Citroen Berlingo, malá dodávka francouzského koncernu PSA, se vyrábí již od roku 1996 až dodnes. Od roku 1998 do konce roku 2002 se vyráběla také verze Électrique, plně elektrická verze dodávky. O téměř deset let později se znovuzrodila v dílnách monacké společnosti Venturi.
Původní Citroen Berlingo Électrique byl vybaven 162V NiCd bateriemi Saft a 28kW elektromotorem Somer. Maximální rychlost byla 95 km/h, max. dojezd 95 km. Ve své době je nejvíce využívala francouzská pošta.
Ve Francii však bylo využívání NiCd baterií zakázáno a s tím skončila i éra elektrické dodávky Citroen Berlingo (prodávaného také jako Peugeot Partner).
Její čas znovu nadešel teprve v roce 2007. Právě tehdy francouzská pošta, po výborných zkušenostech s provozem elektrických aut, oznámila, že hodlá nakoupit další várku až pěti stovek elektrických poštovních dodávek.
Peugeot: při vývoji elektromobilů se nám osvědčila partnerství
Elektrické verze Peugeot Partner a Citroen Berlingo na cestě
Velké automobilky však na výzvu nereagovaly. Tehdy o elektromobilech ještě vážně nikdo „velký“ nepřemýšlel. Tesla Roadster se teprve rodil, stejně tak i ostatní projekty. Jediným kdo vyslyšel francouzskou poštu byla známá malá automobilka Venturi, námá např. díky sportovnímu vozu Fétish.
Přestože prodejem kusových sporťáků si Venturi dobře vydělá, není to tolik na to, aby si firma mohla dovolit postavit od základu nové elektrické auto, natož dodávku. Sáhla proto po osvědčeném voze – Citroenu Berlingo.
Od Citroenu si přímo z továrny nechává posílat šasi auta bez pohonného systému. Ten do auta namontuje vlastní. A nový je zcla odlišný od toho, který využíval původní Citroen Berlingo Electrique. Především využívá pokročilých ZEBRA baterií.
Ty nabízejí autu energii 23,5 kWh, kterou spotřebovává 21kW elektromotor. Dojezd je 120 km, což je pro poštovní auto víc než dost a pro malou městskou dodávku jakbysmet.
Mimořádně kompaktní pohon předních kol dovoluje umístit pod kapotu namísto spalovacího motoru všechny elektrické součásti (motor, baterie,..), aniž by se v porovnání s klasickou verzí změnil objem nebo užitečná hmotnost vozu, což je jedna z hlavních výhod tohoto řešení.
Zebra baterie jsou výjimečné tím, že jsou zcela netoxické (NaAlCl4). Nevýhodou je, že se zahřívají až na stovky stupňů celsia. Další výhodou proti lithium-iontovým bateriím je jejich mnohonásobně vyšší životnost.
Cena Citroën Berlingo First électrique od Venturi je 61 800 švýcarských franků. Poměrně vysoká cena platí pro jeden kus. Venturi ale po kusech neprodává, téměř vždy plní především hromadné dodávky u kterých pochopitelně poskytuje množstevní slevu. Mimochodem, Berlingo Electric vybavené Zebra bateriemi se před časem zastavilo také v Praze při své cestě kolem světa.
Už teď se ale rodí konkurence. Renault chystá svůj elektrický Kangoo Express Z.E., Ford zase připravuje Ford Transit Connect Electric, který si pomalu ale jistě získává dobré jméno v mnoha zemích světa, např. Norsku.
Mimochodem, elektrifikaci modelu Ford Transit Connect pro Evropu zajistí nově společnost Lotus Lightweight Structures, divize Lotus Cars.