Čínský elektromobil BYD Tang s převratnou baterií míří do Evropy, ukázal se v Norsku

Jan Horčík - 01 Červenec 2020

V norském Oslu aktuálně čínská automobilka BYD představila svůj nový SUV elektromobil Tang. Je vybaven novým typem Blade baterie.auto elektromobil BYD Tang EV elektroauta

BYD Tang by se mohl stát předvojem nástupu čínských elektromobilů do Evropy. Uvidíme, jaký úspěch bude mít v Norsku.
foto: BYD Auto

Elektromobil BYD Tang půjde do Evropy v lednu 2021. Výroba pro zákazníky z Norska začne ale už v listopadu 2020. Auto ve verzi EV600 nabídne 82,8kWh baterii pro dojezd 520 km NEDC, reálně tedy kolem 420 km.

Interiér elektromobilu BYD Tang

Interiér elektromobilu BYD Tang
foto: BYD Auto

Evropská verze auta nabídne novou LFP (lithium-železo-fosfátová) baterii typu Blade. Tyto baterie nejsou skládány do modulů, ale jednotlivé články se skládají přímo do celé baterie. Díky tomu klesá objem baterie až o 50 %.

Cena elektromobilu BYD Tang EV600 pro Evropu zatím nebyla oznámena. V Číně stojí v přepočtu kolem milionu korun. Kromě osobního elektromobilu BYD Tang představí BYD na evropském trhu také další užitkové a nákladní elektromobily.

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele ozana

Best Off Road Electric Monster Truck Build - Detailní vysvětlení česky
https://youtu.be/mJrabfbw5LA

---

Útočné troly je možné jen ignorovat.

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

Obrázek uživatele ozana

Stejně převratnou baterií jakou mám já v 10let staré přestavbě?

---

Útočné troly je možné jen ignorovat.

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

To určitě ne. Oni tam sice taky mají life články (předpokládám, že tam máte Winstony nebo tak něco), ale v poslední době dost vylepšili hustotu energie a další parametry a navíc drasticky srazili náklady, takže se opravou mohou porovnávat se špičkou. Byť "převratná baterie" je poněkud silné slovo.

Ono to převratné je. Energetická hustota podobná jako současné NCM baterie, levnější, nehoří, počet cyklů 5000 oproti 1500 NCM.

Obrázek uživatele Kuk

Tak ta baterie nehořela ani před tím když měla horší parametry.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

No podobná.. BYD Blade prizmatické články mají cca 440Wh/l a cca 190Wh/kg a je to v podstatě dnes to nejlepší na trhu z LFP s omezenou dostupností. Běžně dostupné LFP se stále pohybuje někde kolem >350Wh/l a 140Wh/kg.

Proti tomu běžně dostupné prizmatické NMC jsou na 570Wh/l a 250Wh/kg, Velkokapacitní pouch už dávají 600Wh/l a 260 Wh/l (malé pouch formáty do spotřební elektroniky umí 800Wh/l a 290Wh/kg) Small cylinder NMC a NCA je již dlouho na 750Wh/l a 260Wh/kg.

No a ty cykly raději nebudu komentovat vůbec, protože bych se zase mohl někoho dotknout.

Nicméně Tesla v modelu 3 má jen 160Wh/kg.

Ano máte pravdu, moje chyba že jsem neuvedl, že data výše jsou pro samotné články. Tesla Model 3 články s jednotkami tisíc km nájezdu mají nominální energii 17,5Wh, tedy nové mohou mít až cca 270Wh/kg. AVL ze svého interního porovnání BEV baterií uvádí pro TM3 LR dokonce hodnotu 166Wh/kg na úrovni packu.

Mimochodem chystaný TM3 v číně s novými LFP od CATL má mít na úrovni packu 125 Wh/kg (povinně zveřejňovaný údaj pro čínské úřady). Což je na stávající poměry LFP moc pěkná hodnota, vezmeme-li v úvahu že články samotné nebudou mít více jak 180-190Wh/kg.

Nicméně zase je to třeba vyložit v kontextu. TM3 pack s LFP bude plně obsazen s energií do 60kWh (víc se do něj odhaduji nevejde kvůli stále relativně nízké volumetrické hustotě energie LFP) a vozidlo bude jen o pár kilogramů lehčí než TM3 s LR packem. Chci tím říct, že ani CTP ani pokrok v energetické hustotě LFP stále na současnou NMC/NCA technologii nestačí(ta se také dále posouvá) pokud bereme jako standard dojezd 500km+.

Už existují i LFP baterie přes 160 Wh/kg na úrovni packu. Proč takové nedaly do Modelu 3 se můžeme jen domnívat. Tesla má ale asi specifické požadavky na okamžitý výkon, rychlost dobíjení a hlavně objem baterie.
https://insideevs.com/news/429865/china-energy-density-lfp-battery-packs/amp/

Aha, už vidím zdroj nedorozumění. Tyto hodnoty totiž platí pro ebusy a jejich srovnání s osobními vozy je zavádějící. ebusy mívají baterii uloženou buď na střeše, případně nad nápravami. Při tomto uložení pak baterie nepotřebuje takovou ochranu a zároveň nemusí zajišťovat nosnou/deformační funkci. Pokud by tedy takový ebus byl vybaven moderními NMC články s hmotnostní hustotou energie řekněme 260Wh/kg na úrovni článků, pak celý pack může být někde na úrovni 220-230Wh/kg. To platí i pro tahače, jmenovitě Tesla Semi.

Tedy právě naopak, hodnota 125Wh/kg LFP baterie pro TM3 je minimálně velmi dobrá a plně odpovídá současnému stavu poznání. V absolutních číslech je možná jeho assembly efficiency lepší než pro LR pack.

Hezky sesumírované. Ta převratnost je v tom, že jsou bezpečnější co se týče zahoření např. při průrazu/havárii, o "nedostatečné" energetické hustotě ví a pracují na ní. Každý takový krůček je přece fajn.

---

FVE 7,23kW, ZERO SR MY2018, TMY čekatel

Vy máte nedávno vyvinutou Cell to pack technologii v 10let staré přestavbě?

Obrázek uživatele ozana

Baterky jsou naskládané v krabici, jedna je pod podlahou, druhá pod kufrem a třetí místo palivové nádrže. T.j žádné moduly.

---

Útočné troly je možné jen ignorovat.

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

S energetickou hustotou 140-160 Wh/kg?

Obrázek uživatele ozana

To asi ne, snad 90Wh/kg

---

Útočné troly je možné jen ignorovat.

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

A to je právě ten podstatný rozdíl.

Já mám cell to pack technologii ve 12 let starém skůtru ;)

Důvod proč vlastní akcie Tesly a BYD... ne VW :D

Obrázek uživatele Kuk

Kdo, ty?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

vypada to uplne OK

https://youtu.be/uVTb17DmLfc

otazka budou zkusenosti po pul roce..

---

13G

180tkm VW eGolf 2014
tested 2tkm bmw i3 REX 2017

Další čínská "maketa" auta, se standardní spotřebou 25-35 kWh/100 km, toho se opravdu nikdo z výrobců bát nebude. Na Ionity využije to rychlé nabíjení, ovšem za cenu 4-5 Kč/km a to se vyplatí! :)

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 1000 km

Takže jako e-tron? Pohoda.

Ano, spotřeba jako německý eTron, který nabíjí na Ionity 3x levněji a rychleji, s úplně jiným výkonem a zrychlením. V Norsku to teď bude krásně vidět kolik se prodá eTronů a BYD.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 1000 km

Cena snad závisí na tom, kde nabíjíte. Na to ostatní si počkám, až bude známá evropská cena a proběhnou nějaké testy.

Jo já to nezavrhuji, já s asijskými výrobky mám celkem dobré zkušenosti, ty čínské auta mě zatím ale moc nepřesvědčily, tak uvidíme. Jak jsem psal, když to bude dělat nějakých 380-400 km průměrný dojezd, bude to OK.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 1000 km

82.8 kWh je vyuzitelna na tech 520km ?
16kWh/100km ? velice tezko uveritelne
rozmery to ma podobne jako Q7, audi se ted modli aby to nestalo 1,2M

4-5Kc /km ? Pres maingau je ionity za 0,39E/kW to vychazi spise na 1,67Kc/km

Stejne to jisti domaci nabijeni 2,4Kc/kW ~ 0,38Kc/km

Kde lidi berete ta prasonovinarska dogmata 4-5Kc/km ?

---

13G

180tkm VW eGolf 2014
tested 2tkm bmw i3 REX 2017

NEDC = Not Even Damn Close

Přesně tak, NEDC (Nesmyslný Evropský Direktivní Cyklus, který nikdo dnes nebere vážně. eTron NEDC = 496 km, WLTP=431 km, RPD (reálný průměrný dojezd) = 365 km.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 1000 km

no jo vlastne, se mi popletl NEDC(wltp) s EPA.. tak to uz chapu :-/ vazi to jeko etron a bude to zrat jako etron..

---

13G

180tkm VW eGolf 2014
tested 2tkm bmw i3 REX 2017

Nejsem expert na videa, ale to video zde o BYD Tang je umele vytvorene. Stejne jako v reklamach to auto na zadnych poustich, horach atd. nejede, ale je to zkopirovane a prikraslene bombastickymi efekty. Takze nam jen vsichni lzou. Jen stupidni marketing.

Za chvilku nebudou mít ve Wolfsburgu co žrát.

Obrázek uživatele Kuk

Budou, maj tam vlastní výrobu párků.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬


10% sleva na produkty EVmotionNabíječky elektromobilů Circontrol