Čína mimo jiné proslula schopností vyhledávat netradiční řešení tradičních problémů. Přesto asi trochu překvapí, že přehlcený prostor hlavního města, Pekingu, stejně jako jeho špatné ovzduší bude „řešit“ náhradní výstavbou nového města.
foto: PublicDomainPictures
Zprávu, která se jinak nese v poměrně aprílovém duchu, už v národním deníku Xinhua oficiálně potvrdila i prezidentská kancelář. Nové město, jehož jméno bude Xiongan, vyroste přibližně osmdesát kilometrů od Pekingu.
A s výstavbou se má začít neprodleně. A co si Čína od nového města slibuje? Především to, že při jeho kompletní výstavbě nebude dělat ty samé chyby, jako v Pekingu.
NEPŘEHLÉDNĚTE Čínský paradox obnovitelných zdrojů energie
Xiongan nebude vznikat zcela zástavbou nedotčené lokalitě, ale překryje a nahradí stávající zástavbu ve středu provincie Hebei. Malé vesnice a města budou muset ustoupit bagrům, válcům a jeřábům, které tu vytnou pravidelnou síť silnic, energetické infrastruktury a samozřejmě také domů. Do těch se pak přesune dílem populace z původní zástavby, ale hlavně lidé z hlavního města.
A když v Pekingu citelně poklesne počet obyvatel, sníží se i setrvalý tlak na veřejnou dopravu, a potažmo se zlepší i kvalita ovzduší. „Xiongan bude odpovědí na čínské růst populace. Další stěsnání a hromadění lidí na jednom místě by nám nakonec zlomilo vaz. Tomu teď budeme čelit vyváženou strategií inkluzívního vývoje,“ píší čínské noviny.
Vláda dále počítá s tím, že do Xionganu se z Pekingu přesunou všechny významné ekonomické aktivity, které budou sloužit jako hlavní lákadlo pro nové obyvatele. Na ty tu bude mimo jiné čekat „chytrý způsob bydlení“, který odruší dosavadní neduhy života v metropoli.
Ptáte se jak? „Základem bude nabídka zaměstnání mimo segment průmyslu, systémy udržitelné dopravy, minimalizace znečištění už do samých základů. Lidé tu také budou mít mnohem blíže ke všem službám.“
Čínský prezident Xi Jinping se nechal slyšet, že celý Xiongan bude praktickou plošnou demonstrací inovativního vývoje. „Toto město bude sloužit jako příklad pro celou Čínu, pro celý svět. Jeho prioritou bude ochrana životního prostředí a kvality života jeho obyvatel.“
Představa ekologické metropole vůbec nezní špatně, ale Čína už má za sebou několik podobných projektů, které dobře nedopadly. Města duchů, která skončí nezasídlená, se nachází po celé zemi. A Xiongan už od samého počátku jeví podobné symptomy.
Ohlášený vládní záměr totiž vyhnal ceny realit a pozemků (stejně, jako se dělo v jiných čínských Městech duchů) do astronomických výšek,a je otázkou, jestli někdo zvládne horentní sumy uplatit. Přesto zůstává město, které by nebylo katastrofálně přeplněné lidmi velkým lákadlem.
nik nespomenul
nik nespomenul https://sk.wikipedia.org/wiki/Braz%C3%ADlia_(mesto)
Buh pravil: A já, Bůh, jsem jim požehnal a řekl jsem jim:
Buh pravil: A já, Bůh, jsem jim požehnal a řekl jsem jim: Buďte plodní a rozmnožujte se a naplňte zemi a podmaňte si ji a mějte panství nad rybami mořskými a nad ptactvem ve vzduchu a nad každým živým tvorem, jenž se hýbe na zemi.
A kdyz buh videl kam to vede, rekl: A ted si postavim novou zem.
I Mistr Tesař se utne 🙂 Amen
I Mistr Tesař se utne 🙂 Amen
tesár ako BOH SYN?
tesár ako BOH SYN?
Skoro, bez DUCHA to nefunguje. Vždycky trojjedině, aby se
Skoro, bez DUCHA to nefunguje. Vždycky trojjedině, aby se dala založit buňka, jak říkali neblahé paměti komunisti.
Komouši zakládali hlavně muňky 🙂
Komouši zakládali hlavně muňky 🙂
Čína hodlá do roku 2030 přestěhovat 250 mil. obyvatel z
Čína hodlá do roku 2030 přestěhovat 250 mil. obyvatel z přeplněných měst do nově vybudovaných měst i v pouštích nebo do střední a západní části, kde je nízké osídlení. To samo o sobě bude stát stovky mld. USD až bilion. Do své infrastruktury vkladá obrovské částky peněz. Dálniční systém se třikrát prodlužoval a dvakrát zásadně přečísloval. Výstavba dálnic pokračuje, i když se již pohybuje na úrovni asi 130.000 km. Mnoho provincii disponuje (v poměru k USA, CDN, EU, JAP) o 100% větším rozsahem dálniční sítě, než je jejich výkon ekonomiky. Napříč celou Čínou se budují enormní mosty a tunely, aby se překlenul jakýkoliv obtížný terén. Čína hodlá zrychlit přepravu po zemi a zlepšit dostupnost všech regionů. Kromě dálniční sítě se investují enormní částky do národní sítě silnic, do výstavby železnic, do výstavby obrovských letišť. Kde se dá tak se pomáhá budovat silničně-železniční infrastruktura v okolních zemích, aby tam následně Čína investovala do přístavů, čímž zkapacitňuje námořní obchod, protože čínské přístavy jsou již na kraji svých možností. Obrovské částky se vkládají i do energetiky atd.
Vy lidi jste jako virus, kamkoliv přijdete, vysajete všechny
Vy lidi jste jako virus, kamkoliv přijdete, vysajete všechny zdroje a pak se posunete dál – volně parafrázuji Matrix, agenta Smitha při výslechu Morfea. Ale na čínský přístup k zemi a obyvatelům to docela sedí (a teď nevím zda dát smutného nebo usměvavého smajlíka, páč rozpačitého neumím).
Až zbohatnou všichni Číňané, Země to nepřežije,
Až zbohatnou všichni Číňané, Země to nepřežije, říká švédský futurolog
http://bit.ly/2oo671l
Od tý doby co se Čína vzmohla na 2 jídla denně to začíná bejt s planetou nahnutý.
https://www.respekt.cz/tydenik/2003/28/nech-tygra-zit
China is plundering the planet’s seas—and it’s doing it 12 times more than it’s telling anybody
http://bit.ly/2oOkWxO
Naštěstí Čína plánuje snížit aspoň spotřebu masa o 50 %
https://www.theguardian.com/world/2016/jun/20/chinas-meat-consumption-climate-change
Ano, a vnitřní dluh Číny je právě kvůli podobným
Ano, a vnitřní dluh Číny je právě kvůli podobným stavbám infrastruktury a milionových měst duchů v obrovském deficitu. Samozřejmě skrytém.
Bude to super nejmodernější velké město na
Bude to super nejmodernější velké město na světě.
Čína ho bude stavět i jako obrovský vzor pro možnost exportu menších podobných do rozvojových států, které by to s Čínou vyměnili za dlouhodobé dodávky surovin.
Na zprávě je aprílové jen to, že byla vydána 1. apríla, který pro Číňany, ale nic neznamená.
80 km bude 20 minut do centra Pekingu rychlovlakem.
Půjde o výstavbu v jezerní oblasti asi 2000 km2, kde bydlí 100-200 tisíc lidí a nové město má mít 2-3 miliony obyvatel, Peking má 23 miliónů.
V Pekingu je jediná skutečně nenapravitelná chyba, že je v oblasti se zimními prachovými větry z pouště, u nového města to bude lepší jen o něco.
I v Pekingu teď většinu problémů do 5 let vyřeší urychlením odstavováním špinavého průmyslu a raketovou výstavbou metra.
Výstavba nových měst a jejich částí v Číně dopadá na 90% dobře, a žádná města duchů problém nepředstavují.
Západ si jen neumí představit, že vývoj co u něj trval přez 200 let zvládne Čína za 50 roků.
V Číně začínali v 60. letech na 10-15% městského obyvatelstva, teď jsou na 55-60% a ještě chtějí jít na minimálně 70-80%.
Nejhlavnějším důvodem výstavby Xiongan je, aby stopli zdražování bytů v Pekingu, které teď už stojí přez 15 milionů Kč za ekvivalent našeho 4+1.
Šlo totiž dost o spekulace, že hlavní město Číny bude pořád potřebovat nové lidi, ať už bude nájemné jakékoliv.
Na zlomení tohoto trendu na vždy, bude stačit i jen to rychlé vymístění 10% obyvatel Pekingu ven.
U čínských měst se totiž daly i případné chyby v konceptu výstavby nejsnadněji na světě opravovat, stačilo to jednoduše rychle znárodnit za přiměřenou náhradu.
Teprve v poslední době u největších měst stoupli ceny tak, že už se to přestává vyplácet.
Přitom ideální tramvaje a metra v Číně začali dělat ve městech až před pár lety po dokončení čtyřproudých silnic, a tak jestě musí vybourávat minimálně ty povrchové stanice.
Zvláštní země…..
Zvláštní země…..
A v novém městě budou jezdit výhradně EV.
A v novém městě budou jezdit výhradně EV.