Čínské elektrické taxi v New Yorku

Čínský automobilový gigant BYD se snaží prorazit do mekky automobilismu – Spojených států. Jednou z prvních vlašťovek je New York, kde bylo zaregistrováno první elektrické taxi BYD e6 ve Spojených státech.

První licencované BYD e6 taxi v New Yorku
foto: BYD

Žluté taxíky jsou symbolem města New York. Celkově 13 000 taxíků přepraví denně 600 000 Newyorčanů a turistů. Roční nájezd všech taxíků v New Yorku se odhaduje na 800 milionů kilometrů.

Před časem proběhla soutěž na nový jednotný vůz taxi pro město New York. Vítězem se stal japonský minivan NV200 jenž do roku 2019 nahradí většinu žlutých newyorských taxíků.

Neznamená to však, že soukromí dopravci se prozatím nemohou porozhlédnout po jiném vozidle. Ostatně, pro provoz taxi v New Yorku je v současné době licencováno 40 modelů aut. Navíc se stále vedou spory o podobě flotily newyorských taxíků, takže hřiště je stále otevřené i jiným výrobcům aut.

Jedním z posledních registrovaných modelů aut je právě čínský elektromobil BYD e6. Registrací se pochlubila BYD na svých facebookových stránkách. Ač je New York symbolem a pro BYD vynikající reklamou, není to samozřejmě jediné americké město, kde jezdí taxíky.

Původně se měl elektromobil BYD e6 ve Spojených státech objevit už v roce 2010. Avšak díky malému finančnímu a logistickému zázemí, nízké popularitě a technické zaostalosti (vůči konkurentům) byl vstup na americký trh odložen.

Ve Spojených státech zatím BYD nabízí své automobily firemním zákazníkům a nově právě taxikářům. Běžní američtí spotřebitelé se elektromobilů BYD dočkají v roce 2015.

Automobilka zatím dováží elektromobily přes oceán a upravuje je podle amerických předpisů ve své továrně nedaleko Los Angeles. Od roku 2015 chce však své elektromobily vyrábět přímo ve Spojených státech.

BYD e6 je na první pohled ideálním taxi. Díky lithium-železo-fosfátovým bateriím (75 kWh) má BYD e6 dojezd 200 kilometrů podle metodiky EPA – americké agentury pro ochranu životního prostředí. Baterie se dokáže nabít na 50 % své kapacity do deseti minut.

Dlužno však podotknout, že kolem dojezdu BYD e6 jsou poněkud nejasnosti. Sama automobilka BYD tvrdí, že v městském provozu (pomalá jízda, časté zastavování) se dojezd pohybuje až na hranici 300 kilometrů.

BYD

17 Comments on “Čínské elektrické taxi v New Yorku”

      1. Jo jo tohle jsou rekordy
        Jo jo tohle jsou rekordy slehkou nohou. Bohužel takovéhle skutečné testy ještě nikdo s BYDem neudělal. Věřím tomu, že lehkou nohou s 75kWh i s BYDEM ujedete rozhodně víc než 300km.
        Ostatně já se svýma 12 kWh a s novýma bateriema jsem ujel lehkou nohou 115km (výkon motoru 20kW).

              1. Tak články baterie LIFEYPO
                Tak články baterie LIFEYPO vydrží celé 2 roky provozu? Kolik se na ně dá ujet celkem km? To musí být cenový nářez, když je měníte, že? A ještě riskujete, že Vám auto shoří. Kolik na takové elektro auto stojí roční havarijní a požární pojistka?

                1. Stačí vyměnit jen vadné
                  Stačí vyměnit jen vadné články tedy asi 2 ze 40 (cena cca 5000kč). A je to spíše kvůli tomu, že mám špatné BMS a ovládací elektroniku, která ty baterie hlídá a špatně je nabíjí.
                  Jinak ano baterie je zatím to na co si musíte v el. autě dát pozor, ale rozhodně to neznamená, že vám vydrží jen 2 roky :-). Mám kamaráda, který jezdí na jedny baterie přes 6 let a stále v pohodě.

                  Nějak nerozumím to o tom hoření.

                  A havarijní stojí podle ceny auta, a jelikož je už dost staré tak je to asi 60000 za rok.

                  To spíš spalováci by měli mít pojistku na ohěň. Spalováci vzplanou s větší pravděpodobností než el. auta.

                2. Když máte vadnou
                  Když máte vadnou elektroniku tak asi riskujete to hoření.
                  Jinak z celkového počtu spalováků, které po světě jezdí, jich hoří minimum, ale naopak z toho minima jezdících elektromobilů jich hoří maximum. Proč by jinak jejich hoření šetřily národní bezpečnostní úřady. A netýkalo se to minulý rok jen elektromobilů. Hořely i nějaké baterie daleko větších dopravních prostředků. Ale tam nebyly baterie LIFEYPO, které údajně nehoří.
                  60k Kč za roční havarijní pojistku bych nedal, to bych raději takové staré auto vyhodil – předal do šrotu. Ale každý máme jiné životní hodnoty, tak věřím, že někdo je ochoten takové ceny platit.

                3. Když mám vadnou
                  Když mám vadnou elektroniku tak v „tomto případě“ riskuju maximálně zničení článků, ale ke vznícení fakt hodně těžko dojde.
                  Jinak myslím, že váš odhad je špatný. Zkuste si najít statistiku. Spalováků hoří na jednoku rozhodně více než elektromobilů a co se týká baterií tak je to ještě méně. Procentuálně to, a tedy i pravděpodobnost, pak vyjde lépe pro elektromobili. Už z pricipu benzín je rozhodně hořlavější v kontaktu se vzduchem než baterie. Benzín jako takový je nebezpečnejší látka než všechny nebezpečné látky které semohou objevit v baterii (hoření).
                  A samosřejmě v tomhle případě se ještě jedná o LiFeYPO, které opravdu nemají proč hořet.

                  Národní bezpečností úřad hoření tesel nešetřil kvůli tomu, že se jich vznítilo hodně, ale kvůli tomu, že nic takového ještě nedělali 🙂 a nebo si na to někdo stěžoval tak to museli prošetřit a hádejte co zjistili :-)…

                  Havarijko jsem se spletl. Myslel jsem 6k Kč ročně, což se z popisu dalo pochopit pokud znáte ceny havarijních pojistek, ted jsem se díval je to dokonce 5800kč za rok.

                4. Tak to je zajímavé, že se
                  Tak to je zajímavé, že se nic nezjistilo.

                  Přitom letadla, vybavená Li bateriemi, byla skoro půl roku na zemi a nesměla do vzduchu. A to i kvůli vnitřnímu zkratu v článku č.6 jedné z baterií.
                  To začouzení a požár v letadle znamenalo např. odpracovat pro techniky výrobce 250.000 hodin, aby bylo nalezeno řešení pro zvýšení spolehlivosti baterií a jejich provozu.
                  Tak se nedivte, že se zkoumá každé hoření baterií i u elektrických aut. Protože hoří. Ale o tom se asi nikomu psát samozřejmě nechce a nikdo se tím chlubit nebude.

                  To, že je benzín požárně nebezpečná látka se všeobecně ví. Ale do podvědomí lidí se musí dostat i to, že z hlediska požáru jsou nebezpečné i baterie. A čím mají větší kapacitu, tím hůře.
                  Určitě víte, že pro skladování benzínu platí přísné provozní podmínky. A totéž by mělo platit i pro skladování energie uložené v bateriích.

                5. Jak zjistíte, které 2
                  Jak zjistíte, které 2 články jsou vadné? Máte nějakou metodu? Také potřebuji odhalit nějaký vadný článek (možná víc, max 5).

                6. NO žádnou metodu na to
                  NO žádnou metodu na to nemám. A hlavně nemám prostor a čas. K tomu je potřeba pár věcí a teď v zimě když nemáte dílnu s dírou pro auta nebo zvedák a vozík co unese bateriový box tak se to dělá špatně.
                  Jinak nezbude než baterie vybíjet a sledovat jejich napětí. A u vadných článků napětí klesne při malé zátěži bud rychle nebo hodně přes povolené napětí. Ještě jsem to nedělal 🙂

                7. Toto by měl řešit
                  Toto by měl řešit plnohodnotný elektronický BMS, který umí sledovat napětí každého článku, ideálně i testovat jeho vnitřní odpor a především tyto informace předává nadřazené jednotce, která umí na vadné články upozornit a dokonce říct které to jsou.

                  Pokud máte instalovány jen omezovače napětí, pak praktická možnost jak otestovat články je zakoupit nějaký datalogger, který umí měřit napětí více článků najednou a ideálně to ukládat do paměti, například Junsi CellLog8s, prodává ho Hobbyking, nebo v ČR třeba i4wifi. Tento umí sledovat 8článků, takže jich asi budete potřebovat pro auto víc. Normálně je zapojíte na články(on se z nich přímo napájí), zapnete Loggování a pojedete se projet(zatížit baterii). Po projetí je posbírate a data z nich vyčtete do PC. No a ty články, které budou mít při zatížení signifikantně větší pokles napětí proti ostatním jsou ty evidentně slabé/vadné.

    1. Dobrý den, údaje sedí, je
      Dobrý den, údaje sedí, je to skutečně v kilometrech. Obecně porovnávat dojezdy jednotlivých elektromobilů je velmi ošemetné. Bezpodminečně nutné je znát metodiku měření.
      Podle typu a prostředí jízdy se údaje o dojezdu BYD e6 pohybují mezi 195 až 320 km.
      Avšak je pravdou, že údaje o BYD e6 se často rozcházejí. Údaje v článku vycházejí podle ověřených měření a původní verze auta. Lze se dočíst, že poslední verze BYD e6 má mít baterie o kapcitě 65 kWh (spotřeba 20 kWh/100 km), ale tento údaj není možné ověřit třetí stranou.
      Stejně tak výrobce udává výkon motoru 90 kW, ale někdy jen 75 kW.

Napsat komentář