely Active Hybrid X6 a Active Hybrid 7. Hybridní X6 je narozdíl od „sedmičky“ plný hybrid, který dokáže jet na elektřinu až rychlostí 60 km/h.

BMW X6 Active Hybrid vážící kolem tří tun má celkový výkon 357 kW o který se starají dva elektromotory a zážehový osmiválec. Díky tomu dokáže tenhle tank zrychlit z 0 na 100 km/h během 5,6 s, max. rychlost je 236 km/h a spotřeba 9,9 l/100 km při emisích 231 g/km. Namísto lithium-iontových akumulátorů využívá BMW klasické NiMH baterie.

O něco „slabší“ je pak BMW Active Hybrid 7, což je tzv. mild hybrid. Výjimečné, stejně jako na celé řadě sedm, jsou však bezpečnostní prvky. Podobně jako Mercedes, tak i BMW klade obrovský důraz na bezpečnost provozu. Zavádí proto podobné automatizované prvky jako stuttgartská automobilka. Díky kombinaci bezpečnostního systému a pokročilého HUD vás auto například samo nejenže upozorní na objekt u krajnice, ale navíc určí zda jde např. o chodce. Zároveň vás vždy upozorní třeba na omezení rychlosti, případně umožňí spojit se světem pomocí internetu.

Autosalon IAA Frankfurt 2009 - BMW Vision EfficientDynamics

BMW Vision EfficientDynamics aneb Blade Runner ve skutečnosti

A nakonec je tu samozřejme kouzelný klenot, koncept BMW Vision EfficientDynamics. Vize auta budoucnosti z dílny BMW vypadá jako dílko extravagntního umělce. Sportovní kupé fungující jako plug-in hybrid bere dech nejen svými ladnými křivkami, ale především tím, co je uvnitř. Cílem návrhářů bylo postavit krásné, ale šetrné sportovní auto, což se jim i povedlo. O pohon se stará přeplňovaný naftový tříválec o objemu 1,5 l a výkonu 120 kW. Doplněn je dvěma elektromotory. Max. výkon lehkého auta vážícího 1395 kg je 356 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne během 4,8 sekund, max. rychlost je 250 km/h a kombinovaná spotřeba 3,8 l/100 km při emisích 99 g/km.

Poslední pokračování reportáže nás zavede do stánků automobilek Volkswagen, Renault, Ford, Kia, Mazda a dalších.

10 Comments on “Autosalon Frankfurt IAA 2009 – reportáž z mekky elektromobilismu, 2. díl”

  1. TOYOTA je jednoznačne
    TOYOTA je jednoznačne najpriekopníckejšou automobilovou firmou čo sa týka alternatívnych pohonov ktoré už dlhé roky aj predáva napríklad najznámejší hybrid TOYOTA PRIUS sa predáva už 13 rokov a je to globálne najpredávanejšie auto!!! Ďalej tu máme hybridný bestseller v podobe luxusného SUV LEXUS RX 450h s pohonom 4×4, výkonom 300koní a spotrebou 6,3l/100km (výrobca) 4,0 až 7,8l/100km (test) a v neposlednom rade nesmiem zabudnúť ani na TOYOTU FCHV s vodíkovým pohonom ktorá tiež už pár rokov brázdi cesty v Japonsku a USA!!!!
    Toyota má moje zaslúžené sympatie a verím že aj jej najnovší FULL hybridný AURIS HSD sa bude dobre predávať, a myslím si že úspech má na dosah keď si zoberiete čo má už v základe: Automatická bezstupňová CVT prevodovka, Štartoanie tlačidlom, Automatická klimatizácia, LED denné svetlomety, ovládanie audia na volante a monoho iného za cenu 20990€ alebo v plnej výbave LUX samozrejme v koži či s HID svetlometmi 😀 za veľmi prijateľných 24950€!!!! To už stojí za úvahu!

    1. Jo TOYOTA se stále
      Jo TOYOTA se stále zlepšuje nový PRIUS plug-in nedopadl v testu na Primě špatně. Autosalon č 36, čas 14:30. autosalontv.cz/default.aspx
      Zajímalo by mě, jak výrobce určil spotřebu 2,6 l/100, to jako že energie v baterkách se nepočítá. V testu říkali, že s nabitýma baterkami se dá v ekonomickém režimu jezdit za 3 l/100 a s vybitou baterkou při běžné jízdě (kdy baterka nepomáhá, ale spíš se nabíjí) za stále slušných 4,7 l/100. No řekněme že při nabité baterce může být řízení pohonu maximálně optimalizované, tedy dobíjení jen při brzdění, výpomoc elektro při zrychlování…….Dalo by se tedy vyjet z garáže s nabitou baterkou a pak vyjet celou nádrž se spotřebou 3 l/100 ?
      (mimochodem Hondu CR-Z testovali v díle č.35 taky ji celkem chválili)

  2. Díky za dobrý článek,
    Díky za dobrý článek, ale musím nesouhlasit s Vaším subjektivním známkováním. Toyotu podle mne přeceňujete – nepředvedla přece vůbec nic nového. Naopak je tam cítit averze vůči francouzským automobilkám, a přitom podle Vašeho popisu bylo právě u Peugeotu k vidění spousta velice zajímavých věcí – podle mne si už jen za fantastickou a unikátní technologii Michelin Active Wheel zaslouží jasnou 1. Taky BMW bych nehodnotil tak nadšeně jako Vy – třitunový hybrid mi jako krok správným směrem tedy nepřijde.

    1. Vtip je v tom, ze zatimco
      Vtip je v tom, ze zatimco Toyota predvadi realnou techniku, ktera bude jezdit ve znamem a dohlednem teminu, jini ukazuji uzasne koncepty, o kterych vubec nevi kdy nebo zda vubec budou vyrabeny. Potom je samozrejme snadne ziskat dojem, ze Toyota neukazuje nic prevratneho. Pravy opak je pravdou. Nejprevratnejsi bude, az konecne nekdo protlaci alternativni pohony do realneho zivota. Uzasnych konceptu uz jsme videli hromady. A na tom zatim odpracovala nejvice prave Toyota.

Napsat komentář