Čína v roce 2016: největší trh s elektromobily opět rostl

Za rok 2016 se v Číně prodalo 351 861 elektrických aut. Největší podíl měly elektromobily se 76 %, což je o 7 % více než v roce 2015. Mezi značkami jednoznačně vede BYD. Čistě zahraniční elektromobily se v Číně prodávají jen minimálně.

Nejprodávanějším elektromobilem v Číně byl za rok 2016 model BYD e6.
foto: BYD

Nejprodávanjěším autem do zásuvky v Číně je za rok 2016 plug-in hybrid BYD Tang s 31 405 kusy. Druhý je opět plug-in hybrid BYD Qin s 21 868. Následují většinou elektromobily, na třetí místě už je BYD e6 (20 605).

Čínským prodejům aut do zásuvky pomáhají primárně vysoké dotace a to, že města upřednostňují elektromobily a plug-in hybridy před fosilními auty. Zatímco při nákupu klasického auta na fosilní palivo musíte často čekat v pořadníku, u elektroaut toto neplatí.

Pomáhá i obrovský výběr. V kolonce „ostatní“ v tabulce prodejů elektroaut v Číně je za rok 2016 plných 70 000 aut. Jen pro zajímavost, elektromobilů Tesla Model S se v Číně za minulý rok prodalo asi 7500 kusů.

Čínské automobilky vyrobily 43 % všech elektromobilů a plug-in hybridů, které se za rok 2016 ve světě vyrobily (v roce 2013 to bylo jen 6 %). Prodalo se jich tam dokonce 46 %. Většina elektrických aut, které se v Číně prodávají, se však do Evropy ani USA nedostanou.

25 Comments on “Čína v roce 2016: největší trh s elektromobily opět rostl”

        1. Tak tak. Už jsem se opravil
          Tak tak. Už jsem se opravil v předchozím příspěvku. V ČR se vyrábí možná největší počet aut na hlavu, ale co se týče elektromobility, panuje u nás středověk. Jsme ekonomicky hodně hloupí, když nedokážeme včas rozeznat a zachytit technologickou změnu. 🙂

  1. Male upresneni. Ten poradnik
    Male upresneni. Ten poradnik se nevztahuje na nakup auta, ale na registraci do provozu. Teda ziskani SPZ. Kvuli spatnemu ovzdusi nemuze kazdy jednoduse koupit spalovak a prihlasit, ale musi pekne cekat. EV se muzou prihlasit bez poradniku a hned.
    Nekde jsem cetl, ze v Cine plati dotace na porizeni EV jen pro auta vyrobena v Cine. Audi, DB, VW, Tesla atd. musi ty sva EV montovat na miste. Takovy protekcionismus by jsme meli take uvalit na cinske zbozi. Mozna ze Trump miri timto smerem.

      1. Nejenže čekaj na
        Nejenže čekaj na registraci auta, ale když už jí dostanou tak můžou jezdit jen v sudé, nebo liché dny v týdnu, to podle to zda maj sudé nebo liché číslo na SPZ. Takhle se úřady snaží dostat je polovinu aut do města a omezit smog. Takže tak tím donutili víc lidí aby si koupili elektroauta, naslibovali výstavbu sítě nabíječek, ale díky komunistickému plánování jichh postavili jen pár a tak se jejich majitelé stejně nikam moc nedostali. Někteří to vyřešili přivěsným vozíkem s spalovacím generátorem 😀

        1. vloni jsem byl v Cine 2x v
          vloni jsem byl v Cine 2x v Kantonu (necelich 9 milionu obyvatel, ale je to spis jen jedna z casti mesta, vpodstate na nej navazuji dalsi 3 podobna mesta spojena normalne metrem a kdo to nevi tak by ane nerekl ze to jsou jina mesta a je to odtama asi pul hodku do Macau nebo Hong-Komgu) a nevidel jsem jediny elektromobil ktery by mel za sebou vozik s generatorem, spise bych rekl ze to nekde nekdo nafotil a najednou z toho vznikla „internetova legenda“ o tom jak spousta lidi za EV taha vozik s generatorem na benzin/naftu, ja tohle treba spise cetl o Rusku 😀

        1. Pro taxikare je to dobra
          Pro taxikare je to dobra cena. S 80kWh baterkou ujede 400 km. Kdyz si vezmete kolik km ujede taxik za rok, tak se da hodne usetrit za PHM. LiFePo baterky maji zaruku 4000 nabijecych cyklu na zbytek kapacity 75%. To je slusna zaruka. To auto se zaplati jen za usetrene PHM. Pro normalniho ridice se samozrejme nevyplati.

          1. o 9 tisic draz je Tesla S s
            o 9 tisic draz je Tesla S s moznosti nabijeni u Superchargeru a relativne podobnym najezdem na 60kWh baterku, cece nevim jestli bych jako taxikar dal radsi 60k eur za neco z ciny nebo priplatil 9k eur za Teslu S…..moment popremyslim, …… priplatil bych 😀

            a to mela do 15 ledna porizena Tesla jeste navic to nabijeni u SC zdarma, v Nemecku maj SC celkem dost slusne pokryti 🙂

  2. Tak a teď ať mi někdo
    Tak a teď ať mi někdo tvrdí, že se spotřeba ropy stále markantně zvyšuje. Těchto 350.000ks resp. 800.000ks celosvětově (za poslední rok) musí do prodejů paliv už promlouvat (byť samozřejmě minimálně, ale musí).

    Šejkové by se měli mít na pozoru a měli by konečně začít investovat, než utrácet za mrakodrapy a umělé ostrovy.

    PS: myslím si, že jak teď probíhá revoluce na Kubě (zatím je stále jiná a krásná), tak za 10-15 let proběhne revoluce ve SAE a všech podobných zemích založených hlavně na příjmu z ropy a už tam nebude jezdit policie v luxusních vozech a určitě nebudou stavět chodníky z mramoru…

    1. Na světě je přibližně
      Na světě je přibližně miliarda automobilů, každý rok se vyrobí nějakých dalších 90 milionů, jelikož počet vyřazených je celkem malý, můžeme říct, že každoročně je přírůstek počtu automobilů zhruba 80 milionů, takže se promítlo akorát to, že spotřeba ropy pro paliva do spalováků nestoupne každý rok o 8 %, ale jen o 7,92 %. Pro mě je to stále markantní zvyšování, které bude ještě minimálně 15 let trvat, poté 5 let stagnovat a tak za 30 let bude na současné úrovni.

      1. Novější auta (benzinové)
        Novější auta (benzinové) jsou úspornější, kamiony, autobusy atd taky.

        Jen v ČR v prosinci bylo registrováno cca 42.000 aut a vyřazeno cca 23.000. Což je prakticky jen poloviční nárůst a troufám si říct, že podobně to bude ve světě (2/5-1/2).

        Takže tu je navíc dejme tomu 50 mil vozů, která budou čím dál více zaplňovat hybridy s minimální spotřebou a elektromobily s nulovou spotřebou (ropy samozřejmě).

        Proto si myslím, že průměrná spotřeba ropy bude začínat stagnovat. A dost již dnes na to má vliv také LPG a CNG, kde zemního plynu je všude „plno“.

        1. Jj, máte pravdu, trošku
          Jj, máte pravdu, trošku jsem to nadhodnotil. Takže trošku víc ověřená data z veřejných zdrojů – každý rok vzrůstá počet automobilů přibližně o 3,5 % (to odpovídá Vašim číslům), tzn. 5,5 % nejstarších se vyřadí, obmění se na novější a 3,5 % přibude.
          Počítejme, že nejnovější auta mají v průměru o 20% nižší spotřebu oproti nejstarším, pak je roční nárůst potřeby ropy 1,7 %. Aby došlo ke stagnaci, je potřeba, aby průměrná spotřeba nových aut byla o 39 % nižší oproti vyřazeným, tedy 76,5 % aut s 80% spotřebou a 23,5 % aut s nulovou spotřebou, tedy elektromobily (výpočty mohu dodat pokud budete mít zájem :)).
          Až tedy dosáhne podíl elektromobilů u nově prodávaných aut přibližně čtvrtiny, pak teprve dojde ke stagnaci, a až s ještě vyššími prodeji bude potřeba ropy klesat. Této „stagnace“ dosáhlo zatím jenom Norsko, u nás s tím realisticky počítám nejdříve okolo roku 2028.
          Pozn.: Nepočítám do toho vlivy, jako že se vzrůstající ekonomickou silou vzrůstá i průměrný počet najetých kilometrů nebo že emise se snižují u nových aut mnohem méně než se snižuje spotřeba, pokud se bavíme pouze o spotřebě ropy.

Napsat komentář