Citroën ë-Berlingo: praktický rodinný elektromobil s dojezdem 280 km

Citroën Berlingo byl aktuálně představen v elektrické verzi ë-Berlingo. Je k dispozici ve 2 délkách, vejde se do něj až 7 osob.

Nový Citroën ë-Berlingo je ideálním partnerem pro fanoušky aktivního životního stylu. Díky jeho praktičnosti a všestrannosti si mohou užít všechny volnočasové aktivity s větším komfortem elektromotoru.
foto: Citroën

Veškerá uznávaná funkčnost Berlinga byla bez jakýchkoliv kompromisů zachována, vůz se dokáže přizpůsobit individuálním potřebám díky objemu kabiny, modularitě a praktičnosti. ë-Berlingo je k dispozici ve 2 délkách, vejde se do něj až 7 osob. Zachovává si prostornost, 3 samostatná zadní sedadla, multifunkční přepravní systém Modutop® i otevírací zadní okno.

Citroën, který v roce 1996 představil kategorii prostorných multifunkčních vozů „ludospace“, si postupem času vytvořil skutečnou komunitu, které nesmírně vyhovuje charakter, praktičnost a modularita modelu Berlingo. Vůz nabízí kompaktnost a současně prostornost interiéru, kterou zákazníci, jež mají velkou potřebu prostoru, požadují.

Vůz je poháněn elektromotorem, který řídí trakci podle zvoleného režimu řízení a jízdních podmínek. Výkon 100 kW/260 Nm mu umožňuje dosáhnout maximální rychlosti 135 km/h bez ohledu na použitý režim. Jednotlivé režimy lze volit pomocí ovladače ë-Toggle:

– Normal – 80 kW/210 Nm.: umožňuje nejlepší kompromis mezi dojezdem a dynamickým výkonem,
– Eco – 60 kW/180 Nm.: zajišťuje optimalizaci spotřeby energie snížením výkonu vytápění a klimatizace, aniž by však došlo k jejich vypnutí, a omezením točivého momentu a výkonu motoru,
– Power – 100 kW/260 Nm: dává plně naloženému vozu dynamiku a pohodlí i při maximálním zatížení.

Podle způsobu řízení umožňuje lithium-iontová baterie vozu ë-Berlingo cesty v délce až 280 km WLTP. Baterie je umístěna pod sedadly a podlahou nákladového prostoru, a nijak tedy nezmenšuje prostornost paluby.

Baterie a nabíjení

Ukládá a dodává energii potřebnou pro provoz elektromotoru, topení a klimatizace. Na palubním přístroji se ukazuje úroveň jejího nabití pomocí ukazatele procent a současně lze sledovat i podsvícené grafické zobrazení.

Citroen e-Berlingo elektromobil

Citroen e-Berlingo je vlastně „jen“ přeznačený Peugeot e-Partner. Stejně jako on je vybaven 50kWh baterií.
foto: Citroen

Záruka na baterii je 8 let nebo 160 000 km (na 70 % kapacity baterie na konci této lhůty). Certifikát kapacity baterie se vydává po kontrole po 1 roce nebo ujetí 20 000 km a poté při každé prohlídce, tedy každé 2 roky nebo po ujetí 40 000 km.

Ve voze není nutné měnit olej, vzduchový filtr, palivový filtr, olej v převodovce atd. jeho údržba je o 30 % levnější než u verze se spalovacím motorem a cena pohonu je pod kontrolou: ë-Berlingo spotřebuje v průměru 18 kWh na 100 km, což představuje zhruba 3 €.

Jednoduchá zásuvka Green’up umožňuje dobít velkou část baterie v noci, aby byl vůz provozuschopný po celý pracovní den. Nabíjení přes domácí zásuvku vyžadující kabel Mode 2 (ve Francii součást standardní výbavy) pro použití doma, na pracovišti nebo v garáži.

Tento způsob nabíjení je kompatibilní se standardní zásuvkou 8 A nebo se zesílenou zásuvkou 16 A (nabíjecí zařízení + zásuvka Green’Up), což umožňuje nabít za poloviční dobu a získat tak plně nabitou baterii za méně než 15 hodin.

Soukromé nebo veřejné zrychlené nabíjení vyžadující instalaci zařízení pro zrychlené nabíjení Wallbox 3,7–22 kW a kabel Mode 3 (za příplatek). Doba nabíjení z 0 na 100 % je pak 7,5 hodiny (Wall Box 7,4 kW na jednofázový proud) nebo 5 hodin (Wall Box 11 kW na třífázový proud).

Superrychlé nabíjení na veřejné stanici až 100 kW s kabelem Mode 4 zabudovaným do nabíječky. Umožňuje nabít 80 % baterie 50 kWh za 30 minut. Z hlediska zrychleného nabíjení je ë-Berlingo na nejlepší úrovni svého segmentu.

Užitečné služby

Díky aplikaci MyCitroën je možné ovládat nabíjení baterie na dálku, zjistit, jaký je stav nabití a dojezd vozu, nastavit předem teplotu v kabině a konečně i nastavit odložené nabíjení pomocí telefonu, tabletu nebo přímo na dotykové obrazovce vozidla, a to prostřednictvím navigace v nabídce „Energie“. Tato operace funguje pro domácí nabíjení (Mode 2) nebo zrychlené nabíjení (Mode 3). Odložené nabíjení lze kdykoliv změnit.

Free2Move je aplikace, která usnadňuje dobíjení a parkování (ve Francii) tím, že nabízí přístup k více než 220 000 terminálům nebo umožňuje naplánovat nejlepší trasu podle dojezdu vozidla. Zobrazuje umístění kompatibilních dostupných dobíjecích stanic na trase, ukazuje zařazení dobíjecích přestávek a kalkulaci celkové doby nutné pro dobíjení.

Citroën jako pomoc zákazníkům vozu ë-Berlingo nabízí nabídku nabíjení na míru, zahrnující nabíjecí zařízení (standardní zásuvka a zesílená zásuvka Green’Up nebo Wallbox) i instalaci doma nebo na pracovišti.

Pro každou evropskou zemi byli nebo budou vybráni doporučení partneři; pro Francii jsou to ZEBorne a Zeplug, kteří nabízejí instalační řešení přizpůsobená každému případu, a to jak pro jednotlivce, tak pro profesionály, a pro rodinné i bytové domy.

Dva rozměry

Nový Citroën ë-Berlingo, který se konstrukčně od své verze se spalovacím motorem neliší, nabízí kompaktní rozměry pro snazší manévrování. Současně se však do něj vejde až 7 osob.

Zákazník si může zvolit délku vozu: krátká verze M nabízí délku 440 cm, dlouhá verze XL 475 cm (o 35 cm více mezi rozvorem a zadním převisem). Obě verze mají díky výšce do 190 cm zaručený přístup na všechna parkoviště.

Po sklopení předního sedadla spolujezdce do podlahy se dosáhne zcela rovné podlahy s užitečnou délkou až 270 cm u verze M a 305 cm u verze XL, což je ideální pro přepravu dlouhých předmětů.

3. řadu tvoří 2 vyjímatelná sedadla. Ve verzi XL jsou namontovaná na kolejničkách a lze je posunovat v rozmezí 130 mm, takže si uživatel může zvolit, zda dá přednost prostornosti pro cestující, nebo větší velikosti zavazadlového prostoru.

ë-Berlingo má optimální úložnou kapacitu, celkem 167 litrů úložných přihrádek a obzvláště velký objem zavazadlového prostoru – 775 litrů u velikosti M a 1 050 litrů u velikosti XL (v pětimístné konfiguraci).

Mezi 26 dostupnými úložnými prostory je Modutop®, důmyslný legendární prvek našeho vozu ludospace, který sám o sobě nabízí objem 92 litrů nesmírně praktického uspořádání, kde je vše na dosah ruky.

Tvoří jej střešní úložný prostor o objemu 60 litrů, do kterého se vejde 10 kg předmětů a je přístupný ze zadních sedadel 2. řady nebo ze zavazadlového prostoru, a průsvitný oblouk rozdělený na přihrádky podél celého stropu, který umožňuje dobře vidět uložené předměty.

Terapie světlem

ë-Berlingo nabízí celé posádce terapii světlem, aby se cítili dobře i během dlouhých cest. Prosklené plochy tvoří 6,4 m2, včetně velkého čelního skla a velkého panoramatického střešního okna, jímž do kabiny proniká příjemné přirozené světlo a v případě potřeby může být zacloněno elektricky ovládanou sluneční clonou.

Pro větší pohodu při jízdě ve tmě je Citroën ë-Berlingo vybaven lampičkami na zadních sedadlech pro příjemné čtení a nabízí rovněž ambientní osvětlení vycházející z průhledného oblouku stropní přepravní schránky, které vytváří příjemnou tlumenou atmosféru.

Asistenční systémy

ë-Berlingo nabízí 18 užitečných technologií, které profesionálním řidičům zajišťují bezpečnou a klidnou jízdu.
Pro snadnou jízdu je v nabídce vozu ë-Berlingo především systém hands-free odemykání a startování, barevný head-up displej (novinka v segmentu), asistent pro rozjezd ve svahu, přední, boční a zadní parkovací asistent, zpětná parkovací kamera se systémem Top Rear Vision, automatické přepínání dálkových světel, elektrická parkovací brzda, tempomat a omezovač rychlosti a Park Assist, systém, který pomůže automaticky najít parkovací místo vyhovující rozměrům vozu a po jeho nalezení provede zcela bezpečně automatické zaparkování.

Pro větší bezpečnost je vůz vybaven systémem nouzového automatického brzdění Active Safety Brake, aktivním systémem varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, varováním před snížením pozornosti řidiče, systémem varování při riziku srážky, systémemCoffee Break Alerte, kontrolou stability při jízdě s přívěsem, systémem Grip Control s funkcí Hill Assist Descent, rozšířeným rozpoznáváním dopravního značení s doporučenou rychlostí či systémem sledování mrtvého úhlu.

tisková zpráva

45 Comments on “Citroën ë-Berlingo: praktický rodinný elektromobil s dojezdem 280 km”

  1. off
    Co je todle za sviňárnu? O co tu jde?
    Stop big polluters

    off
    Co je todle za sviňárnu? O co tu jde?

    Stop big polluters from suing our governments

    Petition
    Pull out of the Energy Charter Treaty and stop its expansion to other countries! The treaty allows coal, oil and gas corporations to obstruct the transition to a clean energy system. Disarm fossil fuel firms now, so they can no longer impede urgent climate action!

    https://act.wemove.eu/campaigns/stop-big-pollutors?utm_campaign=slider&utm_medium=website&utm_source=wemove

    1. Ano, je to slušná prasárna. Smlouva o energetické chartě
      Ano, je to slušná prasárna. Smlouva o energetické chartě ( zktatka ECT , platí od roku 1998) je nejčastějším podkladem k arbitrážním žalobám korporací na státy:
      https://www.international-arbitration-attorney.com/cs/energy-charter-treaty-current-status-between-eu-states/

      Například Itálie z ní v roce 2016 vystoupila, ale závazky z platí až do roku 2036! Takže když stát ukončí zákonem využívání uhlí, začnou se uhlobaroni ohánět článkem o ochraně investic atd. Krásně vymyšlené.
      Ti naši se jistě také budou cítit ukřivděni. Sice si v ČR za období 2009 až 2016 rozdělili svým akcionářům 40mldKč na dividendách, ale stát inkasovat celých 1,7mldKč!
      Viz zde:
      https://www.hnutiduha.cz/sites/default/files/publikace/2019/02/shrnuti_analyzy_vz_hnedouhelnych_spolecnosti_2009-2017.pdf

  2. To bezduchý kopírování marketingových žvástů je
    To bezduchý kopírování marketingových žvástů je děsný. To si radši vyhledám článek na bulváru AR…a furt je to lepší, ja tu. Stačí si něco zjistit navíc a přepsat to…

    Jinak Berlingo super…baterka akorát..na dálky to stejně není a asi ani nikdy skrz ceny dobíjení ani nebude.

  3. Podobně jako před pár dny představený e-Rifter, je i zde
    Podobně jako před pár dny představený e-Rifter, je i zde dobře, že konečně přicházejí na trh i rodinná MPV s elektropohonem. A podobně, jako jsem tu psal u představení sportovní verze Enyaqu – tyto auta potřebují mít „minimálně“ baterii o energii Tesla Long Range, tedy 77-82 kWh, a to spíše v základů. Vyšší verze by měly jít >100 kWh. Jednoduše podívejme se, co dělá zima s dlouhým dojezdem Tesly, a to je sedan s ohormně vypilovanou aerodynamikou a elektropohonem. Že to pak bude mít PSA kvůli cenovce neprodejné? Jak se to vezme – ti, co na to mají, ocení, že když už to to stojí, tak to bude v reálu použitelné. Ti, co na to nemají, a je to většina dnešních automobilistů, těm nepomůže ani v reálu nepoužitelná verze s 50kWh za odhaduji >0,9 mil. Kč.

  4. Zaujimala by ma cena.
    Tomuto auto mozem vytknut iba dve

    Zaujimala by ma cena.

    Tomuto auto mozem vytknut iba dve veci:

    1. Slaba bateria. Podla mna mali este tych 10kWh pridat, aby auto zvladalo tych 300km realnych. Takto to bude 250km na plnu baterku a cca 200 na 80%. To mi uz pride malo a degraduje ho to na uroven EV hraciek.

    2. Tipujem, ze zas nebude mat xenony/led co je obrovska chyba tychto aut.

    Podla mna mali dat aspon volitelne vacsiu bateriu. Cenu by to extremne nezvysilo.

    1. Ad xenony-led. V autě za vlastní je nikdy nechci, zcela z
      Ad xenony-led. V autě za vlastní je nikdy nechci, zcela z jednoduchého důvodu – budou to auta, co se v nich jezdí na nákupy a rozváží se děti = utrží s velkou pravděpodobností šrámy a světla jsou hned na ráně.

      K dojezdu: pokud to dá ve čtyřech v zimě s topením a převýšením 800m bezpečně 200km trasu (tzn ujede to nějakých 220 km při baterii na sedmdesáti procentech SOH) nemám s tím problém, pokud to nedá je to další pro mě zbytečné BEV

      1. Za 20 rokov, co mam auta sa mi nikdy neposkodili svetlomety,
        Za 20 rokov, co mam auta sa mi nikdy neposkodili svetlomety, pokial to nebola nehoda, pri ktorej som nechal pol motora na ceste.

        Naopak, to ze tieto svetlomety nemaju, vyznamne znizuju bezpenost na cestach za noci. Viem o com hovorim. Do auta bez xenonu alebo ekvivalentnej nahrady by som nesiel a urcite to stoji za to si priplatit aj tych 1000 eur naviac (co je lepsia investicia nez do navigacie, ktoru automobilka aj tak neupdatuje alebo dava udpate za 200eur – pozdravujem VW). Osobne si myslim a nerozumiem preco, to uz nie je povinna vybava.

        A nie, toto auto nebude primarne urcene na nakupy do mesta. To je MPV a nie male prditko na prevoz deti do skoly. Toto su pracanti, ktory chodievaju vsade mozne. Naviac tym, ze sa prevazaju aj deti je len o dovod viac mat bezpecnejsie auto. Lepsia viditelnost na ceste je ovela lepsia nez 10 airbagov v aute.

        K dojazdu: ano vy problem nemate ale dalsich 80% ludi ano. Treba preto mysliet aj na druhych a hlavne si uvedomit, ze uz je dalsie desatrocie. EV s realym dojazdom (tj. aj v zime s kurenim) pod 300km, je EV hracka mozno tak do mesta a nie seriozne primarne auto. Verim, ze miernym zvysenim kapacity baterie by nestupla vyznamne cena a benefity by prevazili nad vyssou cenou.

          1. Plne suhlasim. Riesia hluposti typu automaticke zavolanie
            Plne suhlasim. Riesia hluposti typu automaticke zavolanie pomoci ale aby som lepsie videl a vedel predist nehode ich asi nezaujima. Xenony su uz velmi stara technologia, ktorej vyrobne naklady su nizke a tak nevidim preco by sa nemala stat povinnou. Urcite lepsie nez blby snimac tlaku v pneumatike, ktory sa dal pekne okaslat pocitanim otacok kolies.

            1. Ja tu bezpecnost vidim jeste trochu jinak.. mela by byt
              Ja tu bezpecnost vidim jeste trochu jinak.. mela by byt povinna pro vsechna prodavana auta: smart night vision
              Samo by to upozornovalo, oznacovalo zive bytosti okolo silnice a pripadne kdyby hrozila kolize by to i samo brzdilo.
              Cena tohoto zarizeni ve vetsich objemech by mohla byt pod 50tis.. myslim ze luxusnejsi auta bmw 7er/mercedes S/audi A8 neco podobneho mivavali mozna uz pred 10ti lety.. a to nemyslim jen pasivni night vision z 20 let stareho BMW ;p

              Konecne by se nemuseli resit sebevrazi kolem silnic vcetne zvere 🙂

              1. Ano lenze ta technologia ma svoje obmedzenia. Neviem ako to
                Ano lenze ta technologia ma svoje obmedzenia. Neviem ako to funguje v hmle, dazdi alebo za velmi tepleho pocasia. Taktiez zver moze byt skryta v poraste a nemusi byt rizpoznana. Urcite by som sa na to nespoliehal ale ako pomocnik je to dobry napad.

                Skor by son privital kamery snimajuce zadne bocne casti auta pri vychadzani. To by malo byt uz povinna sucast auta a prip. kamery vsade. Je to uz lacna technologia a poistovne nebudu mat co zrat 😉

                1. Mlha, zima, dest, teplo tomu nevadi.. je to infra kamera a
                  Mlha, zima, dest, teplo tomu nevadi.. je to infra kamera a citlivosti/barvy se umi dle teplot prekalibrovavat.. je to dnes uz bezna technologie.. mozna by to slo kombinovat i s nejakym radarem/lidarem.. v kombinaci se systemem zabraneni kolize..

                  Videl jsem napr. par let stare BMW, ktere i laserem oznacovalo rozeznane objekty nebo potencionalne nebezpecne chodce/zvirata co by mohli krizit cestu..

                  V mlze a hustem snezeni nebo desti na dalnici se s tim muze jet normalne plnou rychlosti i pri viditelnosti opticke na 10m..

                  Proti aquaplainingu systemy uz taky testuji.. strikat pred kola vodu co „rozhrne“ louzi pred pneu..

        1. No vidíte, já za tři roky kupoval světla dvě. K tomu, že
          No vidíte, já za tři roky kupoval světla dvě. K tomu, že světlo s halogenovou žárovkou nesvítí – na to je první otázka, jak často dotyčný mění žárovky – pokud mu to nesvítí a mění kvalitní žárovku v potkávačce dvakrát ročně – má problém se světlem, pokud žárovku nemění, nebo používá nepřesně vyrobené číny, tak ať si jí vymění a bude překvapen.
          A když tak velebíte ty xenony a ledky, jestlipak víte, jaká je podmínka nutná, aby měl xenon či led světlomet přidanou hodnotu na halogenem? ono totiž spousta aut má tato světla ve specifikaci horší, než led, ale řada lidí si je koupí, protože xenon nebo led..

          Apropo každé auto a MPV zvlášť slouží k rozvozu dětí – ono totiž MPV má pro řadu matek obrovskou výhodu – často umí převézt kočár složený, což považujete za marginalitu, ovšem do chvíle, než ho 5 a víckrát denně skládáte a rozebíráte.

          K dojezdu – většina lidí zde by moji podmínku označila za příliš tvrdou, protože si přece po cestě můžu dobít

          1. Ja som menil 2x rocne a vymenil som snad vsetky znacky
            Ja som menil 2x rocne a vymenil som snad vsetky znacky halogenov. Potom som presadol do xenonov a poviem vam, je uplne jedno aky halogen mate. Xenon sviete min. 2x lepsie. Srnky vidim este ked su na luke popri ceste. Este som nevidel halogenaka ktory by svietil lepsie nez moj xenon. Ja pouzivam xenon uz 11 rokov a ano uz ma urcite ovela mensiu svietivost nez pri kupe ale aj tak presvietim halogenaka iduceho predomnou a sranda je ked mu osvecujem cestu aby videl. Nie halogen patri uz do muzea. S LED skusenost este nemam ale vela ludi hovorilo, ze je porovnatelny so xenonom co sa tyka kvality svetla.

            Ked mate problem so svetlami odporucim vhodne poistenie namiesto pouzitia lacnejsieho riesenia na ukor bezpecnosti. Skuste si vyskusat auto so xenonmi povedzme na 1 mesiac a potom presadnite na svojho halogenaka.

            Tak ja neviem, vsetci v mojom okoli co maju MPV chodia viac mimo mesto. Je to velke auto do mesta a tazsie sa s tym parkuje.

            A k dojazdu: clovek by nemal nabijat viac nez hodinku ked ma prejst 1000km. To sice neumoznuje asi ani ta 60kWh bateria ale vyznamne sa k tomu priblizuje. 200km realny dojazd je uz velmi malo a casom bude pravidelnejsie nabijanie otravne. 300+ je rozumna hodnota.

            1. Vidíte, měl jsem v autě xenony – superb 2008, měl jsem v
              Vidíte, měl jsem v autě xenony – superb 2008, měl jsem v autě led světla A6- 2012 a 2016 a mám v autě halogeny a nic mi nechybí.
              Ono není xenon jako xenon a halogen jako halogen. Mimochodem kontrolní otázka – co svítí lépe xenon na Š Rapid, nebo aktivně řízený halogen na E39 BMW?

              Jojo dobré pojištění – pokud vám někdo rozbije světlo a platíte si ho z havárky, tak jde malus za vámi a nečekejte, že u školky nebo u krámu se k tomu někdo přizná a počká.

              MPV – povídejte si co chcete, MPV je prostě praktická malá dodávka na rozvoz dětí, nebo když máte víc jak dvě děti. Denně jsem jich desítky potkával u škol a školek – pač segment vymírá a tuhle polododávku francouzkous nikdo nechce (už máme v ulici polododávku podobného typu taky jen dvě a překvapivě k rozvozu dětí), tak je nahrazují pojízdné almary známé také jako SUV

              K dojezdu jsem se tu už vyjádřil tolikrát, že považuji za ztrátu času tu znova něco rozebírat a vysvětlovat.

              1. No, tady musím souhlasit, že halogen patří do muzea. Až
                No, tady musím souhlasit, že halogen patří do muzea. Až do roku 2016 jsem nic jiného nepoznal, jezdil jsem v koncernovych autech i v japonských, Peugeot, atd. Pak jsem najednou zažil xenony ve Volvu a to byl rozdíl. Teď mám LED v Lexusu a taky mnohem lepší než halogen. Možná je to dané tím Volvem a Lexusem, nevím…

                1. a možná je to dané tím že protijedoucí pak o to studený
                  a možná je to dané tím že protijedoucí pak o to studený světlo víc nevidí 😉 zlatý halogeny, dneska ani debilní šáde neumí udělat příjemný světla

                2. JO, ale záleží jaký halogen a jaký xenon a jaký led
                  JO, ale záleží jaký halogen a jaký xenon a jaký led světlomet.
                  Všechny tři typy mají povedené a nepovedení typy – třeba O2 předfacelift s H světly svítila dost mizerně, protože pružinka žárovky drží i clonku a jak se to vyhřeje, tak se to celé hned a už tu clonku nikdy nedostanete do ohniska a je hotovo.
                  Levné xenony, které mají sníženou svítivost – dávají se na budget auta a tedy nepotřebují ostřikovače a automatickou regulaci (naklápění natáčení, regulaci svitu), svítí v nejlepším případě stejně dobře jako povedenej H světlomet – když si koupíte auto s H světlomety s regulací a bude ten světlomet čistý, regulace bude fungovat a nebudou vypálené žárovky bude svítit lépe než takovýto xenon.
                  Když jsem jezdil s půjčenou E39 s halogeny a fungovala tomu regulace světel, tak prostě objektivně superb s xenony nesvítil lépe – ono tím odstínem světla, že xenon je bělejší, tak má člověk pocit, že to svítí lépe, ale jakmile začne jít výbojka do kopru – začne to při pohledu do projektoru světlometu být duhové, nebo táhnout ke konkrétní RGY barvě – mimochodem většina starších aut jezdí s výbojkou zralou na výměnu.
                  Měl jsem dvě A6 s ledkama a každá svítila jinak ano ta novější svítila lépe než ta předchozí (byl to facelift) – ale spíš než to, že je to technologie led, bych viděl přínos v tom, že měla lepší regulaci a hrála si adaptivně se světly po silnici, ta první to neměla tak optimálně řešení, že jsem proti xenonu superba(krom bělějšího světla), moc přínos nezaznamenal – možná tomu trochu lépe fungovala automatika přepínání světel a rychleji to řešilo sklon světel, aby to neoslňovalo – protože pokud to oslnilo, tak to byl fakt nepříjemnej masakr.
                  A to je pak třeba řešit věci – jestli je světlomet parabolický, nebo projektorový, jak jsou řešené čočky na ledkách atd atd atd…
                  a dneska samozřejmě nejvíc dělá adaptivní regulace, jaké všechny má funkce a jak a s jakou senzorikou pracuje – technologie je druhotná a jsem přesvědčen, že kdyby jste vzal dobrej H světlomet s odděleným dálkovým a corner světlem a napral na to adaptivní regulaci dnešního led světla, tak by jste byl překvapen, jak by to bylo dobré a jak málo v tom dělá ta ledka – jenže to nikdo neudělá, protože to není designově in a nikdo by dneska už nebyl ochoten si za to u žárovky připlatit.
                  Ono s xenonem a LED neušetříte ani energii, protože co ušetříte na zdroji světla, tak propálíte na řízení a regulaci.

                  Tím nerozporuji, že dneska může auto svítit mnohem lépe než před lety – to samozřejmě není pravda a záleží, v jakém stavu to světlo je a jak bylo povedené, ale zároveň nelze paušalizovat, že H světlomet je špatný a LED nebo xenon výborný. Vždycky je to o řešení světlometu, o tom, jak bude stárnout (když vám na ledce vyžloutne a napraská rychle polykarbonát na překrytu máte fakt velkej problém), jakou bude mít regulaci a v neposlední řadě, jak je na tom autě umístěn a do prostoru zakomponován.
                  je to stejné jako svého času každý musel vyměnit stěrač za aero a přitom řada klasických stěračů fungovala lépe než nepovedené aero stěrače přes nějaký adaptér a za kvalitní si zase většina nechtěla připlatit.

                  Doplnění: a ještě samozřejmě musíte zvážit teplotu světla a vliv na lidské oko, ne každému studená světla a různé jejich připojená zbarvení vyhovují. Takže klidě můžete být v situaci, že někomu vyhovuje ostré světlo xenonů a ledek, co dělá ostré hranice a další preferuje měkčí světlo háček, protože mu to ostřejší unavuje oči a vlastně je to pak pro něj při jízdě kontraproduktivní pomoc – je to stejné, jako si někdo dává na monitoru teplejší a méně syté barvy a někdo zase preferuje studené. Aby tohle LED světlomet na autě řešil, musel by mít stavitelnou teplotu světla – ne že by to nešlo, jde to i xenonů (jsou různé teploty výbojek) – je to jako na žárovkách doma, někdo preferuje studenější, jiný teplejší světlo, ale nevím, jestli to nějaké auto nabízí na LED, xenony tak řešit jsou (byŤ často ne všechny typy výbojek mají homologaci)

                3. OK. Ale obecně asi lze říct, že technologie LED a hlavně
                  OK. Ale obecně asi lze říct, že technologie LED a hlavně laser (xenon už je minulost) je lepší než halogen, ne? Prostě špičkové LED světla budou mnohem lépe svítit než halogen

                4. Špičková ED/laser světla se špičkovou regulací budou
                  Špičková ED/laser světla se špičkovou regulací budou svítit lépe než halogen bez regulace a pravděpodovně i než halogen s regulací, protože ten s regulací už bude vystárlej. Tedy technicky ano, ale taková světla nebudou za příplatek 1000€ na autě a pokud v nějaké balíčku ano, pak ne v servisu za náhradní díly
                  Jakmile si koupíte auto s takovými světlomety ojeté a spadne na vás výměna nějakých ledek, řízení, nebo za vlastní mechanického poškození, tak určitě o tom, že jsou lepší než halogen začnete natvrdo pochybovat Třeba audinácká HELLA 1EX 011 151-421 stojí na heurece 32 000 Kč, řídící jednotky jednotky jsou myslím něco kolem 20 000 Kč s naprogramováním. Takže GO předních světel (která není otázkou jestli, ale kdy) bude za drobných 60 – 80 000 Kč – možná něco málo ušetříte, když se vám to nějak povede sehnat.

                  Takže pro prvomajitele, co má auto prvních pět let jsou v sumáru taková světla super, pro další majitele, co si pravděpodobně už nějaký problém vyžerou jsou spíš za trest. To si člověk může dovolit dávat pro háčkové světlomety různé letní a zimní žárovky s modifikací barvy světla dle jízdních podmínek (pokud nemá auto konstrukční zmetek, co potřebuje sundat nárazník, aby šla vyměnit žárovka) – třeba philips night guide se správně nastavenými světlomety umí velmi překvapit, za úplně jiné prachy.

                5. No to jo, o tom není sporu, že LED jsou mnohem dražší.
                  No to jo, o tom není sporu, že LED jsou mnohem dražší. Pokud si dobře pamatuji, tak jedno světlo na Lexus GS je kolem 40. Ale třeba i ten xenon na Volvu byl původní za celou dobu 260 tisíc km, než jsem to prodal. No uvidíme, jak LED.

                6. No to je přesně to světlo, co si člověk koupí, aby tam
                  No to je přesně to světlo, co si člověk koupí, aby tam něco bylo a pak nadává, že to svítí blbě. I to originál háčkový světlo je dražší, ale myslím, že je to někde mezi pěti a šesti tis.

                7. Otázka je, jak by svítil ten xenon, kdyby jste ho vyměnil,
                  Otázka je, jak by svítil ten xenon, kdyby jste ho vyměnil, lidské oko je relativně hloupé, takže postupní snižování výkonu světlometu mu je jedno a servisy na to samozřejmě kašlou, byť je výměna výbojky většinou v servisním plánu, ale to třeba Lambda sondy taky – např. Bosch má napsáno, že lambdy se mají měnit max po 160 tis km, kdo to ale skutečně udělá?

                8. Ake nahradne diely. Xenon aj LED maju prezit auto. Skor budete
                  Ake nahradne diely. Xenon aj LED maju prezit auto. Skor budete mat problem s hrdzou nez vybojkou. Vacsi problem nez vybojka je cistota krytu svetlometu, ktory cason zazltne alebo popraska a treba ho vycistit.

                9. Sněte dál – všechno pod tepelným namáháním stárne a
                  Sněte dál – všechno pod tepelným namáháním stárne a časem odejde.
                  Životnost xenonu je udávaná 2500 – 3000 hodin při nějakém definovaném cyklu a napětí (většinou se udává 12V skutečných), pokud máte na světlech vyšší napětí (běžně bývá 14,2~14,5V), nebo ho často startujete, tak životnost rychle klesá.
                  Ad životnost LED světel, rozhlédněte se kolem sebe, kolika autům už nesvítí všechny ledky ve světlech.

                10. Nechal jsem nedávno vyleštit světla a za jedno chtěli 500,
                  Nechal jsem nedávno vyleštit světla a za jedno chtěli 500, takže pohoda.

                11. Xenony mi odcházejí pravidelně po 100-120 tisících km.
                  Xenony mi odcházejí pravidelně po 100-120 tisících km. Zajímavé je, že rozdíl mezi dvěma odešlými na stajném autě je do 3000 km, takže je lepší to měnit najednou.

                12. Ano, i na barvě světla záleží. Na pracovním stole mám
                  Ano, i na barvě světla záleží. Na pracovním stole mám studenejsi LED a v obýváku spíš teplejší. A taky, stejný výkon žárovky, lepší svítivost je v případě studeného světla.

                13. Prckové mají na pracovních stolech led lampy co umí měnit
                  Prckové mají na pracovních stolech led lampy co umí měnit barvu i intenzitu a docela mě překvapuje, že nezávisle na sobě, si naši prckové upravují jak odstín tak intenzitu pro čtení (dokonce podle typu papíru – jinou barvu chtějí pro křídovej a jinou pro recyklovanej papír) prý odlesky, jinou pro tvoření nebo malování a další pro psaní.
                  Paušalizovat, co je lepší při jaké teplotě je zase subjektivní pro vaše oči a zase záleží na podmínkách, jakmile se dostanete do interference vlnové délky, tak každé světlo jde do kopru. Když začínala ledková světla vzadu, tak jsem se v jednom projektu „bavil“ tím, že jsem pouštěl světlo z červených ledek pře snečirá zadní světla a hledal podmínky, kdy se „vypne“ a že se to často najít dalo, např u passatu B5 když se podíváte na zadní světla pod správným úhlem tak často svítí růžově a ne červeně a to vám to jde přes jakési zrcadlo a zaoblený „čirý“ polykarbonát

                14. Na posouzeni vhodnosti osvetleni se pouziva tzv. Colour
                  Na posouzeni vhodnosti osvetleni se pouziva tzv. Colour Rendering Index, CRI. Vyraz o barve svetla jako tepla, studena je jen pro hospodske tlachani.

                15. tvoje tchýně uzený nejhorší je studený nad 4000 Kelvinů
                  tvoje tchýně uzený nejhorší je studený nad 4000 Kelvinů panéé hospodskej tlachanči :))

                16. No právě proto ho používám, já zjistil, že jakmile
                  No právě proto ho používám, já zjistil, že jakmile použiju slovník lepší než hospody 4 cenová, že konkrétně vy jste v tu chvíli mimo a začnete se bezpředmětně vztekat překrucovat atd

                17. Proc jste smel v pate tride uz kourit? Protoze vam bylo uz
                  Proc jste smel v pate tride uz kourit? Protoze vam bylo uz osmnact.

                18. Pořád pátá o dvě vyšší, než vy ve třetí.
                  Pořád pátá o dvě vyšší, než vy ve třetí.

                19. S tou treti jste se tak trochu trefil. Akorat jsem nekouril,
                  S tou treti jste se tak trochu trefil. Akorat jsem nekouril, ale zacinal ridit auto. Ale bylo me 9 a ridicak jsem nemel. A meli jsme Aerovku 662 cililink.

                20. Jojo tefil, pravopisné chyby tomu odpovídají 😀
                  Správně

                  Jojo tefil, pravopisné chyby tomu odpovídají 😀
                  Správně má být …bylo mně/mi…. 3. pád komu? čemu?

                  Jinak Aerovku chválím, ale obávám se, že jste udělali chybu jako většina tehdejších majitelů a už ji nevlastníte.

                  Apropo vy jste se netrefil, jsem nekuřák ;o)

                21. Aerovku bohuzel uz davno nemame.
                  Aerovku bohuzel uz davno nemame.

                22. škoda jí, předpokládám, že to byl ten nejčastější
                  škoda jí, předpokládám, že to byl ten nejčastější trojsic se sedadlem pro tchyni a zároveň po 500 první celokovové auto.

                23. Byla 4-mistna bez vyklapeci sedacky. Presne tato, svestkove
                  Byla 4-mistna bez vyklapeci sedacky. Presne tato, svestkove modra.
                  https://s.cncenter.cz/foto/v-omezenem-mnozstvi-se-vyrabely-ctyrmistne-limuziny-aero-662-s-pevnou-strechou/Zml0LWluLzk3OHg5OTk5L2ZpbHRlcnM6cXVhbGl0eSg4NSk6bm9fdXBzY2FsZSgpL2ltZw/5453506.jpg?st=LzkXaVfRfn6nIEHoBjnBV9ojZCcER-qG_pGYMosebMw&e=2145916800

                  A kdyz se baterka pripojila obracene, mela 3 rychlosti dozadu a 1 vpred. Diky dvoutaktu to motoru vubec nevadilo. A palubni computer si s tim take nelamal hlavu.

                24. Aha, takže s výdřevou – těch moc nebylo a bylo to snad
                  Aha, takže s výdřevou – těch moc nebylo a bylo to snad nejdražší provedení. Mně se z téhle generace nejvíc líbí silniční štika – byť poslední 662 už měly stejnou masku.
                  Jo, já vím, že to jde. Třeba u velorexu tak funguje couvání, tam se přepojuje tuším zapalování, takže motor běží na jednu stranu dopředu a když potřebujete couvat, tak se to přehodí a máte čtyři kvalty dozadu. Jinak každý dvoutakt jde udělat na opačný chod, stačí větší předstih a roztlačit ho dozadu a on chytne, jak píšete, je mu to z principu jedno. Jako kluci jsme soutěžili v couvání na fichtlu a v jízdě zručnosti pozpátku

                25. Existuje cela sbirka halogenovych zarovek. Kdyz tvrdite, ze
                  Existuje cela sbirka halogenovych zarovek. Kdyz tvrdite, ze halogen je fajn, tak bych ocekaval, ze date take info o jakem mluvite. H1, H3, H4, H7, H9, H11 und HB3? Nektere jsou sice jen dalkove nebo mlhovky, ale i mezi potkavacimi jsou obrovske rozdily. Stara „dobra“ H4 urcite neni az moc dobra.

                26. Tak ktore auto s halogenom svieti lepsie nez xenon? Zatial som
                  Tak ktore auto s halogenom svieti lepsie nez xenon? Zatial som ziadne take nevidel a ani ziadny test, ktory by to tvrdil. Naopak, videl som ich vela, kde ukazovali rozdiely a bezohladu na farbu svetla svietili cca 2x dalej. Bolo to pekne vidiet na prechadzajucej zvery. Vy ste asi jediny clovek, ktoremu nevadi halogen po tom co mal xenon.

                  Xenony bez ostrekovacov a natacania byt nemozu. Mozno nejake dorabane ale vtedy auto straca homologizaciu. Dorabane xenony nepocitam a ani pokazene ked nezafunguje natacanie a spadnu vam.

                  Co sa tyka farby. Xenon ma blizsie k slnecnemu svetlu a tym vernejsie zobrazuje krajinu vo tme. Navyse modra zlozka farby nuti cloveka byt sustredenejsi z coho prameni ta unava ale to je len dobre na rozdiel od uspavajucich sviecok v podobe halogenu.

                  Netvrdim, ze xenon je najlepsi a su yz aj lepsie technologie a urcite nie horsi nez halogen. Nechapem tu obhajobu lacnej ale menej efektivnej technologie.

                  Co sa tyka poistky a malusu to treba riesit s clovekom co auto poskodil. Kvoli tomu, ze je mozne auto poskodit si ho nebudem kupovat? Mna tiez oprel jeden zozadu do stlpu na parkovisku a menil som oba narazniky. To urcite nie je dovod nedavat do narazniku parkovacie senzory. Velmi je otazne ci su xenony az tak drahsia technologia nez halogen.

Napsat komentář