Čína to s elektromobily myslí vážně, akcie BYD letí vzhůru

Čína se stala největším automobilovým trhem na světě. Zároveň se ale její mnohamilionová města duší smogem, podobně jako ČR v posledních dnech. I letmá zpráva o tom, že Říše středu bude nadále výrazně podporovat rozvoj elektromobility proto vyvolala razantní nárůst ceny akcií domácí automobilky BYD.

Obrovské zácpy v Pekingu a dalších čínských městech představují zásadní problém pro kvalitu ovzduší i ekonomický rozvoj. Otázka zní: vyřeší elektromobily problém dopravní zácpy?
foto: sxc.hu

V Číně už dnes existuje 25 měst, kde je rozvoj elektromobility podporován více než ve zbytku země. Na druhou stranu také existují města, kde nelze zaregistrovat nové auto jinak, že zapojením se do losování o registrační značky – právě z důvodu extrémního nárůstu osobní dopravy v posledních letech.

Regulační orgány chtějí tohoto stavu chytře využít: pro toho, kdo se rozhodne namísto auta na fosilní palivo koupit elektromobil nebude registrační omezení platit. Zároveň vydali regulátoři zprávu o tom, že 25 vybraných měst by mělo vypracovat plány na podporu lepšího prodeje elektrických aut. Ty mají mimo jiné zahrnovat instalaci nových dobíjecích stanic.

Čínská automobilka BYD, ve které má podíl také americký miliardář Warren Buffet, už elektromobil prodává. Jde o model pojmenovaný poněkud nešťastně – ostatně, automobilka pro něj už teď hledá nový název.

Název ale není důvod, proč se auto v Číně prodává velmi špatně. Číňané prostě nemají zatím o elektromobily zájem. Přesto akcie BYD díky aktuální zprávě čínských regulátorů o tom, že elektromobilita je na pořadu dne, poskočily o 26 %.

Díky slabým prodejům automobilky jsou však stále relativně velmi nízko (o 50 %) proti stavu na konci roku 2010. Čínské analytické společnosti očekávají, že prodej elektromobilů v Číně se rozjede teprve v letech 20122013 – ostatně, jako i jinde na světě.

V portfoliu BYD by však výroba elektromobilů měla zabrat pouze kolem 2 % roční produkce. Pro zajímavost, v , metropoli s více než 20 miliony obyvatel, je podle magazínu China Business News registrováno zatím pouze 10 elektromobilů.

Na druhou stranu, čínská města doslova bují různými elektrickými vozítky – elektrokoly, elektroskútry, elektrickými tříkolkami a podobnými stroji. Ta nejsou oficiálně považována za elektromobily, přesto jde o elektrické dopravní prostředky. A právě v Číně jich jezdí statisíce, ne-li miliony.

, až se to nezdá, tak je na dobré cestě stát se tím, co si sám vytyčil – totiž světovým lídrem v oblasti elektromobility. Do této aktivity hodlá tamní vláda investovat až 1,5 mld. dolarů ročně po dobu dalších 10 let.

Napsat komentář